• Wed 24 Mar 2021 09:41
    1340 visningar
    21 svar
    21
    1340

    8 månader och väger 13.5 kg

    Hej alla glada!

    Idag är jag lite ledsen då vi fick veta från bvc att lillan är lite väl stor och att hon ska göra lite utredningar och dylikkt på barnmedicin. Hon har alltid varit stor. När hon var 6 månader vägde hon 11.7 kg och var 72 lång. Hon har alltid varit " satt" och kraftig. Men hon utveclas som hon ska. Hon kan sitta upp och prata och skratta .

    Till grejen hör att hon äter inte så mycket tycker jag. Eller vad tycker ni?

    6.30 välling 160 ml

    10.00 gröt eller macka mild yoghurt

    13.00 lunch 8 mån. Burk

    16.00 gröt eller middag 1 port

    18.30 välling 160 ml

    Tyvärr äter hon en gång på natten. Försöker att ta bort detta. Nu äter hon 150 ml .

    Snälla. Ska jag vara orolig tycker ni ?

  • Svar på tråden 8 månader och väger 13.5 kg
  • Wed 24 Mar 2021 10:06
    #1

    Alldeles för mycket gröt och välling!

  • Wed 24 Mar 2021 10:11
    #2

    Ja det låter som alldeles för mycket gröt och välling. Och burkmat i all ära men satsa på att ge god hemgjord mat istället så hon lär sig äta. Burkmat smakar absolut ingenting.

  • Wed 24 Mar 2021 10:21
    #3

    Jag tycker också att det verka ganska mycket. Vid den ålder åt mitt yngsta barn (som vägde inte så lite) 5 gånger om dagen, ungefär såhär: mjölk två gånger om dagen, en portion havregrynsgröt med lite frukt, en portion grönsaker med lite annat (t.ex. potatis) och en portion frukt. 

  • Wed 24 Mar 2021 10:27
    #4

    Bvc är extremt löjliga med vikt min dotter väger 12 kg och är 9 månader det ända dom pratar om på bvc är att få ner henne i vikt, jag lyssnar inte då pappan och alla hans syskon va stora barn så dom har en gen för det han syskon är rätt små nu( tvillingar) men han är stor gissa vad mössan han hade som 3åring kan jag ha på mig nu... han har ett sjuk stort huvud och är bred å 185 lång:) jag och dottern kan ha samma mössor nu haha så är förmodligen inget fel på ditt barn och jag tycker faktiskt ditt barn äter rätt lite gemfört med mitt

  • Wed 24 Mar 2021 10:29
    #5

    Tycker att det låter som hon får för många mål med välling/gröt. Oss sa det att två mål gröt/välling var lagom per dag. Till frukost och sista målet på kvällen. Hade försökt byta ut mot riktigt mat och mer frukt/grönsaker. Så min 8 månaders åt enligt följande:

    06.30 gröt till frukost

    10.00 frukt/lättare mellanmål tex lite äggröra

    12.00 lunch hemlagad mat. Oftadt det vi åt(vi plockade ut hennes mat innan vi saltade och delade sen till lämplig bitar som vi visste att hon klarade av. motsvarande 1 burk.

    14.30 frukt till mellanmål

    16.30-17 middag samma som med lunch

    18.30 gröt/välling till kvällsmål.

  • Wed 24 Mar 2021 10:58
    #6

    Det är ju bra att de kollar.

    Mina ungar har varit i andra ändan av skalan. Min trea vägde vid 1 år 7,2 kg och var 69 cm lång och det blev så småningom utredningar även för det vilket var lite läskigt eftersom ett av de vanligaste felen vid tillväxtproblematik var inkompetenta föräldrar. Då var jag tacksam för att han var nummer tre och inte mitt första barn så jag iaf hade två referensungar som växte som de skulle :)

    Förhoppningsvis är det inget fel men kan vara bra att få träffa dietist och någon som ser över intaget. Det är alltid nyttigt med andras ögon.

