• Anonym (shish kebab)

12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.

Du är 35 år, bor ensam. Din nya månadsinkomst är 12 tusen kronor. Detta kan du inte påverka uppåt förutom jobb som ger dig ca 10 kronor i timmen utöver dina 12 tusen. Att flytta till billigare bostad innebär också lägre inkomst ner till en gräns.

Hur organiserar du livet nu, rent ekonomiskt?

• Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.
  • Anonym (allergiker deluxe)
    Drottningen1970 skrev 2021-03-21 20:28:02 följande:
    Klart man kan överleva på den summan. Men tanken på att leva på den menyn du föreslår får mig att vilja hänga mig...
    Haha! Glad

Och jag som hade varit glad bara jag kunde få äta havregryn igen alls...
  • Anonym (Hjördis)
    Drottningen1970 skrev 2021-03-21 20:28:02 följande:

Klart man kan överleva på den summan. Men tanken på att leva på den menyn du föreslår får mig att vilja hänga mig...

Ajdå.

Det där var ju en riktigt billig dag. Jag ville mest visa att bra mat kan vara väldigt billig. Vad man tycker är gott varierar ju. Men om man har en matbudget på 40 kr/dag och bara använder 20 ena dagen, så kan man festa till det med 60 nästa. Jag tycker om all mat i menyn och äter det gärna, även nu när jag är på grön kvist.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (shish kebab) skrev 2021-03-21 16:57:59 följande:

Många svar, få som svarar på frågan. Brukar det bli så här på Familjeliv?

Vad exakt är frågan? Om man har 7000kr efter att hyran är betald, hur fördelar man pengarna? Eller är frågan något annat?
  • Anonym (Dubbla, minst)
    Anonym (K) skrev 2021-03-20 23:16:38 följande:

Eftersom vi installerar solpaneler bla så halverar vi elkostnaderna. Vi amorterar allt vi kan så att vi i rätt snar framtid har ett boende som kostar max 3000 i månaden.

Vad räknar ni in i dessa 3000 kr/månad?

Bara "fastighetsskatt" och försäkring går tillsammans på minst 1000 kr/månad.

Sedan tillkommer sophämtning, vatten- och el-anslutningar. Ny kyl, målarfärg, lägga om tak, etc etc.
  • Anonym (K)
    Anonym (Dubbla, minst) skrev 2021-03-21 21:27:48 följande:
    Vad räknar ni in i dessa 3000 kr/månad?

Bara "fastighetsskatt" och försäkring går tillsammans på minst 1000 kr/månad.

Sedan tillkommer sophämtning, vatten- och el-anslutningar. Ny kyl, målarfärg, lägga om tak, etc etc.
    Så höga kostnader har inte vi.
    Har man inga bolånekostnader är det som återstår: sopor, vatten, el, försäkring.

Tak, dränering och vitvaror är inget man fixar och köper årligen, det blir ingen månatlig kostnad om man har en reparationskonto att ta av.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-21 19:32:09 följande:
    Möjligt att komma upp eller ner till den kostnaden? Om du menar komma ner: Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och äpple, te, 7-8 kr Lunch: Ärtsoppa 3-4 kr. Te med mjölk, 1 kr. Middag: Linsgryta, 10 kr. Totalt: typ en tjuga.
    Plus någon smörgås till soppan och någon frukt eller liknande däremellan...

Det där är EN dag. Men i långa loppet vill väl de flesta kunna äta varierat - kyckling ibland, fisk ibland, någon dessert på lördagen och så vidare. Livsmedelsverket rekommenderar minst 500 g frukt/grönsaker per dag, det blir lite tradigt att bara äta billigaste kålen och torkade ärtorna. 

Jag tror de flesta vill leva livet, inte bara överleva det, och svarar därefter.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (K) skrev 2021-03-22 05:40:55 följande:
    Så höga kostnader har inte vi.
    Har man inga bolånekostnader är det som återstår: sopor, vatten, el, försäkring.

Tak, dränering och vitvaror är inget man fixar och köper årligen, det blir ingen månatlig kostnad om man har en reparationskonto att ta av.
    Men de flesta behöver spara till sina reparationskonton... Inte så många har stora arv som ligger och jäser och väntar, utan man får sätta av pengar varje månad för att det ska finnas utrymme för reparationer den dagen det behövs. 

Man etiketterar ju sina konton på lite olika sätt, men det är mycket vanligt att man räknar in renovering och underhåll i boendekostnad, eftersom det är just kostnader förknippat med boende.. 

Ofta innebär ju också ett avbetalat hus att det är ganska gammalt, att man ägt det under lång tid eller köpt det ganska billigt just eftersom det hade några år på nacken. Och ju äldre hus, desto mer underhållsarbete oftast. 
  • Anonym (Hjördis)
    Anonym (Lina) skrev 2021-03-22 05:54:44 följande:

Plus någon smörgås till soppan och någon frukt eller liknande däremellan...

Det där är EN dag. Men i långa loppet vill väl de flesta kunna äta varierat - kyckling ibland, fisk ibland, någon dessert på lördagen och så vidare. Livsmedelsverket rekommenderar minst 500 g frukt/grönsaker per dag, det blir lite tradigt att bara äta billigaste kålen och torkade ärtorna. 

Jag tror de flesta vill leva livet, inte bara överleva det, och svarar därefter.

Jo. Det är klart man vill. Men har man ont om pengar får man ju välja. Leva billigt och spara mer, eller tvärt om. Jag ville med exemplet bara visa att det går att äta god och nyttig mat för väldigt lite pengar. Någon skrev att hon omöjligt kunde komma ner till Konsumentverkets norm på 90 kr/dag. Jag ville visa att man kan äta bra och nyttig mat avsevärt mycket billigare än så, om man vill.

Alltså, jag har ju levt så här periodvis. Har man låg inkomst men vill spara ihop till en buffert är matkostnaderna typ det enda man har att minska in på. Allt annat är redan indraget. Ni får det att låta som ett straff att äta så här. För mig är det faktiskt bara helt vanlig mat. Den bara råkar vara skitbillig. Man kan så klart variera den med annan billig mat: kikärtsbiffar, broccolipaj, vegetarisk lasagne, ungsrostade rotfrukter, soppor, gott bröd, kåldolmar, kroppkakor mm. Som sagt: kolla in Portionen under tian - god, varierad mat för en kostnad en bra bit under Konsumentverkets norm. Skrivet av en dietist.
  • Anonym (Dubbla, minst)
    Anonym (K) skrev 2021-03-22 05:40:55 följande:
    Jag sätter månatligen in pengar på reparationskontot.

Alltid är det något som måste köpas eller repareras. Och då har jag pengar undanlagda för det.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (shish kebab) skrev 2021-03-21 18:10:57 följande:
    Ja, jag har ju varit lite upptagen mellan då och nu..... Jag tänkte att det ändå måste vara tämligen enkelt att svara på en rak fråga.
    Fortfarande upptagen? 

Om man inte deltar i sin egen tråd så får man räkna med att folk pratar om annat. Men spelar det någon roll för dig, du verkar ju vara den som är minst intresserad av en diskussion...
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-21 18:18:58 följande:
    Dagens oönskade husmorstips: satsa på tex bönor, ärtor, linser, kål, krossade tomater och lök istället. Mer näring för lite pengar. Bok/sajttips: Portionen under tian. Det går att laga god och nyttig mat riktigt billigt.

Du som har liten inkomst, vad lägger du på mat per månad? Stämmer konsumentverkets 2 100 kr/mån för dig?
    Lägger inte 2 per månad.
    Tomater och lök är standard här. Gör massa pasta och wok med sojabönor. Linser har jag bara testat en gång och då skulle de ligga i blöt i flera timmar så det var ingen höjdare. Ärtor var ett tips.
  • Anonym (K)
    Anonym (Lina) skrev 2021-03-22 05:59:15 följande:
    Men de flesta behöver spara till sina reparationskonton... Inte så många har stora arv som ligger och jäser och väntar, utan man får sätta av pengar varje månad för att det ska finnas utrymme för reparationer den dagen det behövs. 

Man etiketterar ju sina konton på lite olika sätt, men det är mycket vanligt att man räknar in renovering och underhåll i boendekostnad, eftersom det är just kostnader förknippat med boende.. 

Ofta innebär ju också ett avbetalat hus att det är ganska gammalt, att man ägt det under lång tid eller köpt det ganska billigt just eftersom det hade några år på nacken. Och ju äldre hus, desto mer underhållsarbete oftast. 
    Nu fick jag frågan direkt riktad till mig och det var definitivt inte ett krabv att jag skulle svara på vad "de flesta" gör.
    Absurt svar av dig faktiskt.

Vi behöver inte sätta in mer pengar på vårat reparationskonto. Vi har ett stort nog för att täcka allt och lite till. Det skulle kanske vara om hela huset rasade upp pga termiter, husbock, jordbävning, eller meteroitnedslag men det har vi försäkring för. Har du?

Avbetalt hus har inget med ålder på huset att göra. Det är vanligare bland åldriga personer för att de har hunnit amortera fler år. Men du har inte tänkt tanken att alla inte är som dig?
    Det behöver alltså inte handla om arv heller. Rent lönearbete funkar fint det också om man inte har ett underbetalt yrke.

Jag har örnkoll på våra pengar och vår budget men tack för splainingen. Vad det något mer basal kunskap du vill förmedla till mig?
  • Wench85
    Anonym (shish kebab) skrev 2021-03-20 21:10:38 följande:

Du är 35 år, bor ensam. Din nya månadsinkomst är 12 tusen kronor. Detta kan du inte påverka uppåt förutom jobb som ger dig ca 10 kronor i timmen utöver dina 12 tusen. Att flytta till billigare bostad innebär också lägre inkomst ner till en gräns.

Hur organiserar du livet nu, rent ekonomiskt?

Om jag visste att inkomsten inte kunde påverkas i någon större utsträckning skulle jag fokusera på kostnader och sparande antar jag. Steg ett skulle antagligen vara att söka en vettig person att dela lägenhet med, inte minst för att kunna spara pengar inför att eventuellt i framtiden vilja ha barn. 
  • Anonym (Kalle)

Jag behöver bara skära ner en tusing, så jag får väl halvera krogkvällarna bara.

• Mascaraklumpar
    Anonym (shish kebab) skrev 2021-03-21 16:57:59 följande:

Många svar, få som svarar på frågan. Brukar det bli så här på Familjeliv?

Så gott som alltid.

Jag hade nog försökt spara så mycket det bara gick. Helst 3000 i månaden. Med lite tur, om börsen fortsätter utvecklas som de senaste åren, hinner jag spara ihop några miljoner till pensionen (6,3 miljoner, enligt avanza). Hade jag barn skulle jag sedan antagligen köpa ett hus och lämna efter mig det till dem. Hade jag inga barn skulle jag flytta utomlands, köpa mig en billig lägenhet nära havet och leva upp resten av pengarna.

Tänker mig att jag skulle lägga 1500 på mat, 1500 på nöjen/kläder/annat nödvändigt, 600 på el/telefon/internet (om det inte ingår i hyran) och spara 500 (utöver de 3000) till oväntade utgifter.
Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.