Inlägg från: Anonym (Hatar "språkpoliser") |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hatar "språkpoliser")

Det stavas FÖRRÄN

Anonym (Q) skrev 2021-03-21 10:51:31 följande:
    Jadu. Det är fel för att det är just fel, det säger ju sig självt. Jag rättar dock inte folk men tråden handlar inte om språkpoliser och mitt tycke om dem utan om hur man faktiskt stavar till förrän. Det är det tråden handlar om. Du verkar ha någon personlig vendetta gentemot språkpoliser och det finns nog något som ligger till grund för detta. Jag är ledsen att du blivit rättad såpass många gånger att du nu är bitter.
    Förresten.
    Jag tyckte då inte att det BARA handlade om FÖRREN i den här tråden.
    Många har skrivit massor med olika ord dom irriterar sig på..

Bra då har jag lärt mig några få nya ord, men det är skillnad på att lära sig NYA ord än att påpeka stavfel om man själv inte kan stava rätt..

Var har jag skrivit att det handlar om språkpoliser?
    Får jag inte ha åsikter som alla andra eller är det bara bittra besserwissers som får ha det.

Sen stavas det inte Jadu utan Ja du och inte heller såpass, det stavas så pass
    Nu har du fått det du ville en språk polis...du som skrev att det var så viktigt med stavning och ett utropstecken osv!

Nu blev det två likadana meddelanden på raken.
    Det var inte min mening!

Bäst att skriva det så du inte får för dig att jag var upprörd och skickade två stycken med flit.

Anonym (Q) skrev 2021-03-21 10:51:31 följande:
    Jadu. Det är fel för att det är just fel, det säger ju sig självt. Jag rättar dock inte folk men tråden handlar inte om språkpoliser och mitt tycke om dem utan om hur man faktiskt stavar till förrän. Det är det tråden handlar om. Du verkar ha någon personlig vendetta gentemot språkpoliser och det finns nog något som ligger till grund för detta. Jag är ledsen att du blivit rättad såpass många gånger att du nu är bitter.
    Å nej nu skäms jag som en hund när jag skrev FÖRREN istället för FÖRRÄN..
    Det är nog ett ord jag har svårt för då det på min tid hette förens.
    Annars är det ju inga större svårigheter att skriva svenska...
    Dr Nail skrev 2021-03-22 05:03:05 följande:

Nä nu jag blir krängd och provecerad. FÖRRENS heter det fy fan

Den var kulSkrattande
    Anonym (Q) skrev 2021-03-22 06:52:10 följande:
    Varför är det skillnad? Tycker du inte det är bra att lära sig att stava rätt? Ser du att någon stavar ordet "igentligen" gång på gång så rättar du inte den personen, för det är inte ett nytt ord att lära sig?

Ja, jag har varit en som lagt till massa ord. Då kanske någon kommer in i tråden och lär sig hur dessa ord stavas. Jag tyckte att fokus kunde ligga på det än att leka mästrande och gå på språkpoliser. Men du, du heter Hatar "språkpoliser" och ditt enda fokus har varit att klanka ner på Ts och hitta småfel för att kunna trycka ner personen; för att den väljer att belysa ett ord som folk ofta stavar fel på.

Du får gärna ha åsikter. Jag väljer bara att ifrågasätta dem. Det får du helt enkelt hantera.

Tack, då vet jag. Jag tar åt mig och kommer nu att stava dessa ord korrekt, för jag tar åt mig och blir inte kränkt och börjar inte gråta om språkpoliser för att någon rättar mig utan tar tillfället att lära mig något. Så jag säger tack. Jag älskar att förbättra mitt skriftspråk.

Här är något för dig som du kan lära dig; Man avslutar inte meningar med två punkter utan en. Man använder aldrig två punkter i svenska skriftspråket. Användningen av tre punkter är dock okej men det indikerar även på att man utlämnar eller pausar något i meningen så även där använder du det fel.

Lycka till.
    Nej jag har aldrig rättat personer förutom dina två ord...om inte personen har frågat mig hur någonting ska stavas.

Visst jag erkänner det är klart att det är bra att lära sig stava rätt...ska försöka att lära mig om det behövs.

Sen har inte mitt enda fokus varit att klanka ner på TS..

Nej tvärtom har jag haft kul att läsa roliga kommentarer och utbyta dialekt.
    Jag har utbytt dialekt med "gotlänningen" med riktigt gammal stockholmska eller söderslang.

Ska försöka tänka på det där med en punkt osv också.

Om jag kunde ändrat namnet så hade jag gjort det då "hatar" var ju att ta i!
    Anonym (Förut) skrev 2021-03-18 02:28:39 följande:

Att stava också med oxå och skylla på slang. Är inte slag, bara obildat.

Är det inte lite fel att klaga på att skriva oxå är obildat?
    När man själv skriver "slag" istället för slang?
    "är inte slag, bara obildat"
    Vad är slag?
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-22 13:08:46 följande:
    Inte det minsta, men du blev tydligen det eftersom du måste försvara dig så hätskt. Jag fick iaf ett gott skratt över hur patetisk du är. Lär dig vad uttryck betyder så ska du se att du inte har lika mycket otur i kommunikationen i framtiden.

Lycka till!
    Tycker att det verkar vara tvärtom...du förstår inte vad det uttrycket egentligen betyder
    Någon som skriver Karen behöver INTE vara en kvinnohatare,då även kvinnor kan skriva det till andra kvinnor..
    Det är en nedsättande term som används för att beskrivna en person som klagar och är krävande bortom vad som anses vara rimligt. Att vara en ?Karen? är motsatsen till att vara cool och ?woke?. 
    EnAnonumius skrev 2021-03-22 21:54:14 följande:
    Det var ju plätt lätt att lista ut på sammanhanget att lista ut vad Karen skulle vara i det inlägget den personen skrev.
    Ja precis!
    Sen när TS skriver SÅ många fel själv...
    Ex  Tack, också hemska !
    Ska det inte skrivas Tack,dom är också hemska!
    Eller - dom orden är också hemska! Skrattande

Eller ska det kanske vara dem/de orden ha ha
    Anonym (Håhåjaja..) skrev 2021-03-23 19:48:43 följande:

Kanske redan skrivits i tråden - skillnaden på mindre och färre.
    Det är mindre bilar på vägarna nu......
    Bilarna har väl inte blivit mindre, men antagligen färre.
    Förstår att även språket utvecklas men när det blir uppenbara möjligheter til misstolkningar så är det ju inte alls bra.
    Speciellt idag då folk inte pratar med varandra utan bara mailar och messar.

Om man då läser lika illa som man skriver ..... då blir det inte så bra.
    Läs böcker!! Lär dig ditt eget modersmål./ nya språk
    Kom inte med ursäkter att "man kan ju skriva lite fel

Det sista vem är det riktat till?
    Lär dig ditt eget modersmål/nya språk.
    Kom inte med ursäkter att man kan ju skriva lite fel..

Jag lär mig gärna bättre engelska!
    Men att stava lite fel på svenska i ett forum finns det inga regler för så det struntar jag och många fullständigt i.
    Jag mfl kan skriva svenska så folk förstår och det räcker för oss..
    50% gillar den här tråden och 50% hatar den!Tungan ute
    Anonym (Håhåjaja..) skrev 2021-03-23 19:48:43 följande:

Kanske redan skrivits i tråden - skillnaden på mindre och färre.
    Det är mindre bilar på vägarna nu......
    Bilarna har väl inte blivit mindre, men antagligen färre.
    Förstår att även språket utvecklas men när det blir uppenbara möjligheter til misstolkningar så är det ju inte alls bra.
    Speciellt idag då folk inte pratar med varandra utan bara mailar och messar.

Om man då läser lika illa som man skriver ..... då blir det inte så bra.
    Läs böcker!! Lär dig ditt eget modersmål./ nya språk
    Kom inte med ursäkter att "man kan ju skriva lite fel"

Med nya språk förstod jag det som just det du skrev "nya språk"
    Vilket för mig är utländska språk så menade du inte det så hur ska folk förstå skillnaden på nya språk eller nya språk i svenska?
    OM det var det du menade, men det KAN det ju inte varit för nån som är så perfekt i stavning och det svenska språket skulle ju aldrig kunna göra ett fel!
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN