Inlägg från: Challenger |Visa alla inlägg
  • Challenger

    Brister i engagemang i förskoleklass

    Berguven skrev 2021-03-26 13:04:33 följande:
    Geggan? Vad ska personalen göra åt att ditt barn leker i gegga? Hindra honom?

    Nu jobbar jag på förskola men det är det bästa barnen vet är att få gå ut en regnig dag och leka med geggamojja.

    Jag förstår att du tycker att bristen på tillsyn är jobbig och du bör verkligen ta upp det med personalen men att ditt barn leker med gegga och blir skitig och säkerligen har riktigt roligt medan han leker är bara konstigt. Du får väl säga till honom att du förbjuder honom att leka i geggan...
    Ja, jag får väl göra det. Det finns andra sysselsättningar. Borde finnas i vart fall. 
  • Challenger
    Litorina skrev 2021-03-26 16:02:55 följande:
    Hur skulle de barnen upptäckas?
    De ser väl vilka som är föräldrar? Hur länge de varit i Sverige osv.
  • Challenger
    Cartjan1 skrev 2021-03-27 00:57:46 följande:

    Är Grundlärare med behörighet fritidshem och om du har en känsla av att det bara är förvaring så lyft det med den ansvariga personalen och fråga kring deras pedagogiska verksamhet. Det ingår nämligen att den ska synliggöras även för vårdnadshavare (via blogg, i korridorer, veckobrev eller dylikt) - däremot så vet jag att många verksamheter just nu har fått dra in på det för att det knappt finns personal till att hålla fritids öppet pga pandemin. Så det kan ju vara en rutin som de tillfälligt drar in på.

    Sedan så är min erfarenhet att de flesta fritidshem avslutar sina organiserade aktiviteter (med pedagogiska mål) kring mellanmålet för att sedan ge utrymme för fri lek. I läroplanen står det att fritidshemmet ska erbjuda lika delar av pedagogiskt lärande som utrymme för rekreation och egen utveckling. Så om ni hämtar sent på eftermiddagen så låter det inte konstigt om det mest är utelek och inget mer. Även barn behöver få tid att bara vara, om vuxna konstant lägger sig i och försöker styra leken så kan det vara hämmande. Att ditt barn ofta är ensamt förstår jag är tufft som förälder att se men det behöver inte betyda att barnet är ensamt hela dagen - många av mina elever som stannar sent på eftermiddagarna drar sig ofta undan och vill vara ensamma mot slutet. De är trötta av all socialisation och vill filura för sig själva. Så prata med personalen och se vad de säger :)

    Hoppas att det kommer kännas bättre!


    Jo, jag har känslan av att det mest är förvaring och att tillsynen brister. Har även ett äldre barn som tidigare gick i förskoleklass i den skolan. Den gången hade skolan så dålig tillsyn att barnen fritt kunde traska iväg och var borta någon timme varpå personalen började leta efter dem. De hade gått iväg till ett vattendrag för att kasta stenar i vattnet. 

    I mina öron låter det lite konstigt att det hela tiden framhålls vilken fantastisk pedagogisk verksamhet det bedrivs i förskolan, men det enda man ser är ett ensamma barn som lämnas vind för våg och tom kan traska iväg själva från skolområdet utan att någon personal reagerar trots att barnen bara är 6 år gamla.

    Jag tycker det där med låg personaltäthet och "fri lek" mest låter som ett argument för att dra ned på personalen och spara kostnader. Du får ursäkta, men jag blir faktiskt lite upprörd. Om det ska vara "fri lek" och bristande tillsyn förstår jag faktiskt inte varför man gör denna verksamhet obligatorisk. Visst, det är inte obligatoriskt efter lunch, men jag har ju inte valet att inte låta sonen gå i förskolan och jag kan exempelvis inte lämna honom på annan pedagogisk verksamhet på annan plats hela dagen. Jag kan inte åka och hämta honom mitt på dagen och låta honom vara någon annanstans hela eftermiddagen. Det finns inte tid till det. Det som erbjuds honom på eftermiddagen tycks inte vara någonting på den skolan. Varför ska han sitta och ha tråkigt en halv dag och låta personalen kalla det för "fri lek"? De skulle lika gärna kunna kalla det för "lämna barnen åt sitt öde och gå därifrån". Eller hur? Det är ju så det fungerar. 
  • Challenger
    Spucks skrev 2021-03-27 07:46:56 följande:

    Jag tycker att det låter jättebra! Barnen SKA leka fritt och inte konstant bli underhållen av någon eller något. Jag ser det alltså som underbart om mina barn kan leka fritt ute, utan att pedagogerna lägga sig i. Speciellt eftersom du klagar på att det är stökig i skolan. En anledning till stökiga skolor i Sverige är att barn blir underhållen alldeles för mycket, vilket leder till att månge inte klara av att INTE bli underhållen under en längre tid. Dem förväntar sig bli animderad konstant och kan inte bara sitta tysta och lyssna eller jobba ett tag. 


