Anonym (Lina) skrev 2021-03-21 09:32:10 följande:
Fast om man tänker livet ut... då blir det skillnad. För en period då man vet att det kommer bättre tider efter (som vid studier eller föräldraledighet) är det lätt att snåla, men om det ska vara för alltid så skulle i alla fall jag tänka till rejält. Är man bara 35 vill man kanske kunna se en del nöjen och guldkant i framtiden - någon resa, kunna följa med kompisarna ut på restaurang, kunna gå på nöjesfält eller konsert eller vad man nu gillar.
7000 som ska räcka till allt efter hyra ger inga stora belopp att spara och man måste ju också ta höjd för trista utgifter som garanterat kommer någon gång i livet: tandläkare, glasögon, självrisk, ny vinterjacka om man råkat ha sönder den man har etc etc
Jag hade definitivt gjort som jag skrev - försökt dra in på allt onödigt, handlat med eftertanke, lagat och lappat och låtit bli att kasta mat. För att kunna spara och lägga pengar på sådant som ger mig mer livskvalité än hämtmat, läsk och fem gamla äpplen i sophinken.
Nej det gör det inte.
Det rymmer fortfarande över 1000kr i sparande. Varje månad! Det blir
minst 12000 per år.
Det är långt över vad många människor har idag i Sverige.
För idag finns det inget som garanterar att du får ta del av välfärden utan du kan om det vill sig illa tvingas leva på luft, vatten och kärlek alternativt dina släktingar.
Exempel på det är när du blir utförsäkrad från försäkringskassan eller A-kassan.
Hur stor koll har du på hushållsekonomin? Det verkar som att du inte har det alls?
Jag har örnkoll och vet exakt vad som kostar och hur mycket eftersom jag gör en mycket detaljerad budget där samtliga utgifter bokförs.
Därför vet jag att man lever gott på TS budget. Jag vet att det ryms över 1000 kr i sparande,
varje månad, och jag vet att konsumentverkets riktlinjer är rätt generösa.
Om du pratar om socialbidrag däremot så kommer det vara nödvändigt att dra in på allt du kan inklusive vård för att få det att gå ihop. Därför att den normen skiljer rejält från konsumentverkets, det skiljer flera tusen varje månad.