• Anonym (behöver vara ledig)

    Ursäkt för att vara ledig en heldag

    Om ett par veckor behöver jag vara ledig en dag av orsaker som jag inte vill gå ut med. Jag tillhör en liten arbetsgrupp och även om det inte finns något uttalat tvång är det kutym bland oss att berätta varför man är ledig.

    Säger jag bara att det är privat kommer övriga gruppen gå i bitar av nyfikenhet så jag behöver en bra ursäkt.

    Det jag funderat på och som inte funkar:


    Tandläkare/läkare etc tar inte hela dagen om det inte är extremt allvarligt
    Kommer det hantverkare som behöver övervakas kan jag jobba hemifrån
    Man ska inte umgås med äldre släktingar så att följa med föräldrar på läkarbesök är inte ett alternativ pga pandemin (även om det kanske skulle behövas, jag har aldrig träffat på en så dålig vårdcentral som den)
    Besöka barnen i skolan är inte heller ett alternativ pga pandemin

    Tips?
  • Svar på tråden Ursäkt för att vara ledig en heldag
  • Anonym (K)

    Men vem bryr sig? Låt dem vara nyfikna! Börja bygg upp en privat sfär istället.

  • Anonym (Ledig)

    Hade det fungerat att säga:

    - Ledig för att bara ta det lugnt?

    - Besöka föräldrar utomhus?

    - Behöva fixa något med huset/lägenheten?

    Eller så säger du att det är ett tandläkarbesök som du inte vet hur lång tid det tar.

  • Anonym (Ledig)

    Hade det fungerat att säga:

    - Ledig för att bara ta det lugnt?

    - Besöka föräldrar utomhus?

    - Behöva fixa något med huset/lägenheten?

    Eller så säger du att det är ett tandläkarbesök som du inte vet hur lång tid det tar.

  • Anonym (etta)
    Anonym (behöver vara ledig) skrev 2021-03-02 17:03:21 följande:

    Om ett par veckor behöver jag vara ledig en dag av orsaker som jag inte vill gå ut med. Jag tillhör en liten arbetsgrupp och även om det inte finns något uttalat tvång är det kutym bland oss att berätta varför man är ledig.

    Säger jag bara att det är privat kommer övriga gruppen gå i bitar av nyfikenhet så jag behöver en bra ursäkt.

    Det jag funderat på och som inte funkar:


    Tandläkare/läkare etc tar inte hela dagen om det inte är extremt allvarligt
    Kommer det hantverkare som behöver övervakas kan jag jobba hemifrån
    Man ska inte umgås med äldre släktingar så att följa med föräldrar på läkarbesök är inte ett alternativ pga pandemin (även om det kanske skulle behövas, jag har aldrig träffat på en så dålig vårdcentral som den)
    Besöka barnen i skolan är inte heller ett alternativ pga pandemin

    Tips?
    Säg att du är magsjuk
  • Alexi

    Kör en kombination. Du ska på ett läkarbesök lite knäpp tid så då passar du på att ta ledigt hela dagen för att fixa lite annat också (som du ju inte behöver specificera).

  • Anonym (Q)

    Storstädning? Tråkigare kan det liksom inte bli ... Bor du litet kan du kanske dra till med att du ska röja i föräldrarnas sommarstuga eller garage.

    Mindre renovering? Måla ett rum eller sanda golven.

    Något trassel med bilen? Kräver kanske att man inte är hemma och kan jobba.

    Återbesök för någon avklarad åkomma?

    Säg att du behöver vila ut och ta det lugnt en dag för att du känner dig trött.

    Titta på någon bil, båt eller hund eller dylikt.

    Har du någon hobby eller är involverad i någon välgörenhet? Skyll på att du ska göra något med det. Ta något du redan har gjort så kan du bara justera datum.

    Roligare är kanske att ge dem något att skvallra om: ett romantiskt möte, en förlorad bror, en mystisk främling, självmordsövervakning av barndomskompis ...

  • Anonym (K)
    Anonym (etta) skrev 2021-03-02 17:27:37 följande:
    Säg att du är magsjuk
    Ingen bra idé. Då måste ts vara hemma minst tre dagar i sträck och det kanske inte funkar. Dessutom är det ett symptom på corona så chefen kanske vill att ts är hemma tills hen fått provsvar tillbaka.
  • Anonym (F)

    Säg att du behöver vara ledig för privata angelägenheter. Sen får de väl vara hur jävla nyfikna de vill!

Svar på tråden Ursäkt för att vara ledig en heldag