• Anonym (Hejsan)

Vad tycker ni om flicknamnen??

Börjar få lite smått panik då det inte finns något flicknamn _överhuvudtaget_ mer som känns bra och mannen ratar allt fint.

Har börjat kolla upp namn jag tidigare inte varit så förtjust i pga desperat som sagt så undrar vad ni tycker om dessa namn?

Dua, Leila och Hoda.

• Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnen??
  • Anonym (hh)

Lilly står med på ovanstående lista. det är vackert

• Xenia
    Anonym (Hejsan) skrev 2021-03-12 21:31:38 följande:

Börjar få lite smått panik då det inte finns något flicknamn _överhuvudtaget_ mer som känns bra och mannen ratar allt fint.

Har börjat kolla upp namn jag tidigare inte varit så förtjust i pga desperat som sagt så undrar vad ni tycker om dessa namn?

Dua, Leila och Hoda.

Leila är ju jättefint, mjukt och vackert och inte supervanligt.

Dua låter som "förr skulle man nia men idag ska man dua folk".

Hoda får mig att tänka på "the hood".

Har inte mannen några egna förslag, skjuter han bara ned dina? Eller gillar du inte hans förslag?
  • Xenia
    Anonym (Hejsan) skrev 2021-03-12 21:40:46 följande:
    Hans två förslag är Jasmine och Sally. Annars inga fler.

Jasmine känns inte rätt (blir dessutom jättejobbigt med uttal och stavning säkert) och Sally är fint men uppfattas väl som ett hundnamn i Sverige så det känns inte heller rätt.
    Jasmine är vackert men hur vill ni det ska uttalas? Jag skulle uttala det som blomman "Schasmin".

Sally är ju ett gammalt namn i Sverige, varför skulle det uppfattas som ett hundnamn? F ö är det många som ger sina hundar människonamn nuförtiden, som Molly och Frida. Sally var från början ett smeknamn för Sarah så ni kan ju ge dottern namnet Sara och kalla henne Sally.
  • Anonym (Jasmine)
    Seven Costanza skrev 2021-03-13 08:48:00 följande:

Har haft elever vars namn uttalats Yasmin - vissa har stavat det så och vissa Jasmine men så fort de sagt att det uttalas Yasmin (alltså även med betoning på första stavelsen och kort i) så har alla kommit ihåg det utan problem. Tycker dessutom personligen att uttalet YASSmin är finare än det försvenskade SchasMIIIN så kör på det med stavningen Yasmin om ni båda gillar det. Stavningen Jasmine sticker ut mindre i Sverige dock, så man kan ju även stava det så för att förenkla och sedan säga till om uttalet.

Namnet Jasmine här i Sverige är ju efter blomman dock, så varför skulle man uttala det på något annat sätt än man uttalar blommans namn? Alltså Schasmiin.

"YASSmin" tycker jag låter både fult och hårt.
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (Hejsan) skrev 2021-03-13 00:36:05 följande:

Helst ja, eller ett namn som kanske ursprungligen inte är arabiskt men vanligt bland araber.

Kommer verkligen inte hitta något namn alls tror jag haha, får hoppas på en pojke kanske. Mycket enklare med namn.

Jaha, arabiska namn och namn som är vanligt bland araber har inte intresserat oss när vi funderat på namn.

Men jag har en del vänner som har barn med araber, några namn som deras döttrar har: Latifah, Amira, Selma, Nora, Sofia, Aliyah, Nadja, Alina, Laila.

Fina namn allihopa.
  • Nimzay

Tycker egentligen att Hoda är finast av dem i trådstarten, tycker det är ett rätt fint namn faktiskt. Fast antagligen lär väl Leila bli enklast/mest gångbart, och det är ju ett hyfsat fint namn så det kanske blir bäst/mest enklast ändå tänker jag. 

Dua kanske kan va rätt fin egentligen, men påminner för mycket om verbet dua enligt min mening för att kännas som ett namn.

• Nimzay
    Anonym (Hejsan) skrev 2021-03-12 21:40:46 följande:
    Hans två förslag är Jasmine och Sally. Annars inga fler.

Jasmine känns inte rätt (blir dessutom jättejobbigt med uttal och stavning säkert) och Sally är fint men uppfattas väl som ett hundnamn i Sverige så det känns inte heller rätt.
    Jasmine och Sally är ju rätt fina namn. Särskilt Sally gillar jag, så fint och sött och förknippar för min del inte alls det med hundar utan isåfall snarare som ett människonamn.

Och ja, Jasmine kan väl va rätt vackert egentligen, men som du säger kan ju bli lite bök med uttal och så med det namnet.
  • Nimzay
    Anonym (Hejsan) skrev 2021-03-13 21:53:41 följande:
    Gillar annars Halima som också är ganska likt, men nej där enligt mannen.
    Så synd, för Halima är ju verkligen jättefint. Vad tycker du/ni annars om namnet Rahima?
  • Seven Costanza
    Anonym (Jasmine) skrev 2021-03-14 02:47:53 följande:

Namnet Jasmine här i Sverige är ju efter blomman dock, så varför skulle man uttala det på något annat sätt än man uttalar blommans namn? Alltså Schasmiin.

"YASSmin" tycker jag låter både fult och hårt.

Varför, jo för att TS är arab och jag skrev alltså om hur de arabiska elever jag haft som heter Jasmine/Yasmin har stavat och uttalat sina namn. Jag tycker t ex att det franska uttalet av bokstaven j är fint så på franska gillar jag Jasmine men jag personligen tycker att sch-uttalet låter hårt och gillar därför Yassmin bättre än Schasmiiin.
  • Anonym (Hejsan)
    Xenia skrev 2021-03-14 00:59:23 följande:

Jasmine är vackert men hur vill ni det ska uttalas? Jag skulle uttala det som blomman "Schasmin".

Sally är ju ett gammalt namn i Sverige, varför skulle det uppfattas som ett hundnamn? F ö är det många som ger sina hundar människonamn nuförtiden, som Molly och Frida. Sally var från början ett smeknamn för Sarah så ni kan ju ge dottern namnet Sara och kalla henne Sally.

Som det stavas, Jasmine och inte sch-ljud.

Många uppfattar ändå namnet som ett hundnamn även om namnet blir vanligare. Finns ju dock med på namntoppen så det kanske inte är så allvarligt ändå.
Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnen??