• Panikräven

Utsättningsbesvär av SSRI

Hej. För 3 år sedan började det bli jobbigt på jobbet, för höga krav, dåliga förutsättningar osv... detta ledde till en stressreaktion och panikångestattack... blev sjukskriven och läkaren berättade om SSRI, om hur bra detta var mot både depression och ångest. Biverkningarna bestod av lite skakighet i armar, yrsel och lite illamående berättade läkaren, men detta var övergående inom 1-2 veckor. Sen skulle jag må bra.

Jag blev insatt på SSRI, tredje dagen small det till! Panikångestattacker avlöste varandra, självmordstankar dök fram( har aldrig haft dessa förut)... tremor, illamående, yrsel och diarré... blan annat. Efter 3 månader kunde jag känna mig något lugnare, men hade alltid spänningar kvar under hela behandlingstiden. För 6 veckor sedan satte jag ut detta med hjälp av en långsam uttrappning och en läkare. Tre första dagarna mådde jag fruktansvärt bra, manisk, euforisk, ville träffa allt och alla! Min sexlust kom tillbaka och livet var på topp. Fjärde dagen! Herregud vilken baksmälla! Yrsel, ångest, diarré och kräkningar... en känsla av feber och influensa och ont i mina muskler. Nu har det gått sex veckor och yrsel har gett med sig, illamåendet är bättre men jag har kvar sån stresskänsla i kroppen. Likt en inre stress/inre ångest... som kulminerar i panikattacker och gråtattacker. Känner inte igen mig! Är det någon som varit med om långdragna utsättningssymptom? När går det över? Behöver jag börja med SSRI igen?!

Jag känner mig helt rådvill och vet faktiskt inte vad jag ska göra...

Finns det några där med egna erfarenheter som vill dela med sig...

• Svar på tråden Utsättningsbesvär av SSRI
  • Anonym (oj)

Varför satte du ut den så snabbt? Mår man så dåligt som du så behöver man äta den kanske ett år eller mer...

• Panikräven

Under tiden jag hade antidepressiva så tyckte jag att mådde bättre, men hade ff biverkningar. Min tremor försvann inte, min sexlust var lika med noll och jag kände att jag hade de redskapen jag behövde för att klara mig utan medicin. Har gått KBT, stresshanteringskurs, psykolog osv...

Jag känner mig inte deprimerad, jag har lust att göra saker, träna, umgås med vänner, familj osv...

Det jag försöker förstå är om mina symtom är utsättningsbesvär och kommer försvinna snart, för då kan jag orka hålla ut... Men om jag nu utvecklat paniksyndrom så kanske jag borde hantera det på annat sätt.

Finns det någon som satt ut sina antidepressiva och känner igen symptom som jag har nu? Blir det bättre eller har jag under behandlingstiden utvecklat paniksyndrom? Jag är för övrigt extrem stresskänslig nu, får hjärtklappning bara någon öppnar dörren lite hårt eller skriker.. och stress och ångest påverkar ju samma delar i nervsystemet. Så vad är vad? ????????

• Panikräven
    Anonym (oj) skrev 2021-03-19 16:32:03 följande:

Varför satte du ut den så snabbt? Mår man så dåligt som du så behöver man äta den kanske ett år eller mer...

Har ätit den i snart tre år och kände mig relativt stabil i livet. Nåja, så stabilt som det kan vara med tre småbarn och arbete osv... Har du erfarenhet av SSRI?
  • ToniErdmann

Är vanligt med in- och utsättningsproblem vid denna typ av mediciner.

Hur man reagerar varierar väldigt mycket på samma sätt som att vissa läkemedel hjälper vissa men inte andra.

• Kråksången

Nej du behöver inte börja med ssri igen. Detta är helt vanliga utsättningssymptom, det kommer att bli bättre,hjärnan upplever just nu en kemisk obalans pga av att seratoninnivåerna och tillverkning av dessa naturligt behöver återställas.

• Kråksången

Bara att se det för vad det är du har gjort kemiska ändringar i hjärnan och det fixas inte på bara en kaffe paus. Du har tillfört något som gjort att balansen inte är topp. Det tar ett tag för hjärnan att börja producera det den behöver igen och bygga nya kemikalier naturligt enkelt förklarat.

• Kråksången

Bara att se det för vad det är du har gjort kemiska ändringar i hjärnan och det fixas inte på bara en kaffe paus. Du har tillfört något som gjort att balansen inte är topp. Det tar ett tag för hjärnan att börja producera det den behöver igen och bygga nya kemikalier naturligt enkelt förklarat.

• Kråksången

• Panikräven
    Kråksången skrev 2021-03-19 18:19:11 följande:

Nej du behöver inte börja med ssri igen. Detta är helt vanliga utsättningssymptom, det kommer att bli bättre,hjärnan upplever just nu en kemisk obalans pga av att seratoninnivåerna och tillverkning av dessa naturligt behöver återställas.

Det är det jag försöker intala mig själv och det är det jag håller fast vid, men jag tappar helt hoppet när dessa attacker sköljer över mig. Man känner sig ensammast i hela världen där man ligger hopkrupen i garderoben och skakar av skräck, rädsla och ångest. Det som talar emot att det skulle vara utsättningssymptom är det faktum att det gått 6 veckor sedan nollningen av SSRI... men jag läste i någon amerikansk artikel att besvär kan hålla i längre än så.

Ringde en jourläkare, och han tyckte jag skulle gå på medicinen igen... Jag vill verkligen inte.

Hur lång tid tar det för hjärnan att ?återställa? seratoninivåerna?
  • Panikräven
    Kråksången skrev 2021-03-19 18:22:40 följande:

Jo jag hoppas verkligen att det skulle vara så. Jag tänker hela tiden dock på att OM jag nu skulle utvecklat paniksyndrom och låter det gå obehandlat så är jag rädd för att hamna i en depression...

Det är så tydligt att inte ens läkarna vet hur de ska förhålla sig till detta. Jag tänker att panikångest, depression och oro har funnits alltid om folk kan klara sig utan medicin, varför kan inte jag?

Har du erfarenhet av SSRI?
Svar på tråden Utsättningsbesvär av SSRI