Forum Hälsa: Hälsa - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • 1700 Kcal KOM IGEN!

    Tis 23 feb 15:56 Läst 0 gånger Totalt 3 svar
    Tis 23 feb 15:56

    Hej 

    jag är 175 lång, väger 89kg och vill ner till 77kg 
    jag planerar äta 1700 kcal om dagen med lite aktivitet.

    är det någon som kan detta och ge förslag på enkla mål under Frukost, Lunch, Middag.

    exempel:  Bannan, Yoghurt, knäckebröd
    Potatis,ris,makaroner osv../

    kyckling(färs, file, osv), kött( färs, bitar osv), fisk 

  • Tis 23 feb 19:58 #1

    Ladda hem en gratisapp tex Lifesum och börja logga din mat.
    Där kan du också kolla olika saker innan du köper dem eller äter dem tex:
    Vaniljkvarg utan tillsatt socker 2 dl (200 g) = 120 kcal och 22 g protein
    Vaniljyoghurt mini 2 dl (200 g) = 76 kcal och 9,6 g protein
    Vaniljyoghurt "Dröm" 2 dl (200 g) = 220 kcal och 5,8 g protein

    Då blir det lättare att välja så att du hamnar under 1700 kcal och ändå högt i protein så du håller dej mätt.

    Rimlig fördelning av dina dagliga kalorier kan vara:
    Frukost: 400 kcal
    Lunch: 500 kcal
    Middag/kvällsmat: 600 kcal
    Mellanmål: 200 kcal

    Sen är det smart att få i dej så mycket näring som möjligt med dina kalorier, så satsa på färgstarka grönsaker och rotsaker och undvik kalorier som inte är fyllda med näringsämnen.

  • Tis 23 feb 20:09 #2
    nnnnnnnn skrev 2021-02-23 19:58:02 följande:

    Ladda hem en gratisapp tex Lifesum och börja logga din mat.
    Där kan du också kolla olika saker innan du köper dem eller äter dem tex:
    Vaniljkvarg utan tillsatt socker 2 dl (200 g) = 120 kcal och 22 g protein
    Vaniljyoghurt mini 2 dl (200 g) = 76 kcal och 9,6 g protein
    Vaniljyoghurt "Dröm" 2 dl (200 g) = 220 kcal och 5,8 g protein

    Då blir det lättare att välja så att du hamnar under 1700 kcal och ändå högt i protein så du håller dej mätt.

    Rimlig fördelning av dina dagliga kalorier kan vara:
    Frukost: 400 kcal
    Lunch: 500 kcal
    Middag/kvällsmat: 600 kcal
    Mellanmål: 200 kcal

    Sen är det smart att få i dej så mycket näring som möjligt med dina kalorier, så satsa på färgstarka grönsaker och rotsaker och undvik kalorier som inte är fyllda med näringsämnen.


    tack så mycket 
  • Ons 24 feb 16:33 #3

    Testa också my fitness pal, där kan man ställa in aktivitetsnivå för att få beräkning på kalorierna. För mig var skillnaden bara 80 kalorier i de olika apparna. 

    Själv försöker jag att hålla mig på 1200-1700 per dag (1200 är enligt målet att gå ned 0,5 kg i veckan, 1700 enligt målet att inte gå upp i vikt) och tänker att det kan ge en stabil långsam viktnedgång. 

    Jag försöker också att kombinera det med 16:8 (inte alltid men några dagar i veckan i alla fall) då jag har kommit fram till att för mig är det enklaste sättet att äta mindre att helt enkelt äta färre måltider. Så hoppar ofta över frukosten (och viktigt såklart att det inte resulterar i en dubbelt så stor lunch istället). 

    Jag äter främst husmanskost, sallader (med t.ex. räkor och avokado som "huvudingredienser" och thaimat i lagom stora storlekar till lunch och middag. Och däremellan så tar jag kanske någon frukt, ett kokt ägg eller en knäckemacka. 

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll