Inlägg från: coffeeaddict slash workoutaholic |Visa alla inlägg
  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Ekonomi när vi flyttar ihop?

    Vi gjorde helt enkelt så att vi delar lika rakt av trots de ekonomiska skillnader som finns. 

    Vi äger 50 % var av bostaden, delar 50 % lika vid ev. bodelning, betalar 50 % vardera till alla gemensamma kostnader. 

    Innan jag fick körkort var det han som stod för hela bilkostnaden, dvs själva köpet, drivmedel, skatt osv. Det var också en 7-sitsig, vilket han inte hade behövt utan mig. Men jag kunde ju inte köra den och nyttja den för egen vinning. Det var aldrig tal om att göra på något annat sätt, frågan kom aldrig ens upp. När jag sen fick körkort köpte vi en annan 7-sitsig som blev "min" och den hade vi för alla gemensamma resor och han hade en 5-sitsig. Då betalade jag för alla gemensamma resor istället. 

  • coffeeaddict slash workoutaholic
    Claudia gbg skrev 2021-03-20 14:54:14 följande:

    Har ni barn sedan innan? Hade delad ekonomi i mitt förra förhållande och det var självklart trots skillnader i inkomst. Men vi hade tre gemensamma barn. Det känns som att det blir annorlunda i ny relation. Eller är det jag som krånglar till det?


    Vi har två barn var sedan tidigare förhållanden. Inga gemensamma. Vi har levt ihop i tio år, och alltid gjort lika, dvs delat 50 % på alla kostnader. Sedan har vi alltid hjälpt och ställt upp för varandra, när det har behövts, utan motkrav.
Svar på tråden Ekonomi när vi flyttar ihop?