Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Mäklare

När man gör ett av livets största affärer vill man ha en människa som är redo att ta emot samtal från köpare kväll, helg, morgon etc. Man vill ha någon som har möjlighet att komma på möten och ha visningar när det fungerar för en själv och köpare.

Sen kan detta tyckas orättvist. Men det är inte en bransch med affärer som görs rutinmässigt.

Vissa mäklare är framgångsrika och blir kvar i branschen, men det verkar verkligen inte vara för alla!

Jag tänker att en bra mäklar-arbetsmiljö är där mäklare inte jobbar helt ensam, utan har en firma/kollega som stöttar upp med vissa delar. Om en mäklare inte ordnar visningar när folk kan komma, blir det ju liksom ingen affär.

• Lönnsirap
    tillbakaefter10år skrev 2021-02-23 22:45:28 följande:

Tack för alla kommentarer. Vissa av er verkar förstå problemet och andra vill vara kritisera precis det jag bad om att inte bli kritiserad för. Jag har valt det här jobbet och lagt tre års utbildning för att bli mäklare och sedan behandlas jag som prostituerad vilket mig veterligen inte finns några utbildningar för i Sverige som dessutom är ses sen berättigande. Kommer lägga ner den här tråden för egen del men diskussion kan fortsätta, tror att den är vettig att ta. Självklart kan konkurans döda de vettiga i branschen som faktiskt värdesatte familj och ett normalt liv, vi har sett sista tiden i tidningar hur folk säljer till släktingar och tjänar massor med pengar själva. Om det är den typ av mäklare som man vill ha så kommer de garanterat jobba dygnet runt för egen vinning. Själv skulle jag heldre gå till en tandläkare som inte jobbar klockan 22.00 på kvällen, jag skulle tycka att det kändes oseriöst.

Det är inte dina kunder och potentiella kunders fel att du känner dig som en prostituerad med orimliga villkor!

Jag vet inte hur mäklarutbildning är men jag har nog alltid varit medveten om att det är en tuff bransch, särskilt att sälja till privatpersoner. Det kommer ständigt nya förmågor och i och med att det är ett förtroendeuppdrag passar det vissa människor bättre än andra.

Det är ett väldigt speciellt yrke och som köpare/säljare bryr man sig inte om vad du tycker är en bra mäklare. Man vill ha det som man själv upplever som en bra mäklare.

I min värld är mäklare ett typiskt yrke som många bara har en kort period. Ett yrke där man förväntas presterar väldigt bra.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att det är oseriöst med en tandläkare kl. 22. Om en mäklare inte svarar mellan kl. 21-0730 blir jag inte ett dugg förvånad. Inte heller om jag behöver lämna meddelande på en svarare. För att få ett hållbart arbetsliv är det självklart att man behöver jobba på ett sätt som fungerar.

Och det finns definitivt utrymme för mäklare som inte har tid ALLTID, men i yrket ingår att ha kontakt med stressande människor på udda tider.
Svar på tråden Mäklare