• Anonym (Knasen)

Online-dejting - sluta skriva mitt i en konversation

Lite fundersam på detta beteende. Har kommit i kontakt med några tjejer på dejtingsajter. Samtalen har börjat bra. Ibland på mitt initiativ, ibland deras. Samtalen har varit trevliga och civilicerade, sen helt plötsligt kan de sluta svara. Mitt i en konversation. De har läst mina svar men det är tyst. Jag antar att de inte var så intresserade som de påstod. Jag kan tycka det är lite märkligt när de säger att man tycker att jag är en intressant person och trevlig att prata med för att i nästa sekund bara helt sluta svara.

Mest bara nyfiken på varför man gör så. Är det bara lathet och enklare att bara sluta svara än att säga att man inte är intresserad? Och varför visar man ett genuint intresse från första början om man inte är det? Eller kan man tappa intresset så fort mitt i en konversation?

• Svar på tråden Online-dejting - sluta skriva mitt i en konversation
  • LadyJane

Jag skriver med alla möjliga människor, högt och lågt, och inte alls pga dejting utan främst specialintresse.

Många människor är förbannat trista och tråkiga och då slutar man självklart att svara.
    Man kan liksom inte prata om vädret hur länge som helst, eller hur man sköter svartfenade salamandrar eller månens olika faser på medeltiden och tro att det är intressant för alla.

• Anonym (Knasen)
    Anonym (Maybe) skrev 2021-03-10 18:04:27 följande:

När kommer dessa komplimanger? Som ett svar på en komplimang du givit eller säger dem det helt på eget bevåg?

Det är olika. Får väl bara inse att jag kanske inte är någon intressant person. Men det borde väl åtminstone visa sig direkt. Inte efter att man haft en ganska djupt och intressant konversation.
  • Anonym (Flera)
    Saicko skrev 2021-03-14 23:23:42 följande:
    Du pratar för länge utan o komma till skott, så brudarna tror att du är ute efter en chattkompis och tappar intresse..

Dom tänker typ vad fan är det för fel på han? Varför vill han bara prata?

Och dom har förmodligen redan tio till tjugo killar som försöker sitta och skriva med dom hela dagarna. Dom behöver inte ännu en som bara sitter där o försöker slösa tid i deras vardag.

Visa att du är intresserad och bjud ut dom någonstans innan ni avslutar samtalet så beter du dig mer som en man. Avsluta samtalet med ett vi hörs på fredag. O sen skriver du inte mera förens hon skriver till dig eller för att ni ska träffas snart.

Det betyder alltså att om ni sitter på en måndag och säger att ni ska träffas på fredag så håller du käft däremellan och håller inte på att skriva. Ni har kommit fram till att ni ska träffas. Då behöver ni inte sitta och försöka lära känna varandra genom telefon.
    Håller inte alls med. Om någon föreslår dejt och sedan försvinner flera dagar skulle den dejten genast bli inställd.
  • Anonym (Flera)
    Saicko skrev 2021-03-14 23:37:07 följande:
    Vad jag kan se så har ingen föreslagit någon dejt i hans text, utan dom har bara suttit och chattat o haft det jätte trevligt ett tag.

Brudarna har i princip slängt sig på Knasen igenom o säga åhhh gud du verkar ju vara jätteintressant och saker såsom dig hade jag velat träffa!..

(Det betyder att dom är jätteintresserade..) Dom vill garanterat träffa han.

MEN.. Han har trott att det betyder att dom behöver skriva mera.. Och därmed har dom tröttnat.

Om han hade förstått deras hintar om att dom är intresserade av o träffas, så hade han fått träffa jättemånga vid det här laget.

Men istället för att styra upp en dag då dom kan träffas så har han istället velat sitta och snacka..

Det här problemet har jättemånga killar idag.

Det är för att ingen har insett än att telefoner inte är till för att lära känna varandra på. Sånt gör man irl.
    Tror inte att det är jätteintresserade. Det är en jargong inom nätdejting. Man får ta sådana kommentarer med en nypa salt. Att ghosta är standarden. Det sker med bland folk som dejtat flera månader och händer hela tiden att folk slutar skriva. Att försöka boka in en dejt och sedan försvinna tills dejten är nog ingen bra idé alls. Då hinner de istället komma närmare någon av de andra de chattar med. För jo, idag lär många känna varandra på telefon. Många kvinnor vill inte träffa någon som de inte först pratat med ett tag och bildat sig en uppfattning om.
  • Fjäril kär
    Anonym (Knasen) skrev 2021-03-14 21:08:17 följande:

Det är olika. Får väl bara inse att jag kanske inte är någon intressant person. Men det borde väl åtminstone visa sig direkt. Inte efter att man haft en ganska djupt och intressant konversation.

