• Panikräven

Utsättningsbesvär av SSRI

Hej. För 3 år sedan började det bli jobbigt på jobbet, för höga krav, dåliga förutsättningar osv... detta ledde till en stressreaktion och panikångestattack... blev sjukskriven och läkaren berättade om SSRI, om hur bra detta var mot både depression och ångest. Biverkningarna bestod av lite skakighet i armar, yrsel och lite illamående berättade läkaren, men detta var övergående inom 1-2 veckor. Sen skulle jag må bra.

Jag blev insatt på SSRI, tredje dagen small det till! Panikångestattacker avlöste varandra, självmordstankar dök fram( har aldrig haft dessa förut)... tremor, illamående, yrsel och diarré... blan annat. Efter 3 månader kunde jag känna mig något lugnare, men hade alltid spänningar kvar under hela behandlingstiden. För 6 veckor sedan satte jag ut detta med hjälp av en långsam uttrappning och en läkare. Tre första dagarna mådde jag fruktansvärt bra, manisk, euforisk, ville träffa allt och alla! Min sexlust kom tillbaka och livet var på topp. Fjärde dagen! Herregud vilken baksmälla! Yrsel, ångest, diarré och kräkningar... en känsla av feber och influensa och ont i mina muskler. Nu har det gått sex veckor och yrsel har gett med sig, illamåendet är bättre men jag har kvar sån stresskänsla i kroppen. Likt en inre stress/inre ångest... som kulminerar i panikattacker och gråtattacker. Känner inte igen mig! Är det någon som varit med om långdragna utsättningssymptom? När går det över? Behöver jag börja med SSRI igen?!

Jag känner mig helt rådvill och vet faktiskt inte vad jag ska göra...

Finns det några där med egna erfarenheter som vill dela med sig...

• Svar på tråden Utsättningsbesvär av SSRI
  • mari123

Det heter att ALLA verksamma mediciner också har biverkningar. Ett pris man får betala! Det köper jag rakt av. När jag tar en Treo så lindras huvudvärken men ibland får jag ont i magen ist. Inte JÄMT men då och då. Jag väger verkan kontra biverkan och gör mitt val. Vad gäller SSRI så har jag under de 15+ åren jag ätit preparatet inte känt ngt positivt alls. Ätit vidare och hoppats, liksom försökt känna lite lugn och glädje......men liksom NÄ! Ingenting men så när jag vill sluta med medicinen så kommer VERKNINGEN!  NEGATIV verkan. Som om jag tog en Treo och jag bara fick ont i magen medan huvudvärken var kvar. En väldigt märklig medicin. Jag får biverkningen utan att ha upplevt ngn positiv effekt! SSRI i ett nötskal och jag kämpar vidare. KANSKE blir jag fri innan jag fyller 70?

• Panikräven
    mari123 skrev 2021-03-20 18:11:44 följande:

"Insättning och utsättning"! Får båda plats i en tråd som denna? Hoppas det! Jag är i utsättningsfasen efter 15+ år och äter en halv tablett sedan flera månader och har börjat med en halv tablett varannan dag nu. Har en halv tablett liggande där det står S för söndag. Ska ta den i morgon. Kommer jag att kunna leva utan denna medicin? Jag vet inte än. Vi får se. 

Den sista tabletten är så svår att sluta med. Trots att den är liten och upplevas närmast homeopatisk så kan den göra skillnad. Så var det för mig. Min nedtrappning gick kanon, något ökad ångest vid dossäkning, men när sista tabletten var slut så tog det tre dagar innan min kropp gjorde uppror!

Jag hejar på dig! Det är vidrigt i början, men det borde, måste, ska gå över. Alternativet för dig som tagit detta i så många år kan vara att byta till en annan SSRI som har längre halveringstid och därmed ge en snällare utsättning. Jag följs gärna åt i processen
  • Panikräven
    Anonym (?) skrev 2021-03-20 18:24:13 följande:

För panikångest & nedstämdhet. Jo jag fick jätte mycket panikångest, Socialfobi, kallsvettningar och illamående När jag trappade ner, men jag åt endast dom 1 år så för mig var det lättare att trappa ner och det gjorde jag i 1-2 månadEr, alltså minskade dosen, sen var jag som ?vanligt? igen och mått bra enda sen dess.

Fint att det funkade för dig. Jag hoppas jag får må bra snart också :)
  • Anonym (Xx)

Panikångest är inte typiska utsättningssymtom. Du kanske skulle må bättte om du sätter ut medicinen över sex månader istället för sex veckor.

Sen kan det ju vara att du inte är helt frisk och behöver fortsätta.

• Panikräven
    mari123 skrev 2021-03-20 18:25:09 följande:

Det heter att ALLA verksamma mediciner också har biverkningar. Ett pris man får betala! Det köper jag rakt av. När jag tar en Treo så lindras huvudvärken men ibland får jag ont i magen ist. Inte JÄMT men då och då. Jag väger verkan kontra biverkan och gör mitt val. Vad gäller SSRI så har jag under de 15+ åren jag ätit preparatet inte känt ngt positivt alls. Ätit vidare och hoppats, liksom försökt känna lite lugn och glädje......men liksom NÄ! Ingenting men så när jag vill sluta med medicinen så kommer VERKNINGEN!  NEGATIV verkan. Som om jag tog en Treo och jag bara fick ont i magen medan huvudvärken var kvar. En väldigt märklig medicin. Jag får biverkningen utan att ha upplevt ngn positiv effekt! SSRI i ett nötskal och jag kämpar vidare. KANSKE blir jag fri innan jag fyller 70?

Efter så många är av ?skydd? mot depression och ångest så kanske man måste lära om när medicinen är ute ur kroppen. Lära sig att känna glädje, lära sig att leva med nedstämdhet, lära sig att hantera stress... Jag kanske är ute och cyklar, men jag tror inte att man kan ta vid där ditt liv slutade innan du började med SSRI. SSRI har rört om i din hjärna i många år, du har blivit ?skonad? av många känslor och bedövat dina affekter. Varje känsla utan SSRI kanske blir en ny känsla att bemästra?
  • mari123
    Panikräven skrev 2021-03-20 18:29:31 följande:
    Den sista tabletten är så svår att sluta med. Trots att den är liten och upplevas närmast homeopatisk så kan den göra skillnad. Så var det för mig. Min nedtrappning gick kanon, något ökad ångest vid dossäkning, men när sista tabletten var slut så tog det tre dagar innan min kropp gjorde uppror!

Jag hejar på dig! Det är vidrigt i början, men det borde, måste, ska gå över. Alternativet för dig som tagit detta i så många år kan vara att byta till en annan SSRI som har längre halveringstid och därmed ge en snällare utsättning. Jag följs gärna åt i processen
    Homeopatisk? Hrm var kommer det in i bilden. Jag var till en homeopat när jag var ung.....70-talet!  Inte kan det väl vara så att SSRI-preparat är likvärdiga med de där "medicinerna" som jag fick med mig hem för dyra pengar på den tiden från homeopaten? 
  • Anonym (Månader)
    Panikräven skrev 2021-03-20 17:46:52 följande:
    Vad hade du för utsättningssymptom? Hur länge satt dina i? Det är ju helt klart en känsla av abstinens en känner. Rastlösheten, illamåendet,kraftig känsla av ångest osv, det är klart jag inte känner ett sug efter medicinen men vetskapen om att jag kan lindra besvären genom att gå tillbaka finns ju, och det om något känns som en typ av abstinens.
    Läkarkåren är väl stressade och om SSRI kan parera vissa symtom så kör de på det.ibland får jag känslan av att läkarnas roll är att få oss rustade för att klara av arbetslivet snarare än att göra oss friska.
    Jag hade blixtrar i hjärnan, otroligt obehagligt. Yrsel, krypningar i kroppen och ångest från helvetet. Och ja, det var utsättningssymtom, den sjuka ångesten försvann med de fysiska symptomen.

• Panikräven
    Anonym (Xx) skrev 2021-03-20 18:31:53 följande:

Panikångest är inte typiska utsättningssymtom. Du kanske skulle må bättte om du sätter ut medicinen över sex månader istället för sex veckor.

Sen kan det ju vara att du inte är helt frisk och behöver fortsätta.

Min utsättning tog ca 6 månader. Det har gått 6 veckor sedan nollningen av min medicinering. Ja, risken finns ju att jag inte fick rätt behandlingsdos och behandlingen uteblev. Det är det jag försöker komma underfund med.
  • Panikräven
    mari123 skrev 2021-03-20 18:39:59 följande:

Homeopatisk? Hrm var kommer det in i bilden. Jag var till en homeopat när jag var ung.....70-talet!  Inte kan det väl vara så att SSRI-preparat är likvärdiga med de där "medicinerna" som jag fick med mig hem för dyra pengar på den tiden från homeopaten? 

Jag menar just det, att den lilla dosen, tabletten man tar mot slutet egentligen inte borde göra så stor skillnad att sätta ut, men den gör ju det!
  • Anonym (Engla)
    Panikräven skrev 2021-03-20 18:23:27 följande:
    Min insättning har skapat ett trauma hos mig och faktiskt ska jag och min psykolog börja bearbeta det. Ville jag verkligen ta mitt liv? Eller var det BARA en kemisk reaktion?

Min utsättning består just nu i en konstant känsla av rastlöshet/inte stress/inre ångest som då och då kulminerar helt i panikångestattacker. Yrseln, illamåendet, krökningarna och diarrén har avtagit lite och det är jag glad för visserligen... men nu återstår den här äckliga känslan i kroppen... aggressiv har jag blivit också, väldigt olikt mig.

Undrar om inte jag också skulle kunna ha en släng av ADD, har alltid varit introvert och hispig och ältat mycket i mina dagar. Fick du göra en utredning för ADHD efter din period med SSRI? Jag blir ledsen när jag läser att du varit feldiagnosticerad och felbehandlad i 10 år. Det är katastrof!
    Ja precis, hade ätit SSRI från och till under 10 år innan jag utreddes, en del läkare hade varit inne på ADD tidigare men inget hände. SSRI hjälpte ju inte för mina problem och jag hade turen att till slut hamna hos en läkare som direkt ville att jag skulle utredas för ADHD/ADD. Dock misstänkte jag detta själv så kom inte som någon chock. 

Tror inte det är unikt att uppleva så jobbiga utsättningssymtom som du gör. Första gången jag skulle trappa ner var den värsta, då hade jag ätit SSRI i fyra år. Var otroligt rastlös, kliade på kroppen, krypningar, brain-zaps, från och till kom självmordstankar upp i huvudet och då blev jag rädd för mig själv. Det blev bättre tillslut. 

Även om det är svårt kanske, så försök äta bra, mycket frukt och grönsaker, kanske ta kosttillskott med Magnesium. Försök tänka att det är inte du, det är tabletterna och det kommer bli bättre. Se nån bra film, ta en promenad även om det känns tungt. Har du familj som stöttar?
  • mari123
    Panikräven skrev 2021-03-20 18:44:42 följande:
    Jag menar just det, att den lilla dosen, tabletten man tar mot slutet egentligen inte borde göra så stor skillnad att sätta ut, men den gör ju det!
    Jag ska ta kampen nu i alla fall .....eller FÖRSÖKA!  Är 65 år och jag måste klara det? Har problem med ögonen som det är och har varit på ögonkliniken och diagnosen är att det är "normal glaskroppsavlossning" åldersrelaterad och så LITE grå starr på ena ögat. När jag försökt sluta med min SSRI så är det ngt bortom detta. Det FLIMRAR framför ögonen och jag ser INGENTING klart! Konstigt "flimmer" mitt i syncentrum.  Jag måste ta mig förbi det och tänka att jag i alla fall SER! Flimmer men liksom jag SER. Kämpar vidare.....
  • Anonym (Engla)

Såg nu att du haft jobbigt i 6 veckor. Utsättningssymtom kan sitta i länge, flera månader om man har otur. Men tog läkaren några prover, tänker på sköldkörtel, b12, folsyra, d vitamin, järnvärde.

Kan också vara trauma som du skriver, att det sitter i trots att utsätningen är över för att du upplevde det så jobbigt.

Hoppas det löser sig. Styrkekramar. Bara fråga om du undrar mer.

• mammabitch
    mari123 skrev 2021-03-20 10:09:02 följande:
    "Serotonin i synapserna"? Glasklart?
    Ok...enkelt uttryck är serotonin en signalsubstans som hjälper till att föra budskap mellan olika nervcellers synapser - ett litet mellanrum mellan cellernas utskott. . Det styr bland mycket  annat känslan av välbefinnande och "belöning" då man gör någonting. Vid depression är serotoninhalten i synapserna låg, vad som sen är höna eller ägg kan ju diskuteras.

• mari123
    mammabitch skrev 2021-03-20 21:45:31 följande:
    Ok...enkelt uttryck är serotonin en signalsubstans som hjälper till att föra budskap mellan olika nervcellers synapser - ett litet mellanrum mellan cellernas utskott. . Det styr bland mycket  annat känslan av välbefinnande och "belöning" då man gör någonting. Vid depression är serotoninhalten i synapserna låg, vad som sen är höna eller ägg kan ju diskuteras.
    Ja vad som är "höna eller ägg" kan ju diskuteras.....OCH medan den närmast meningslösa diskussionen pågår så knaprar vi SSRI! 
  • Anonym (Xx)
    mari123 skrev 2021-03-21 02:02:30 följande:

Ja vad som är "höna eller ägg" kan ju diskuteras.....OCH medan den närmast meningslösa diskussionen pågår så knaprar vi SSRI! 

Oavsett teoretiska diskussioner om serotonin så finns det tydliga bevis på att SSRI fungerar. Man har t.ex. sett genom att scanna hjärnan att depression gör att delar av hjärnan krymper men att SSRI återställer hjärnans funktion.

Det är vanligt att man inte vet exakt hur en medicin fungerar, men man vet att den fungerar.
  • Anonym (Y)

Be om att få prova ett annat läkemedel, detta fungerar ju uppenbarligen inte för dig.

Det tog mig ca 1 månad att gå in på SSRI och om jag slarvar ett par dagar så märker jag av det med biverkningar.
    Så var noga med att ta medicinen vid drygt samma tid och ta den i samband med mat, det brukar lindra biverkningarna.

• Panikräven
    Anonym (Engla) skrev 2021-03-20 19:19:58 följande:

Såg nu att du haft jobbigt i 6 veckor. Utsättningssymtom kan sitta i länge, flera månader om man har otur. Men tog läkaren några prover, tänker på sköldkörtel, b12, folsyra, d vitamin, järnvärde.

Kan också vara trauma som du skriver, att det sitter i trots att utsätningen är över för att du upplevde det så jobbigt.

Hoppas det löser sig. Styrkekramar. Bara fråga om du undrar mer.

Läkaren tog en massa prover och allt ovan kunde uteslutas. Yrseln och illamåendet har gått över nu men jag har en konstant, liksom molande känsla av stress i kroppen som inte släpper. Och det är inte bara en inre egen känsla. Man kan se utanpå att jag är darrig, framförallt om händerna. Och då och då får jag nervryckningar. Väldigt obehagligt faktiskt. Jag känner mig inte alls stressad heller så jag vet verkligen inte vad jag ska tänka...
  • Panikräven
    Anonym (Xx) skrev 2021-03-21 11:34:15 följande:

Oavsett teoretiska diskussioner om serotonin så finns det tydliga bevis på att SSRI fungerar. Man har t.ex. sett genom att scanna hjärnan att depression gör att delar av hjärnan krymper men att SSRI återställer hjärnans funktion.

Det är vanligt att man inte vet exakt hur en medicin fungerar, men man vet att den fungerar.

Ja, så är det säkert. Det är ju många som blivit hjälpta och blivit bättre av antidepressiva. Men det man inte vet så mycket är hur dessa påverkar oss på sikt. Har läst massvis om folk som har muskelryckningar och Brain zaps långt efter sista tabletten intogs. SSRI rör ju om i hjärnan och nervsystemet, så kan det finnas ett samband?
  • Panikräven
    Anonym (Y) skrev 2021-03-21 16:10:19 följande:

Be om att få prova ett annat läkemedel, detta fungerar ju uppenbarligen inte för dig.

Det tog mig ca 1 månad att gå in på SSRI och om jag slarvar ett par dagar så märker jag av det med biverkningar.

Så var noga med att ta medicinen vid drygt samma tid och ta den i samband med mat, det brukar lindra biverkningarna.

Ja så kan det ju ha varit för mig, och jag har en plan B, eller C om jag inte blir bättre inom kort. Har läst om en relativt ny antidepressiva som heter Brintellix. Den ska vara ganska snäll vad gäller biverkningar. Vissa säger att den är mjäkig? Och andra funkar det kanon för, som med resten av SSRI preparat.
Svar på tråden Utsättningsbesvär av SSRI