• Panikräven

Utsättningsbesvär av SSRI

Hej. För 3 år sedan började det bli jobbigt på jobbet, för höga krav, dåliga förutsättningar osv... detta ledde till en stressreaktion och panikångestattack... blev sjukskriven och läkaren berättade om SSRI, om hur bra detta var mot både depression och ångest. Biverkningarna bestod av lite skakighet i armar, yrsel och lite illamående berättade läkaren, men detta var övergående inom 1-2 veckor. Sen skulle jag må bra.

Jag blev insatt på SSRI, tredje dagen small det till! Panikångestattacker avlöste varandra, självmordstankar dök fram( har aldrig haft dessa förut)... tremor, illamående, yrsel och diarré... blan annat. Efter 3 månader kunde jag känna mig något lugnare, men hade alltid spänningar kvar under hela behandlingstiden. För 6 veckor sedan satte jag ut detta med hjälp av en långsam uttrappning och en läkare. Tre första dagarna mådde jag fruktansvärt bra, manisk, euforisk, ville träffa allt och alla! Min sexlust kom tillbaka och livet var på topp. Fjärde dagen! Herregud vilken baksmälla! Yrsel, ångest, diarré och kräkningar... en känsla av feber och influensa och ont i mina muskler. Nu har det gått sex veckor och yrsel har gett med sig, illamåendet är bättre men jag har kvar sån stresskänsla i kroppen. Likt en inre stress/inre ångest... som kulminerar i panikattacker och gråtattacker. Känner inte igen mig! Är det någon som varit med om långdragna utsättningssymptom? När går det över? Behöver jag börja med SSRI igen?!

Jag känner mig helt rådvill och vet faktiskt inte vad jag ska göra...

Finns det några där med egna erfarenheter som vill dela med sig...

• Svar på tråden Utsättningsbesvär av SSRI
  • mari123
    gråfågel skrev 2021-03-19 22:01:11 följande:
    Meh, lägg av. Man behandlar precis allt med ssri, inklusive muskelsmärta, pms och allt möjligt annat.
    Hjälper det?
  • mari123

När jag tar två Treo eller tre tvåo som jag brukar skämta till det Inte lustigt alls.  så lindras värken och jag mår bra igen. Funkar med Alvedon och Ipren också. Säkert varenda känd värkmedicin fast jag inte provat alla! MEN jag har ätit SSRI i 15-20 år och inte kunnat säga att jag mår bättre. Inte heller sämre (förrän nu när jag ska försöka sluta). När det gäller medicin som verkar på "psyket" så är vi i det närmaste ute och svävar i rymden. Vår hjärna är tämligen outforskad och den är lika okänd egentligen som vad som finns på andra sidan av ett svart hål! Ursäkta om jag är brutal(?) eller alltför ärlig i min tanke! MIN syn på det hela och jag är 60+ och borde veta bättre kanske!? snart är jag borta om det är ngn tröst

• Panikräven
    Anonym (Bc quest) skrev 2021-03-19 22:00:20 följande:

Vilka anledningar gav dig din ångest, om du nu känner dig så medveten om din situation och kan resonera med dig själv varför inte sortera ut lite varför du hamnade där du hamnade?

Duktighetsnormen som folk tar på sig själva är det ofta.

Var det jobbet?

Familjen?

Partner?

..Eller har du haft generell ångest hela livet?

Nästan alla har ju det i perioder.

Om du nu ska börja med tabletter igen, tänkte du stå på dem länge?

Risken är ju att du ska göra om hela varvet en gång till . Börja med att försöka vila ut lite. Tänk sedan ut en positiv framtidsvision och se om du kan vara i den lite.

Så himla lätt att tänka negativt när man är trött och har ångest inför ångesten. Men om du inte lider av allvarligare psykiska åkommor så kommer det vända upp av sig själv.

Jag hade nog väntat lite med att börja igen.

Gissar att du är kvinna runt 40?

Ja du har helt rätt. Det är ju flera faktorer som lett till att jag blivit den jag är hamnat där jag är nu. Framförallt duktig flicka- syndromet som förföljt mig sedan, ja, alltid. Och jobbet, familjen och allt som är livet egentligen. Och det är just det som gör att jag tänker att jag nog inte borde bedöva mina känslor för att dessa faktorer tillhör/ är livet. Ångest har jag alltid levt med, i vissa perioder värre än andra, men det har alltid varit mitt så att säga signum.

