• Anonym (Förkrossad)

Ex flickvän med borderline

Tjena! För ungefär två veckor sen så gjorde jag och mitt ex med borderline slut. Vi har haft våra ups and downs i cirka ett och ett halvt år nu. Vi hade det igentligen rätt bra. Visst att hon kunde haka upp sig på små grejer och sånt. Ju längre tiden gick ju mer accepterade jag att hon kunde bli väldigt lätt arg. I början brukade jag dock vara förvirrad över hennes beteende och vid flera tillfällen försökt att lämna henne. Då har hon hotat med sitt liv och sagt att jag är hela hennes värld osv. Nu till anledning varför vi gjorde slut och min fråga. Hon hade ett krav jag aldrig ville gå med på vilket var att blocka två av mina vänner eller rättaresagt min närmaste vän och hans flickvän. Hon kom på fel fot med båda två i början och sedan dess i princip hatat dom. Hon brukade säga att om inte du blockar dom så tar jag mitt liv eller så lämnar jag dig. Så veckan innan vi blev osams så sa jag åt henne att jag måste få ha kompisar och du får gärna ha dina. Hon gick med på det slutligen men inte med ren vilja. Som man förväntade sig började hon kräva att jag skulle blocka dom igen och nu så hade jag fått nog och sa att, antingen accepterar att jag har vänner eller så lämnar jag för gott. Hon gick med på det. Bad för sitt liv sa att hon inte skulle göra mig besviken. Till dagen efter då vi gjorde slut. Hon var väldigt off dagen efter så jag frågade henne vad felet var. Självklart var hon fortfarande arg för att jag ville prata eller umgås med mina vänner. Då skälde jag ut henne för att jag inte klarar av att leva utan mina vänner. Att vi måste kunna respektera varandra och låta varandra ha vänner. Dom här vännerna har jag känt i cirka 16 år nu lixom. Efter detta tvär vänder hon. Hon svarade knappt längre. Hon är kort i svaren. Hon är allmänt spydig och har en attityd. Allt gick bara utför. Hon började med att hon varit otrogen med en annan kille osv. Hon kände ingen ånger alls över detta (om det nu ens vore sant).Hon skickade bild på att hennes kompis bekräftade att hon gjort det (i princip stod det, visst låg jag med honom vid den tidpunkten? och hennes kompis hade bara svarat "ja"). Hon talade om för sina vänner och familj hur elak jag är. Fastän jag kommit att accepterat hennes utbrott förutom det där kravet. Så tillslut påstår hon att alla hennes vänner hatar mig. Hennes familj hatar mig. Hon hatar mig. Hon sa redan ett par dagar efter vårt uppbrott att hon börjat dejta en ny. Jag vet inte om hon säger sånt här för att såra mig men hon vet att det sårar extremt mycket oavsett. Jag har försökt gör allt för att hon skulle prata med mig så att vi kunde reda ut det här men ingenting funkade. Nu tok vägrar hon att prata med mig. Hon har bokstavligen blockat mig överallt. Hon vill aldrig ha med mig att göra igen. Hon påstår att hon tappat känslorna ett bra tag nu osv. Hon påstår att allt är mitt fel. Jag bröt ihop slutligen i ett samtal med henne men hon hån fnissa och kände ingen empati. Jag älskar henne fortfarande över allt annat. Hon är den finaste tjejen jag sett. När hon var snäll var hon det bästa som fanns. Jag har det så extremt tufft just nu. Jag behandlade henne som en ängel. Jag gjorde allt jag kunde för henne. Så mina fråga är. Så pass mycket hat hon har fått för mig, så mycket skit hon snackat om mig. Hennes påståenden om att hon legat med någon annan i vårt förhållande eller att hon börjat dejta en ny. All denna förakt emot mig. Som att hon kunde gå vidare utan problem över en natt. Riktigt turbulent var det. Är det vanligt bland folk med borderline? Att gå till en sån grad. Finns det någon chans att hon kommer tillbaka? Att hon kommer ångra sig så småning om. Somsagt så har jag låtit henne vara i cirka två veckor nu men jag testade ta kontakt igen för att se hur hon mådde men hon i princip skrek på mig att hon aldrig mera vill veta av mig osv. Jag vet att jag kanske borde släppa henne men finns det någon chans att hon släpper detta. Att detta bara var en fas och att hon kommer ångra sig och höra av sig. Ni med erfarenhet med borderline eller ni som har borderline, vad tror ni ?