Fast nätdejting handlar ju om snabba puckar och snabbt intresse för att ses. Att prata om djupa saker innan man ens vet om man vill träffas är sällan en bra idé. Det där djupa snacket kan man ta när man faktiskt träffats och lärt känna varandra lite mer. Oftast vet man om man vill träffas om man gillar det man ser och killen har vettiga önskemål om ett förhållande, vilket man oftast har koll på via profilen. Några rader i mailen och sen bör någon ta initiativ till en dejt. Inte börja prata om gamla ex, pappas bortgång eller konspirationsteorier om Coronavirus... Då är du körd.

Eller så kanske du faktiskt inte är så djup som du tror utan bara tråkig...
  • Anonym (eee)
    Vad lägger du in i detta då "djup och intressant konversation"? Kan det vara så att du tycker det men de du skrivit med inte tyckte det, men du trodde det? 

Nu överdriver jag lite för att visa exempel, men jag skrev rätt länge med en person på en datingsite. Vi pratade om en massa olika ämnen/teman men det mesta hamnade förr eller senare på saker han gillade, men inte jag var så intresserad av. Det var rätt svårt att styra över till annat, att försöka hitta nåt som båda kunde diskutera mer djuplodande. När jag försökte på ett artigt sätt säga att jag kanske inte var så superintresserad av att för tredje gången diskutera hans badtunna som han hade byggt själv så kom vi liksom inte längre, eller att han var bilförsäljare. Han var absolut lätt att skriva med, han var bra på det, konversationerna gick snabbt, men efter ett tag kände jag väl mest någon slags tomhet - och tackade för mig. 
  • Anonym (Jag)
    Fjäril kär skrev 2021-03-15 07:16:19 följande:

Fast nätdejting handlar ju om snabba puckar och snabbt intresse för att ses. Att prata om djupa saker innan man ens vet om man vill träffas är sällan en bra idé. Det där djupa snacket kan man ta när man faktiskt träffats och lärt känna varandra lite mer. Oftast vet man om man vill träffas om man gillar det man ser och killen har vettiga önskemål om ett förhållande, vilket man oftast har koll på via profilen. Några rader i mailen och sen bör någon ta initiativ till en dejt. Inte börja prata om gamla ex, pappas bortgång eller konspirationsteorier om Coronavirus... Då är du körd.

Eller så kanske du faktiskt inte är så djup som du tror utan bara tråkig...

Så länge det finns något att prata om ja. Ts är kanske blyg i verkligheten och har svårt att uttrycka sig verbalt med en fysisk person, speciellt någon han är intresserad av?! Han vill väl prata på så att han kan ha fler ämnen och prata om när de ses. Tyvärr verkar han inte komma så långt att han träffas dock. Alltså blir det halv sant alltihop och inte konstigt att man blir mulucken och bitter då.
  • Anonym (Knasen)

Fast jag har varit hyfsat snabb på att föreslå att man ska ses och fått ja som svar. Men sen när man väl ska försöka komma till skott så blir det tyst.

• Anonym (Madeleine)

Jag tror att du behöver fundera på just detta. För dig kanske det är djupt och intressant, men hon kanske tycker att du ältar och analyserar och pratar om ointressanta saker.

Du verkar falla på målsnöret och jag tror att det ligger i just det här med djupa samtal. Är du en tänkare och analyserar och gärna berättar ingående om dig själv kanske du helt enkelt berättar för mycket att det inte längre är spännande att fortsätta med dig. Det blir too much. Lika åt andra hållet att du går händelserna i förväg och börjar prata om själslig samhörighet, att ni conectar och börjar bli djupt flummig... Det kan upplevas oerhört creepy. Jag har en sån man i min närhet och han blir som ett plåster ibland vissa gånger vi pratar när han börjar gå på djupet med kemi, att vi har en särskild kontakt etc... Nä det har vi verkligen inte.

Så vad innebär egentligen det där djupa?
  • Anonym (Knasen)

Senast var det en kvinna jag pratade med i telefon rätt länge. Vi hade ett bra samtal och hon påstod att det kändes bra och sa att hon gärna skulle vilja ses snart så vi lär känna varandra i verkligheten. Skickade häromdagen ett sms som hon svarade på och sa att hon kunde nog få till någon tid i veckan. Jag svarade med vilka dagar som passade mig och därefter har det varit tyst. Såg sen också att hon blockat mig på dejtingsidan. Är hemskt nyfiken på vad som fick henne att ändra sig så tvärt.

