• Sommar30

    BF efter kub?

    Har ni fått era bf datum efter kub eller rul?

    Har datumet efter kub stämt med er ägglossning ? :)

  • Svar på tråden BF efter kub?
  • Zirkon

    Datumet jag fick på kub vart kvar även efter rul. Vet inte om det stämmer med ägglossning då jag inte vet när den var. Har oregelbunden mens.

  • Anonym (Anonym)

    Blev framflyttad några dagar på KUB men bebisen var precis för liten för att kunna fastställa BF. Fick BF på RUL istället och blev då framflyttad ytterligare några dagar. Har nu ett BF 8 dagar tidigare än vad jag hade utifrån sista mensen :)

  • Anotherone

    Fick ett datum direkt när jag räknade ut bf efter sista mens. Vet att vi prickade ÄL ganska så exakt. Det datumet kvarstod sedan vid både KUB-ultraljudet och RUL.

  • Sommar30

    Framflyttad, är det att man är längre gången än man trott enligt sm?

    Tkr alla skriver så olika när dom skriver fram eller bakåtflyttad.

  • Sommar30

    Jag fick ett bf datum på kub, sen ett annat på rul, på rul skulle jag vara 1 vecka ?längre gången? vilket ska man tro på? Brukar inte kub stämma bäst??

    Ska få kejsarsnitt därför är jag rädd att gå längre (dom ändrade inte kub datumet )

  • Limeblad
    Sommar30 skrev 2021-03-02 09:03:28 följande:

    Framflyttad, är det att man är längre gången än man trott enligt sm?

    Tkr alla skriver så olika när dom skriver fram eller bakåtflyttad.


    Håller med dig, framflyttad i graviditeten så är man längre gången. Men tror det är lite som att bläddra fram eller bak i boken, där verkar man också tänka olika.
  • Limeblad

    Glömde svara på frågan xD

    Mig ändrade de inte efter kub minns inte om de flyttade någon dag på kub, tror inte det. Uppfattat att det är ovanligt att ändra vid RUL.

  • Anonym (Anonym)
    Limeblad skrev 2021-03-02 10:55:31 följande:

    Håller med dig, framflyttad i graviditeten så är man längre gången. Men tror det är lite som att bläddra fram eller bak i boken, där verkar man också tänka olika.


    Tycker också alla verkar tänka olika men jag menade precis som du skrev, jag ansågs vara längre gången än jag skulle varit utifrån senaste mens :)
  • Anonym (:)))

    Puffar upp denna tråd.... ska man lita på datum man fått på kub mer än VUL och RUL?

  • Seven Costanza

    Min bebis var tre dagar mindre vid RUL men de ändrade ändå inte BF, så jag fick behålla BF 3/8 men inofficiellt tänker jag nu 6/8.

  • Seven Costanza

    Hade alltså fått BF 3/8 vid KUB och det passade bättre med när jag tror att jag hade ägglossning, men samtidigt tänker jag att de mäter ju fostret så om fostret är större eller mindre än förmodat så är det ju ändå bra att veta.

  • Anonym (:)))
    Seven Costanza skrev 2021-03-23 21:32:40 följande:

    Hade alltså fått BF 3/8 vid KUB och det passade bättre med när jag tror att jag hade ägglossning, men samtidigt tänker jag att de mäter ju fostret så om fostret är större eller mindre än förmodat så är det ju ändå bra att veta.


    Okej :) min var 6 dagar större på rul än kub men dom behöll kub datumet också på mig. För mig stämmer kub bättre med min ägglossning också, skiljer bara en dag. Men jag gjorde VUL i vecka 6+0 & då skiljer det 4 dagar mellan vul o kub, därför blir jag tveksam vilket man ska gå efter.... kan de verkligen visa så fel i vecka 6? Alltså bf enligt vul: 30/4 , enligt kub: 26/4, rul: 20/4. Ingen big deal

    Men självklart blir man fundersam
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (:))) skrev 2021-03-23 19:10:21 följande:

    Puffar upp denna tråd.... ska man lita på datum man fått på kub mer än VUL och RUL?


    Fick förklarat för mig att man ska utgå ifrån det datumet man får när de ?bestämmer? BF. Det baseras på mått på bebisen och den behöver vara tillräckligt stor för att man ska kunna bestämma. En del får det på KUB och andra på RUL. I mitt fall var bebisen typ någon mm för liten på KUB för att man skulle kunna fastställa ett BF så jag fick mitt på RUL istället.
Svar på tråden BF efter kub?