• Kentaur

    Hundallergi hos inflyttat barn

    Sätt er ner tillsammans.Börja lyssna på varandra och sluta att kriga om rätten att ha rätt.
    Börja kompromissa.

    Gör ni inte det bör ni separera omedelbart för är ni så kompromisslösa är relationen utsiktslös på längre sikt.

  • Kentaur
    Anonym (this) skrev 2021-02-25 11:47:53 följande:
    Detta gäller även 17-åringen,
    Ts kompromissar ju genom att försöka begränsa genom städning, special schampo etc, kanske även en luftrenare kan hjälpa men då är det minsta man kan begära att ett så pass gammalt barn som är 17 år också kan ta allergimedecin då det bara ska gälla ett par månader enligt ts, självklart ska hon inte behöva göra sig av  med sina hundar för att en 17-åring ska bo hos dom ett par månader
    Läs det jag skriver och inte det du önskar läsa.
    Jag skrev ER och NI.
    Säger dej det något?

  • Kentaur
    Anonym (this) skrev 2021-02-25 12:00:14 följande:
    Oj vad du blev kränkt? För vad? ta en kopp kaffe och lugna ner dig
    Anklaga inte andra för dina egna fel och brister.
  • Kentaur
    olof 45 skrev 2021-02-25 11:56:25 följande:
    Jag förstår TS till fullo.

    Visst är situationen problematisk, MEN alla måste ju hjälpas åt inte bara peka finger på TS.

    TS kan använda shampoo: Testa Petalcleanse - jag är jätteallergisk men min syster använder det på sina katter när vi kommer över - bor långt ifrån varandra så det är alltid överanttningar om minst 3 nätter. Då sover vi också i ett rum där katterna ej får vistas. kan säga att min kattallergi är väldigt mycket starkare än min hundallergi (se nedan).

    Vidare kan barnet just bo i ett rum där hundarna ej vistas, det påverkar mycket hur man sover.

    Slutligen: barnet kan göra sitt! Först och främst visa lite respekt och inte klampa in kräva att saker ska 'fixas' åt hen utan minsta motprestation. Det är faktiskt ren myt att allergier blir värre under medicinering. Dessutom finns det allergimediciner som är hel receptfria, och flera varianter som itne alls ger trötthet (Telfast tex). Hur vet jag det? Jo, för att mina barn ville ha både hund och kaniner! Men jag var allergisk. Lösning? Vid allvarliga allergier kan man ta sprutor under viss tid som gör att kroppen sakta vänjer sig vid allergener, men då kan man överhuvudtaget inte utsättas för allergenerna i tillägg till sprutorna. Det kändes omständigt (och detta var ändå för 15 år sedan)... Hursomhelst så kom jag på denna brillianta lösning: 

    Jag åt allergimedicin och vi skaffade valp och två kaninungar. (Djur-barn har ännu itne utvecklat allergener i samma grad som fullvuxna djur). I takt med att djuren växte upp trappade jag ner medicineringen. Tror jag fick ett 100-pack Telfast - som jag inte åt upp allt utav! Några månader tog det. Sedan tåde jag djuren fint (sålänge inte hunden slickade på mig). Kaninerna kunde jag gnugga in i ansiktet.

    Så. Att ungen vägrar testa medicin i några månader tolkar jag nog på samma sätt som TS: det nästintill vuxna barnen testar sin makt och pappans lojalitet (gissar att hen är en hon). 

    Din make borde stå på din sida. Ni erbjuder gratis husrum MEN här bor de facto hundar. Hur barnet väljer att hantera den saken är upp till hen. Ni vuxna erbjuder städning samt schapoonering samt djurfritt sovrum, och möjlighet till svag receptfri medicinering finns. Duger itne detta?! nehej, då får 'barnet' tacka nej till erbjudandet och hitta något annat. Någon måtta på service får det väl vara

    Lycka till TS.
    Du ger felaktiga råd om allergier och felet du gör är att utgå från dina egna erfarenheter och påstå att det är så för alla. Det kan om det vill sig illa bli rent livsfarligt.

    Hur var och en reagerar på allergi och på mediciner är högst individuellt. En medicin kan fungera utmärkt för någon och vara lika effektivt som sockerpiller för någon annan så ditt påstående om att det finns receptfria mediciner som fungerar är fel.

    Du pratar om allergen  immunterapi. Det är en behandling som pågår under tre år. Det är inget som landstinget ska bekosta bara för att någon vill ha hund eller har måttliga besvär. Det är endast de som jobbar med djur som inte kan omskola sig där detta kan bli aktuellt. Helt enkelt för att det handlar om resurser och vart våra skattepengar ska gå till. Det här är inga billiga behandlingar och i tider då vi inte ens har råd att behandla cancerpatienter så är det inget alternativ.

