• SB1492
    Thu 25 Feb 2021 16:36
    2187 visningar
    41 svar
    41
    2187

    Problem med bonusdotterns mamma

    Jag behöver hjälp!

    Lever med en man som har barn sedan tidigare. Vår relation började ganska knackigt och våra första 2 år var min sambo och dotterns mamma inte riktigt färdiga med varandra. Jag blev störtkär i honom sedan första dagen men vår relation var fram och tillbaka under 2 års tid för att sedan bli vi på riktigt för 3,5 år sedan och har sedan dess haft en väldigt fin relation. Under de första 2 åren varvades jag och hon dock om vartannat.. För 3,5 år sedan tog min sambo beslutet att han vill vara med mig vilket innebär att han då blir pappa på distans vilket har tagit väldigt hårt på honom. Vi har dottern I stortsätt varje helg men han saknar vardagen med henne väldigt mycket. Detta har mamman inte varit sen med att utnyttja. Hon lockar med dottern för att få honom tillbaka och använder hela tiden dottern som argument till varför han ska göra saker som jag inte tycker är rimliga. Hon har själv inte gått vidare och träffat någon ny.

    Mitt problem är att jag känner mig så fruktansvärt osäker kring henne och deras relation. Jag har svårt att låta min sambo göra det han behöver som pappa utan att jag mår dåligt över det. Hämtningar och lämningar, samtal, sms och bilder. Allt känns så oerhört jobbigt och jag gör allt jag kan för att minimera deras kontakt vilket jag vet är fel. Känner mig så hemsk, men är sååå obekväm med situationen.

    Nu, 3,5 år senare är det fortfarande dravel från hennes sida hela hela tiden. Hon hittar alltid på argument till att han måste hämta henne själv, gärna hemma hos dom, att han borde åka dit och hänga med dom för att hans dotter behöver det, hon ringer honom varje dag för att prata om dottern men endast på arbetstid så att inte jag är i närheten.

    Snälla hjälp mig hur jag ska förhålla mig till situationen.. Jag och min sambo väntar nu vårt första gemensamma barn och det är så viktigt för mig att få ordning på detta..

  • Svar på tråden Problem med bonusdotterns mamma
  • Anonym (E)
    Sat 27 Feb 2021 19:39
    #31

    Alltså, har man skilts utan stort mayhem, så har man ofta "familjekärleken" eller vad man ska kalla det kvar. Min exman och mina barn (som nu är vuxna) umgicks mycket åren närmast efter skilsmässan. Vi åkte tillsammans på semester, firade jul och alla andra storhelger tillsammans, gick tillsammans på barnens aktiviteter som körsång i kyrkan, matcher och teateruppvisningar. Barnen sprang mellan oss, och det var aldrig något problem att byta dagar, om den ena inte kunde ha barnen på sin vecka, på grund av övertidsarbete eller något annat.

    ...men under den period då han hade en flickvän, blev harmonin ställd på ända. Flickvännen ville inte att vi skulle träffas, och absolut inte sova under samma tak mer. Hon ville ha en strikt uppdelning av dagarna, och blev väldigt sur om han tog barnen på "min" vecka o.s.v.. Jag å min sida var inte ett dugg svartsjuk, för det var just för att slippa ligga med honom då han blivit tjock och ganska oattraktiv, som jag hade skilt mig, och jag tyckte nästan synd om tjejen som "måste" göra det... Så svartsjuka behöver inte ligga bakom, man kan ändå bli ledsen över att familjelivet, som barnen känner det, efter en nästan problemfri skilsmässa, måste ta slut. Och något mycket striktare och tråkigare ta vid. 

    Som tur var fick mitt ex och hans nya aldrig barn, och när det tog slut mellan dem kunde vi återgå nästan till det gamla - även om barnen började bli stora då, så det var inte samma längre ändå. Jag tycker att både jag och barnen missade en del på den där flickvännen...


    Anonym (J) skrev 2021-02-25 20:11:57 följande:
    Är du på riktigt?
    Det är väl klart att det är en fördel för TS, ju mindre styvbarnet är hos henne? Finns nog få styvmammor (eller -pappor) som tycker tvärtom.
  • Anonym (ih)
    Sat 27 Feb 2021 20:44
    #32

    vart tog ts vägen?

  • Anonym (Föräl­der)
    Sun 28 Feb 2021 12:00
    #33
    Lilant skrev 2021-02-26 09:20:53 följande:
    Sydes i underlivet och fick en infektion i stygnen och hade avslag 1 månad men min man tyckte jag va sexigare än någonsin för jag gett honom ett barn :) 2 veckor efter jag födde så körde vi där bak haha de slutade i ännu mer avslag men vad gör man inte för den man älskar :) vi hade sex en månad efter jag fött och haft sex varje dag fram tills hon nu är 8 månader nu har han börjat jobba å jag är gravid med illamående igen så vi kör en gång i veckan men myser ju ändå på andra sett, sex är extremt viktigt för en fungerande relation annars tappar man ju kärleken, kärlek är nått man gör inte nått man har :)
    Hur är det med intelligensen?
    Man ska inte ha sex under avslag och verkligen inte om det ökar, din man kan inte älska dig speciellt mycket.
  • Sun 28 Feb 2021 13:28
    #34
    Anonym (Förälder) skrev 2021-02-28 12:00:05 följande:

    Hur är det med intelligensen?

    Man ska inte ha sex under avslag och verkligen inte om det ökar, din man kan inte älska dig speciellt mycket.


    Läs mer noga:) vi hade anal sex om du vet vad det är avslaget slutade efter en månad å då hade vi vanligt sex :)
  • Anonym (Föräl­der)
    Sun 28 Feb 2021 13:57
    #35
    Lilant skrev 2021-02-28 13:28:43 följande:
    Läs mer noga:) vi hade anal sex om du vet vad det är avslaget slutade efter en månad å då hade vi vanligt sex :)
    Analsex vet jag.

    Men oavsett, kunde inte din man klara sig ett tag?
    Hur stark är hans kärlek då?

    Du skrev ju att det slutade med ännu mer avslag?
    Var det inte sant?

    2 veckor efter jag födde så körde vi där bak haha de slutade i ännu mer avslag men vad gör man inte för den man älskar :)
  • Sun 28 Feb 2021 14:06
    #36
    Anonym (Förälder) skrev 2021-02-28 13:57:40 följande:

    Analsex vet jag.

    Men oavsett, kunde inte din man klara sig ett tag?

    Hur stark är hans kärlek då?

    Du skrev ju att det slutade med ännu mer avslag?

    Var det inte sant?

    2 veckor efter jag födde så körde vi där bak haha de slutade i ännu mer avslag men vad gör man inte för den man älskar :)


    Ja precis som att amma,röra sig, böja sig och sånna saker resulterar i mer avslag då såret blöder mer då :) han älskar mig mycket därför kan han inte vänta precis som att jag älskar honom och inte kan vänta
  • Sun 28 Feb 2021 14:07
    #37
    Anonym (Förälder) skrev 2021-02-28 13:57:40 följande:

    Analsex vet jag.

    Men oavsett, kunde inte din man klara sig ett tag?

    Hur stark är hans kärlek då?

    Du skrev ju att det slutade med ännu mer avslag?

    Var det inte sant?

    2 veckor efter jag födde så körde vi där bak haha de slutade i ännu mer avslag men vad gör man inte för den man älskar :)


    Kan ju även gissa att du är en sån där som tvingat sig till ett kejsarsnitt eller att du är man eftersom du inte vet hur avslag funkar :)
  • Sun 28 Feb 2021 14:08
    #38
    Anonym (Förälder) skrev 2021-02-28 13:57:40 följande:

    Analsex vet jag.

    Men oavsett, kunde inte din man klara sig ett tag?

    Hur stark är hans kärlek då?

    Du skrev ju att det slutade med ännu mer avslag?

    Var det inte sant?

    2 veckor efter jag födde så körde vi där bak haha de slutade i ännu mer avslag men vad gör man inte för den man älskar :)


    Kan ju även gissa att du är en sån där som tvingat sig till ett kejsarsnitt eller att du är man eftersom du inte vet hur avslag funkar :)
  • Anonym (Föräl­der)
    Sun 28 Feb 2021 14:49
    #39
    Lilant skrev 2021-02-28 14:08:12 följande:
    Kan ju även gissa att du är en sån där som tvingat sig till ett kejsarsnitt eller att du är man eftersom du inte vet hur avslag funkar :)
    Nope.

    Jag är kvinna och har fött 2 barn vaginalt om det nu intresserar dig så himla mycket.
    Skriv upp det någonstans så att du inte glömmer det, gärna bredvid att min man älskar mig så mycket att han bryr sig om min hälsa och därför väntade.

  • Anonym (Barne­n först)
    Wed 3 Mar 2021 12:42
    #40
    +1
    Anonym (been there) skrev 2021-02-25 17:19:33 följande:

    Det är mannen som ska ordna detta, inte du! 
    Inget löser sig utan att mannen ändrar sig och beter sig annorlunda mot exet. 
    Tex: svarar han verkligen när hon ringer varje dag? 

