• mammat­ill2da­niella
    Sun 7 Mar 2021 21:59
    1285 visningar
    5 svar
    5
    1285

    Kan barn ha hög aktivitetstemp?

    Hej! Lite fundersam över min son. Han har haft en kvällstemp som pendlar mellan 37,7 och 38 grader senaste veckan då jag har börjat ta tempen med rektaltermometer pga att min mamma sade att örontemp är opålitliga. Så jag vet inte vad för temp han haft på kvällarna innan eftersom jag använt alltid örontemp och den visar alltid lite lägre än rektal temp har jag märkt,,, så den stora frågan nu har min son feber?! Eller har han bara lite hög aktivitets temp? Den är inte ihållande utan har sjunker när han somnat. Tar inte tempen på han när han sover utan det känns på honom att han blir svalare och han svettas när han somnat. Ikväll tog jag dock tempen på honom i örat efter att han sovit drygt en timme och då visade den 36,5. Och när jag nattade honom tidigare så hade han 38 grader (med rektal temp). Fattar inte riktigt det där. Känns inte som feber riktigt när den sjunker då han vilar och sover. Knepigt då skolan anser att 38 grader är feber...

  • Svar på tråden Kan barn ha hög aktivitetstemp?
  • Mon 8 Mar 2021 00:32
    #1

    Tar du febern på din son varje kväll? Varför? Och rektalt, det är ju ganska bökigt?

  • Mon 8 Mar 2021 02:05
    #2

    Barn som har lekt eller varit fysiskt aktiva fa?r la?tt ho?gre kroppstemperatur, upp till och med till 38.5grader. SÅ innan du tar tempen låt barnet sitta stilla i minst 30 minuter innan tempen tas för att få korrekt värde.

    Med dagens metoder är örontemp lika tillförlitlig som rektaltemp på barn över 1 år. Eftersom du skriver skolan antar jag att det handlar om ett barn över 6 år. Och det skulle aldrig falla mig in att utsätta mitt barn på 6år för det "övergreppet" att ta tempen i rumpan och definitivt inte upprepade gånger.

    Varför hålla på att ta tempen hela tiden? Kolla på barnet. Är han frisk och inte har några symtom skulle jag inte ta tempen på ett barn som ger sig friskt.

  • mammat­ill2da­niella
    Mon 8 Mar 2021 07:57
    #3
    Annita skrev 2021-03-08 00:32:54 följande:

    Tar du febern på din son varje kväll? Varför? Och rektalt, det är ju ganska bökigt?


    För att han blev sjuk och hängig. Skulle inte ta tempen för skojs skull... rektalt är den enda temp man verkar kunna lita på. Örontempen visar liksom 38 på ena örat och 37 på det andra ibland. Vilket är då det rätta resultatet? Eftersom dom inte får skickas till skolan med feber så ja nu måste man ju ta tempen på barnet.
  • mammat­ill2da­niella
    Mon 8 Mar 2021 08:00
    #4
    Ruter skrev 2021-03-08 02:05:22 följande:

    Barn som har lekt eller varit fysiskt aktiva fa?r la?tt ho?gre kroppstemperatur, upp till och med till 38.5grader. SÅ innan du tar tempen låt barnet sitta stilla i minst 30 minuter innan tempen tas för att få korrekt värde.

    Med dagens metoder är örontemp lika tillförlitlig som rektaltemp på barn över 1 år. Eftersom du skriver skolan antar jag att det handlar om ett barn över 6 år. Och det skulle aldrig falla mig in att utsätta mitt barn på 6år för det "övergreppet" att ta tempen i rumpan och definitivt inte upprepade gånger.

    Varför hålla på att ta tempen hela tiden? Kolla på barnet. Är han frisk och inte har några symtom skulle jag inte ta tempen på ett barn som ger sig friskt.


    Örontermometern kan visa en hel grads skillnad mellan två öron. Därför tycker jag den är väldigt opålitlig
  • Mon 8 Mar 2021 09:45
    #5

    Byt det där plastskyddet som man sätter på innan provtagning. Annars brukar åtminstone vår Braun börja visa knepiga värden. (Oftast för högt). Hört detsamma från andra. Ibland har jag t o m tagit ur batterierna och liksom startat om den för säkerhets skull.

Svar på tråden Kan barn ha hög aktivitetstemp?