• Anonym­sju
    Wed 3 Mar 2021 21:17
    978 visningar
    18 svar
    18
    978

    Hur tar jag upp detta "snyggt"?

    Om er 3 åring som varit blöjor i ett halvår plötsligt kissar på sig minst en gång/dag på förskolan utan att få återkoppling om det. Samt att varje gång vid hämtning ute så har barnet helt nedkissade kläder, är jättekissnödig väl hemma vilket betyder att barnet gått med blöta nerkissade kläder länge. I höstas gick det jättebra, kissade inte på sig ofta alls och sa till pedagogerna när hon behövde kissa samt att dom rutinmässigt påminde, vilket dom verkar slutat med.

    Hur hade ni formulerat problemet till en förskola där personalen alltid är stressad och sällan möter upp för att kunna prata naturligt, man känner sig alltid besvärlig så fort man undrar nåt, så man har liksom slutat fråga saker om dagen osv. Fler föräldrar upplever samma sak som har barn där. I dessa corona tider känner man sig extra besvärlig, då vissa dagar verkar de bara försöka överleva dagen.

  • Svar på tråden Hur tar jag upp detta "snyggt"?
  • Wed 3 Mar 2021 21:35
    #1

    Du betalar faktiskt för en tjänst där ditt barn ska tas om hand på ett respektabelt och värdigt sätt. Att gå nedkissade i kylan är inte att bli väl omhändertagen.

    Jag hade bett om ett möte (telefonmötet) med ledaren och förklarat att er dotter varit nedkissade flertalet gånger och att det verkar fungera på förskolan. Fråga om de kan påminna henne, be henne sätta sig på toaletten och se om det kommer kiss innan de ska gå ut. Det är för er dotters skull.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 3 Mar 2021 22:19
    #2
    AMCG skrev 2021-03-03 21:35:45 följande:

    Du betalar faktiskt för en tjänst där ditt barn ska tas om hand på ett respektabelt och värdigt sätt. Att gå nedkissade i kylan är inte att bli väl omhändertagen.

    Jag hade bett om ett möte (telefonmötet) med ledaren och förklarat att er dotter varit nedkissade flertalet gånger och att det verkar fungera på förskolan. Fråga om de kan påminna henne, be henne sätta sig på toaletten och se om det kommer kiss innan de ska gå ut. Det är för er dotters skull.


    Håller helt med dig, är så fruktansvärt ovärdigt. Men de verkar alltid så sjukt stressade och jag vill inte ställa orimliga krav, vet att detta inte är orimligt men det är nåt med dom som gör att man drar sig.
  • Thu 4 Mar 2021 00:02
    #3

    Ta upp det bara - jag ser att mitt barn ofta har kissat ner sig när jag kommer och hämtar - ni behöver se till att hon kissar innan ni går ut och att hon springer in och kissar en gång under utevistelsen så att hon inte behöver gå runt med blöta kläder. Det är ju helt oacceptabel att de inte märker att hon hela tiden kissar ner sig! Om det inte blir bättre får du kontakta förskolechefen.

  • Thu 4 Mar 2021 06:36
    #4
    Anonymsju skrev 2021-03-03 22:19:48 följande:

    Håller helt med dig, är så fruktansvärt ovärdigt. Men de verkar alltid så sjukt stressade och jag vill inte ställa orimliga krav, vet att detta inte är orimligt men det är nåt med dom som gör att man drar sig.


    Jag förstår dig. Stå på dig (på ett trevligt sätt)! Fungerar inte det får du gå vidare upp i systemet. Er dotter ska inte behöva ha det så. Personalen måste klara av att sköta det grundläggande behoven (som minimumskrav iallafall).
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 4 Mar 2021 11:39
    #5

    Pedagogen vände sig till min dotter när jag tog upp detta "du måste ju säga till när du går med nerkissade kläder så vi kan byta" men absolut vi ska ha bättre koll!

    Är det verkligen en 3 årings ansvar? Hon går ju fortfarande på småbarnsavd.

  • Thu 4 Mar 2021 11:52
    #6
    Anonymsju skrev 2021-03-04 11:39:30 följande:

    Pedagogen vände sig till min dotter när jag tog upp detta "du måste ju säga till när du går med nerkissade kläder så vi kan byta" men absolut vi ska ha bättre koll!

    Är det verkligen en 3 årings ansvar? Hon går ju fortfarande på småbarnsavd.


    Jag kan tycka det var lite opedagogiskt att på så vis skuldbelägga barnet (hon tänkte säkert inte på att det var det hon gjorde).

    Om det var jag skulle jag beklagar att dottern varit nedkissade utan att vi märkt det, sagt att vi ska påminna och provkissa innan utgång samt satt mig på huk och beklagar inför 3-åringen att hon behövt gå nedkissade, berättat att så ska hon inte behöva ha det, frågat om det är något särkilt som gjort att hon inte velat/vågat säga till (eller om det är så att personal inte lyssnat när hon sagt till) och berättat att hon är helt trygg och kan komma till personalen när hon är kissnödig eller när en olycka skett, att personalen är där för att ta hand om henne och alla andra barn.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 4 Mar 2021 13:59
    #7
    AMCG skrev 2021-03-04 11:52:03 följande:

    Jag kan tycka det var lite opedagogiskt att på så vis skuldbelägga barnet (hon tänkte säkert inte på att det var det hon gjorde).

