Inlägg från: Ellilor |Visa alla inlägg
  • Ellilor

    BF November 2021 - Stannar på FL

    Hej,

    Jag stannar också gärna på FL. Jag är i v 9 (8+0) idag, lägger till mig i BF listan här nedan. Jag har lite gränsfalldatum för novembertråden egentligen. Olika appar sade olika datum precis när jag plussat (31okt-2 nov) och med tanke på att jag tyckte plusset var lite svagt för att vara BIM dag så tänkte jag att november nog när stämma bättre. Enligt Barnmorskan så har jag BF 31okt om man utgår från senaste mens och jag var i förra veckan på tidigt ultraljud där jag mätte exakt 7+0 sade hon och att BF bör bli 31 okt-1 nov. Jag hoppas att ni tycker att det är ok att jag hänger kvar här med er i novembertråden då det var i den jag började skriva när jag plussat. Vad gäller att berätta för nära och kära så har vi berättat för våra föräldrar då vi har två missfall i bagaget varav ett MA som slutade i ett par inläggningar och sjukskrivning för mig, så de vet redan om att vi försöker då vi valde att inkludera dem då i höstas när vi hade det lite tufft och skulle något hända nu då kommer vi ändå känna att vi behöver det stödet. Men resten av familjen och nära och kära tänker vi inte berätta förens efter v 12 eller när vi gjort KUB (MAt upptäcktes på KUB).

    Ellilor, första barnet, BF 31/10-1/11

    Spjälsäng, 26 år, andra barnet, BF 1/11

    Fluff1, 32 år, första barnet, BF 7/11

    Sellerin, 32 år, första barnet, BF 16/11

    tesse, 32 år, första barnet, BF 19/11

    Soffe, 34 år, andra barnet, BF 19/11

    Maramba, 33 år, andra barnet, BF 20/11

    SamiraBudva, 26, tredje barnet, BF (28/11 )

  • Ellilor
    Madeeleenee skrev 2021-03-23 09:59:09 följande:

    BF 19/11 men ganska osäker pga oregelbunden mens, men räknar på det just nu iaf =) 5+4 preliminärt. Tredje barnet, två flickor sedan innan. Olivia 2,5 och Gabriella dryga året.


    Välkommen och grattis! Jag lägger till dig i BF listan. Jag lägger till min ålder också :) hoppas att alla kom med. Läste att några haft sug på hamburgare, jag är så avundsjuk på er xD Jag och min sambo älskar hamburgare och har det senaste 1,5 året provat så många olika burgarställen bara för att hitta den bästa (Väddö gårdsmejeris burgarställe är hittills bäst skall tilläggas) burgaren i Stockholmstrakten med omnejd. Men sedan jag plussade så har jag mer och mer fått sån avsmak för rött kött och griskött så när vi beställde hem burgare för några veckor sedan så höll jag på att kräkas. Det var startskottet för mitt illamående som kommer i vågor och är värst på kvällen så kanske jag förknippar burgare nu med det. Emellan vågorna mår jag bra, men vill inte ens knappt tänka på burgare och kött överhuvudtaget till min sambos stora förtret. Jag hoppas att det går över ju längre in vi kommer i graviditeten så min sambo slipper leva på kyckling och fisk i 7,5 månader till xD

    Rårakan, 36 år, tredje barnet, BF 30/10

    Ellilor, 29 år, första barnet, BF 31/10-1/11

    Spjälsäng, 26 år, andra barnet, BF 1/11

    Emmelilou, xx år, tredje barnet, BF 4/11

    Fluff1, 32 år, första barnet, BF 7/11

    Kattis93, xx år, xx barnet, BF 9/11

    Bebis2021, xx år, tredje barnet, BF 10/11

    Ems86, xx år, tredje barnet, BF 12/11

    Sellerin, 32 år, första barnet, BF 16/11

    tesse, 32 år, första barnet, BF 19/11

    Soffe, 34 år, andra barnet, BF 19/11

    Madelene, xx år, tredje barnet, BF 19/11

    Maramba, 33 år, andra barnet, BF 20/11

    Hopeforaplusa, 29 år, andra barnet BF 22/11

    SamiraBudva, 26, tredje barnet, BF (28/11 )

    viljaa, xx år, andra barnet, BF xx/xx

    Alijoh, xx år, xx barnet, BF 30/11
  • Ellilor
    annsofie90 skrev 2021-03-28 20:51:33 följande:

    Jag arbetar på sjukhus men inom administration. Jag har dock inte så stor koll på reglerna när det kommer till gravid vårdpersonal men vi i administrationen har lite "tur" att vi kan jobba hemma från v.20. Dock kräver det ju en hel del planering kring pappersarbetet/utskrifter osv.

    Till något annat - Jag nojar sönder över symtom med rädsla för MF/MA då jag haft det en gång tidigare innan jag fick min dotter som nu är 4 år.

    Jag är i vecka 6 nu (5+3). Symtomen (ömma bröst, molvärk till och från och trötthet (som dock ej är så påtaglig än)) har hela tiden varierat i intensitet över dagarna.

    Imorse när jag vaknade kände jag ingenting! Brösten ömmade inte alls! Jag blev jätteorolig och tänkte direkt att "nu är det kört!". När jag gick upp och hade varit vaken en stund så smög sig symtomen på igen och jag blev så lättad, brösten ömmar nu och jag har återigen haft molvärk till och från.

    Någon annan som känner att symtomen varierar i intensitet och att det ibland inte känns något alls?


    Jag jobbar också på sjukhus inom administration, kul att det finns folk inom samma yrke som man kan bolla lite med ang detta med Covid-19. Dock är jag osäker på om jag vill jobba hemma varje dag efter v 22. Jag sitter i eget rum med stängd dörr och de flesta går inte in längre än till tröskeln idag om de behöver hjälp med något och jag tänker att när jag gått ut med att jag är gravid så kan jag be alla stanna vid tröskeln. De flesta bär också mask. Då jag hoppas kunna vara på jobbet i allafall 2-3 dagar i veckan och utföra de arbetsuppgifter som är lite svårare på distans men att jag då inte skall ha någon kontakt med omgivningen. Jag går in i v 10 (9+0) idag så jag har ju lite tid att fundera och prata med min chef hur jag skall skydda mig på bästa sätt. De flesta bär mask på mitt arbete också vilket känns skönt.

    Jag hade ett MA förra året i september som upptäcktes på KUB i v 13 så förstår din känslor precis kring detta med symptom och att man känner efter. Det var min största rädsla förra graviditeten att det skulle hända så jag kände efter hela tiden på de få symptom jag hade. Jag känner såklart efter nu men inte i samma utsträckning som jag trodde jag skulle vilket har förvånat mig. Mina symptom varierar också mycket från dag till dag och tidpunkt på dygnet. Jag började må illa denna gången i v 7 ca, vilket jag inte gjord förra gången, och det har pendlat otroligt mycket. Lika dant med växtvärken. Vissa dagar har jag inte känt någonting medans andra har jag supermycket molande växtvärk och kan knappt borsta tänderna på kvällen på grund av att jag mår så illa. Nu har växtvärken varit ganska intensiv i några dagar medans kvällsillamåendet har hållit sig borta. Det kommer nog pendla hela graviditeten.
  • Ellilor
    annsofie90 skrev 2021-04-12 13:00:29 följande:

    Jag har en fråga till er alla, nästan som en icke vetenskaplig undersökning. :)

    Det här är min andra graviditet och vid min första så kom jag väldigt "lindrigt undan". Hade inget illamående alls utan hade mest ömma bröst och trötthet som symtom i början. (Min mamma som har tre barn har heller aldrig hon varit illamående vid sina graviditeter.)

    När jag inte är gravid så reagerar jag inte heller så värst starkt på att ha mens. Jag har en ganska riklig mens men jag har aldrig PMS-besvär eller så värst ont under mensens gång. 