    Att ha djur som pälsdjursallergiker kan gå bra, det blir då en naturlig immunterapi och du lär din kropp att tåla just den katten, den hunden, den kaninen men kommer det in ett nytt djur börjar immunterapin om igen. 
    Men det kan också bli mycket, mycket värre och det finns en rätt stor risk att man dessutom drabbas av fler allergier, speciellt hos barn.

    Handlar det om barn och allergier ska man vara mycket, mycket försiktig i sina uttalanden om behandling eftersom det är så individuellt.


  • Kentaur
    olof 45 skrev 2021-02-25 13:01:24 följande:
    Jag har inte påstått att det är så för alla - mina erfarenheter målar jag upp prcis för vad de är - mina erfarenheter. Men att allergier blir värre om man använder medicin ÄR en myt. Medicinen spärrar ju de 'receptorerna', så att kroppen samtidigt skulle öka på överkänsligheten? Makes no sense. Kroppen känner ju inte av allergenerna, så hur skulle kroppen då börja bygga upp en starkare motreaktion?

    Att receptfria mediciner finns och fungerar är itne fel - poängterade också att det finns OLIKA att testa. Har ännu inte träffat någon som inte blir hjälp överhuvudtaget - dessutom vill ju detta barn inte ens försöka!

    Inte heller rekommenderade jag immunterapi för någon som är exponerad ett par månader - läs om, läs rätt.

    Räknas 17 som ett 'barn' rent medicinellt? Tveksam till detta... Iaf på mina allergitabletter står det att det kan användas från 7 års ålder.

    Du verkar lite daltig? Du tycker att TS ska göra plats för en 17-åring som inte vill göra minsta motprestation? ja du, iten konstigt att ungdomar så ofta beter sig så bortskämt och krävande nu för tiden...
    Hur mycket kontakt har du haft med allergologer?
    Inga verkar det som.

    Du kommer helt enkelt med felaktiga tips och råd som kan bli livsfarliga.

    Läs det du själv skriver. Läs om, läs rätt.
  • Kentaur
    Bestemor skrev 2021-02-25 14:42:09 följande:
    Först är det konstigt om 17 åringen blev allergisk helt plötsligt mot hundar, kanske 17 åring är rädd för hundar.

    Jag känner ett par personer som verkligen ville ha katt trots allergi mot katter, att de tog sprutor för detta.
    Det är visserligen över 20 år sedan så utvecklingen borde gått framåt och att det finns piller nu för tiden.
    För 20 år kanske vissa landsting slösade med sina resurser och beviljade sådana här lyxbehandlingar. Idag gör man det definitivt inte.

    Det går inte att skapa piller för allting, för som bekant? är magsäcken en rätt ogästvänlig plats som har ihjäl det mesta levande. Forskningen är inte speciellt intensiv på områden och de alternativ som finns är inte speciellt bra för de funkar helt enkelt inte.
  • Kentaur
    olof 45 skrev 2021-02-25 14:59:28 följande:
    Vi får tycka olika, du och jag :)

    Jag tycker det 17-åriga barnet är en jättebebis som inte vågar föröka med lite receptfri medicinering i ett par månader. Det kommer jag fortsätta ha som åsikt.

    Men dina åsikter om mitt inlägg är noterat! Tack och hej Kentaur!
    Ja det får duy tycka men per definition är 17-åringen ett barn. Och har man med barn att göra ska man kunna ta ett normalt vuxenansvar. Vad jag menar är att man ska inte kräva ett fullt utvecklat ansvarstänkande, konsekvensanalys osv hos en individ som inte är vuxen och inte heller har de färdigheterna fullt utvecklade. (Det handlar om hur hjärnan utvecklas).

    Över lag tycker jag att man generellt kräver fullt vuxet ansvar av barn på familjeliv. Till och med koltbarn ska förstå, ha fullt konsekvenstänk osv.  Jag undrar varför, är det för att man själv ska slippa undan med minimalt med ansvar, kan man lägga skuld och ansvar på någon annan så gör man det. Kan man inte det så gör man det ändå men med krystade förklaringar, gärna genom att vara nedlåtande som tex "jättebebis".

    Vad minns du av din egen tonårstid? Var du fullt utvecklad vuxen och tog exakt samma ansvar som dina föräldrar? Var du lika mogen som de?
  • Kentaur
    Anonym (tanke) skrev 2021-02-25 14:28:49 följande:
    Om barnet lider av allergi varför vill inte pappan att barnet då ska ta medicin? Utan blir istället arg?