    Om det var jag skulle jag beklagar att dottern varit nedkissade utan att vi märkt det, sagt att vi ska påminna och provkissa innan utgång samt satt mig på huk och beklagar inför 3-åringen att hon behövt gå nedkissade, berättat att så ska hon inte behöva ha det, frågat om det är något särkilt som gjort att hon inte velat/vågat säga till (eller om det är så att personal inte lyssnat när hon sagt till) och berättat att hon är helt trygg och kan komma till personalen när hon är kissnödig eller när en olycka skett, att personalen är där för att ta hand om henne och alla andra barn.


    Denna pedagog har jag och några fler haft problem med innan, såpass allvarliga problem att rektor kopplats in och vi haft flera möten. Så att just hon sa sådär var inte förvånande!

    Hade blivit väldigt glad om en pedagog behandlade mitt barn sådär. Fokus bör ju ligga på att få barn trygga nog att säga till istället för att skuldbelägga.
  • Thu 4 Mar 2021 14:19
    #8
    Anonymsju skrev 2021-03-04 13:59:31 följande:

    Denna pedagog har jag och några fler haft problem med innan, såpass allvarliga problem att rektor kopplats in och vi haft flera möten. Så att just hon sa sådär var inte förvånande!

    Hade blivit väldigt glad om en pedagog behandlade mitt barn sådär. Fokus bör ju ligga på att få barn trygga nog att säga till istället för att skuldbelägga.


    Usch. :( Vi har också problem på barnens förskola tyvärr. Hur verksamheten blir hänger mycket på att pedagogerna (och annan personal) har naturbegåvning och sunt förnuft... Alla människor är inte menade att ta hand om barn. Ju yngre barnen är desto större ansvar är det (mycket större ansvar än att ha hand om en vuxen personalgrupp).

    Stå på dig! Tveka inte att kontakta rektorn när det behövs.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 4 Mar 2021 17:13
    #9
    AMCG skrev 2021-03-04 14:19:03 följande:

    Usch. :( Vi har också problem på barnens förskola tyvärr. Hur verksamheten blir hänger mycket på att pedagogerna (och annan personal) har naturbegåvning och sunt förnuft... Alla människor är inte menade att ta hand om barn. Ju yngre barnen är desto större ansvar är det (mycket större ansvar än att ha hand om en vuxen personalgrupp).

    Stå på dig! Tveka inte att kontakta rektorn när det behövs.


    Tråkigt att det ska vara det :(

    Jag har lust att kontakta rektorn ang. Denna pedagog just för att det varit så mycket problem innan, och rektor bad mig höra av mig vid minsta lilla. Har dock ingen aning vad jag vill att det ska leda till, vill inte skapa något eller hamna på möten. Men anser att rektor ska va medveten om hur dåligt rutinerna sköts av vissa i personalen och hur hon bemöter barnen och föräldrar.
  • Magica­l
    Thu 4 Mar 2021 17:15
    #10
    Anonymsju skrev 2021-03-04 17:13:12 följande:
    Tråkigt att det ska vara det :(

    Jag har lust att kontakta rektorn ang. Denna pedagog just för att det varit så mycket problem innan, och rektor bad mig höra av mig vid minsta lilla. Har dock ingen aning vad jag vill att det ska leda till, vill inte skapa något eller hamna på möten. Men anser att rektor ska va medveten om hur dåligt rutinerna sköts av vissa i personalen och hur hon bemöter barnen och föräldrar.
    Klart du ska. Det handlar om ditt barns trygghet. Ta det bara utifrån den vinkeln, inte som att du ska "klaga" på den personalen, men det kommer rektorn förstå indirekt. Det är ju bra. 
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 4 Mar 2021 17:27
    #11
    Magical skrev 2021-03-04 17:15:20 följande:

    Klart du ska. Det handlar om ditt barns trygghet. Ta det bara utifrån den vinkeln, inte som att du ska "klaga" på den personalen, men det kommer rektorn förstå indirekt. Det är ju bra. 


    Men är detta ett ärende för rektor? Menar bör jag inte vänta ett tag om det nu blir bättre när jag sagt till.
  • Thu 4 Mar 2021 18:31
    #12

    Hämtar du ute och dottern har overall eller tjocka täckbyxor är det inte säkert att personalen märkt. Det syns ju inte alltid genom tjocka ytterkläder och hämtar ni och går hem kan de ju inte heller upptäcka när de går in och klär av. 

    Nu har ni påtalat, så nu vet personalen. Ge dem en vecka och se om det funkar bättre, tycker jag. 

  • Thu 4 Mar 2021 22:10
    #13
    Anonymsju skrev 2021-03-04 17:27:42 följande:

    Men är detta ett ärende för rektor? Menar bör jag inte vänta ett tag om det nu blir bättre när jag sagt till.


