Inlägg från: Anonym (Undrar??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar??)

    Är sex 2 ggr/veckan verkligen tillräckligt?

    Är sex 2 ggr/veckan verkligen tillräckligt när man försöker bli gravid?

    Känns som om var och varannan har tid och ork att ligga varje dag här! Men vi har inte tiden och det stressar mig.

    Min partner jobbar 7-16 mån-fred. och jag jobbar oftast natt 18-08, även på helger ibland. Vi går om varann totalt och har inte tid till sex... =(

  • Svar på tråden Är sex 2 ggr/veckan verkligen tillräckligt?
  • Anonym (Undrar??)
    Anonym (M) skrev 2021-02-22 23:14:00 följande:

    Har du koll på när du har ÄL? Jag fick mina äl under helgen denna gång vi försökte vilket underlättade :)


    Jag både tempar och äl testar. Den här månaden har vi haft väldigt lite sex tråkigt nog. Vi hade dock sex samma dag äl testet blev positivt denna månad, men det känns för lite? Är så osäker!
  • Anonym (Undrar??)
    Anonym (Lugn) skrev 2021-02-23 03:48:03 följande:

    Ta det lugnt och stressa inte. Du är fertil ett dygn i månaden när ägget släpper. Sen kan spermierna överleva upp till 5 dygn och ?vänta? på ägget. Det ger ett spann på ca 6 dagar i månaden som sexet kan leda till en graviditet (men enbart ett dygn egentligen när ägget släpper och kan bli befruktat). Så egentligen räcker det med sex i 6 dagar per månad (48 h efter positivt ÄL-test ska vara då ägget släpper). Så teoretiskt ska de ha-sex-dagarna läggas 4 dagar innan positivt ÄL-test och två dagar efter.

    Hur länge har ni försökt? Beroende på ålder och hur länge ni aktivt försökt finns möjligheter för att söka hjälp.


    Vi är bara på försök nummer 5. Vi är 30 och 32 år. Jag fick första positiva äl testet i lördags kväll, var även positivt på söndagen ocv negativt igår. Nu borde ju chansen vara förbi för denna gång. Tänkte det du sa om att ha sex 2 dagar efter positivt äl test.
  • Anonym (Undrar??)
    Anonym (Ons) skrev 2021-02-23 06:25:32 följande:

    Med tanke på hur många som blir gravida efter enstaka fylleligg så verkar inte frekvensen vara det avgörande.


    Tänkte mest på att sex ca 4-5-6 dagar innan själva äl borde ju ha väldigt små chanser till befruktning
  • Anonym (Undrar??)
    Aamon skrev 2021-02-23 20:05:28 följande:

    Åh, det är så olika för alla.

    Min kollega hade sex någon gång då och då. Inte oftare än 1 gång/vecka. Hon har blivit gravid efter sex både 4 dagar innan äl och dagen innan äl.

    Jag och min partner har svårare att bli gravida däremot. Vi sexade varannan dag i 1,5 år utan att lyckas. Övergick därefter till varje dag på rekommendation från fertilitetsläkare och lyckades på första försöket. Har lyckats bli gravid 4 gånger totalt, varje gång genom sex varje dag vid äl. Kör vi varannan så har vi aldrig lyckats.


    Oj. Får oss skulle varje dag inte funka, sorgligt nog :(
  • Anonym (Undrar??)

    Men visst är det så då alltså, att om ägget och spermier är av bra kvalite, så spelar det ingen roll när under den fertila perioden man har sex på? Typ 3,4, 5 dagar innan?

    Om ni förstår hur jag menar, haha :)

Svar på tråden Är sex 2 ggr/veckan verkligen tillräckligt?