Allt detta kan jag ha kontroll över, stressa mindre, gå ner i tid, ?egentid?, mindfulness osv osv. Börjar ja ta medicin igen så känns det som att jag tappar kontrollen( hur länge ska jag ta dom, när ska jag sluta...) och liksom kört på som jag alltid gjort eftersom medicinen tydligen bedövar känslor, jämnar ut affekter och gör en mer stresstålig. Men är det så man vill leva verkligen? Du har rätt i att jag kan resonera med mig själv, men i detta skedet tar ångesten över, förväntansångesten över att jag kommer få ångest och ångest över att behöva dessa mediciner för att orka vara en person som förväntas av mig, som anställd, mamma, partner, vän osv.

Hur länge är rimligt med utsättningssymptom? Hur länge hade du orkat?

Stämmer bra att jag är kvinna runt 40 :). Vem är du själv? :)
  • mammabitch

När du tar SSRI så ökar du mängden tillgängligt serotonin i synapserna,genom att minska återupptaget  det är så det fungerar.
    Kroppen svarar med att att försöka balansera genom mekanismer som ser till att det inte blir för mycket tillgängligt serotonin.

Om du då plötsligt slutar ta SSRI så hinner kroppen inte återgå till normalläge utan du får en brist på serotonin i synapserna och vad det medför märker du av nu.

Det är därför SSRI ska trappas ut långsamt , speciellt om man har tagit det under en längre tid.Balansen kommer att återställas, men det kan ta ganska lång tid.

• mari123
    mammabitch skrev 2021-03-20 10:03:24 följande:

När du tar SSRI så ökar du mängden tillgängligt serotonin i synapserna,genom att minska återupptaget  det är så det fungerar.
    Kroppen svarar med att att försöka balansera genom mekanismer som ser till att det inte blir för mycket tillgängligt serotonin.

Om du då plötsligt slutar ta SSRI så hinner kroppen inte återgå till normalläge utan du får en brist på serotonin i synapserna och vad det medför märker du av nu.

Det är därför SSRI ska trappas ut långsamt , speciellt om man har tagit det under en längre tid.Balansen kommer att återställas, men det kan ta ganska lång tid.

"Serotonin i synapserna"? Glasklart?
  • Panikräven
    mari123 skrev 2021-03-20 05:36:40 följande:

Jag har ätit SSRI i mer än femton år (snudd på 20) och egentligen inte känt så mkt!? Väntat på en stunds lugn och ro i min själ egentligen och inte mer. Men förgäves (Provat flera olika preparat genom åren).  MEN när jag i slutet av 2020 försökte sluta med SSRI så kom äntligen(?) en effekt. Jag såg dubbelt och det blixtrade för ögonen och jag fick fullständig panik. Gick omkring och grinade efter min farmor som dog 1980! Började igen med pillren och på den vägen är det. 

Oj, det var en lång tid. Tog du det för livsleda? Depression? Tänker att medicinen bedövat mycket av din känslor eftersom du fick en så kraftig reaktion när du provade sätta ut den. Då hela ditt känsloregister fick träda fram. Låter jättejobbigt för dig. Men fint ändå att pillrena funkar för dig. Jag kommer att tänka på begreppet ?lyckopiller? att fasiken vad oförtjänt de gör sig av detta epitet. Man blir inte lycklig av dessa piller, man blir bara annorlunda. Kanske mindre ledsen, men absolut inte mer lycklig.

Har du tagit samma dos i alla dessa år? Finns det en risk att kroppen blir tolerant och att du behöver höja dosering?
  • Anonym (Bc quest)
    Panikräven skrev 2021-03-20 09:57:56 följande:

Ja du har helt rätt. Det är ju flera faktorer som lett till att jag blivit den jag är hamnat där jag är nu. Framförallt duktig flicka- syndromet som förföljt mig sedan, ja, alltid. Och jobbet, familjen och allt som är livet egentligen. Och det är just det som gör att jag tänker att jag nog inte borde bedöva mina känslor för att dessa faktorer tillhör/ är livet. Ångest har jag alltid levt med, i vissa perioder värre än andra, men det har alltid varit mitt så att säga signum.

Allt detta kan jag ha kontroll över, stressa mindre, gå ner i tid, ?egentid?, mindfulness osv osv. Börjar ja ta medicin igen så känns det som att jag tappar kontrollen( hur länge ska jag ta dom, när ska jag sluta...) och liksom kört på som jag alltid gjort eftersom medicinen tydligen bedövar känslor, jämnar ut affekter och gör en mer stresstålig. Men är det så man vill leva verkligen? Du har rätt i att jag kan resonera med mig själv, men i detta skedet tar ångesten över, förväntansångesten över att jag kommer få ångest och ångest över att behöva dessa mediciner för att orka vara en person som förväntas av mig, som anställd, mamma, partner, vän osv.

