Inlägg från: Anonym (*) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*)

    Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

    Panduro skrev 2021-03-23 19:54:24 följande:

    Okej. Kanske det tvärtom är lite raljant och nedsättande mot de som tycker att det är transfobiskt att inte vilja ligga med någon enbart för att denna är transsexuell då?


    Ja, vissa HBTQ-aktivister uppfattar det så. Jag håller dock inte med. Se gärna Blaire Whites video om ordet. Riktigt bra. (Blaire White är för övrigt själv trans.)



  • Anonym (*)
    SweeneyToad skrev 2021-03-24 13:00:03 följande:

    Jag, trångsynt? HAHAHAHA. Jag är inte trångsynt. Det är ett biologiskt faktum, så är det man eller kvinna. 

    Som jag skrev i inlägg 97: 

    Även olika vid medicinska tillstånd är man antingen man eller kvinna. 

    Om man har ''fel'' kromosomer t.e.x, eller könsorgan som inte går att faställa om det är manligt eller kvinnligt könsorgan, är man antingen man eller kvinna. Det finns studier eller uppgifter om pojkar som föddes, men med könsorgan som inte kunde faställas vara manligt könsorgan, uppfostrades till flickor, men sedan när de växte upp kände att de var pojkar.  Transsexuella som har fått behandling är det kön de har opererat sig till. 


    Nja, det finns ju intersexuella personer, som biologiskt sett är både män och kvinnor. Eller hur menar du att man avgör det biologiska könet hos en person med både manliga och kvinnliga könskarakeristika? Vilken aspekt ska man titta på? Könsorganen? Kromosomerna? Hormonerna? Om man har både testiklar och livmoder, vad är man då?
  • Anonym (*)
    mari123 skrev 2021-03-24 14:56:00 följande:

    Ursäkta att jag lägger mig i här men du menar hermafroditer? Svårt att hitta ngt på Google om den gruppen som jag antar är väldigt liten? Jag tänker att NÄR/OM en person föds med både testiklar och livmoder så väntar man tills personen är könsmogen innan man gör ngt ÖHT! Så tror jag man gör idag......utan att jag har en aning.


    Ja, fast de kallas inte hermafroditer längre. Det ordet anses vara nedsättande och nu kallas de istället intersexuella, även inom den medicinska vetenskapen. Ja, de är få, men hur få är svårt att säga, eftersom det inte råder konsensus kring hur gruppen ska avgränsas. Dessutom finns sannolikt ett stort mörkertal. Man kan ju exempelvis ha äggstockar utan att veta om det, eller en y-kromosom. SweeneyToad påstod att alla människor antingen är man eller kvinna biologiskt, vilket inte är sant, oavsett hur stor eller liten gruppen av intersexuella är.

    Jag vet inte hur länge man väntar i Sverige innan man "gör något" (vad du nu menar med det) med intersexuella, men jag ser inte heller vad det har med saken att göra.
  • Anonym (*)
    SweeneyToad skrev 2021-03-24 15:14:39 följande:

    Jag är ingen läkare, men jag precis som mari123 skriver så borde denna grupp vara liten. Och om man nu har både manliga och kvinnliga könskarakeristika, så borde man utgå från kromosomerna, och/eller hormonerna.

    Även om det nu finns personer som har både testiklar och livmorder, så motiverar det inte ett så stort genomslags kraft som ordet ''hen'', haft i språket, då denna grupp är såpass liten. 


    Inom den medicinska vetenskapen utgår man inte från någon specifik aspekt för att tilldela intersexuella personer ett biologiskt kön, utan man konstaterar att de är intersexuella, dvs. någonstans mittemellan man och kvinna. Sedan är det helt upp till varje intersexuell individ att själv identifiera sig som man, kvinna eller icke-binär. Nu pratar jag alltså inte om biologiskt kön längre, utan det kön man känner sig som.
  • Anonym (*)
    SweeneyToad skrev 2021-03-24 20:08:18 följande:
    Om man inte har ett medicinskt tillstånd, som t.ex. intersex, ja då är det löjligt att kalla sig ickebinär. 
    Fast intersex och icke-binär är två helt olika saker. Intersex handlar om det biologiska könet och att vara icke-binär om det upplevda. Vi har alla ett biologiskt kön och ett upplevt. För de flesta av oss stämmer dessa två överens. Det är då man är cis. För vissa stämmer de inte överens. Då är man trans. Det är också fullt möjligt att vara intersexuell och ändå känna sig som antingen man eller kvinna. Eller så kan man vara man eller kvinna biologiskt sett, men ändå känna sig som ingetdera, eller både och. Och då är man icke-binär. Givetvis kan man också vara intersexuell OCH icke-binär.
  • Anonym (*)

    Ordet "finaste" stör jag mig på, eller snarare hur det används på Facebook. "Middag/fika/myskväll/whatever med finaste". Oftast syftar personen på en god vän.

    När jag nu är inne på vad folk skriver på Facebook, så kan jag nämna ett till ord jag stör mig på där: "avklarad". "Första dagen på nya jobbet avklarad". "Flytten avklarad". "Första dagen på förskolan avklarad". Fast detta handlar nog mest om att jag stör mig på folks behov av att skryta om vad de gör. Och att de då alltid måste använda ordet "avklarad" av någon anledning.

  • Anonym (*)
    sextiotalist skrev 2021-03-25 06:59:34 följande:
    Om du uppfattar folks statusuppdateringar som skryt är trist.

    Jag upplever inget av det du nämnde som skryt utan mer en normal uppdatering.

    Jag måste ha massor av "skrytmånsar" bland mina vänner. För det är fullt normala statusuppdateringar i mitt flöde.
    Fast det handlar ju om att de vill berätta om hur duktiga de har varit som har klarat av första dagen på nya jobbet, t.ex. Öht den här kulturen med sociala medier handlar ju om att folk söker bekräftelse. Man berättar för alla man känner vad man gör hela tiden, och lägger upp bilder på det, för att få så många likes som möjligt. Har du inte tänkt på att detta beteende inte fanns innan sociala medier fanns? Det var ju inte så att folk gick runt på stan med megafoner och ropade ut vad de hade lagat till middag, samtidigt som de höll upp plakat med bilder på maträtten. Ändå klarade sig alla fint. Men nu har plötsligt alla detta behov av bekräftelse från allmänheten. Det ska läggas upp selfies i tid och otid, för att få höra hur snygg och fin man är.

    Sedan var det ju mest orden ?finaste? och ?avklarad? som mitt inlägg handlade om. Dessa ord används frekvent på Facebook och då blir det tröttsamt och pinsamt till slut, tycker jag. Du behöver inte dela min uppfattning. Men denna tråden går ju ut på just att skriva vilka ord man stör sig på. Självklart kommer inte alla andra i tråden att hålla med.
  • Anonym (*)
    Limeblad skrev 2021-03-25 07:20:39 följande:

    Enig!

    På tal om sociala medier men även familjeliv så stör jag mig något oerhört på ordet styrkekram.


    Ja! Jag också. Ett så otroligt pinsamt ord.
  • Anonym (*)
    Anonym (Jaaaaaaaaaaa) skrev 2021-03-25 09:42:55 följande:

    Fast tror du inte det var ett jäkla skvallrande och skrytande då med, fast man gjorde det ansikte mot ansikte? Vi har bara flyttat det till internet. 


    Skillnaden mot förr är att då berättade man bara för de närmaste. Vilket jag fortfarande tycker är helt ok. Om jag är stolt över att det gick bra första dagen på nya jobbet, så berättar jag det för min man. Vill jag få mitt utseende bekräftat, så söker jag den bekräftelsen hos min man. Men många nöjer sig ju inte med det idag, utan ska basunera ut till alla 583 vänner på Facebook vad som händer i deras liv och vad de har presterat. Allt för att jaga dessa likes för att få bekräftelse. Även de som bara fotar en blomma och lägger upp, blir ju gladare av 30 likes än av 3. Värst är i alla fall de som postar selfies. Ibland med en text som är helt orelaterad till selfien. "Ska ut på bio med finaste" t.ex. Jaha? Varför skriver du inte några rader om hur filmen var när du kommer hem istället? Vad har bilden på dig att göra med det faktum att du ska på bio? Det blir väldigt uppenbart att selfien är där bara för att få likes och kanske också positiva kommentarer om utseendet. Jag upplever kulturen kring sociala medier som väldigt narcissistisk.
  • Anonym (*)
    Anonym (Jaaaaaaaaaaa) skrev 2021-03-25 12:24:00 följande:

    Ja det är förstås sant. Haha, har svårt för det där också. Men det beror nog på att jag alltid haft sociala medier för min konst, främst. Och då är det ju en annan sak eftersom likes då kan betyda att en potentiell köpare ser mina grejer.


    Ja, då är det ju något helt annat och fullt förståeligt.
  • Anonym (*)

    Det jag stör mig allra mest på är nog när folk skriver ?en? istället för ?man?, för att de tycker att det är sexistiskt att skriva ?man?. Så otroligt fjantigt. Jag har däremot aldrig hört någon SÄGA ?en? istället för ?man?. Det verkar bara vara något folk skriver.

  • Anonym (*)
    korngryn skrev 2021-04-11 11:39:06 följande:

    Jag stör mig på folk som tror att affären är en lekplats ????

    Att man säger gå och handla är väl för att det låter så när man säger det i talspråk. Gå-å-handla. Det är ju egentligen ett slarvigt uttal av gå att handla. Det tror jag ingen säger nu för tiden. Men i skriftspråk ska det såklart vara gå (för) ATT handla.


    Exakt, det är talspråk att säga "gå och handla". Alltså inte språkligt fel.
  • Anonym (*)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-11 13:11:45 följande:

    Det jag stör mig på är språkpoliser som inte förstår skillnaden mellan tal- och skriftspråk, och därför ska påpeka att folk uttalar saker fel, såsom klassikern egentligen. 


    PRECIS! Det är så oerhört pinsamt med folk som tror att de är språkligt kunniga och så sitter de och rättar folks talspråk - även när talspråket är helt korrekt. Det är verkligen okunnigt att inte veta att vad som inte är korrekt skriftspråk kan vara helt korrekt talspråk.
  • Anonym (*)
    Panduro skrev 2021-04-14 06:44:45 följande:
    Vilken dialekt är ejenklien då?
    Håller med, ?ejenklien? är inte dialekt. Skulle inte ens säga att det är talspråk, det är felaktigt språkbruk, bara.
  • Anonym (*)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-14 12:22:15 följande:

    Ejeklien är kanske inte dialekt i ordets rätta bemärkelse, men det är definitivt talspråk. Det är en förenkling av uttalet, och sådana är svenskan full av. Jag kan garantera att även ert talspråk är fullt av sådana förenklingar. Hur många uttalar "fyrtio" precis som det stavas? Många säger nog typ "förti" eller möjligen "förtijo" (eftersom I före en vokal blir lite av ett J). Varför är det mer okej att säga "förti" än "ejenklien"?

    Som sagt, det här med att uttala ord som det stavas är relativt nytt (bland annat för att standardiseringen av skriftspråket är relativt nytt).


    För att precis alla säger "förti". Däremot upplever i alla fall jag att de allra flesta vuxna säger "egentli(g)en". "Ejenklien" brukar vara barn och en och annan obildad vuxen som säger. Jag har tolkat det som att "ejenklien" är en missuppfattning, dvs. att de som säger så, tror att det heter så även på skriftspråk.
  • Anonym (*)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-14 15:43:12 följande:

    Nej, "ejenklien" är ingen missuppfattning, det är en förenkling av uttalet, som har lett till att vissa (de som inte läser speciellt mycket, vilket jag anser inte är nödvändigtvis samma sak som att vara obildad) inte riktigt vet hur ordet ska stavas.

    Så här står det i en artikel jag hittade (kan inte länka av någon konstig anledning):

    Uttalet ?ejenklien? kan förklaras med att vi i detta fall, och i många andra, för över den första stavelsen sista ljud till nästa stavelse: att vi i uttalet delar upp ordet i delarna ?egen + tligen?. Att uttalet kommit att bli ?ejenklien? skulle då bero på att en stavelse i svenskan inte kan inledas av tl-, däremot med kl-. Detta i sin gör att vi får ett eng-ljud före k:et; ejengklien.


    Om man har dålig koll på hur ord stavas pga att man inte läser speciellt mycket så är man absolut obildad. Och jo, då är det en missuppfattning och därmed ett språkligt fel. Som sagt, de allra flesta vuxna säger "egentli(g)en" och då kan man inte säga att uttalet "ejenklien" hör till talspråket. Talapråket måste talas av majoriteten.
  • Anonym (*)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-14 19:01:06 följande:
    Det finns andra sätt att få kunskap (eller bildning) än genom att läsa sig till den.

    Nej, det är ingen missuppfattning på det sättet du menar, utan det handlar om hur man uttalar vissa bokstavsföljder eller kombinationer, vad som är enklare att säga helt enkelt. Talspråk har väldigt mycket färre regler och måsten än skriftspråk.

    Har du konkreta siffror på hur de allra flesta vuxna uttalar "egentligen", eller ger du uttryck för en åsikt (alltså inte det rekommenderade uttalet, utan hur det uttalas)? Samma sak med ditt påstående att talspråk måste talas av majoriteten, är det allmänt vedertaget bland lingvister eller är det din åsikt?
    Så klart det finns det, men om man inte vet hur ord stavas pga att man läser för lite, så är man obildad åtminstone i detta avseende.

    Du skrev ju själv att de uttalar det så pga att de inte vet hur det stavas, så är det ju en missuppfattning. Att uttalet beror på att det är enklare att säga är ovidkommande. Det beror fortfarande på en missuppfattning.

    Nej, det har jag inte. Jag skrev ju i inlägg 219 att det är så jag upplever det. Men jag kan ha fel. Jag kanske inte tänker på att var och varannan vuxen säger ?ejenkligen?. Jag gör det absolut inte i alla fall. Men jag antar att du gör det, eftersom du så ihärdig hävdar att det är korrekt språkbruk och normalt talspråk.

    Nej, jag vet inte om det är allmänt vedertaget bland lingvister, men hur definierar du talspråk då? Det är väl ganska självklart att talspråket är det sätt på vilket majoriteten av människor talar. Precis som ordboksdefinitioner kommer från allmänt språkbruk. Annars är ju var och varannan felsägning talspråk. Det räcker alltså med att det finns EN person som uttalar ett ord på ett visst sätt, för att det ska vara talspråk? Eller var drar du gränsen? Anser du överhuvudtaget att det finns felaktiga respektive korrekta sätt att tala?
  • Anonym (*)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-14 21:18:30 följande:
    Så, om nu "ejenklien" blir det uttal som flest personer använder om säg tio år, då anser du att det är det uttalet som är det korrekta och att "ejentlien" då är felaktigt språkbruk? Att om 51 procent säger "ejenklien" och 49 procent säger "ejentlien", då är det det senare som är det korrekta och de 49 procenten är obildade?
    Ja, helt korrekt, förutom att jag inte är så där petig med exakta procenttal. Ett verkligt exempel är ordet ?racket?. Ursprungligen heter det ?en racket?, men idag säger nästan alla ?ett rack?, vilket naturligtvis beror på missuppfattningen att ?racket? är bestämd form. Det är alltså på väg att ske en förändring i språket, där den korrekta obestämda formen är ?rack? och där korrekt genus är neutrum. Detta tar emot för mig att inse, eftersom ?en racket? fortfarande är korrekt form för mig. Men jag kan inte förneka språkets förändring. Många, om inte de flesta, förändringar i språket, har börjat som missuppfattningar. När tillräckligt många har anammat det nya sättet att tala (och skriva), har missuppfattningen övergått till att bli korrekt språkbruk.
  • Anonym (*)
    Aniiee skrev 2021-04-14 22:18:56 följande:
    Jagn som är lite obildad vad gäller svenska språket, vill veta vad ljudskillnaden blir i om det är ett j eller ett g i din förklaring om egentli(g)en/ejenklien. Jag blir lite nyfiken eftersom det i mitt huvud blir ett hårt g när du skriver egentli(g)en som ett sätt att uttala ordet, men i min, mycket ringa vill jag medge, erfarenhet av språket har jag aldrig hört någon uttala egentligen med hårt g i början.

    Däremot har jag en bekant vars farfar kunde säga "ejentärligen" när han på skoj överdrev sin teater-svenska (gammal teater-skådis). Vilket ju inte direkt är i närheten av korrekt, men rätt roligt.
    Ja, det andra g:et är ett hårt g, men det brukar ju inte uttalas. Det var därför jag satte det inom parentes. Jag är osäker på vad du menar, eftersom du skriver ?hårt g i början?. Det första g:et uttalas ju som j.
Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med