• Anonym (Mamm2b)

Inför förlossning

Fråga till barnmorskor, sjukhuspersonal eller alla andra erfarna damer o herrar... Ska föda Första barnet om 8 veckor. Har hört allt möjligt om sugklocka, värk stimulerande dropp, ctg kapell på barnets huvud... ja allt möjligt. Alltså negativa saker. Nu undrar jag vad det finns för risker med de? Vad bör man säga nej till? Jag förstår att dom gör det som är bäst för barnet, men varför används det o är de alltid nödvändigast?

Följer kontot ?tyst jag föder? på instagram och ni andra som läst/följer kontot kan nog förstå varför ja frågar.

• Svar på tråden Inför förlossning
  • Långbenopluto

Tja, ska bebisen och du må bra så förstår jag inte varför du ens funderar på att tacka nej till sånt som personalen anses behövas, det är ju dom som är utbildad och inte främlingar på internet....

• Anonym (M)

Det är ju ofta bara det negativa man hör.

Jag födde mitt första barn för ett år sedan snart. Hon hade skalpelektrod, jag fick värkstimulerande och de använde sugklocka. Vi mådde jättebra båda två så fort hon kom ut. Jag fick ca 5 stygn och kände mig fullständigt återställd två veckor efter förlossningen. Innan dess var det bara tyngdkänsla i underlivet som störde. Så trots att det gjordes mycket interventioner under min förlossning så får den 10/10 av mig. Var helt underbart :)

Anledning till skalpelektrod var mina starka värkar som gjorde det svårt att övervaka hjärtljuden. Värkstimulerande fick jag pga att det tog väldigt lång tid för henne att tränga ner och livmodern blev trött. Fick det efter jag fått epidural så kände ingen smärta alls då. Sugklocka för att hon började bli lite trött på slutet och behövde komma ut. De behövde dock aldrig dra, bara hålla emot mellan värkarna för att hon inte skulle åka tillbaka in så mycket. Vår barnmorska lyssnade och förklarade och var tydlig. Hon väntade länge med det värkstimulerande på min begäran men sa till slut att nu är det nödvändigt.

Läs på om varför saker och ting görs på vettiga ställen typ 1177. Du har alltid rätt att säga nej eller be personalen att förklara mer. Men i de allra allra flesta fall vet personalen bäst och gör rätt bedömningar. Det är som sagt oftast skräckhistorier man hör..

• Anonym (Mamm2b)
    Långbenopluto skrev 2021-03-20 16:56:25 följande:

Tja, ska bebisen och du må bra så förstår jag inte varför du ens funderar på att tacka nej till sånt som personalen anses behövas, det är ju dom som är utbildad och inte främlingar på internet....

Skrev dumt, självklart skulle ja aldrig tacka nej... bara de att man läser så mycket som gör en rädd. O därför ville jag kolla här vad andra tycker om det. Men skulle aldrig säga nej till en kunnig sjukhus personal men ibland får man inte all info om varför vissa saker görs
  • Anonym (Mamm2b)
    Anonym (M) skrev 2021-03-20 17:23:18 följande:

Det är ju ofta bara det negativa man hör.

Jag födde mitt första barn för ett år sedan snart. Hon hade skalpelektrod, jag fick värkstimulerande och de använde sugklocka. Vi mådde jättebra båda två så fort hon kom ut. Jag fick ca 5 stygn och kände mig fullständigt återställd två veckor efter förlossningen. Innan dess var det bara tyngdkänsla i underlivet som störde. Så trots att det gjordes mycket interventioner under min förlossning så får den 10/10 av mig. Var helt underbart :)

Anledning till skalpelektrod var mina starka värkar som gjorde det svårt att övervaka hjärtljuden. Värkstimulerande fick jag pga att det tog väldigt lång tid för henne att tränga ner och livmodern blev trött. Fick det efter jag fått epidural så kände ingen smärta alls då. Sugklocka för att hon började bli lite trött på slutet och behövde komma ut. De behövde dock aldrig dra, bara hålla emot mellan värkarna för att hon inte skulle åka tillbaka in så mycket. Vår barnmorska lyssnade och förklarade och var tydlig. Hon väntade länge med det värkstimulerande på min begäran men sa till slut att nu är det nödvändigt.

Läs på om varför saker och ting görs på vettiga ställen typ 1177. Du har alltid rätt att säga nej eller be personalen att förklara mer. Men i de allra allra flesta fall vet personalen bäst och gör rätt bedömningar. Det är som sagt oftast skräckhistorier man hör..

Tack för utförligt svar! Känns skönt att läsa
  • Anonym (Störtfödslar)

Äldsta fick skalpelektrod för att det hela startade med att vattnet gick och detta var missfärgat. Till mig sa dem att det då är risk för infektion och att barnet är stressat och att det var därför de ville övervaka. I början var det lite obehagligt att ha de kablarna mellan benen men när jag var i aktiv födsel så märkte jag inte dem.

Den förlossningen gick sedan fort utan andra hjälpmedel eller bedövningsmedel. Barnet mådde fint men tog tid innan hen skrek (men det hade inte med elektroderna att göra). Fick sy 4 stygn. Traumatisk med en snabb förlossning men det är inget man styr över själv eller kan påverka.