Hur länge är rimligt med utsättningssymptom? Hur länge hade du orkat?

Stämmer bra att jag är kvinna runt 40 :). Vem är du själv? :)

Anhörig till flera just i din sits. Alla kvinnor.

Men jag är man och jag har haft riktigt tunga grejer tidigt i livet så jag känner mig tacksam på ett annat sätt tror jag. Bryr mig mårrligt om vad andra tycker.

Fokuserar på ett trivsamt liv. Kastat om min yrkesbana några ggr.

Skiter I det där med hus antal barn . Bor i fin br i större svensk stad har ett barn, tjänar medelinkomst från ett jobb som jag gillar. Har det jävligt bra. Halva mitt liv har gått. Jag kastar inte bort mera tid på att navelskåda mig själv längre, vill ha kul, värme och kärlek ..och sex.

Tar en sömntablett en gång varannan månad, dricker gärna ett glas vin en vardagskväll men skippar fyllegrejer. Balans . Ibland skit såklart. Men det kommer ju alltid oanmält. Bara att ta det.
  • Panikräven
    Anonym (S) skrev 2021-03-20 09:48:05 följande:

Det blir säkert bättre för dig snart. Men verkligen jobbigt när man är i det.

En av mina vänner förespråkar mycket kosttillskott när man är i en tuff period, han menar på att hjärnan bränner mycket mineraler och annat då man har det jobbigt. Och det får man ju tro vad man vill om men jag har ofta mått bättre då jag gett mig själv lite extra.

Tex magnesium, zink, selen. D-vitamin, b-vitamin, q10 och gärna rosenrot. Som sagt, har inga vetenskapliga belägg för detta men det blir inte sämre iaf.

Jag tar även något som heter l-theanin vid behov, det finns som kosttillskott och är lite lugnande och bra att ta till natten eller om du får ångest.

Jag är öppen för alternativ ?medicin?, naturtillskott och homeopati... i nuläget har jag blivit avrådd från att ta något då läkaren menar att det är lättare att se vad som är vad då. Vissa tillskott kan tydligen interagera med SSRI och/ eller utsättningssymptom. Magnesium, zink, b12 och D- vitamin tar jag redan, men l-theanin och rosenrot får jag vänta med. Vad är q10? Vad hjälper det mot?
  • Panikräven
    Anonym (Bc quest) skrev 2021-03-20 10:19:19 följande:

Anhörig till flera just i din sits. Alla kvinnor.

Men jag är man och jag har haft riktigt tunga grejer tidigt i livet så jag känner mig tacksam på ett annat sätt tror jag. Bryr mig mårrligt om vad andra tycker.

Fokuserar på ett trivsamt liv. Kastat om min yrkesbana några ggr.

Skiter I det där med hus antal barn . Bor i fin br i större svensk stad har ett barn, tjänar medelinkomst från ett jobb som jag gillar. Har det jävligt bra. Halva mitt liv har gått. Jag kastar inte bort mera tid på att navelskåda mig själv längre, vill ha kul, värme och kärlek ..och sex.

Tar en sömntablett en gång varannan månad, dricker gärna ett glas vin en vardagskväll men skippar fyllegrejer. Balans . Ibland skit såklart. Men det kommer ju alltid oanmält. Bara att ta det.

Låter fint, lagom, spot on! Jag behöver inget mer, jag inser det. Men kan bara inte känna det just nu.

Har du gått på SSRI? Erfarit insättning/utsättning? Hur länge?
  • elin1989
    Anonym (C) skrev 2021-03-19 21:36:59 följande:

Det sätts inte in på lösa boliner. Det är bara dumt nys du kommer med. Varför gör du det?

Acceptera att du led av psykisk ohälsa och behövde SSRI.

För sanning är att man INTE behandlar fullt friska människor och man behandlar INTE för "lite stress". Man behandlar de som lider av allvarlig psykisk ohälsa.

Du gjorde det. Du behövde medicinen för att återställa balansen i hjärnan.

Men det där är ju inte sant. Det görs ju ingen stor utredning för att bli ordinerad SSRI. Teorin bakom SSRI är att det kan återställa en möjlig obalans i hjärnan men det görs ju ingen utredning för att se om personen har en obalans eller inte.

Jag vet inte vad du menar med allvarlig psykisk ohälsa men det krävs inte mycket för att få SSRI. Om du går till läkaren och säger att du mår dåligt och känner dig nere så kommer du med största sannolikhet att få SSRI. Det krävs inte mer än så.

Jag har själv blivit hjälpt av SSRI och vet vilka frågor som ställs för att få det. Det krävs väldigt lite.
Svar på tråden Utsättningsbesvär av SSRI