• Anonym (TS)

Går det här att hyra ut (fritidshus)?

Har ett sommarställe som är omodernt och med eftersatt underhåll. Det drar en del pengar att göra i ordning det och att få in pengar från uthyrning skulle såklart göra skillnad. Samtidigt funderar jag på om det är för omodernt och skruttigt för att hyra ut?

Någon med tankar? Går det att hyra ut?? I så fall, till vilket pris?

Stuga ca 70 kvm i Stockholms skärgård med egen strandäng och brygga. Fin ö med trevliga promenadstråk. Liten sandstrand nära. 60-talshus med genomgående 60-tals standard. Ingen bilväg, man måste åka båt ca 10-20 min med egen båt eller med passbåten.

Kök, varm- och kallvatten, kyl o frys, bänkspis med två plattor och liten ugn. Spisen fungerar men är ofantligt långsam. Köket fungerar men är trångt och opraktiskt. Finns varken micro eller diskmaskin.

Badrum och toalett, torrtoa i separat utrymme inomhus, Separett med fläkt. Man tömmer dasshinken i en latrinkompost. Gammal duschkabin, fungerar men är gammal och skruttig. Pytteliten vvb och man måste även generellt alltid snåla med vattnet pga egen brunn.

Brunnsvattnet är ok men inte särskilt gott.

Fungerande äldre tvättmaskin.

Bastu, vedeldad, fullt fungerande, i anslutning till badrummet/duschen.

Hårda, smala sängar. En enkelsäng + två våningssängar + en modern bäddsoffa, 140 cm.

Gäststuga med modern familjevåningssäng. Gäststugan saknar vatten /avlopp.

Inga flashiga verandor eller moderna träterasser, gamla uteplatser med stenplattor och gamla utemöbler.

Diverse båtar och jollar som kan lånas beroende på nautisk kompetens.

• Svar på tråden Går det här att hyra ut (fritidshus)?
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2021-03-16 08:57:20 följande:

Har ett sommarställe som är omodernt och med eftersatt underhåll. Det drar en del pengar att göra i ordning det och att få in pengar från uthyrning skulle såklart göra skillnad. Samtidigt funderar jag på om det är för omodernt och skruttigt för att hyra ut?

Stuga ca 70 kvm i Stockholms skärgård med egen strandäng och brygga. Fin ö med trevliga promenadstråk. Liten sandstrand nära. 60-talshus med genomgående 60-tals standard. Ingen bilväg, man måste åka båt ca 10-20 min med egen båt eller med passbåten.

Kök, varm- och kallvatten, kyl o frys, bänkspis med två plattor och liten ugn. Spisen fungerar men är ofantligt långsam. Köket fungerar men är trångt och opraktiskt. Finns varken micro eller diskmaskin.

Badrum och toalett, torrtoa i separat utrymme inomhus, Separett med fläkt. Man tömmer dasshinken i en latrinkompost. Gammal duschkabin, fungerar men är gammal och skruttig. Pytteliten vvb och man måste även generellt alltid snåla med vattnet pga egen brunn.

Fungerande äldre tvättmaskin.

Bastu, vedeldad, fullt fungerande, i anslutning till badrummet/duschen.

Hårda, smala sängar. En enkelsäng + två våningssängar + en modern bäddsoffa, 140 cm.

Gäststuga med modern familjevåningssäng. Gäststugan saknar vatten /avlopp.

Inga flashiga verandor eller moderna träterasser, gamla uteplatser med stenplattor och gamla utemöbler.

Diverse båtar och jollar som kan lånas beroende på nautisk kompetens.

Tror jag inte, så länge man är ärlig vid annonseringen. Kolla runt vad andra tar. Vet de som hyr stugor utan några bekvämligheter alls och älskar detta.
  • Stårschan2

Egen strandäng och brygga - klart som tusan att det går att hyra ut. Folk bor ju gladeligen på campingar, så alla är inte ute efter toppmodernt och minimalistiskt.

Jämför liknande objekt och se vad de tar ut för hyra.

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (S)

Går säkert att hyra ut, om du är ärlig när du annonserar. Alla vill inte bo modernt.

Men du får vara beredd på att det finns mycket i huset som kan gå sönder, när allt är så gammalt. Så de kostnaderna åker du på att betala.

• Anonym (Det tror jag)

Det tror jag absolut går. Så länge det inte läcker från taket eller dylikt. Se till att kolla upp vad andra tar för samma typ av boende i området. Vid uthyrning brukar de som är omoderna vara billigare (eftersom de flesta inte är beredda att betala samma pris för nyrenoverat som gammalt). Långtiduthyrning brukar vara billigare än korttidsuthyrning. Är tanken att hyra ut till sommargäster på helg/veckobasis eller till fastboende året runt?