    Låter helsnurrigt och som en rätt kass förälder, barnet har ju inte bara allergi tillfälligt hemma hos dom utan kommer behöva medicin annars också, om nu allergin är så pass svår.

    En del föräldrar och barn behöver lära sig att världen inte anpassar sig efter dom, det hade varit en stor skillnad om barnet varit litet och skulle bo på heltid hemma hos dom men så är ju inte fallet här
    Jag tänker att det handlar om okunskap.
    Det är visserligen ganska lättbotat: genom att söka och läsa information men många verkar inte vara intresserad av fakta utan håller hårt i sin rätt att ha åsikter istället.
  • Kentaur
    olof 45 skrev 2021-02-25 15:13:50 följande:
    Förstår inte syftet med detta sidospår? 

    Du förstår att jag egentligen är kritisk mot detta barns pappa va?
    Du formulerar dig mycket märkligt om det är pappan du är kritisk mot:
    "Jag tycker det 17-åriga barnet är en jättebebis som inte vågar föröka med lite receptfri medicinering i ett par månader."

    Men du kanske bara hade lite otur i formuleringarna?
  • Kentaur
    olof 45 skrev 2021-02-25 15:21:15 följande:
    Nej, litar på att folk kan dra korrekta slutsatser själva :)

    Låt mig förtydliga saken för dig:

    Är 17-åringen en jättebebis som försöker skapa dramatik och få pappa att välja hennes sida? Ja. 

    Vems är felet, som tillåter detta? Och som blir arg på sin sambo. Jo, pappan.

    Så i frågan om jag var lika mogen som mina föräldrar då jag var 17 blir helt orelevant - för mina mogna föräldrar skulle aldrig tillåta att jag betedde mig som en jättebebis.

    Förstår du nu?
    Känner du 17-åringen? Nej.
    Känner du pappan? Nej.
    Vet du hur deras vardag ser ut: Nej.
    Vet du hur pappan tänkjer: Nej.
    Vet du hur 17-åringen tänker? Nej.
    Vet du hur barn fungerar och när barn slutar vara barn? Nej.

    Väldigt starka åsikter du har baserat på just ingenting när du kallar huvudpersonerna för nedlåtande epitet och tillskriver dem egenskaper som TS inte skriver något om.

    Frågorna är i allra högsta grad relevanta eftersom det speglar hur väl du kan sätta dig in i situationen. Uppenbarligen så kan du inte alls det på något sätt.

    Så visst förstår jag att du har ett behov av att vara nedlåtande mot andra människor.
  • Kentaur
    Anonym (Lux) skrev 2021-02-25 17:14:47 följande:
    Det verkar som om det 17-åriga barnet är förståndsmässigt retarderat på något sätt. Ett så tjurigt beteende är inte särskilt vanligt i den åldern hos normalt fostrade, normalt utvecklade tonåringar.

    Schampot och balsam av märket Allergenius har jag med framgång använt på mina hundar då en pälsdjurallergisk släkting till min man gästar oss. Han skulle nog annars inte kunna bo hos oss. Det är täta bad som krävs - en gång i veckan och använd gärna balsamet som hör till för så täta schamponeringar kan torka ut känslig hud.
    Låt  det tjuriga barnet använda endast vissa delar av ditt hem, förslagsvis badrum och eget rum. Andra delar får hundarna ha tillgång till och där vill ju då det allergiska barnet förstås inte vara.
    För 17åringar brukar inte kunna vara tjuriga???
    SkrattandeSkrattandeSkrattande
  • Kentaur
    "Få 17-åringar vill kallas 'barn'"

    Vad de vill kallas för är irrelevant i en diskussion om vad som är barn och barns och deras hjärnors utveckling.
    Som vuxen antas man vara klokare och förståndigare än barn, och man antas också förstå att barn inte har en vuxens insikt, förstånd eller konsekvenstänk.
  • Kentaur
    "Eh.. hur tänkte du nu??det var ju du som började prata om hur 17-åringar tänker osv, vilket jag svarade på.

    Du verkar ha lite svårt att förstå vad det innebär att skriva på diskussionsforum"

    Anklaga inte mig för dina egna fel och brister.
    rekommenderar att du läser det som skrivs så att du förstår vad som diskuteras.
  • Kentaur
    Frallan78 skrev 2021-02-25 18:32:58 följande:
    Du argumenterar som ingen annan och verkar ha en läskigt curlande syn på barn, ungdomar, unga vuxna (då alla under 25 måste räknas in då hjärnan faktiskt inte är färdig förrän då) och på vilka sätt man ger en människa bäst förutsättningar för att klara det som kallas livet.

    Att du dessutom upplever att man generellt på Familjeliv verkar vilja att barn växer upp alldeles för snabbt säger mig att du är verklighetsfrånvänd i ämnet.

    Ledsen, men så framstår du för oss mainstream-vuxna som inte ser en 17-åring som fullständigt hjälplös. Återstår ju fortfarande massa frågor om varför denne 17-åring ens är där? Vadå "vågar inte fortsätta i skolan"?

    Mycket oklart alltihop.
    Ha ha, din lustigkurre. Nej, att anse att man inte kan kräva ett vuxenansvar av ett barn är inte att curla. Föreslår att du googlar det så att du får en viss hum om begreppet.

    Familjelivare generellt är verkligen inte mainstream. Mainstream människor har inte ett sådant svartvitt synsätt som att någon är antingen totalt hjälplös eller fullt ansvarstagande. Mainstream inser att livet är betydligt mer komplext än så. 
    Det är det som är problemet med familjelivare att man kräver i trådarna så mycket av andras barn. Den som inte lever upp till normalt vuxenansvar är som du kallar det för mentalt efterblivet, jättebebis och andra nedsättande.  Observera att jag skriver andras barn för människor här verkar aldrig missa ett tillfälle att få vara rejält elaka.
  • Kentaur
    gdgfdgfd skrev 2021-02-25 18:57:33 följande:
    Om ett litet tag när det 17-åriga barnet fyller 18 så räknas denne som vuxen hur mycket föräldrarna än vill curla

    Det spelar ingen roll om det gäller ett särkullsbarn, en svärmor, en polare - någon som ska bo tillfälligt kan inte ställa krav.

    Någon som ska bo tillfälligt kan inte ställa krav.
    Gäller den principen överallt, att man aldrig kan ha några som helst krav på det som inte är permanent? Jag menar, det där svartvita tänket måste handla om fler saker än boende.

    Ha ha.
    Jättelustigt faktiskt eftersom barnet ifråga flyttade hem till sin vårdnadshavare vilken är skyldig att se om sitt barn fram tills att denne slutat i gymnasiet.


  • Kentaur
    Frallan78 skrev 2021-02-25 19:03:08 följande:
    Jag hoppas att du blandade ihop mig med någon annan nu. Jag har verkligen inte benämnt någon som efterbliven eller jättebebis.

    Nej, det är inte svartvitt. Lika lite som det är svartvitt åt andra hållet. Min (och många andras) upplevelse är att Familjeliv är fullt av föräldrar som inte inser att de måste förbereda sin avkomma på Livet.
    Jag repeterar:
    Citat:
    Familjeliv generellt...
    Slut citat.

    man tänker svartvitt när man uttrycker sig som du gör: Ledsen, men så framstår du för oss mainstream-vuxna som inte ser en 17-åring som fullständigt hjälplös
  • Kentaur
    Frallan78 skrev 2021-02-25 19:10:13 följande:
    Om du inte vill bränna dig på detta forum så till den milda grad att ingen kommer orka diskutera med dig så föreslår jag att du inte väljer och vrakar vilken information du tar in. Det är ingen som sagt att vårdnadshavaren inte ska ta sitt ansvar. Nu rekommenderar jag dig faktiskt att ge dig. Eller börja läsa vad som skrivs.
    Frallan78 skrev 2021-02-25 19:12:46 följande:
    Mea culpa. Jag skulle aldrig ha svarat på något. Du är bevisligen inte på något sätt faktabaserad (verkar inte veta vad svartvitt betyder) så det är dött lopp. Ber om ursäkt och tackar ödmjukast för visat intresse.
    Anklaga inte andra för dina egna fel och brister.

    Det är uppenbart att du inte kan argumentera sakligt utan tar till sandlådan så fort du saknar argument. Det är inte ok att debattera på det här sättet. Rekommenderar att du läser forumreglerna men även lär dig skilja på sak och person.

    När du  inte har några svar så slutar du svara helt enkelt.
  • Kentaur
    Anonym (Peter) skrev 2021-02-25 21:01:13 följande:
    Det märks att du varken känner någon i högre position som varken 1. Producerar medicin eller 2. Förhandlar om medicin. Tror ytterst få ville rört medicin så lättvindigt då. Men bra att ha aktier i bolagen. Av ditt uttalande märker jag att du är ett praktexempel på de som köper allt med hull och hår, också anledningen att jag fortsätter investera i detta. Men det är mer ett sidospår. Som sagt, du vet inte vad du pratar om när du tvingar i en person medicin för en sådan onödig grej som det här. Att sära på ts och man är det bästa här.
    Dumpa svinet med andra ord.
    Jo, det är standardsvaret på familjeliv.


Svar på tråden Hundallergi hos inflyttat barn