  • Wed 24 Mar 2021 10:59
    #7
    Lilant skrev 2021-03-24 10:27:55 följande:

    Bvc är extremt löjliga med vikt min dotter väger 12 kg och är 9 månader det ända dom pratar om på bvc är att få ner henne i vikt, jag lyssnar inte då pappan och alla hans syskon va stora barn så dom har en gen för det han syskon är rätt små nu( tvillingar) men han är stor gissa vad mössan han hade som 3åring kan jag ha på mig nu... han har ett sjuk stort huvud och är bred å 185 lång:) jag och dottern kan ha samma mössor nu haha så är förmodligen inget fel på ditt barn och jag tycker faktiskt ditt barn äter rätt lite gemfört med mitt


    Det finns ju förmodligen en anledning till varför BVC som du uttrycker det är löjliga med detta. Och det är att det finns ett faktiskt problem kring att allt fler barn får problem med övervikt och fetma redan i väldigt tidig ålder. Det finns inget som helst löjligt med det och man gör sitt barn en otjänst om man barnsligt och obstinat bara skiter i att lyssna. Självklart blir inte alla stora bebisar feta barn. Men det är bättre att lägga in en god kost för barnet redan nu för att minimera riskerna.

    Du anser alltså att ts barn äter lite och varierat? En god kost om man ser utifrån att barnet redan är väldigt stort?

    Du hade gjort ts en större tjänst om du kommit med tips på hur hon istället kan byta ut något/några mål gröt eller välling till ett bättre alternativ.
  • Wed 24 Mar 2021 11:00
    #8

    Och ts. Ta inte det jag skriver som kritik nu!

  • Wed 24 Mar 2021 11:01
    #9

    Men vad säger bvc? Jag tolkar det som att de vill utreda, inte att ni ska begränsa maten eller försöka få ner barnet i vikt?

  • Wed 24 Mar 2021 11:19
    #10
    Frenja07 skrev 2021-03-24 10:59:09 följande:

    Det finns ju förmodligen en anledning till varför BVC som du uttrycker det är löjliga med detta. Och det är att det finns ett faktiskt problem kring att allt fler barn får problem med övervikt och fetma redan i väldigt tidig ålder. Det finns inget som helst löjligt med det och man gör sitt barn en otjänst om man barnsligt och obstinat bara skiter i att lyssna. Självklart blir inte alla stora bebisar feta barn. Men det är bättre att lägga in en god kost för barnet redan nu för att minimera riskerna.

    Du anser alltså att ts barn äter lite och varierat? En god kost om man ser utifrån att barnet redan är väldigt stort?

    Du hade gjort ts en större tjänst om du kommit med tips på hur hon istället kan byta ut något/några mål gröt eller välling till ett bättre alternativ.


    Fel... vi gav våran dotter varierad kost och hon älskade att äta olika saker nu efter alla deras påhopp om hur hon ska äta så har hon börjat matvägra tyvärr bvcs rekomendetioner va enbart välling å gröt vi blev nästan halshuggna för vi gav henne potatis vid 4 månader. Men du vet ju inte hela historian heller hur? Min tant på bvc hade stor problematik med sin egen vikt och att hennes eget barn va född 2 månader för tidigt och därför tyckte hon de va fel på alla stora barn. Hennes grannbarn vägde 4 kg när han kom ut och hennes runt 2 hon trodde seriöst de va nått fel på grannbarnet enbart pga hennes eget barn va litet. Hon försökte även få ner mig i vikt trotts att jag är normalviktig (va till och med lite underviktig efter jag fött då jag med av extremt illamående) min nya bvc tant bryr sig inte ett dugg om min dotters vikt då hon är både lång och normal tjock. Dessutom så kommer inte min dotter lida av fetma då vi redan nu har tagit kontroll och producerar vår egen mat :)
Svar på tråden 8 månader och väger 13.5 kg