    Hur är det för er? Finns det ett samband mellan besvär vid mens och vid graviditet? Kan det hänga ihop med hur man reagerar på hormonpåslag i övrigt?

    Ni som mår väldigt dåligt nu, hur mår ni när ni har mens?


    Jag kan nog relatera lite till detta ändå. Detta är min 3 graviditet (två missfall förra året) och jag har ändå kommit relativt lindrigt undan med måendet.. Det första missfallet var i v 6 så där han jag inte känna nått förutom ömma bröstvårtor men den andra graviditeten (MA i 9+6 som upptäcktes på KUB i v 13) mådde jag inte dåligt alls utöver lite ömma bröst, lite andfåddhet och trötthet. Inget illamående precis. Brukar inte må speciellt dåligt kring mens mer än att jag kan ha väldigt ont precis dagen den dyker upp och när den väl kommit brukar det släppa, det händer väll att jag får det tuffare nån gång men Max 1-2 ggr per år. Dock har jag mått lite sämre hittills i denna graviditeten med ganska jobbigt illamående på kvällar och nätter men hade ändå föreställt mig att jag skulle må mycket mycket sämre den dagen jag blev gravid, så det kanske ligger något i detta? Vet att en vän till mig som har riktigt tuffa PMS problem mådde skit fram till v 13 någon gång.
  • Ellilor

    Nu börjar jag bli riktigt nervös inför KUB hörni. Den 21/4 kl 14.00 är det dags. Är i v 12 (11+1) idag så kommer vara i 12+2 dagen för KUB. Illamåendet och tröttheten som lade sig lite i slutet på v 10 kom tillbaka med full kareta nu i helgen. Vet inte om det till hälften beror på nervositeten. Någon mer som har KUB i närtid?

  • Ellilor
    viljaa skrev 2021-04-13 14:10:44 följande:

    Jag! Har den 23/4, ska göra blodproven denna veckan. Snart halvvägs igenom v 12 här, borde vara i 12+5 på kub om bebisen mäter enl vårt förra ultraljud :)


    Förra gången var jag enbart skiträdd att bebisen inte skulle leva. Jag kände lixom på mig att något inte stod rätt till. Hade ingen tanke på eventuellt dåliga resultat. Hittills i denna graviditet har jag varit rätt lugn men nu i början på denna vecka började jag åter oroa mig för att bebisen inte kommer leva, men mer för att vi ska få dåliga resultat och måste gå vidare med utredning och sedan eventuellt ta ett hemskt beslut. Vi har bestämt att även om det visar sig vara DS så kommer vi avsluta graviditeten, enbart på grund av att det finns två andra ärftliga sjukdomar som vårt barn mest troligt kommer ärva. Dessa sjukdomar sänker inte livskvalitén i jättestor benämning, jag själv lever med dem och jag lever ett toppenliv ändå ;) men det har varit mycket sjukhus och operationer genom livet, men om man på det adderar DS så kommer det mest troligt inte bli bra och det vill vi inte utsätta vårt barn för. Om inte dessa två faktorer fanns hade vi nog enbart gjort KUB för de andra två trisomierna, för då hade DS inte alls spelat någon roll för oss.
  • Ellilor
    hopeforaplusa skrev 2021-04-14 13:33:48 följande:

    Hej allihopa, väldigt länge sedan jag var in här och skrev.

    Var på ett tidigt ultraljud idag i v 9 där dom kunde se TVÅ hjärtan slå. Är i sådan chock. Att gå från tanken att bli tvåbarnsmamma till att nu bli trebarnsmamma om allt går som det ska. Är jätteglad men så otroligt chockad. Hade aldrig någonsin haft den tanken att det skulle vara två, alltså aldrig. Och hon trodde att det var enäggs. Hur smälter man det här?

    //


    Wow! Stort grattis! Gud vad häftigt :D
  • Ellilor
    Maramba skrev 2021-04-20 21:11:51 följande:

    Hur mår alla?

