Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Hur berätta om otrohet?

Blueskillen skrev 2021-05-21 12:02:34 följande:
    Det känns lite olustigt att du jaha svara på mina inlägg till Molly50 och hon svara på inlägg ställa till dig.

Är det stressigt vid tangentbordet?
    Svaret finns i inlägget du citerade... "öppen tråd".

Är det stressigt när dina inlägg ifrågasätts?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-05-21 12:27:37 följande:
    Vet att du och jag aldrig kommer att ha någon samsyn när det gäller, sex, relationer och otrohet. Därtill är vi på tok för olika. Vet inte om jag skall beundra den energi du lägger i alla trådar där man nämner otrohet men kan inte låta bli att fundera över om du på allvar tror att du påverkat en enda människa under alla de år jag läst dina inlägg här på FL. Jag är klok nog att inse att jag har min moral och mitt sätt att se på saker och ting och du har ditt sätt och att vi aldrig kommer att kunna mötas på mitten. Jag tycker att TS fattat ett väldigt klokt beslut utifrån TS liv och förutsättningar med det tänker jag inte säga mer i detta mer än att du har en förmåga att locka fram människors allra sämsta sidor i de trådar du är aktiv i. Jag kommer som sagt inte att skriva mer i denna tråd även om det kittlar att på nytt dränka en tråd med vad jag tycker och som du säkert vet så drar jag mig inte för att bli både otrevlig och ordentligt personlig men som sagt idag avstår jag.
    Det här är oxå ett väldigt vanligt argument man kör med... man försöker skala bort hela den moraliska delen i frågeställningen och försöker få det att framstå om som bara tyckande ungefär som att det skulle handla om en neutral fråga om vilket som är godast pasta eller köttbullar. Och försöka normalisera omoraliska värderingar genom att framställ dem som likställt moraliska värderingar.

Men hur man än vrider och vänder på det så finns ju en person i denna story som behandlats illa genom att bli sviken av sin partner och som fortsätter behandlas illa genom att han förnekas möjligheten att förhålla sig till hennes svek och göra egna val.

Är det förenligt med humanistiska värderingar att svika andras förtroende?
    Är det förenligt med humanistiska värderingar att förneka människor att göra sina egna val?
    Är det förenligt med humanistiska värderingar att manipulera en människa att vara kvar i ett förhållande med hjälp av lögner och undanhållande?

Så det kanske inte bara handlar om att man tycker olika, det är i grunden lika mycket en moralisk fråga. Och omoraliska värderingar ska på inget sätt accepteras och normaliseras.  Så Molly gör alldeles rätt i att stå upp mot såna värderingar även om omoraliska människor tycker att det är jobbigt att deras värderingar ifrågasätts för såna värderingar hör inte hemma i ett humanistiskt samhälle.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-05-21 13:34:02 följande:
    Du få gärna ha din moral men det förändrar inte på något sätt att TS gjorde ett mycket klokt val. Du får tycka exat vad du vill om detta för det ändrar inte det minsta i min uppfattning och vad du tycker om detta bryr jag mig faktiskt inte det minsta om så bespara dig besväret att tjata om din värderingar för dom är inte mina och kommer aldrig att bli det och vill du kalla det för självisk så bryr jag mig faktiskt inte det minsta.
    TS har gjort ett egoistiskt val där hon skitit i att ta reda på vad han vill och enbart utgått ifrån vad han vill. Om det är klokt eller ej kan diskuteras, men omoraliskt är det garanterat.

Nejdå, jag kommer alltid säga emot människor som påstår att manipulera andra människor är ok. Sen kan du såklart tycka vad du vill om det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-21 13:38:25 följande:
    TS har gjort ett egoistiskt val där hon skitit i att ta reda på vad han vill och enbart utgått ifrån vad han vill. Om det är klokt eller ej kan diskuteras, men omoraliskt är det garanterat.

Nejdå, jag kommer alltid säga emot människor som påstår att manipulera andra människor är ok. Sen kan du såklart tycka vad du vill om det.
    ... enbart utgått ifrån vad HON vill ska det stå
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-05-21 13:43:48 följande:
    Det är för det första TS liv och TS val. Om du inte har något bättre att göra av ditt liv än att försöka få mig att lyssna på dina predikningar så säger jag bara lycka till. Skriv gärna en till lång predikan till så har jag något att läsa som jag inte kommer att bry mig det minsta om.
    Nej det är ju inte bara hennes liv vi pratar om det är lika mycket hans liv. Och visst har hon rätt att bestämma över sitt eget liv,  men hon har ingen som helst rätt att bestämma över hans liv.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-05-21 13:53:28 följande:
    Men du tycker att du har rätt att bestämma över hennes liv och hennes val. Snacka om dubbelmoral. Detta kommer inta att ge något för min moral är som sagt inte min moral och kommer aldrig att bli det men vill du fortsätta slösa din energi på dina predikningar så är du välkommen men vad du räknar med att vinna på det förstår jag inte för du kommer aldrig att få mig att ändra uppfattning.
    Jag bestämmer inte över TS liv lika lite som du gör, i slutändan gör hon som hon vill. Det jag gör är att jag SÄGER vad jag tycker om hennes agerande. Du verkar ha svårt att skilja på ifrågasättande/kritik och bestämmande. Hur menar du att det bestämmandet ska gå till? 

Nej, snarare är dt du som ägnar dig åt dubbelmoral när du påstår att ditt tyckande inte är bestämmande men andras tyckande är bestämmande... hur tänkte du där?

Jag har inte för avsikt att ändra din moral, jag säger vad jag TYCKER om din moral, i slutändan gör du som du vill ändå. Som sagt du verkar ha väldigt svårt att skilja på ifrågasättande/kritik och bestämmande.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-05-21 14:03:52 följande:
    Att du bara orkar.
    Om du inte orkar att andra inte tycker som du ska du kanske inte argumentera i öppna trådar?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-05-21 14:00:01 följande:
    Ja hon frågade om råd och fattade sedan ett klokt beslut. Vad du tycker om detta beslut är nu totalt ointressant för hon har som sagt fattat sitt beslut och hur det på sikt kommer att påverka hennes liv och hennes relation är det ingen som vet.
    Klokt enligt dig ja, men andra tycker inte det är klokt och du verkar ha väldigt svårt för att acceptera det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-05-21 14:07:48 följande:
    Lite magstarkt att kalla personer som respekterar TS beslut för psykopater. Tror inte att du har den minsta koll på vad en psykopat är.
    Det psykopatiska (empatistört) är att skita i vad det innebär för TS man för han är fortfarande en del i detta oavsett hur mycket du försöker snacka bort det.

TS har tagit ett beslut som innebär att hon medvetet förvägrar sin man att göra ett val och manipulerar honom att vara kvar i förhållandet genom att undanhålla sanningen för honom.  Vilket absolut kan kallas för empatistört eftersom hon struntar i vad hennes beslut innebär för honom.

Ni sitter och håller med om det och tycker det är helt ok att göra så, lika empatibefriat.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2021-05-21 14:13:24 följande:
    På vilket sätt är det ett oklokt beslut som TS tog. Om det är moraliskt kan man ha olika uppfattning om men där är min bestämda uppfattning att det finns saker som är otroligt mycket värre än lite otrohet vilket inte ens är olagligt.
    Vilken del av förvägra honom chansen att själv välja och manipulera honom att vara kvar i förhållandet med hjälp av lögner och undanhållande var det du inte förstod?

Det ÄR omoraliskt att manipulera människor.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?