Anonym (Lina) skrev 2021-03-22 05:59:15 följande:
Men de flesta behöver spara till sina reparationskonton... Inte så många har stora arv som ligger och jäser och väntar, utan man får sätta av pengar varje månad för att det ska finnas utrymme för reparationer den dagen det behövs.
Man etiketterar ju sina konton på lite olika sätt, men det är mycket vanligt att man räknar in renovering och underhåll i boendekostnad, eftersom det är just kostnader förknippat med boende..
Ofta innebär ju också ett avbetalat hus att det är ganska gammalt, att man ägt det under lång tid eller köpt det ganska billigt just eftersom det hade några år på nacken. Och ju äldre hus, desto mer underhållsarbete oftast.
Nu fick jag frågan direkt riktad till mig och det var definitivt inte ett krabv att jag skulle svara på vad "de flesta" gör.
Absurt svar av dig faktiskt.
Vi behöver inte sätta in mer pengar på vårat reparationskonto. Vi har ett stort nog för att täcka allt och lite till. Det skulle kanske vara om hela huset rasade upp pga termiter, husbock, jordbävning, eller meteroitnedslag men det har vi försäkring för. Har du?
Avbetalt hus har inget med ålder på huset att göra. Det är vanligare bland åldriga personer för att de har hunnit amortera fler år. Men du har inte tänkt tanken att alla inte är som dig?
Det behöver alltså inte handla om arv heller. Rent lönearbete funkar fint det också om man inte har ett underbetalt yrke.
Jag har örnkoll på våra pengar och vår budget men tack för splainingen. Vad det något mer basal kunskap du vill förmedla till mig?