    Här finns också ett ex. Hon ville väl inte ha min man tillbaka, men hon ringde och messade flera ggr om dagen när det var som värst. Kunde komma och ringa på dörren också, om han inte hade svarat. Hon försökte få allt där han inte ville göra som hon tyckte, till att det indirekt drabbade barnen och att han var en dålig pappa om han inte gjorde som hon sa. Därför blev det så svårt för honom att säga nej när hon ville ha hjälp med saker. När vi träffades märkte jag detta rätt så fort, jag undrade förstås om de var färdiga med varann. Det var de, men hon betedde sig som om allt skulle fortsätta som förut med det praktiska, bara att de inte bodde ihop. 

    Tex fick han säga åt henne att inte ringa hela tiden (han svarade inte alltid), utan skicka sms och då kunde han själv bedöma hur akut det var och i så fall ringa senare. Barnen bytte bostad på söndagar och han försökte alltid styra allt hon ringde/messade om till söndagarna. Det var ju oerhört sällan något akut. Han kunde svara på sms: "det där tar vi på söndag". Hon hade svårt för detta men fick helt enkelt acceptera det. 

    Hon ville att de skulle fira jul tillsammans trots att de var skilda (och trots att de inte umgicks annars). När han träffat mig förklarade han för henne att det går inte, han ville ju fira jul med mig. Hon blev riktigt sur, sa att "vi hade ju bestämt att vi alltid ska fira jul! Det är så viktigt för barn att se sina föräldrar tillsammans på jul!" (det hade de inte bestämt - hon hade "bestämt")
    Han bara suckade och sa att livet går vidare, du förstår väl att det inte kommer bli så? Hon gav sig motvilligt. 

    Det har varit en massa annat också, men en steg för steg "avvänjning" för henne kan man väl kalla det. Det som varit så otroligt skönt är att min man varit supertydlig mot henne att han verkligen inte vill ha något med henne att göra förutom det han behöver runt barnen.
    Jag tänker att din man, TS, velade i flera år innan han till slut valde dig, men nu har han ändå som "två familjer". När ert barn kommer, kommer han slitas itu av dåligt samvete om ni inte reder ut detta innan. Han låter som ett klassiskt exempel på en skild man som inte lyckas jonglera alla relationer samtidigt. Han vågar inte säga åt henne, för han vill inte riskera en försämring gentemot dottern, men när du fått ditt eget barn, kommer du anse att han måste prioritera er familj, som han faktiskt lever i. 
    Ni kanske behöver hjälp utifrån med detta. 


    Tycker det låter som svartsjuka från din sida. Om varken din partner eller hans ex vill vara tillsammans, varför kan de inte få ha en god relation som gynnar barnen. Tyvärr är det för många vuxna som har åsikter i en separation och de enda som hamnar i kläm är barnen. 
    Har en väninna som haft exakt samma situation du beskriver där mannen valde att ha i princip 0 kommunikation med henne pga sin nya. Det är tragiskt för jag vet att hon kämpade länge med att behålla en god relation till honom för barnens skull. Nu har de barn som gråter om vartannat, som vet att pappan inte vill ha med mamman att göra, det för mig är 10 ggr värre än att nya flickvännen känner lite svartsjuka. Barnens bästa bör alltid sättas i första hand. 
  • Anonym (E)
    Wed 3 Mar 2021 21:49
    #41
    Anonym (Barnen först) skrev 2021-03-03 12:42:29 följande:
    Tycker det låter som svartsjuka från din sida. Om varken din partner eller hans ex vill vara tillsammans, varför kan de inte få ha en god relation som gynnar barnen. Tyvärr är det för många vuxna som har åsikter i en separation och de enda som hamnar i kläm är barnen. 
    Har en väninna som haft exakt samma situation du beskriver där mannen valde att ha i princip 0 kommunikation med henne pga sin nya. Det är tragiskt för jag vet att hon kämpade länge med att behålla en god relation till honom för barnens skull. Nu har de barn som gråter om vartannat, som vet att pappan inte vill ha med mamman att göra, det för mig är 10 ggr värre än att nya flickvännen känner lite svartsjuka. Barnens bästa bör alltid sättas i första hand. 
    Håller i princip med - även om jag kanske sett det annorlunda, om jag varit den barnlösa flickvännen!

    Överhuvudtaget, så önskar jag att de som redan är föräldrar, skulle börja se lite mer rationellt på framtida förhållanden. En barnlös partner, är kanske inte det bästa..? Och inte heller det mest rättvisa - mot barnen, mot barnens andra förälder, mot partnern, mot en själv. Kanske får man inse att man ÄR lite "förbrukad" när man väl har barn... och "nöja sig" med en ny partner som är i samma situation? D.v.s lite äldre, med ett eller flera ex i bagaget, och ett antal barn. 
Svar på tråden Problem med bonusdotterns mamma