• Mon 22 Feb 2021 12:08
    529 visningar
    8 svar
    8
    529

    hjälp angående SGI frågor

    Har lite frågor som jag skulle vilja ha hjälp att ro i!! Tycker detta med SGI är omöjligt att förstå nästan.

    Lite bakgrundsfakta är att jag snart är färdigutbildad. Innan jag började studera jobbade jag på vikariat och sedan som timvikarie. Hade inget glapp mellan studier och jobb vad jag kan minnas. Började studera hösten 2018 & har tagit fullt CSN lån under hela studietiden. Under studietiden har jag jobbat som timvikarie. Vissa månader har jag jobbet mycket men ett par månader inget alls.

    Nu planerar jag och sambon att börja skaffa barn, därför har jag lite frågor angående SGI och utifrån lite olika scenarion.

    1. Ett scenario: vi säger att jag sommarjobbar heltid från och med juni och även i juli. Jag blir sedan gravid i juli & börjar på mitt nya jobb i augusti. Sedan mår jag såpass bra under graviditeten att jag kan jobba i minst 6 månader som gravid. Då är väl min SGI i stort sett garanterat skyddad? Vilket då innebär att min föräldrapenning kommer baseras på min inkomst?

    2. Men vad händer då om jag skulle bli gravid i juli och blir sjukskriven redan första månaden på mitt nya jobb, det vill säga i augusti, pga sjukdom av graviditeten exempelvis? Vad händer då med SGIN? Det vill säga om jag inte hunnit jobba minst 6 månader? Vad kommer min föräldrapenning då att baseras på? Blir den ens påverkad?

    3. Bör jag ha en vilande SGI så att föräldrapenningen skulle kunna baseras på tiden innan jag började studera? Om inte, hur länge behöver jag arbeta för att få en SGI? 6 eller 8 månader?

  • Svar på tråden hjälp angående SGI frågor
  • Anonym (M)
    Mon 22 Feb 2021 12:17
    #1

    Om man har en anställning och förväntas arbeta 6 månader framöver ska väl sgin vara baserad på lönen man skulle haft.

    Sjukskrivning skyddar sgin

  • Mon 22 Feb 2021 12:33
    #2

    Tack för svar! Men vad gäller då det där med att man ska jobba i 240 dagar i följd innan föräldraledighet eller vad det är? Gäller detta då alltså inte ifall du blir sjukskriven?

  • Mon 22 Feb 2021 12:33
    #3

    Du måste läsa på om 240-dagarsvillkoret. Om du inte uppfyller det så får du inte FP baserat på din SGI oavsett.

  • Mon 22 Feb 2021 12:43
    #4

    Tycker det där 240 dagars villkoret är så svårt att förstå, förstår inte riktigt vad det innebär rent konkret i de situationer jag har listat upp i inlägget. Om jag jobbat från juni - augusti och sedan blir sjukskriven, så kommer alltså inte min föräldrapenning baseras på min lön för då uppfyller jag alltså inte 240 - dagars villkoret? För det blir ju lite dubbelinformation när andra påstår att föräldrapenningen isåfall baseras på vad man förväntades tjäna, om du förstår vad jag menar?

    Men så länge jag inte blir sjuk av graviditeten och kan jobba, så bör det ju inte vara några problem att uppfylla 240 dagars villkoret, om jag nu skulle bli gravid så snart som i juli ens. Det jag främst nog undrar över är vad min föräldrapenning kommer baseras på OM man skulle bli sjukskriven innan man jobbat såpass länge. Och hur vet man liksom att man uppfyller 240 dagars villkoret?? Är helt snurrig!

  • Anonym (Ha)
    Mon 22 Feb 2021 12:57
    #5
    Noslrac skrev 2021-02-22 12:43:25 följande:

    Tycker det där 240 dagars villkoret är så svårt att förstå, förstår inte riktigt vad det innebär rent konkret i de situationer jag har listat upp i inlägget. Om jag jobbat från juni - augusti och sedan blir sjukskriven, så kommer alltså inte min föräldrapenning baseras på min lön för då uppfyller jag alltså inte 240 - dagars villkoret? För det blir ju lite dubbelinformation när andra påstår att föräldrapenningen isåfall baseras på vad man förväntades tjäna, om du förstår vad jag menar?

    Men så länge jag inte blir sjuk av graviditeten och kan jobba, så bör det ju inte vara några problem att uppfylla 240 dagars villkoret, om jag nu skulle bli gravid så snart som i juli ens. Det jag främst nog undrar över är vad min föräldrapenning kommer baseras på OM man skulle bli sjukskriven innan man jobbat såpass länge. Och hur vet man liksom att man uppfyller 240 dagars villkoret?? Är helt snurrig!


    Om du blir sjuktiven är du försäkrad för en sgi och uppfyller ändå 240-dagarsvillkoret. Sjukrivning räknas alltså in.

    Ring Fk med dina frågor. Jag kan förklara mycket här men du bör ändå dubbelkolla med dem oavsett eftersom de ändrar tolkningar av lagarna.

    Spela in samtalet med dem så att du har bevis på vilken info du fått
  • Anonym (Vik)
    Mon 22 Feb 2021 13:33
    #6

    Jag fick ett vik i Mars. Skulle jobba där tills augusti. Blev gravid i mars. Jag blev heltidssjukskriven i Juli och låg hemma i 5 månader tills vårat barn kom. (Jag jobbade på annat håll Jan-feb. F.kasssn hjälpte mig sedan att räkna ut rätt sgi.

    Men har du fått jobb och vet att du kommer jobba från Augusti?

    Yrket du har utbildat sig till - kan du bli omplacerad ifall dina arbetsuppgifter skulle bara jobbiga för dig?

    Tror du eller vet du att du skulle bli sjukskriven under graviditet?

  • Mon 22 Feb 2021 14:54
    #7

    Tack för svar! Okej förstår, fick du föräldrapenning baserat på din lön då om jag får fråga? Vad gjorde du innan vikariatet? Pluggade eller jobbade du? Eller inget utav det?

    Jag har inte fått ett jobb än men har eventuellt ett på G. Oavsett lär jag börja i augusti då jag kommer vara färdigutbildad lärare med inriktning mot fritids, och man börjar då oftast efter sommarlovet.

    Jag tror inte mina arbetsuppgifter kommer vara för jobbiga för mig då det är fritids det handlar om, utan jag tror det kommer gå att anpassa ganska bra. Det är ju inget fysiskt tungt arbete så sätt.

    Jag varken tror eller vet att jag skulle bli sjukskriven under graviditet, det är mest något jag vill ha med i beräkningarna.

  • Anonym (Vik)
    Mon 22 Feb 2021 15:49
    #8
    Noslrac skrev 2021-02-22 14:54:16 följande:

    Tack för svar! Okej förstår, fick du föräldrapenning baserat på din lön då om jag får fråga? Vad gjorde du innan vikariatet? Pluggade eller jobbade du? Eller inget utav det?

    Jag har inte fått ett jobb än men har eventuellt ett på G. Oavsett lär jag börja i augusti då jag kommer vara färdigutbildad lärare med inriktning mot fritids, och man börjar då oftast efter sommarlovet.

    Jag tror inte mina arbetsuppgifter kommer vara för jobbiga för mig då det är fritids det handlar om, utan jag tror det kommer gå att anpassa ganska bra. Det är ju inget fysiskt tungt arbete så sätt.

    Jag varken tror eller vet att jag skulle bli sjukskriven under graviditet, det är mest något jag vill ha med i beräkningarna.


    Ok då förstår jag.

    Nej precis, förhoppningsvis så kommer du inte bli sjukskriven och inget fysiskt som sagt.

    Jag pluggade 2017-2018 men har jobbat sedan 2008. Tog tjänstledigt under tiden och jobbade på det jobbet tills jag fick en nyanställning med det jag är utbildad till. Då blev det ett vik men ville få in en fot och sedan blev jag sjukskriven, var mammaledig och började jobba sen.
Svar på tråden hjälp angående SGI frågor