• joffan

    Köpa radhus och låna även en summa av handpenning, värt det?

    Vi bor i ett stort radhusområde i en ganska så stor stad. Det finns 2 hyresvärdar att hyra av och även köpes. Vårt radhus är hyres och nyrenoverad och kostar 12000:-/månaden. Vi kan sänka hyran till 9000:- om vi flyttar till annat radhus i samma område i samma storlek genom den andra hyresvärden. Dock har vi för lite köpoäng just nu.

    Vi har sparat 100000:- på ett sparkonto och får ut ca 45000:- -50000:- i månaden på 2 inkomster. Dock mycket utgifter på jil och hyra.

    Köpesradhusen i vårt område är det startbud på 1995000:- förmodligen blir dom lite dyrare.

    Vad tror ni det landar på om vi köper? Med lån och amortering och lånar till handpenning? Tror ni det blir dyrare eller billigare än 12000:- månaden?

  • Svar på tråden Köpa radhus och låna även en summa av handpenning, värt det?
  • Jonnynilsson

    Ni kan komma under 12 000:- i månaden om ni kan ta ett blancolån till kontantinsatsen med låg ränta men det är tveksamt.

    Räkna med en månadskostnad på 9 000:- för huslånet + blancolån + driftskostnad = er månadskostnad.

  • joffan
    Långbenopluto skrev 2021-03-09 15:29:08 följande:

    Det blir dyrare.


    Ja jag,har försökt att räkna lite på det men vad jag förstått är det dyrare att låna till kontatinsatsen och vi har ju bara sparat en tredjedel av den.
  • joffan
    Långbenopluto skrev 2021-03-09 15:29:08 följande:

    Det blir dyrare.


    Ja jag,har försökt att räkna lite på det men vad jag förstått är det dyrare att låna till kontatinsatsen och vi har ju bara sparat en tredjedel av den.
  • joffan
    Jonnynilsson skrev 2021-03-09 15:50:27 följande:

    Ni kan komma under 12 000:- i månaden om ni kan ta ett blancolån till kontantinsatsen med låg ränta men det är tveksamt.

    Räkna med en månadskostnad på 9 000:- för huslånet + blancolån + driftskostnad = er månadskostnad.


    Är ju så dålig på att räkna ut. Jag tror driftskostnaderna brukar ligga på typ 4000 i månaden. Så gissar på att det är allt. Värme, vatten, el, sophämtning osv....

    Tack för svar. Lutar mot att bo kvar i samma lägenhet och stå kvar i bostadskö hos andra hyresvärden. Där kan vi hyra radhus med 1-2 rum mer och 3000 kronor billigare i hyra. Helt sjukt att det kan vara sådan skillnad i samma område :-/

    Vist kan man alltid fråga banken och ta hjälp av dom att räkna ut månadskostnad om man funderar på köpa istället.
  • Anonym (Anna)
    joffan skrev 2021-03-09 20:07:41 följande:
    Är ju så dålig på att räkna ut. Jag tror driftskostnaderna brukar ligga på typ 4000 i månaden. Så gissar på att det är allt. Värme, vatten, el, sophämtning osv....

    Tack för svar. Lutar mot att bo kvar i samma lägenhet och stå kvar i bostadskö hos andra hyresvärden. Där kan vi hyra radhus med 1-2 rum mer och 3000 kronor billigare i hyra. Helt sjukt att det kan vara sådan skillnad i samma område :-/

    Vist kan man alltid fråga banken och ta hjälp av dom att räkna ut månadskostnad om man funderar på köpa istället.
    Jag tycker att ni ska kontakta banken, då får ni ett  korrekt svar, och även svar på vad ni behöver för att få lån.

    Men jag är övertygad om att det blir lägre än 12 000. Ni har ingen möjlighet att låna privat, det som fattas?
  • Jemp

    Jag skulle tro att det blir ungefär lika för lån×2+drift.

    Är det äganderätt eller bostadsrättsradhus? Dvs tillkommer avgift? Har ni tagit hänsyn till buffert för renoveringar/oförutsedda avgifter som hyresvärden idag står för?

  • Anonym (Billy)

    Är de 100 000 kronorna allt ni har sparat? Tänk på att ni behöver ha en buffert om ni äger ert boende.

  • Anonym (Räkna)

    Om radhuset går på 2 000 000 kr så blir exempelvis månadskostnaden (före ränteavdrag) 6 883 kr/mån. Dock är 2 833 kr amortering (den betalar ni så att säga till er själva om ni senare ska sälja radhuset).

    Att låna 200 000 kr på ett blancolån på avbetalningstid på 5 år kostar 3 825 kr/lån (alltså betalar ni totalt 229 500 kr för de 200 000 kr).

    Månadskostnaden blir för bostadslån således 10 708 kr/mån plus avgiften (vad kan den vara på?) de första 5 åren. Då är delar av denna summan 3 333 kr + 2 833 kr per månad pengar ni så att säga betalar till er själva genom avbetalning på lånet och 4 542 kr/månad är räntor som man så att säga kastar till kråkorna plus månadsavgiften (som motsvarar delvis era 12 000 kr/månad idag).

  • joffan
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-09 20:24:21 följande:

    Jag tycker att ni ska kontakta banken, då får ni ett  korrekt svar, och även svar på vad ni behöver för att få lån.

    Men jag är övertygad om att det blir lägre än 12 000. Ni har ingen möjlighet att låna privat, det som fattas?


