• Anonym (Julie)

    Varför är så många män 35+ feta/överviktiga?

    Är det HELT omöjligt att hitta en man som är 35+ och som är normalviktig och tar hand om sig? Varför slutar män bry sig om sin hälsa och utseende, en del redan efter de fyllt 30? Efter 40 så är de flesta män lite småfeta och det verkar inte beröra dem.  

    Det kommer eller redan är en ojämlikhet mellan män och kvinnor eftersom kvinnor tenderar att ta hand om sig själva mer (min subjektiva upplevelse). Enligt SCB är varannan man överviktig. Fler normalviktiga kvinnor kommer behöva leva med en man som är tjock. 

    Jag börjar inser att det kommer bli svårt att hitta en man i min ålder som är lika mån om sin hälsa och som tränar/tar hand om sig som jag gör. Eller? 


  • Svar på tråden Varför är så många män 35+ feta/överviktiga?
  • Anonym (Pelle)
    Steven01 skrev 2021-07-29 20:44:06 följande:

    Det spelar ingen roll, småfeta män får ligga ändå.

    Jag är vältränad och har magrutor och inte fan har det lett till några fler ragg inte.


    Det är väl samma med kvinnor. Småfeta kvinnor får ligga ändå.
  • Skogshuggaren
    AnnaSturesson skrev 2021-07-29 20:27:50 följande:
    Nej det är ju inte jämt mellan könen. Läste du inte ovan. 41% av kvinnorna och 56% av mannen. Alltså 35% fler överviktiga män än kvinnor.

    57 respektive 46% var siffrorna som gavs ovan. 11 procentenheters skillnad, 24% fler överviktiga män än kvinnor. Ganska jämnt i mina ögon, men inte speciellt upplyftande siffror för något av könen.
  • AnnaSturesson
    Skogshuggaren skrev 2021-07-29 22:21:57 följande:

    57 respektive 46% var siffrorna som gavs ovan. 11 procentenheters skillnad, 24% fler överviktiga män än kvinnor. Ganska jämnt i mina ögon, men inte speciellt upplyftande siffror för något av könen.


    ?56 procent av männen och 41 procent av kvinnorna i åldern 16?84 år har övervikt eller fetma.? Angavs i ett av de första inläggen.
  • Skogshuggaren
    AnnaSturesson skrev 2021-07-29 22:39:19 följande:
    56 procent av männen och 41 procent av kvinnorna i åldern 16?84 år har övervikt eller fetma. Angavs i ett av de första inläggen.

    Ja, så står det i ett av de första inläggen. Oklart varifrån de siffrorna kommer. I ett senare inlägg förekommer siffror från Folkhälsomyndigheten, och de är 57 respektive 46%. Jag litar mer på dessa. Kollar man på fetma så är det ännu jämnare melln könen: 15% för män och 16% för kvinnor. www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/overvikt-och-fetma/
  • Anonym (Är en sån)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-03-12 17:51:32 följande:

    Mmm, sen verkar många kvinnor inte bry sig om mäns ölmagar. Jag ser ofta pluffsiga män med smala och snygga tjejer.


    Jag är en smal och snygg tjej med en man med ölmage. Han hade inte en sådan när vi träffades, utan var vältränad. Hittills i mitt liv har det sett ut sån här att mannen är normalviktig/vältränad fram tills det att man blir ett stadigt par, efter det går det bara utför. Dom slutar träna, man har inte tid eller ork och allt vad det nu är, men justerar samtidigt inte kaloriintaget?. Klart man går upp i vikt då liksom. Är osexigt detta, och fult, men är en sån där som älskar människan ändå så vikten är inte tillräckligt i sig för att jag ska lämna. Men sexlivet? Ja det blir ju rätt så negativt påverkat faktiskt.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Är en sån) skrev 2021-07-30 09:20:18 följande:
    Jag är en smal och snygg tjej med en man med ölmage. Han hade inte en sådan när vi träffades, utan var vältränad. Hittills i mitt liv har det sett ut sån här att mannen är normalviktig/vältränad fram tills det att man blir ett stadigt par, efter det går det bara utför. Dom slutar träna, man har inte tid eller ork och allt vad det nu är, men justerar samtidigt inte kaloriintaget?. Klart man går upp i vikt då liksom. Är osexigt detta, och fult, men är en sån där som älskar människan ändå så vikten är inte tillräckligt i sig för att jag ska lämna. Men sexlivet? Ja det blir ju rätt så negativt påverkat faktiskt.
    Det kallas sambofet.. osexigt personlighetsdrag. Att bara ta hand om sig när man är ute på marknaden.
  • Anonym (Är en sån)
    Anonym (Man) skrev 2021-07-29 19:46:08 följande:

    Egentligen inte alls märkligt. För att vara i form och vältränad måste man vara obekväm. Människans hjärna är bekväm. Hade det inte funnits hälsomässiga fördelar med att vara i form tror jag att alla hade varit feta. I alla fall alla över 25.


    Ärligt talat är det inte vansinnigt svårt att någotsånär hålla en hälsosam vikt, vårt kaloriintag styr långt mer över vår vikt än vad träning och motion gör. Matchar man sitt kaloriintag till den livssituation eller livsstil man har blir man inte heller fet.

    Jag har inte kunnat träna eller motionera på snart 1 år på grund av sjukdom, men inte fasen har jag gått upp i vikt för det och blivit mullig eller fet. Tappat muskelmassa har jag ja. Så ser såklart inte vältränad ut längre, men kroppen som jag har är normalviktig så skillnaden är ändå inte så vansinnigt stor. Sedan 20 års åldern har just mängden träning eller motion varierat kraftigt i perioder under livet, är 33 år nu och har aldrig någonsin vägt åt det tjockare hållet. Men man måste som sagt justera sitt kaloriintag. Minska lite på portionerna. Inte äta skräp varje dag.
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Julie) skrev 2021-03-12 16:08:14 följande:

    Är det HELT omöjligt att hitta en man som är 35+ och som är normalviktig och tar hand om sig? Varför slutar män bry sig om sin hälsa och utseende, en del redan efter de fyllt 30? Efter 40 så är de flesta män lite småfeta och det verkar inte beröra dem.  

    Det kommer eller redan är en ojämlikhet mellan män och kvinnor eftersom kvinnor tenderar att ta hand om sig själva mer (min subjektiva upplevelse). Enligt SCB är varannan man överviktig. Fler normalviktiga kvinnor kommer behöva leva med en man som är tjock. 

    Jag börjar inser att det kommer bli svårt att hitta en man i min ålder som är lika mån om sin hälsa och som tränar/tar hand om sig som jag gör. Eller? 


    Jag är tjock och har inga problem med att ragga smala kvinnor. Självklart ska man tänka på hälsan men det är inte för kvinnans skull jag gör det.
  • Anonym (Är en sån)
    Anonym (Mx) skrev 2021-07-30 09:28:39 följande:

    Det kallas sambofet.. osexigt personlighetsdrag. Att bara ta hand om sig när man är ute på marknaden.


    Om man bara hade vetat sådant innan man fallit för personen. Men jag håller med, det är ett osexigt personlighetsdrag.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Är en sån) skrev 2021-07-30 09:43:52 följande:

    Ärligt talat är det inte vansinnigt svårt att någotsånär hålla en hälsosam vikt, vårt kaloriintag styr långt mer över vår vikt än vad träning och motion gör. Matchar man sitt kaloriintag till den livssituation eller livsstil man har blir man inte heller fet.

    Jag har inte kunnat träna eller motionera på snart 1 år på grund av sjukdom, men inte fasen har jag gått upp i vikt för det och blivit mullig eller fet. Tappat muskelmassa har jag ja. Så ser såklart inte vältränad ut längre, men kroppen som jag har är normalviktig så skillnaden är ändå inte så vansinnigt stor. Sedan 20 års åldern har just mängden träning eller motion varierat kraftigt i perioder under livet, är 33 år nu och har aldrig någonsin vägt åt det tjockare hållet. Men man måste som sagt justera sitt kaloriintag. Minska lite på portionerna. Inte äta skräp varje dag.


    Det är lätt att hålla vikten. Det är lätt att gå upp i vikt och att vara överviktig. Människans gärna är bekväm. Den vill inte justera kaloriintag. Den vill inte ha mindre portioner.
Svar på tråden Varför är så många män 35+ feta/överviktiga?