• Anonym (K)

Du kanske skulle kunna åtgärda några småsaker, en micro kostar inte mycket om man köper allra billigaste men höjer servicen väldigt mycket.

Det vore bra med åtminstone nån slags bättre madrass i de hårda sängarna. Där tappar man genast i bekvämlighet och det känns inte som man vill varken rekommendera andra att bo där eller komma tillbaka själv.

Finns det bara brunnsvatten alltså, inte vanligt i kranen? Den biten gör det genast svårare att hyra ut, då måste man ju ha med egna dunkar vatten! Såvida du inte tänkt ställa ut några såna själv. Där går stugan helt bort för min del i alla fall.

Förutom det låter det som en rustik skärgårdsdröm som skulle ge dig stora inkomster, så se till att satsa på lite uppgraderingar bara först!

• Anonym (Ozoneair)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-16 08:57:20 följande:

Spisen fungerar men är ofantligt långsam.
    Finns varken micro eller diskmaskin.

Gammal duschkabin, fungerar men är gammal och skruttig.
    ...man måste även generellt alltid snåla med vattnet pga egen brunn.

Om du atgardar de mest pafallande bristerna sa skulle du nog kunna hyra ut det.

Det viktigaste ar att stallet ar frascht. Det kvittar att det ar omodernt (det ar ju charmen med en stuga), men luktar det unket och ar ostadat sa kommer du inte att kunna hyra ut det. Kor en omgang med Ozoneair och se till att allt ar skinande rent.

Kop en ny duschkabin, byt ut spisen (behover inte vara ny, men dock fungerande), uppgradera sangarna och kop kanske aven en micro, da ar mycket vunnet. Vattnet verkar dock vara ett problem, men om du t ex. tillhandahaller ett visst antal dunkar per vistelse (eller per vecka) sa borde det ga.

Du kan inte annonsera ut en gammal omodern stuga med harda sangar, gammal skruttig duschkabin (ofrascht), ofantligt langsam spis, ingen micro och dar man maste snala med vattnet pga egen brunn. Inte manga som skulle nappa.
  • Anonym (TS)

Oj, vad många svar! :)

Jag var kanske otydlig med vattnet :) Det är alltså helt vanliga vattenkranar i huset men stället ligger ju på en skärgårdsö och vattnet kommer från en djupborrad brunn.

Brunnar i skärgården måste man alltid vara rädd om, det finns alltid en risk för att en skärgårdsbrunn kan sina eller utsättas för saltvatteninträngning. Så är det alltid i skärgården. Och brunnsvatten är inte som kommunalt vatten hemma i stan, det har ofta annan smak och lukt. Även om vattnet är fullt ut tjänligt.

• Stårschan2
    Anonym (Ozoneair) skrev 2021-03-16 10:19:48 följande:
    Du kan inte annonsera ut en gammal omodern stuga med harda sangar, gammal skruttig duschkabin (ofrascht), ofantligt langsam spis, ingen micro och dar man maste snala med vattnet pga egen brunn. Inte manga som skulle nappa.
    Jag tror nog att det beror på priset. Fräschhet är trots allt inte överst på allas checklista. Läge och charm kan överväga.

En annan sak att ta hänsyn till, är om hundar ska vara tillåtna eller inte.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (Laura)

Känns inte helt omöjligt att hyra ut utifrån din beskrivning. Men om jag var du skulle jag se om man enkelt kan rusta upp den för att höja standarden. Då menar jag inte totalrenovering, utan bara t.ex. köpa micro, vattenkokare, kanske byta ut spis, rusta upp duschkabin etc. Kanske gå igenom inredningen och byta ut gamla gardiner mot nåt lite fräschare. Kanske att du kan byta ut utemöblerna. Såna saker, det du har råd med, bara för att få upp standarden så folk inte känner att de bor i nåns skruttiga gamla stuga, utan att det blir nåt de kanske rekommenderar till andra för att ön var så trevlig, de kunde bada från egen brygga och de inte ständigt irriterade sig på att det knappt gick att laga mat.

• Anonym (Plan)

Du kan ju börja hyra ut lite billigare än normen, för att få dit folk och få pengar. Intäkterna för första sommaren kan du ju helt använda för att rusta upp stället, och nästa sommar kan du ta mer i hyra.

Men som nån ovan skrev, en micro kan du köpa för under tusenlappen. Och madrasser kanske går på en del men viltigt med bra sängar. Du kan ju leta behagnade.

Du kan köpa billiga men fina lakan och handdukar så det är nytt och fräscht. Nytt och billigt porslin. Allt sånt finns ju på ikea. Lite fin inredning, nya tavlor ger ett fint intryck, mattor på golvet.

Sen när intäkterna börjar komma kan du som sagt fräscha till det ännu mer.

Skulle du inte orka hålla på och rusta upp och hyra ut går det ju att sälja också.

Svar på tråden Går det här att hyra ut (fritidshus)?