• Anonym (Mamma)

    I vilken ålder bada själv?

    I vilken ålder började era barn bada i badkar ensamma? När började dörren vara låst under den tiden? Hade de halkskydd i?

    Jag och pappan är inte överens om vart gränsen går, den ena beskylls för att vara vårdlös och den andra för att vara övernojjig.

  • Svar på tråden I vilken ålder bada själv?
  • Anonym (Mamma till 3 med npf)

    Min 11 åring badar med dörren öppen men sköter tvättning och så själv.

    Min äldsta låste när hon var 10 år ca

    Jag har haft dörren öppensålänge de inte visar att de har integriteten och behov av att stänga om sig.

    Nu har alla mina speciella behov så kan tänka att tidigare är vanligare.

  • Anonym (Mamma till 3 med npf)

    Min 11 åring badar med dörren öppen men sköter tvättning och så själv.

    Min äldsta låste när hon var 10 år ca

    Jag har haft dörren öppensålänge de inte visar att de har integriteten och behov av att stänga om sig.

    Nu har alla mina speciella behov så kan tänka att tidigare är vanligare.

  • asdfgh

    Jag låser fortfarande inte dörren när jag badar och jag är 38. OM något mot förmodan skulle hända vill jag att man ska kunna ta sig in. Eller för den delen om jag kommer på att jag behöver något.

    Bada själv utan övervakning är lågstadieåldern nån gång. Exakt när beror på barnet.

    Halkskydd: Ja, även för vuxna.

  • Anonym (Jenny)

    Över fem års ålder så har i princip alla barn som drunknar i badkar någon form av neurologiskt tillstånd eller sjukdom (när det inte handlar om mord eller självmord). Så för barn över fem år så får de bada själv i badkar här hemma. Sjövilda ungar (kan bero på dagsformen) får inte bada själv. Dörren står öppen eller på glänt fram tills 8 år eller så och vi har inget fungerande lås på badrumsdörren.

  • Anonym (K)

    Kan inte svara för mitt eget barn men jag fick aldrig ha dörren låst iaf. Badade ensam från lågstadiet annars om jag minns rätt.

  • hammarhajen

    Låsa vid bad får ingen här, oavsett ålder. OM man halkar eller vad som helst behöver andra kunna komma in. Även en 50-årig fd elitsimmare kan drunkna i ett badkar. Man kan såklart halka i duschen också, men man drunknar inte innan någon brutit upp dörren. 

    Tänker att det är bra att övervaka barn vid bad i både kar, pool och på strand längre än vad gemene man kanske gör... Men man kan ju flytta gränserna, från att vara inom räckhåll vid badkarskanten till att kanske sitta utanför inom hörhåll med halvöppen dörr även om man inte direkt ser. 

    Halkskydd och koll definitivt i lågstadieåldern. Men "koll" kan då vara att vara att vända ryggen till och hänga tvätt i samma rum, sitta utanför med öppen dörr, snabbt gå ut i köket och sätta på pastavatten och sedan tillbaka etc.

  • Anonym (Mamma)

    Barnen är 6, 9 och 12 och vi har precis fått badkar, så har inte någon naturlig känsla för när det känns lagom att de får bada själva. Alla tre har diagnoser (autism, adhd och odd), men hur de påverkar i den här frågan vet jag inte.

  • Anonym (Mamma)

    Huset har flera våningar, badkaret är på samma som sovrummen, så om det inte är på kvällstid blir det inte så smidigt att "hålla vakt". Den äldsta har låst om sig för att duscha runt ett år, de andra två behöver ännu hjälp med tvätt av hår.

  • nnnnnnnn

    DÖrren olåst, så toan kan användas vid krisläge.
    Bada utan vakt vid ca 10-12 års ålder, dörren stängd är ok då med. Innan det är dörren öppen och vi hör barnets lek eller tar en sväng förbi om det tystnar ca 7-10/12 år. Före 7 år satt vi med alltid, även om man kunde ta med sig en bok eller liknande och sitta på toan eller badkarskanten och läsa = inte 100% fokus på barnet.
    Före 5 år = 100% fokus på barnet, gärna bada tillsammans med!

    Tänk på att barn med diagnos oftast pendlar mellan -40% och +40% i upplevd ålder, så då skulle dina barn vara:
    6 år => ca 3,5 år - 8,5 år beroende på aktivitet och dagsform
    9 år =>  5,5 - 12,5 år
    12 år => 7-17 år

    Så beroende på barnet kan alla dina barn behöva passning och 2 av dem kan kräva 100% fokus i samma rum.

    Definitivt bättre att vara säker än att ångra att man felbedömde barnets förmåga. Ett barn drunknar tyst och skadorna blir stora på bara någon minut.

  • cosinus

    Våra har alltid velat bada med syskon (så länge de fått plats 2 i badkaret) och eftersom de surrat konstant så har vi lämnat dem ganska tidigt med dörren öppen för man har ju hört att de varit vid liv.

    Så säg från den yngre varit 3 så har de inte haft vuxen på plats i badrummet hela tiden. Däremot har vi varit nära men pysslar med annat och stuckit in huvudet om de blivit osams eller ropat.

Svar på tråden I vilken ålder bada själv?