    Det beror på vad som har hänt tidigare och vad ni klagat på innan kan jag tycka.

    Vi fick samma råd här att gå direkt till rektorn oavsett. Rektorn har möjlighet att trycka på för en förändring på avdelningen och ha extra koll.

    Du kan absolut vänta en stund och se vad som händer om det känns bäst.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 4 Mar 2021 22:41
    #14
    AMCG skrev 2021-03-04 22:10:55 följande:

    Det beror på vad som har hänt tidigare och vad ni klagat på innan kan jag tycka.

    Vi fick samma råd här att gå direkt till rektorn oavsett. Rektorn har möjlighet att trycka på för en förändring på avdelningen och ha extra koll.

    Du kan absolut vänta en stund och se vad som händer om det känns bäst.


    Går du direkt till rektorn efter att hen bett dig?

    Vill meddela då det är bristande rutiner på förskolan sen länge men vill absolut inte att det ska bli en stor sak utav det.
  • Thu 4 Mar 2021 22:59
    #15
    Anonymsju skrev 2021-03-04 22:41:32 följande:

    Går du direkt till rektorn efter att hen bett dig?

    Vill meddela då det är bristande rutiner på förskolan sen länge men vill absolut inte att det ska bli en stor sak utav det.


    Ja, det gör vi faktiskt. Rektorn här var ganska irriterad på att saker av betydelse inte kommit till hennes kännedom via pedagogerna. Huruvida det hjälper är jag dock lite osäker på än så länge...
  • Fri 5 Mar 2021 18:05
    #16

    Personligen ringde jag rektor vid "minsta lilla" när det var problem med något på förskolan. Hon hade ju ansvar för verksamheten och inte tusan tog jag vissa saker med pedagogen när mitt barn stod brevid.

    Exempelvis påtalade jag att hennes nya personal behövde mer kunskap i tecken som stöd och när det var något som inte verkade fungera i verksamheten, även om det var en slutligen grej, eller risk, just för att hon inte var upptagen med barnen på samma sätt som övrig personal.

    Jag tänker att det är snyggast att ta upp saker innan de blivit för stora. Är ett barn nedkissat en gång, är det ju ingen gång.

    Vid andra tillfället hade jag återkopplat till förskolan på "vanligt sätt" dvs genom sms eller förskole-app. Ett snabbt litet meddelande om att barnet är nedkissat vid hämtning och nog behöver påminnas om att kissa innan man går ut.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Fri 5 Mar 2021 20:28
    #17
    Lönnsirap skrev 2021-03-05 18:05:48 följande:

    Personligen ringde jag rektor vid "minsta lilla" när det var problem med något på förskolan. Hon hade ju ansvar för verksamheten och inte tusan tog jag vissa saker med pedagogen när mitt barn stod brevid.

    Exempelvis påtalade jag att hennes nya personal behövde mer kunskap i tecken som stöd och när det var något som inte verkade fungera i verksamheten, även om det var en slutligen grej, eller risk, just för att hon inte var upptagen med barnen på samma sätt som övrig personal.

    Jag tänker att det är snyggast att ta upp saker innan de blivit för stora. Är ett barn nedkissat en gång, är det ju ingen gång.

    Vid andra tillfället hade jag återkopplat till förskolan på "vanligt sätt" dvs genom sms eller förskole-app. Ett snabbt litet meddelande om att barnet är nedkissat vid hämtning och nog behöver påminnas om att kissa innan man går ut.


    Vad kunde det vara du ringde mer om? Om jag får fråga!

    Jag förstår hur du menar och håller med, även om jag också kan förstå att personal inte gillar att man går direkt till deras chef utan att nämna problemet för dom först och faktiskt ge dom en chans att lösa det. Undrar lite där var gränser går..
  • Fri 5 Mar 2021 21:12
    #18
    Anonymsju skrev 2021-03-05 20:28:10 följande:

    Vad kunde det vara du ringde mer om? Om jag får fråga!

    Jag förstår hur du menar och håller med, även om jag också kan förstå att personal inte gillar att man går direkt till deras chef utan att nämna problemet för dom först och faktiskt ge dom en chans att lösa det. Undrar lite där var gränser går..


    Det är säkert olika på olika förskolor, men den som dottern gick på var nystartad och personalen var bra, men det var lite småsaker som hade missats, oklart av vem. Då kändes rektorn som en bra person att kontakta. Vid ett tillfälle hade barnet också på sig samma blöja vid hämtning som vid lämning och det kändes faktiskt också som en för allvarlig grej för och ta med "fel" personal.

    Visst är rektorn chef, men hon är också ansvarig för kvalitén på förskolan.

    Säg till när du lämnar att barnet börjat kissa på sig och behöver kissa. Men eftersom rektorn sagt till dig att hon vill veta minsta lilla kan det ju vara så att det är smart att faktiskt ge henne/honom information om att det faktiskt inte fungerar just nu. Detta är ju ingen sak ni behöver ha ett möte för, men det kan vara bra att rektorn får lite koll.
Svar på tråden Hur tar jag upp detta "snyggt"?