    Och geggan ... vad underbart! Jag älskar när mina barn är helst smutsiga, för då har dem lekt ordentligt. Ju smutsigare desto bättre.


    Det fantastisk är ju också att jag känner till att barn blivit orosanmälda av skolan för att det haft för skitiga ytterkläder. Den är rolig eller hur? Först skiter skolan i barnen så de kan grisa ned sig hur som helst. När så kläderna inte är hela och rena dagen efter så reagerar någon "pedagog" vid påklädning och skickar in en orosanmälan. 
  • Challenger
    Litorina skrev 2021-03-27 10:33:34 följande:
    Förmodligen har smutsiga kläder varit en av flera saker. Personen som blev anmäld ville nog inte berätta om resten.

    Du skriver att du har tidigare dålig erfarenhet av skolan. Varför väljer du då samma skola igen? (Förstår så klart om det bara finns en skola på orten!)

    Vad gjorde du när äldre barnet gick där för att förbättra skolan? Helt ärligt låter det som att du gillar att beklaga dig men inte att föra en konstruktiv dialog. Hade jag varit i din sits hade jag gjort det för länge sedan. 3/4 av läsåret har du låtit ditt barn vara på ett ställe du tycker är dåligt utan att du försökt ändra något. Varför?
    Det är skolan som ligger närmast och det är därför.
    Om det funnits annat i bakgrunden vet jag inte och inte du heller.
    Men jag tvivlar inte en sekund på att det stämmer. 
    Du kan själv gå in och läsa de dokument som förskolan har att följa. Är inte ytterkläderna hela och rena i rätt storlek kan det vara ett argument för att sända in en orosanmälan till socialen. Hellre en anmälan för mycket än en för lite. 

    Många har haft synpunkter på missförhållanden genom åren, men tyvärr tycks det inte hända så mycket. Dessutom är det väl skolans uppgift att kvalitetssäkra sin verksamhet? Det kan väl inte vara vår uppgift som föräldrar? Jag jobbar ju inte inom skolan som pedagog. De borde vara medvetna om vad som krävs.
  • Challenger
    Litorina skrev 2021-03-27 11:52:15 följande:
    Ja, det är absolut skolans ansvar! Där är vi helt överens.

    Men du har också ett föräldraansvar att säga till. Att ha sitt barn på ett dåligt fritids i ett halvår utan att varken ha pratat med personalen om problemen eller gått ner i arbetstid för att korta ner barnets dagar tycker jag är rätt märkligt. Ditt barn kan inte föra sin egen talan. Du måste göra det åt honom, även om du tycker att det är jobbigt. Och det är personalen du ska prata med i första hand, inte rektor. Mitt tips är att ta upp det med utgångspunkt från din sons beteende. Säg att ni tycker att det är oroande att han så ofta sitter ensam och ta samtalet därifrån.
    Vi ska väl inte behöva gå ned i arbetstid för att skola och fritids inte kan sköta sin verksamhet? Vad är det för dumheter?!

    Personalen har det pratats med, men det händer ju ingenting. 
  • Challenger
    Litorina skrev 2021-03-27 20:27:33 följande:
    Ok, det har du inte skrivit så det visste jag inte (att du pratat med dem). Vad är deras förklaring till att din son är ensam?

    Givetvis borde de ha en bra verksamhet, men det spelar ju ingen roll för din son i nuläget vilken vuxen som gör fel. När det kommer till ens barns välmående kan man inte hålla på med maktkamper. Då hjälper man barnet, oavsett vems fel det är att barnet inte har det bra.

    Att gå ner i tid när man har små barn är ingen dumhet, det är en laglig rätt/förmån som många använder sig av bland annat för att det kan vara tufft med långa dagar på förskola/fritids, även om de har bra verksamhet.
    De svarade bara väldigt svepande att de ska titta på det, vara lite mer uppmärksamma o.s.v. För oss handlar det inte om någon maktkamp, utan vi vill bara att vårt barn ska ha det bra under den tid han är i skola och fritids. 

    Själva vitsen med fritids är ju att barnet ska få en vettig fritidssysselsättning under den tid föräldrarna sköter sina arbeten och håller samhället igång. Skulle alla bara vara hemma och ta hand om sina barn, skulle väldigt mycket i samhället upphöra att fungera. 

