Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 16:15:41 följande:
Ja, vi vet att det finns en risk att det kan komma fram.
Nej, absolut inte alltid!
Med en mycket enkel sannolikhetsbedömning vet du, jag och i princip alla, att de flesta otroheter sannolikt aldrig kommer fram.
De förutsättningar och fakta vi känner till och det vi har att förhålla oss till är att barnen vet absolut ingenting om TS inte berättar.
(Sedan finns det självfallet massor av olika risker och möjligheter för både det ena och det andra, men inget sådant finns med i trådstarten och inte i något som TS har berättat.
Utan tvärtom, om vi håller oss till de förutsättningar vi känner till så kommer vare sig barnen eller sambon få reda på något.
Om jag och du börjar räkna upp alla dessa olika risker och möjligheter, som inte har med TS att göra, så kan vi ju aldrig föra ett vettigt resonemang om något.)
Om vi håller oss till de förutsättningar vi känner till kommer barnen aldrig i livet bli påtvingade att förhålla sig till det här problemet överhuvudtaget.
Om TS väljer att inte berätta slipper de få reda på det och deras liv fortsätter helt utan påverkan.
Men om TS väljer att berätta så vet vi alla att det blir någon typ av kris, sannolikt mycket allvarlig kris som troligen får en livslång påverkan på barnen.
Så om du håller dig till de förutsättningar som faktiskt finns i trådstarten, och i det som TS har berättat, och du försöker tänka objektivt och faktabaserat strikt bara ur barnens egen synvinkel (utan att alltför mycket blanda in dina egna personliga känslor),
tycker du fortfarande som en självklarhet att det bästa för barnen är att TS berättar?
Varför?
Till att börja med så undrar jag på vilka fakta du frundar dina påståenden att otrohet aldrig kommer fram?
Du har fått den frågan tidigare,men hittills har jag inte sett att du har svarat på den.
Om vi ska h¨lla oss till fakta så hade väl det bästa varit att TS inte varit otrogen från första början?
Då hade TS inte behövt hamna i den här situationen från första början.
Jag tycker att TS ska berätta för att jag tycker att en av de viktigaste grundpelarna i ett förhållande är ärlighet.
Tycker du att barn ska växa upp med att det är så ett förhållande ska se ut,att man kan ljuga för varandra titt som tätt och aldrig behöva ta konsekvenserna för det?
Tänker du överhuvudtaget på TS sambo och att han kanske vill veta?
Han kanske rentav förlåter och då kan de lösa det tillsammans utan att överhuvudtaget behöva blanda in barnen i det.
Har du tänkt på det?