• Anonym (Trötter)

    Hur hantera kronisk trötthet?

    Trötthet är egentligen fel ord, fullständig total utmattning är närmare sanningen. Jag är konstant trött, jag har varit sjukskriven åtta år snart och är bara 34. Jag spenderar ca 18 timmar i sängen varje dag, så fort jag vaknar längtar jag tills det är dags att sova. Det här är inget liv och jag har funderat på att avsluta det flera gånger. Jag skulle så gärna vilja ha en pojkvän, barn, ett jobb, bara två timmar om dagen räcker men det går inte. Vården hittar inget fel på mig heller och tar det inte på allvar. Ibland har jag bättre dagar och blir så glad, äntligen vänder det.... efter mindre än en vecka är jag tillbaka där jag började. 


    Det här är enormt påfrestande psykiskt. Vet inte vad jag vill med det här inlägget, kanske bara skriva av mig eller höra om det är fler där ute som lider av samma sak. 

  • Svar på tråden Hur hantera kronisk trötthet?
  • Anonym (ME?)

    Låter som kroniskt trötthetssyndrom. Men sjukskriven i 8 år- trodde inte det var möjligt numer? Läkare måste ju skrivit intyg och då måste de ju skrivit nån form av diagnos? Får du ingen hjälp alls? Kollat alla möjliga prover inkl. vitaminbrist? 

    Läs här om det stämmer: www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/langvarig-trotthet-och-narkolepsi/mecfs/

    Annars sök hjälp nån annanstans. Helst privat. Jag fick ingen diagnos på min sjukdom förrän jag gick privat.

  • Anonym (Trötter)
    Anonym (ME?) skrev 2021-02-28 14:55:30 följande:

    Låter som kroniskt trötthetssyndrom. Men sjukskriven i 8 år- trodde inte det var möjligt numer? Läkare måste ju skrivit intyg och då måste de ju skrivit nån form av diagnos? Får du ingen hjälp alls? Kollat alla möjliga prover inkl. vitaminbrist? 

    Läs här om det stämmer: www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/langvarig-trotthet-och-narkolepsi/mecfs/

    Annars sök hjälp nån annanstans. Helst privat. Jag fick ingen diagnos på min sjukdom förrän jag gick privat.


    Tack för tipset! De har kollar vitaminer, lever, njurar, HB, järnvärde, sköldkörteln mm På pappret fick jag aktivitetsersättning fram till jag fyllde 30 sen sjukpenning. Min diagnos är depression och autism, därför tillhör jag psykiatrin. Att vara såhär trött skulle göra vem som helst deprimerad men att bara ha mig inom psyk känns fel.  
  • Anonym (ME?)
    Anonym (Trötter) skrev 2021-02-28 15:49:56 följande:
    Tack för tipset! De har kollar vitaminer, lever, njurar, HB, järnvärde, sköldkörteln mm På pappret fick jag aktivitetsersättning fram till jag fyllde 30 sen sjukpenning. Min diagnos är depression och autism, därför tillhör jag psykiatrin. Att vara såhär trött skulle göra vem som helst deprimerad men att bara ha mig inom psyk känns fel.  
    Du menar nog sjukersättning. Det har jag med- förr kallad sjukpension. För just sjukpenning får man ju bara ett antal dagar. 

    Hur som helst. Vare sig autism eller depression gör en så outsägligt trött som du är. Det låter som nåt mer. Man kan ju faktiskt ha oturen att ha en fysisk sjukdom också utöver en psykisk diagnos. Men det är nog tyvärr rätt vanligt att fysiska symptom skylls på psykiska diagnoser eller som biverkan av mediciner och på så vis hamnar man mellan stolarna och får ingen hjälp.

    Det du på egen hand kan prova är D-vitamin. Vissa studier tyder på att uppåt 80% av alla nordbor lider brist på D-vitamin. En effekt av det är just trötthet och depression.

    Ge inte upp!  Livet har mer att ge för dig, det är jag övertygad om. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (A-Z)
    Anonym (ME?) skrev 2021-02-28 14:55:30 följande:

    Låter som kroniskt trötthetssyndrom. Men sjukskriven i 8 år- trodde inte det var möjligt numer? Läkare måste ju skrivit intyg och då måste de ju skrivit nån form av diagnos? Får du ingen hjälp alls? Kollat alla möjliga prover inkl. vitaminbrist? 

    Läs här om det stämmer: www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/langvarig-trotthet-och-narkolepsi/mecfs/

    Annars sök hjälp nån annanstans. Helst privat. Jag fick ingen diagnos på min sjukdom förrän jag gick privat.


    Var feldiagnostiserad i 15 år. Trodde jag träffat experter inom psykiatrin, men efterhand förstod jag hur illa det var.
  • Sockerikaffet

    Jag tycker du ska ligga på vården för att få mer hjälp. Jag vet att det är jättesvårt när man är sjuk och trött, men det kanske finns vissa dagar där du har lite mer ork. Du måste få veta om din trötthet beror på depressionen eller om depressionen beror på tröttheten. Om det är det första så måste de hjälpa dig att behandla depressionen och om det beror på det andra måste de ta reda på vad som är fel. Jag vet att det är jättesvårt att kämpa mot vården, men du förtjänar bättre än så här!

    Ibland finns det möjlighet att få en kontaktperson som kan hjälpa till med myndighetskontakter osv. Du kanske kan börja där (om du orkar)?

  • Anonym (M)

    Jag märker stor skillnad när jag får järndropp och b12 injektion så jag ligger högt upp i värdena. Har du fått sånt någon gång?

  • Anonym (Trötter)
    Anonym (ME?) skrev 2021-02-28 16:05:20 följande:

    Du menar nog sjukersättning. Det har jag med- förr kallad sjukpension. För just sjukpenning får man ju bara ett antal dagar. 

    Hur som helst. Vare sig autism eller depression gör en så outsägligt trött som du är. Det låter som nåt mer. Man kan ju faktiskt ha oturen att ha en fysisk sjukdom också utöver en psykisk diagnos. Men det är nog tyvärr rätt vanligt att fysiska symptom skylls på psykiska diagnoser eller som biverkan av mediciner och på så vis hamnar man mellan stolarna och får ingen hjälp.

    Det du på egen hand kan prova är D-vitamin. Vissa studier tyder på att uppåt 80% av alla nordbor lider brist på D-vitamin. En effekt av det är just trötthet och depression.

    Ge inte upp!  Livet har mer att ge för dig, det är jag övertygad om. 


    Jag är rätt säker på att det är sjukpenning. Jag behöver ett nytt läkarintyg var tredje månad. Men det kanske automatiskt övergår till sjukersättning efter en viss tid?

    Jag har testat höga doser av D- vitamin under flera månader vid flertal tillfällen. Har tagit höga doser C- vitamin, järn mm också det gör ingen skillnad.

    Tack för din hjälp! Jag uppskattar det.
    Anonym (M) skrev 2021-02-28 17:57:06 följande:

    Jag märker stor skillnad när jag får järndropp och b12 injektion så jag ligger högt upp i värdena. Har du fått sånt någon gång?


    Nej, men jag har tagit receptbelagda B- vitamintabletter. Jag tog nyligen (2 månader sen) blodprov där de kollade b.la B- vitamin och jag hade ingen brist. Jag har inte järnbrist heller, det kollas regelbundet eftersom jag är blodgivare (de kollar alltså inte bara HB)
  • Anonym (Trötter)
    Sockerikaffet skrev 2021-02-28 17:01:25 följande:

    Jag tycker du ska ligga på vården för att få mer hjälp. Jag vet att det är jättesvårt när man är sjuk och trött, men det kanske finns vissa dagar där du har lite mer ork. Du måste få veta om din trötthet beror på depressionen eller om depressionen beror på tröttheten. Om det är det första så måste de hjälpa dig att behandla depressionen och om det beror på det andra måste de ta reda på vad som är fel. Jag vet att det är jättesvårt att kämpa mot vården, men du förtjänar bättre än så här!

    Ibland finns det möjlighet att få en kontaktperson som kan hjälpa till med myndighetskontakter osv. Du kanske kan börja där (om du orkar)?


    Tack för din input! Jag har försökt men det tas inte på allvar. Jag tror de skulle vara mer hjälpsamma om jag hade egna idéer på vad det var. Kroniskt trötthetssyndrom har jag tagit upp ett par gånger men de tror inte på det. Jag tror det jag har är ärftligt, min pappa hade samma problem. (Han gick tyvärr bort för några år sedan)
  • Anonym (M)

    [quote=80980720] Tack för din hjälp! Jag uppskattar det.Nej, men jag har tagit receptbelagda B- vitamintabletter. Jag tog nyligen (2 månader sen) blodprov där de kollade b.la B- vitamin och jag hade ingen brist. Jag har inte järnbrist heller, det kollas regelbundet eftersom jag är blodgivare (de kollar alltså inte bara HB)[/quote]

    Men ligger du högt eller mitt i på värde intervallerna? Du kanske behöver ligga väldigt högt för att må bra.

  • Anonym (Trötter)
    Anonym (M) skrev 2021-02-28 19:24:54 följande:

    [quote=80980720] Tack för din hjälp! Jag uppskattar det.Nej, men jag har tagit receptbelagda B- vitamintabletter. Jag tog nyligen (2 månader sen) blodprov där de kollade b.la B- vitamin och jag hade ingen brist. Jag har inte järnbrist heller, det kollas regelbundet eftersom jag är blodgivare (de kollar alltså inte bara HB)


    Men ligger du högt eller mitt i på värde intervallerna? Du kanske behöver ligga väldigt högt för att må bra.[/quote]

    För två månader sedan låg mitt HB på 143 (normalvärde är 117-153) mitt järnvärde låg på 64 (normalvärdet är 13-150)
Svar på tråden Hur hantera kronisk trötthet?