• Anonym (Hmm)

Jag känner igen det lite själv som kille, men misstänker också att det för mig kommer ur att jag inte är särskilt på. Har på endera håll hört att man som kille absolut inte skall vara för på då det uppfattas som sliskigt, men här i tråden verkar det ju vara förväntat att man skall fråga om träff rätt snart i konversationen, vilket går stick i stäv med vad jag fått för intryck i övrigt.

Själv tar jag gärna det lugnt. Dels vill jag redan i tjejens presentation få en känsla av henne som person (vilket tyvärr utesluter 85-90% då dessa antingen inte skrivit en presentation eller fyllt i den med emojis...) och därefter bekräfta att den verkar stämma i chatt.

Verkar det flyta på stämmer jag gärna träff, men det kan ärligt ta någon vecka. Varför så bråttom för ytliga träffar? Jaja, förstår mig knappt på dejting över lag ???? Troligtvis därför man förblir singel.

• Anonym (Knasen)
    Anonym (Madeleine) skrev 2021-03-15 11:22:59 följande:

Jag tror att du behöver fundera på just detta. För dig kanske det är djupt och intressant, men hon kanske tycker att du ältar och analyserar och pratar om ointressanta saker.

Du verkar falla på målsnöret och jag tror att det ligger i just det här med djupa samtal. Är du en tänkare och analyserar och gärna berättar ingående om dig själv kanske du helt enkelt berättar för mycket att det inte längre är spännande att fortsätta med dig. Det blir too much. Lika åt andra hållet att du går händelserna i förväg och börjar prata om själslig samhörighet, att ni conectar och börjar bli djupt flummig... Det kan upplevas oerhört creepy. Jag har en sån man i min närhet och han blir som ett plåster ibland vissa gånger vi pratar när han börjar gå på djupet med kemi, att vi har en särskild kontakt etc... Nä det har vi verkligen inte.

Så vad innebär egentligen det där djupa?

Kan berätta mycket om mig själv, men det gör ju även de. Man annars kan det vara gemensamma intressen eller ämnen som man båda finner intressanta. Jag är kass på ytligt kallprat, kanske där felet ligger.

Och vad gäller att vara creepy tycker jag inte att jag passar in på den beskrivningen. Om kvinnan säger att hon inte är intresserad så låter jag henne vara. Brukar aldrig skriva om att vi connectar eller att det finns ett band eller kemi mellan oss. Om det känns bra att prata så säger jag att personen känns lätt att prata med. Brukar få till svar att de känner samma sak.
  • Anonym (Knasen)
    Saicko skrev 2021-03-15 12:19:25 följande:
    Du lämnar det uppe i luften..

Du säger inte ?vad sägs om att vi träffas på lördag? Om jag åker till centralen så kommer jag kunna träffa dig här eller här.?

Du säger öh. Du! Vi borde träffas.

Hon svarar. Ja det borde vi.

Sen blir du tyst..

Om du vill träffa henne så mycket, se till o fixa det då?

Varför påstår du bara att ni borde träffas men sen ser du inte till du får träffa ?na?

Jag har en polare som är som dig.. Varenda vinter säger han ?vi borde hitta på något i sommar!? Sen kommer sommaren och man ser inte röken av han..

Sluta prata. Vill man hänga så ser man väl förhelvete till att fixa en dag då man kan träffas?
    Och när det inte funkar heller? Verkar som om man aldrig kan träffa rätt. Antingen är man för på, för ointresserad, för djup, för ytlig etc....
  • Fjäril kär
    Anonym (Knasen) skrev 2021-03-16 14:27:15 följande:

Och när det inte funkar heller? Verkar som om man aldrig kan träffa rätt. Antingen är man för på, för ointresserad, för djup, för ytlig etc....

Om hon säger att hon vill träffas men undviker att svara på en exakt tidpunkt så är det ju helt enkelt så att hon inte är (tillräckligt) intresserad. Troligtvis har hon konversationer med flera samtidigt och hon är mer sugen på nån annan förmodligen. Så har jag gjort också, har 2-3 intressanta konversationer igång samtidigt och den jag finner bäst match med eller lockande har ju liksom "förtur" och de andra lite som "reserv" om den första inte håller måttet.

Det betyder absolut inte att nån är sämre utan att jag helt enkelt måste välja ut nån som jag träffar först.
Svar på tråden Online-dejting - sluta skriva mitt i en konversation