    Dessutom är det så att vi genom våra arbeten får en försörjning. En försörjning vi behöver för att kunna betala för boende och mat bland annat. Lösningen för oss är inte att sluta och jobba bara för att fritids inte sköter sin verksamhet. 
  • Challenger
    Sommarlöv skrev 2021-03-28 10:17:20 följande:
    Vi har haft jättehög smittspridning på vår skola. Nu har hälften av alla pedagoger haft covid 19 på skolan. Har man kollegor med små barn så är det ju så att de måste vabba väldigt mycket. Min närmsta kollega har varit borta nästan 50 %. Jag får jobba dubbelt upp, utan något extra ersättning för det. Jag har endast 3 timmars planering för att planera all undervisning då jag arbetar i förskoleklass. Jag kan säga att jag är mer än redo för semester. Jag och alla andra lärare som fått dra ett stort lass under det här året. Jag blir minst sagt provocerad när folka som inte jobbar i skolan uttalar sig att det inte är hög smittspridning i skolan och att vi lärare inte har en hög arbetsbelastning (det hade vi redan innan, nu är den helt absurd).
    Du har min fulla sympati. Jag fattar ju att det är totalt bullshit att smittan inte sprids i skolan. Lärare och deras anhöriga är sannerligen en utsatt grupp i denna pandemi. Jag känner till skolpersonal som även dött i smittan. Ändå säger vår själva Folkhälsomyndighet att barnen inte smittar, inte driver smittan. Att lärare inte är sjukare än taxiförare osv.

    I en veckorapport som Folkhälsomyndigheten själva släppte i november förra året, gick det faktiskt att uttyda att skolan var den arbetsplats där det spreds mest smitta. Det har myndigheten försökt tona ned och lyfter på nytt en rapport från april, där de hävdar att skolpersonal inte är sjukare än andra. Det kommer sig (tror jag) av att smittan i april var en utpräglad klustersmitta och vi har över 200 tusen lärare och pedagoger. Slår man ut det på så många, där smittan bara härjar i enstaka kluster ser det inte så illa ut. Dagens smittsituation däremot ser helt annorlunda ut, där smittan förekommer mer jämnt över hela landet och jag vet ju också att personalsituationen med anledning av det är väldigt ansträngd.

    Så jävla löjligt från Folkhälosmyndigheten och alla som kan något om det här vet om det. Såg en intervju med Fredrik Elgh, Björn Olsen m.fl. och de nämnde just det här.

    Är glad för en del konkreta och bra tips jag fått i tråden. En del ska jag lyfta på nytt med skolan. Däremot kan jag inte gå ned i arbetstid. Lagstöd hit och dit, men jag kan inte jobba mindre än fulltid på mitt jobb. Det är heldag eller inget jobb alls. Så ser min situation ut och därför är jag tacksam för att kvarvarande barn inte bara lämnas vind för våg åt sitt öde redan vid 14:30 bara för att många pedagoger går hem då. Kan även tillägga att han lämnas vid 8 när skolan börjar. Han har inget morgonfritids så jag upplever inte att han är trött. Bara ensam mot slutet av dagen. 
  • Challenger
    Sommarlöv skrev 2021-03-28 14:34:34 följande:
    Man ska inte behöva gå ner i tid, fritids ska funka ändå. Du kanske kan fråga honom vad han skulle vilja göra mot slutet av dagen på fritids. Jag kan uppleva att många barn känner sig mer ensamma utomhus än inomhus, då det är större yta att förhålla sig på. Det är lättare att hitta någon att ansluta till, som t ex spelar spel eller liknande. Den fria leken är ofta bra, om det finns saker att hitta på. 

    När min äldsta son gick i trean så slutade alla hans vänner på fritids, och han kände sig då ganska ensam då han tyckte det var svårt att häng med de som gick i paralellklassen (ha började på skolan efter att vi flyttat till ny stad när han gick i 2:an) Vi hade inte möjlighet att gå ner i tid då. Vi löste det så att minst någon dag i veckan så följde han med någon kompis hem eller gick hem till sin mormor och morfar. Kan det vara en lösning. Känner du de andra föräldrarna? 
    I och med pandemin är farmor/mormor uteslutet. Tror inte någon annan förälder vill ta hand om vår sån dagligdags. Någon gång är säkert okej, men inte varje dag. 
  • Challenger
    Jemp skrev 2021-03-28 20:27:40 följande:

    Men vad är det du tycker brister?

    Din son är ensam för att hans kompisar är sjuka (personalens fel?) och för att han är trött, men ändå vill du att han ska ha mer styrd aktivitet? Och mindre utelek pga ett inbillat behov att tvätta?

    Visst har personalen ett ansvar för att försöka få in honom mer i gruppen. Om han vill. Det kanske inte lämpligast görs i slutet av en lång dag. Säger han själv att han är ensam? Vill han göra mer? Tänker på mig själv som ofta var ensam på skolgården som liten. Framförallt då jag är introvert och inte orkar kämpa för att vara social en hel dag när inte de "äkta" kompisarna var på plats.


    Det behöver givetvis inte vara personalens fel att de andra barnen är sjuka. Det är inte va jag säger. 

    Jag menar bara att det är personalens uppgift att se till att alla barn blir sedda. Är hans bästis inte där, gäller det att han kommer in i andra sociala sammanhang. Att han leker med andra. Om inte det fungerar kan ju faktiskt någon ur personalen sitta lite med honom. Engagera sig osv, så han slipper sitta ensam i ett hörn på skolgården och ha tråkigt. Tycker det bara är sunt förnuft. Han säger att det är tråkigt ja att vara där ja.
  • Challenger
    Jemp skrev 2021-03-28 20:27:40 följande:

    Men vad är det du tycker brister?

    Din son är ensam för att hans kompisar är sjuka (personalens fel?) och för att han är trött, men ändå vill du att han ska ha mer styrd aktivitet? Och mindre utelek pga ett inbillat behov att tvätta?

    Visst har personalen ett ansvar för att försöka få in honom mer i gruppen. Om han vill. Det kanske inte lämpligast görs i slutet av en lång dag. Säger han själv att han är ensam? Vill han göra mer? Tänker på mig själv som ofta var ensam på skolgården som liten. Framförallt då jag är introvert och inte orkar kämpa för att vara social en hel dag när inte de "äkta" kompisarna var på plats.


    Glömde att kommentera det här med tvättningen. Det är inget inbillat behov. Kläderna är så skitiga att det ser ut som han rullat runt i lervälling. Byxor och jacka skulle nästan stå av sig själva av fasttorkad lera. 
    Man får dammsuga sätena på bilen. Har ibland haft med oss svarta plastsäckar som han får sitta på i bilen, för annars måste jag sanera den också. Jag kan inte ens köra kläderna i maskinen utan att grovrengöra dem med trädgårdsslangen då jag inte vill fylla tvättmaskinen med ett halvt kilo sand. Någon gång kan väl vara okej att man får stå med det, men inte VARJE dag. Och ja, jag har hört talas om folk som blivit orosanmälda för att deras barns ytterkläder "alltid" är så skitiga. Ja, vad fan beror det på.,, Rynkar på näsan

    Men kanske har ni rätt. Jag slutar med att tvätta dem. I alla fall inte mer än en gång i veckan. Tycker det känns helt orimligt att jag ska stå med det här VARJE dag. 
  • Challenger
    Tow2Mater skrev 2021-03-29 23:34:38 följande:
    Men alltså hur ser deras gård ut? Rullar de sig i svinstian med grisar eller vad? I förskoleklass borde väl barnet vara gammalt nog att lyssna om du ber det inte rulla sig i lera. Skulle ju få krupp for mindre.
    Ja, man undrar ju. Det finns rätt stora sandytor, gungor, klätterställningar m.m. men även en del asfaltsytor. 
    Eftersom jag inte är med honom på dagarna är det svårt att få honom att lyssna på mig. Vad jag har sagt dagen eller dagarna innan är nog rätt bortglömt en eller flera dagar senare. Speciellt om denna aktivitet är något som det uppmuntras till i "skolan". 
  • Challenger
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-30 11:22:03 följande:

    Har det blivit bättre sedan du bad barnet att inte rulla i leran?


    Nej.
  • Challenger
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-30 13:40:19 följande:

    Du beskriver ju en vanlig skolgård. Så här års är det blött och grisigt ute men ytterkläder är gjorda för det. Sluta tvätta och borsta istället av leran när den torkar. Vill du att personalen ska hindra ditt barn från att leka där det är smutsigt? Att ett barn inte får leka och smutsa ner sig är större fog för en anmälan än leriga kläder, om det är det som du är rädd för. Det är inga konstigheter att fritids inte har någon pedagogisk verksamhet strax innan de sista barnen går hem. 


    Det är även en del gräsytor, som är rätt leriga.
    Att "borsta" av leran gör inte att kläderna ser direkt rena ut.

    Ja, det hade varit önskvärt att inte leka i de värsta lergroparna. Det är ju barn och inte grisar vi pratar om. 

    Jag skulle önska att det fanns ett engagemang även efter lunch och att man inte bara lämnar barnen vind för våg och själva sitter och fikar.
Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass