Anonym (Swing for fun) skrev 2021-05-21 12:27:37 följande:
Vet att du och jag aldrig kommer att ha någon samsyn när det gäller, sex, relationer och otrohet. Därtill är vi på tok för olika. Vet inte om jag skall beundra den energi du lägger i alla trådar där man nämner otrohet men kan inte låta bli att fundera över om du på allvar tror att du påverkat en enda människa under alla de år jag läst dina inlägg här på FL. Jag är klok nog att inse att jag har min moral och mitt sätt att se på saker och ting och du har ditt sätt och att vi aldrig kommer att kunna mötas på mitten. Jag tycker att TS fattat ett väldigt klokt beslut utifrån TS liv och förutsättningar med det tänker jag inte säga mer i detta mer än att du har en förmåga att locka fram människors allra sämsta sidor i de trådar du är aktiv i. Jag kommer som sagt inte att skriva mer i denna tråd även om det kittlar att på nytt dränka en tråd med vad jag tycker och som du säkert vet så drar jag mig inte för att bli både otrevlig och ordentligt personlig men som sagt idag avstår jag.
Det här är oxå ett väldigt vanligt argument man kör med... man försöker skala bort hela den moraliska delen i frågeställningen och försöker få det att framstå om som bara tyckande ungefär som att det skulle handla om en neutral fråga om vilket som är godast pasta eller köttbullar. Och försöka normalisera omoraliska värderingar genom att framställ dem som likställt moraliska värderingar.
Men hur man än vrider och vänder på det så finns ju en person i denna story som behandlats illa genom att bli sviken av sin partner och som fortsätter behandlas illa genom att han förnekas möjligheten att förhålla sig till hennes svek och göra egna val.
Är det förenligt med humanistiska värderingar att svika andras förtroende?
Är det förenligt med humanistiska värderingar att förneka människor att göra sina egna val?
Är det förenligt med humanistiska värderingar att manipulera en människa att vara kvar i ett förhållande med hjälp av lögner och undanhållande?
Så det kanske inte bara handlar om att man tycker olika, det är i grunden lika mycket en moralisk fråga. Och omoraliska värderingar ska på inget sätt accepteras och normaliseras. Så Molly gör alldeles rätt i att stå upp mot såna värderingar även om omoraliska människor tycker att det är jobbigt att deras värderingar ifrågasätts för såna värderingar hör inte hemma i ett humanistiskt samhälle.