    Jag är i mitten på vecka 10 och tror jag hamnat i de så kallade spökveckorna för jag har plötsligt mycket mindre graviditetssymptom. Minns att det var lika förra graviditeten.


    Jag är i mitten på vecka 13 (12+3) och de flesta gravsymptom har börjat lägga sig här sedan ett par veckor tillbaka, är dock fortfarande väldigt illamående ibland men det blir bara längre och längre mellan gångerna. Tröttheten har tråkigt nog kommit tillbaka och är nästan värre nu än vad den var i början, men det kan även bero på att jag har en väldigt kraftig pollenallergi och att det just nu är typ 5 sorter samtidigt här i Stockholm, däribland björken som är värst. Längtar tills man återfår lite energi igen.
  • Ellilor

    Igår var en omtumlande dag. Jag var så nervös inför KUB, men allt gick bra och det levdes rövare där inne. Hon som gjorde UL fick kämpa länge för att få till bra mätningar. Slänger med en bild, även om han (får för mig att det är en pojke) inte riktigt ville visa upp sig och posera xD

  • Ellilor
    Semlan3 skrev 2021-04-22 09:44:11 följande:

    Härligt!! Jag ska på tidigt privat ultraljud imorgon eftermiddag (vecka 9+0) för jag kan inte vänta. Hoppas på att få se ett levande foster. Är dock skeptisk och ställer in mig på det värsta för att inte bli besviken.


    Jag ska hålla tummarna för dig imorgon! Jag har upplevt ultraljudsdagar som fruktansvärt jobbigt påfrestande psykiskt denna graviditet fast jag trodde det var det ända som skulle lugna mig var att typ göra UL 1 gång i veckan. Har gjort två, ett i 7+0 och KUB:et nu i 12+2 och jag har mått så dåligt dessa dagar, men känslan efter är ju helt obeskrivlig. Som sagt, jag håller tummarna för dig och att du också får känna så imorgon efteråt, vilket jag tror ;) <3
  • Ellilor
    Semlan3 skrev 2021-04-23 17:15:21 följande:

    Fick se en liten levande plutt idag i alla fall blev dock tillbakaflyttad lite. Men vet att det kan ändra sig till nästa ultraljud. Vi fick höra hjärtslag och läkaren kunde se att jag hade haft en liten blödning. Känns lite mer verkligt nu.


    Grattis! :D härligt! Ska du göra KUB också?
  • Ellilor
    Semlan3 skrev 2021-04-26 10:02:31 följande:

    Ja! Typ 4 veckor kvar. Ska du?


    Jag gjorde precis KUB så nu får jag vänta tills RUL om 6 veckor innan jag går de lillen på skärmen igen :)
  • Ellilor
    Semlan3 skrev 2021-04-26 14:25:53 följande:

    Åh men såå skönt!! Längtar tills kuben är gjord. Känner mig fortfarande så nygravid. Graviditeten går långsamt trots att tiden går fort. Framför allt om jag nu är en vecka kortare gången än jag trott.


    Ja jag håller med i att tiden går så fort men graviditeten långsamt. Jag vill så gärna vara i v 20-25 nu så att man kan vara mer säker på vad man känner och att det faktiskt är fosterrörelser och sparkar. Den senaste veckan har jag på kvällarna känt av något jag aldrig känt förut i magen och jag undrar ju om det är bebisen. Min BM sa att det absolut kan vara bebben jag känner redan nu men att det är lite svårt att avgöra i v 14 och att jag nog kommer veta om det är det eller inte om några veckor. Jag är lite otålig med det så jag ligger verkligen varje kväll och känner efter nu. Igår var det väldigt tydligt av det där fladdret men tänker ändå att det måste ju vara gaser xD blev du bakåtflyttad många dagar på ditt UL? Förstår att det känns surt när man vill vara längre gången, men det kan ju lika gärna ändra sig till nästa UL :)
  • Ellilor
    Semlan3 skrev 2021-04-26 15:14:04 följande:

    Håller med helt!! Kan väl absolut vara bebisen? Är du omföderska? Ja trodde jag var i 9+0 men hon fick det till 8+0. Så himla segt. Får se får kuben vad de säger då :)


    Nej jag är inte omföderska. Det är 3 graviditeten men de andra två slutade i tidigt missfall och ett MA som upptäcktes på just KUB UL i v 13 där lillbönan gett upp i 9+6 (därför jag var så nervös). Så jag har ingen aning om det jag känner faktiskt är bebben. Det ända jag vet är att just detta har jag aldrig känt förut och då har jag haft problem med magen i hela mitt liv och känner mig rätt säker på vad som är gaser och bubblande mage, men det är ju i en ogravid kropp. Kan ju vara så att gaserna känns annorlunda nu och det är därför jag upplever känslan som ny. Ja jag förstår att det känns segt, men som sagt så kan ju detta ändras åt det andra hållet längre fram :)
  • Ellilor
    Gingerella skrev 2021-05-27 13:44:45 följande:

    //

    Ultraljudsteknikern fick till en magisk bild i vecka 13. Tänk att detta är vår son. Det är mitt första barn så jag tillåter mig själv att förundras och glädjas till fullo. Jag är så kär i denna bebis redan nu, 2,5 år har jag väntat på att sambon blivit redo, han är så efterlängtad. <3


    Det är ju sååå skönt när man får svar på proverna! Stort Grattis till den lilla gossen :D
  • Ellilor
    Humlisen17 skrev 2021-05-27 21:15:43 följande:

    Det var tunga besked idag och vi fick bokat tid direkt för att avbryta graviditeten. Jag skulle dessutom vara i 15+5 idag, men är bara i 14+2 så kan vara så att den inte växer ordentligt heller (har redan blivit flyttad en gång tidigare). Svårt att säga då jag vet att det kan skilja lite åt beroende på hur den ligger. Jag känner sorg, men samtidigt en lättnad då jag gått med en magkänsla som inte gett en helt rätt anknytning redan från början.

    Nästa graviditet kommer jag att få hjälp av vården tidigare. Vi ger inte upp än. Men vi väntar på svar nu för att se om det finns något genetiskt i detta eller om det bara var slumpen. Jag önskar till er alla här inne att ni får friska och hälsosamma barn och att ni får en lättsam förlossning.


    Jag beklagar! Jag sänder lite styrka till er här via FL!
  • Ellilor

    Hej tjejer, hur mår alla? Det var länge sedan jag var inne här, det har varit helt galet på jobbet och det verkar fortsätta så ända tills semestern. Jag ser att det är några som har gjort RUL eller att det börjar närma sig, så spännande. Vi gjorde vårat förra torsdagen och det gick bra förutom att bebben inte riktigt låg i gynnsam position för att kolla på hjärtat så jag fick gå iväg och komma tillbaka men de lyckades inte riktigt se alla delar ändå, så jag fick en ny tid i måndags och då gick det mycket lättare och allt såg toppenfint ut. Vi fick också reda på att vi väntar en liten flicka. Jag var helt 100 på att det var en pojke i magen innan så jag blev helt paff, men otroligt glad. Sambon har hela tiden kallat lillen för henne och han hade ju helt rätt. Han tycker det sk bli superroligt med en liten tjej för på hans sida av släkten är det bara pojkar. Idag är jag i v 20+4 och mår väldigt bra, endast lite foglossning och är väldigt känslosam men i övrigt njuter jag i fulla drag just nu. Har fortfarande väldigt svårt för kött dock och keso har blivit min nya grej, jag kan äta det till frukost lunch och middag för jag tycker det är så gott xD Har känt denna lilla damen ganska länge inser jag men nu de senaste två veckorna så har det blivit mer styrka i buffarna och de små kickarna. Hon verkar älska att studsa på min kissblåsa för i bland är det som att jag blir tok kissnödig i 5 sek för att det sedan skall gå över.

Svar på tråden BF November 2021 - Stannar på FL