• Anonvm

    Du som jobbar inom HR?

    Förlåt OT.

    Men jag har en längre tid undrat vart detta behov/fenomen "HR" kommit ifrån..

    Jag tog anställning på ett medelstort företag med runt 100 kollektivare för 12år sen, då klampade jag bara in på avdelningschefens kontor och hade ett samtal på 10min, en handslag senare så började jag nästföljande måndag.

    Nu är det en hel "grupp" administativa inblandade i "rekryteringsprocesser" som tar 3-4månader. T.ex har vi deadline för att söka sommarjobb 15Feb...

    Vad är det som hänt de senaste 10åren?

  • Anonvm
    Anonym (Ellen) skrev 2021-02-26 13:38:47 följande:

    Jag vet inte om frågan var riktad till mig. Men beroende på verksamhetens storlek så är det ofta orimligt att en chef har koll (och förväntas ha koll) och lika bra kompetens inom alla frågor inom ramen för att leda en verksamhet. 
    Och framför allt att hen har den tiden.
    Det är liksom allt ifrån rekrytering, lönesättning, arbetstidslag, semesterlag, sjuklönelag, föräldraledighet, rehab-processer, arbetsskador och försäkringsfrågor kring det, systematiskt arbetsmiljöarbete och processer kring fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Mellan varven behöver du kanske göra en risk-och konsekvensanalys av vad som händer om du bestämmer dig för att lägga om scheman från 2 till 3-skift? Eller om du har 3 pers som ska gå på föräldraledighet samtidigt.. vad kan det leda till?

    Och sen själva ledarskapet. Som chef har du ofta insyn i företagets strategier, du är högre upp i näringskedjan. Du har krav på dig att leverera och du har en budget. Med detta i bakhuvudet ska du leda och motivera dina medarbetare. Se till att de gör sitt bästa och att de mår bra. De ska uppleva en rättvis lönepolitik och att de har rättigheter och förmåner i sin anställning som gör att de känner sig trygga.

    Givetvis kan en chef ha ansvar för och sköta allt detta. Men ärligt talat tror jag det är få större arbetsplatser som fungerar så idag. Antingen så har man en HR-person till stöd. Eller så är man ett antal chefer som delar upp dessa ansvarsområden sig emellan, det har jag också varit med om. Dvs någon hanterar ekonomibitarna, sitter med beräkning av lönerevision ihop med ny budget, nån är bättre på arbetsmiljöbitarna, nån får hand om rekrytering, nån har hand om eventuella sjuk-och rehabprocesser osv.


    Tack för svaret.

    Det jag egentligen undrade var hur vi på min arbetsplats upplever att allt detta fungerade så mycket bättre innan?

    Vi är som sagt runt 100 kollektivare på golvet, både nu och för 10 år sen. Men den administrativa avdelningen har mer än dubblats på dessa år, från ca 15 tjänster till runt 40?!?

    Det är inga kvalificerade arbetsuppgifter vi pratar om, utan vanligt skitigt tungt industrijobb.
    Som det funkade innan så var det ren "svåger-politik" på rekryteringarna, alla som kom in kände eller var släkt med någon som redan var anställd och rekommenderade.....
    Nu får vi in allt möjligt som knappt duger nått till, kanske 1 av 10 som blir kvar mer än några månader.... Enligt tidigare modell så var de som anställdes kapabla att tutföra jobbet och blev i de allra flesta fall kvar till pension.

    Jag ber om ursäkt för OT.
Svar på tråden Du som jobbar inom HR?