Inlägg från: Anonym (Du är inte ensam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du är inte ensam)

    Ryggmärgsbråck, hur vanligt? Avbruten graviditet blev utdragen.

    Först och främst så vill jag beklaga er förlust. Jag själv var tvungen att avbryta pga ryggmärgsbråck-18 i v.20, fick till mig att sannolikheten är 0,5%, en enorm otur med andra ord men en enorm sorg. Fick även höra att risken sen ökar en aning till 1.5% vid kommande graviditeter för upprepning men att den går att få ner till 0,5% igen om man äter högre dos folsyra på 5mg per dag 3 mån innan ny graviditet och fram till v12. Avbrytandet tog ca 16 timmar, så långdraget men inte lika som ditt. Sorgen över förlusten av ett efterlängtat barn var fruktansvärt. Har därefter fått två friska flickor och fick enormt bra stöd av vården med kuratorsstöd och flera extra ultraljud. Kom ihåg att du inte är ensam, tyvärr tvingas många avbryta av olika anledningar. Det finns en grupp på facebook som gav mig jättebra stöd mitt i sorgen (livet efter avbruten graviditet) om det kan vara något för dig så gå med. Sedan finns en systergrupp för de som blivit gravida och behöver stöd under nya graviditeten. <3

Svar på tråden Ryggmärgsbråck, hur vanligt? Avbruten graviditet blev utdragen.