Yngsta höll på att födas i bilen.

Saknar därför erfarenhet av det andra du frågar om tyvärr.

Lycka till i maj!

• Anonym (Mammatill2)

Hej! Var tvungen att gå in på det insta kontot och kolla. Och jag säger bara sluta läs där.. det gör ingen som helst nytta för dig att läsa. Bara dumt att skrämma upp dig ännu mer.

Som någon här skrev så är det de kvinnorna som har haft en dålig upplevelse och måste berarbeta sin upplevelse. De som har haft bra förlossningar har inte samma behov att skriva av sig..

(Det kontot ska folk som jobbar inom vården och politiker läsa för att förstå och kunna förbättra vården, så säger inte att det är fel av folk att dela med sig men det är inget blivande mammor ska sitta och läsa)

Den enda kunskap/erfarenhet är att jag har fött två barn vaginalt. Båda mina förlossningar blev igångsättningar och jag upplevde dom väldigt olika.

Med första fick jag väldigt täta och intensiva värkar på slutet så de staten en elektron på huvudet för att ha bättre koll. Detta kändes inte alls, det är en tunn tråd med typ en spiral som den snurrar in under huden på bebisen. Jag likt som du hade bara hört skräck historier om sugklocka så jag skrev i förlossningsbrevet att jag inte ville ha sugklocka och att jag hellre ville bli smittad då.

Men sugklocka är risken större att man spricker. Men hjärtljuden gick ner och han behövde ut snabbt så de bestämde att ett drag med sugklocka annars blir det snitt... så ett helt team stod på rummet. Men han kom ut med detsamma och jag sprak inget, det ända var två lite brännsår som hon kalla det. Jag upplevde inte alls att det gjorde ont.

Andra barnet fick även han en elektron kopplad till huvudet och han krysta jag ut själv vilket gjorde mycket ondare än med sugklockan. Han vägde nästan 4,6 kg och jag sprak inget, när jag gick på toa efteråt så kunde jag inte ens känna att jag hade fött barn. Men den gången var eftervärkarna värre.

Min erfarenhet säger att ju mer positivt inställd man är ju lättare är det att tackla förlossningen då varje förlossning är unik och man vet inte vad som väntar. Försök att inte lyssna på allt det dåliga och fråga din barnmorska alla frågor du har. Lite på din magkänsla, känner du att något inte är rätt så stå på dig.

På Pampers instagram har de en barnmorska som svarar på frågor och ger tips. Hon är väldigt saklig och ger bra tips. Kommer inte ihåg vad hon heter men hon har säkert ett eget insta som man kan kolla in..

Lycka till

• Anonym (L)

På den sidan står det otroligt mycket konstigt. Folk fattar helt enkelt inte varför interventioner görs. Så sluta läs där! Och lita på att det som görs har en mening och är för dig och ditt barns bästa.

• Anonym (X)
    Anonym (L) skrev 2021-03-20 22:18:03 följande:

På den sidan står det otroligt mycket konstigt. Folk fattar helt enkelt inte varför interventioner görs. Så sluta läs där! Och lita på att det som görs har en mening och är för dig och ditt barns bästa.

Men jag kan ändå förstå att man vill veta mer om åtgärder som görs på en. Så funkar jag iaf, oavsett hur mycket jag litar på någon trivs jag bättre om jag har koll vad någon gör och vad det innebär.
  • elin1989
    Anonym (Mamm2b) skrev 2021-03-20 17:34:35 följande:

Skrev dumt, självklart skulle ja aldrig tacka nej... bara de att man läser så mycket som gör en rädd. O därför ville jag kolla här vad andra tycker om det. Men skulle aldrig säga nej till en kunnig sjukhus personal men ibland får man inte all info om varför vissa saker görs

Du kan visst tacka nej! Inte vid alla tillfällen förstås, men man kan absolut säga nej. De ville klippa och använda sugklocka på mig. Jag sa nej och blev snittad istället. Om barnet hade varit längre ner och på väg ut hade jag ju inte kunnat säga nej, men i min situation så kunde det.
  • Anonym (L)
    elin1989 skrev 2021-03-20 22:49:38 följande:

Du kan visst tacka nej! Inte vid alla tillfällen förstås, men man kan absolut säga nej. De ville klippa och använda sugklocka på mig. Jag sa nej och blev snittad istället. Om barnet hade varit längre ner och på väg ut hade jag ju inte kunnat säga nej, men i min situation så kunde det.

Och hur i hela friden visste de att klipp behövdes om barnet var så högt upp att de kunde snitta? Det är just sånt här som folk skriver utan att ha belägg för det de skriver..
    Anonym (X) skrev 2021-03-20 22:43:59 följande:

Men jag kan ändå förstå att man vill veta mer om åtgärder som görs på en. Så funkar jag iaf, oavsett hur mycket jag litar på någon trivs jag bättre om jag har koll vad någon gör och vad det innebär.

Skriv i ditt förlossningsbrev att du vill ha tydlig info fortlöpande! Problemet löst!
Svar på tråden Inför förlossning