• Anonym (shish kebab)

12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.

Du är 35 år, bor ensam. Din nya månadsinkomst är 12 tusen kronor. Detta kan du inte påverka uppåt förutom jobb som ger dig ca 10 kronor i timmen utöver dina 12 tusen. Att flytta till billigare bostad innebär också lägre inkomst ner till en gräns.

Hur organiserar du livet nu, rent ekonomiskt?

• Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Lina) skrev 2021-03-21 06:33:54 följande:
    Annars: Dra in på allt som går att köpa. Släng ingen mat och handla billigt efter alla tips och råd som finns. Leta reda på gratisnöjen som bibliotek, parkteater, fina promenadstråk etc och gör dagarna så meningsfulla som möjligt. Se till att behålla kontakten med vänner och släktingar, anstränga mig för att träffas och höras. 
    Enligt konsumentverkets budgetkalkyl så går det ihop och man landar dessutom på plus.
    Man lever gott på den nivån och behöver inte snåla och leta gratisgrejer. Man har tom råd med ett sparande.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (shish kebab) skrev 2021-03-20 22:57:27 följande:

Ungefär 7000 kronor.

OK. Då skulle jag nog inte göra något särskilt. Det är ingen jättelåg summa. Hade jag inte haft barn och utgifter för det hade jag inte kommit upp i 7000 kr/mån i utgifter ändå. Och då lever jag bra i mitt tycke. Kanske hade jag försökt leva snålare, för att kunna spara mer.

Är det svårt för dig att klara dig på 12 000 eller varför ställer du frågan? Om du vill ha råd om ekonomin får du gärna skriva mer om dina utgifter så att vi kan tipsa. Jag har levt på en bra bit mindre än så och har gott om spartips. :)

Men jag hade jobbat. Åtminstone deltid. Det är viktigt för mig att känna att jag gör nytta och är en del av ett sammanhang där andra saknar mig om jag inte dyker upp. Har jag inte ett jobb blir det lätt så att jag isolerar mig hemma. Jobbar du heltid blir det ändå 80 kr/vardag vilket täcker större delen av dina matkostnader, hela matkostnaden om du äter billigt.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (K) skrev 2021-03-21 07:24:15 följande:

Enligt konsumentverkets budgetkalkyl så går det ihop och man landar dessutom på plus.

Man lever gott på den nivån och behöver inte snåla och leta gratisgrejer. Man har tom råd med ett sparande.

Och då ligger deras beräkningar ändå högt i matkostnad, har jag för mig. Vi snålar inte men kommer aldrig upp i de beloppen.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-21 08:03:25 följande:
    Och då ligger deras beräkningar ändå högt i matkostnad, har jag för mig. Vi snålar inte men kommer aldrig upp i de beloppen.
    Nä men precis.
    Vi lever frivilligt på den nivån för att kunna amortera så mycket som möjligt. Vi snålar aldrig utan lever gott och unnar oss saker. Det ryms ingen lyx eller överkonsumtion men å andra sidan ryms det nästan aldrig i någons budget oavsett hur stor den än är.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (K) skrev 2021-03-21 08:26:12 följande:

Nä men precis.

Vi lever frivilligt på den nivån för att kunna amortera så mycket som möjligt. Vi snålar aldrig utan lever gott och unnar oss saker. Det ryms ingen lyx eller överkonsumtion men å andra sidan ryms det nästan aldrig i någons budget oavsett hur stor den än är.

Vi lever också på mindre summa pengar än vi måste - för vår del för att ha mer tid med våra barn (jobbar deltid). Jag tror att man måste komma ihåg att just frivilligheten i våra vanor spelar roll för hur vi upplever dem. Att välja att leva billigt för att få en fördel i utbyte är något annat än att vara tvungen att leva billigt. (Nu verkar det dock som att TS kan jobba men inte måste, vilket ändå får ses som en fördel.)

När jag pluggade hade jag motsvarande 8000kr/mån, före hyran. Inte kul, men det gick för det var en investering i min framtid. Nu väljer jag en lägre inkomst men får ledig tid in utbyte. Jag kan dessutom välja att jobba heltid när helst jag vill. TS verkar inte kunna höja sin inkomst.

Kronorna är desamma, men känslan är olika.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-21 08:40:29 följande:
    Vi lever också på mindre summa pengar än vi måste - för vår del för att ha mer tid med våra barn (jobbar deltid). Jag tror att man måste komma ihåg att just frivilligheten i våra vanor spelar roll för hur vi upplever dem. Att välja att leva billigt för att få en fördel i utbyte är något annat än att vara tvungen att leva billigt. (Nu verkar det dock som att TS kan jobba men inte måste, vilket ändå får ses som en fördel.)
    När jag pluggade hade jag motsvarande 8000kr/mån, före hyran. Inte kul, men det gick för det var en investering i min framtid. Nu väljer jag en lägre inkomst men får ledig tid in utbyte. Jag kan dessutom välja att jobba heltid när helst jag vill. TS verkar inte kunna höja sin inkomst.
    Kronorna är desamma, men känslan är olika.
    Visst är det så, att något man utsätter sig för frivilligt alltid är lättare än det som är ett tvång.
    Men saken är den att man alltid kan göra det bästa av förutsättningarna, tvång eller inte. Gör man en ordentlig budget trots tvånget på 12000 kan man leva gott ändå.
    Man måste alltså komma över det mentala motståndet.
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (K) skrev 2021-03-21 08:45:51 följande:

Visst är det så, att något man utsätter sig för frivilligt alltid är lättare än det som är ett tvång.

Men saken är den att man alltid kan göra det bästa av förutsättningarna, tvång eller inte. Gör man en ordentlig budget trots tvånget på 12000 kan man leva gott ändå.

Man måste alltså komma över det mentala motståndet.

Håller helt med dig.
  • lövet2
    Anonym (shish kebab) skrev 2021-03-20 23:32:22 följande:
    Kan du ställa upp en budget på det? Som exempel?
    Oj, bara för mig alltså? Det blir väldigt ungefärligt, för t ex elen skiljer sig åt massor från sommar till vinter.

Huslån, amortering+ränta  1000
    Uppvärmning, el                 4000
    Vatten/avlopp                        700
    Bredband/telefon/TV           1200
    Försäkringar                         500
    Facket                                   500
    Vård, medicin                        300
    Mat, hygien                          2000
    Tandläkare                             400
    Lyx                                         400

Summa 11000 kr. Då blir det 1000 kr kvar varje månad för de där oväntade utgifterna som alltid dyker upp.

• Anonym (Lina)
    Anonym (K) skrev 2021-03-21 07:24:15 följande:
    Fast om man tänker livet ut... då blir det skillnad. För en period då man vet att det kommer bättre tider efter (som vid studier eller föräldraledighet) är det lätt att snåla, men om det ska vara för alltid så skulle i alla fall jag tänka till rejält. Är man bara 35 vill man kanske kunna se en del nöjen och guldkant i framtiden - någon resa, kunna följa med kompisarna ut på restaurang, kunna gå på nöjesfält eller konsert eller vad man nu gillar.

7000 som ska räcka till allt efter hyra ger inga stora belopp att spara och man måste ju också ta höjd för trista utgifter som garanterat kommer någon gång i livet: tandläkare, glasögon, självrisk, ny vinterjacka om man råkat ha sönder den man har etc etc

Jag hade definitivt gjort som jag skrev - försökt dra in på allt onödigt, handlat med eftertanke, lagat och lappat och låtit bli att kasta mat. För att kunna spara och lägga pengar på sådant som ger mig mer livskvalité än hämtmat, läsk och fem gamla äpplen i sophinken. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Lina) skrev 2021-03-21 09:32:10 följande:
    Fast om man tänker livet ut... då blir det skillnad. För en period då man vet att det kommer bättre tider efter (som vid studier eller föräldraledighet) är det lätt att snåla, men om det ska vara för alltid så skulle i alla fall jag tänka till rejält. Är man bara 35 vill man kanske kunna se en del nöjen och guldkant i framtiden - någon resa, kunna följa med kompisarna ut på restaurang, kunna gå på nöjesfält eller konsert eller vad man nu gillar.

7000 som ska räcka till allt efter hyra ger inga stora belopp att spara och man måste ju också ta höjd för trista utgifter som garanterat kommer någon gång i livet: tandläkare, glasögon, självrisk, ny vinterjacka om man råkat ha sönder den man har etc etc

Jag hade definitivt gjort som jag skrev - försökt dra in på allt onödigt, handlat med eftertanke, lagat och lappat och låtit bli att kasta mat. För att kunna spara och lägga pengar på sådant som ger mig mer livskvalité än hämtmat, läsk och fem gamla äpplen i sophinken. 
    Nej det gör det inte. Det rymmer fortfarande över 1000kr i sparande. Varje månad! Det blir minst 12000 per år.

Det är långt över vad många människor har idag i Sverige.
    För idag finns det inget som garanterar att du får ta del av välfärden utan du kan om det vill sig illa tvingas leva på luft, vatten och kärlek alternativt dina släktingar.
    Exempel på det är när du blir utförsäkrad från försäkringskassan eller A-kassan.

Hur stor koll har du på hushållsekonomin? Det verkar som att du inte har det alls?
    Jag har örnkoll och vet exakt vad som kostar och hur mycket eftersom jag gör en mycket detaljerad budget där samtliga utgifter bokförs.
    Därför vet jag att man lever gott på TS budget. Jag vet att det ryms över 1000 kr i sparande, varje månad, och jag vet att konsumentverkets riktlinjer är rätt generösa.

Om du pratar om socialbidrag däremot så kommer det vara nödvändigt att dra in på allt du kan inklusive vård för att få det att gå ihop. Därför att den normen skiljer rejält från konsumentverkets, det skiljer flera tusen varje månad.

Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.