    Vi saknar typ 200000 i handpenning så är rädd att räntan blir väldigt hög på den delen. Ja vi får nog ta och snacka lite med banken.
  • joffan
    Jemp skrev 2021-03-09 20:51:09 följande:

    Jag skulle tro att det blir ungefär lika för lån×2+drift.

    Är det äganderätt eller bostadsrättsradhus? Dvs tillkommer avgift? Har ni tagit hänsyn till buffert för renoveringar/oförutsedda avgifter som hyresvärden idag står för?


    Är bara aktuellt med äganderätt. Vi har inte räknat på renoveringar/oförsedda avgifter än. Detta är bara en tanke som nyss kommit till mig. Innan vi köper något (om det skulle bli så) så har vi mycket att koll upp innan.
  • joffan
    Anonym (Billy) skrev 2021-03-09 20:56:13 följande:

    Är de 100 000 kronorna allt ni har sparat? Tänk på att ni behöver ha en buffert om ni äger ert boende.


    Ja det är det vi sparat ihop i nuläget. Om boende skulle bli billigare så kommer vi kunna spara mer så vi har en buffert. Men att köpa boende är inget alternativ för oss om månadskostnaderna blir dyrare. Har inget behov av att köpa boende, är bsra intresserad av att säkna månadskostnaderna om det går
  • joffan
    Anonym (Räkna) skrev 2021-03-09 21:47:01 följande:

    Om radhuset går på 2 000 000 kr så blir exempelvis månadskostnaden (före ränteavdrag) 6 883 kr/mån. Dock är 2 833 kr amortering (den betalar ni så att säga till er själva om ni senare ska sälja radhuset).

    Att låna 200 000 kr på ett blancolån på avbetalningstid på 5 år kostar 3 825 kr/lån (alltså betalar ni totalt 229 500 kr för de 200 000 kr).

    Månadskostnaden blir för bostadslån således 10 708 kr/mån plus avgiften (vad kan den vara på?) de första 5 åren. Då är delar av denna summan 3 333 kr + 2 833 kr per månad pengar ni så att säga betalar till er själva genom avbetalning på lånet och 4 542 kr/månad är räntor som man så att säga kastar till kråkorna plus månadsavgiften (som motsvarar delvis era 12 000 kr/månad idag).


    Så om jag förstår rätt så skulle det med blancolån på 5 år kosta nästan lika mycket som vi betalar i hyra nu? (Närmare 12000 då känns det väldigt dyrt för det tillkommer driftskostnader också.

    Tack för hjälpen.
  • Anonym (Billy)
    joffan skrev 2021-03-10 02:26:34 följande:

    Ja det är det vi sparat ihop i nuläget. Om boende skulle bli billigare så kommer vi kunna spara mer så vi har en buffert. Men att köpa boende är inget alternativ för oss om månadskostnaderna blir dyrare. Har inget behov av att köpa boende, är bsra intresserad av att säkna månadskostnaderna om det går


    Ok, jag förstår. Det här är kanske lite utanför ämnet. Men med era inkomster och den hyran ni har förstår jag inte riktigt varför ni inte sparar mer (om ni inte har massor med barn, i så fall förstår jag!). Kanske skulle ni vinna även på att se över era utgifter generellt?
  • Anonym (Räkna)
    joffan skrev 2021-03-10 02:32:30 följande:

    Så om jag förstår rätt så skulle det med blancolån på 5 år kosta nästan lika mycket som vi betalar i hyra nu? (Närmare 12000 då känns det väldigt dyrt för det tillkommer driftskostnader också.

    Tack för hjälpen.


    Kostanden du betalar i räntor (om ju får de antalet på Lendo, detta är förhandlingssak och beror på andra eventuella lån) är 29500 kr på 5 års tid. Avbetalning på lånet är 3 333 kr och räntorna är 492 kr i månaden.

    Hela summan avbetalning och räntor på bostadslån och avbetalning och räntor på ett blancolån är 10 708kr.
  • Anonym (Räkna)
    joffan skrev 2021-03-10 02:32:30 följande:

    Så om jag förstår rätt så skulle det med blancolån på 5 år kosta nästan lika mycket som vi betalar i hyra nu? (Närmare 12000 då känns det väldigt dyrt för det tillkommer driftskostnader också.

    Tack för hjälpen.


    Du kan söka på lånkalkylator för blancolån och bostadslån på de olika bankernas hemsidor. Jag använde Nordea och Lendo. Du kan se om din bank har. De har kanske också blancolån (men det kan påverka räntesatsen på bostadslånet). Jämför olika alternativ och finn lägsta räntan.

    Tänk på att koll vad månadsavgiften är på ett ungefär också (så ni tar med det i beräkningarna).

    Det är fördelaktigt att äga på så vis att ni betalar till er själva (ni får tillbaka pengar vid försäljning) som ni inte får om ni hyr.
  • LadyJane

    Ofta är det inte gratis att flytta och framförallt är det ett jäkla omak.
    Det ska man inte underskatta tänker jag.

    Med de inkomster ni har borde ni kunna spara ihop en hyfsat kontantinsats rätt snabbt förutsatt att ni inte har en massa barn.

    www.konsumentverket.se/budgetkalkylen-berakna/

    Om jag inte fattat helt galet är det ungefär de siffrorna banken räknar på för att ni hur mycket ni har råd att låna. (Förutom de lagstadgade 15% kontantinsats och 1-2% amorteringar).

    När ni räknar på ev husköp - tänk på att det tillkommer stämpelskatt och pantbrev, det kan vara en betydande summa.

Svar på tråden Köpa radhus och låna även en summa av handpenning, värt det?