• Svar på tråden Ex flickvän med borderline
  • Anonym (Bordis)
    Anonym (*) skrev 2021-04-03 07:20:18 följande:

Ja, det är så borderlinepersoner resonerar. Det är alltså därför du visar sådan förståelse för flickvännen hela tiden - för att du också har borderline. Jag försöker inte förminska era känslor. Jag vet att borderlinepersoner har väldigt lätt att bli svartsjuka, och dessutom har ett större bekräftelsebehov än andra, och jag förstår att detta kan leda till stort psykiskt lidande när man som borderlineperson upplever att ens partner ger för mycket uppmärksamhet åt någon annan.

MEN jag vet också att den svartsjukan och det bekräftelsebehovet som en borderlineperson känner, inte är normala. De beror ju på att personen ifråga har en personlighetsstörning. Personen har alltså ingen rätt att kräva att partnern ska bryta med sina vänner bara för att hen ska känna sig lugn. Vänner kan vara precis lika viktiga för en som ens partner är. Det är inget konstigt med det. Jag förstår att om man har borderline så har man ofta behov av att få bekräftelse på att man är sin partners nummer ett i livet, och då kan man må väldigt dåligt av att se att partnern ägnar mycket tid åt vänner, i synnerhet en vän av motsatt kön. Men problemet ligger faktiskt hos TS flickvän här. Hon kommer aldrig att kunna ha ett fungerande förhållande om hon fortsätter kräva att hennes partners ska ge upp sina vänner för hennes skull. Som tur är finns det ju en lösning på problemet och det är att hon söker behandling för sin borderlinestörning, om hon inte redan gjort det. Det är alltså hennes ansvar att försöka jobba med sig själv (med hjälp av en professionell person), för att bli av med sin sjukliga svartsjuka.

Till och med kriminella människor behöver visa sin lojalitet inför sina partners. Inget konstigt att behöva visa vart lojaliteten ligger. TS är ju den som vill att tjejen ska komma tillbaka, och han är den som sitter och "lipar", men han förstår inte att hans handlingar gör hans relation omöjlig för henne. Har han inte det som krävs, den lojaliteten som krävs och det engagemanget. Och har han inte det som krävs så får han gå vidare för han sätter sina egna behov och sig själv först. Han är inte rätt för henne när hon har den problematiken att hon behöver mycket bekräftelse, trygghet och mycket visad lojalitet i en relation. Det är något hon kommer fortsätta ha i lång tid fram över och grundläggande behov. Han är galen om han tror att hon ska ändra detta och sätta hans behov av sin kompis och dennes tjej före hennes grunläggande behov av extrem lojalitet, bekräftelse och trygghet. Bara att acceptera att hon är sådan, och inte ha en orealistisk syn att hon helt plötsligt skulle vilja vara i ett förhållande som visade henne otrygghet, ickebekräftelse och olojalitet.
  • Anonym (*)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-03 18:46:30 följande:

Till och med kriminella människor behöver visa sin lojalitet inför sina partners. Inget konstigt att behöva visa vart lojaliteten ligger. TS är ju den som vill att tjejen ska komma tillbaka, och han är den som sitter och "lipar", men han förstår inte att hans handlingar gör hans relation omöjlig för henne. Har han inte det som krävs, den lojaliteten som krävs och det engagemanget. Och har han inte det som krävs så får han gå vidare för han sätter sina egna behov och sig själv först. Han är inte rätt för henne när hon har den problematiken att hon behöver mycket bekräftelse, trygghet och mycket visad lojalitet i en relation. Det är något hon kommer fortsätta ha i lång tid fram över och grundläggande behov. Han är galen om han tror att hon ska ändra detta och sätta hans behov av sin kompis och dennes tjej före hennes grunläggande behov av extrem lojalitet, bekräftelse och trygghet. Bara att acceptera att hon är sådan, och inte ha en orealistisk syn att hon helt plötsligt skulle vilja vara i ett förhållande som visade henne otrygghet, ickebekräftelse och olojalitet.

Nej, TS sätter inte sina egna behov först. Han sätter gränser. Bara för att flickvännen har borderline så betyder inte det att hon har rätt att kräva vad som helst och att TS måste tillgodose alla hennes behov. TS har också behov, känslor och rättigheter.

Som jag skrev tidigare så ligger problemet hos henne och inte hos TS. Du skriver hela tiden som om de enda två alternativ som finns är att TS väljer vännerna eller flickvännen. Alternativet att flickvännen jobbar med sig själv och sitt extrema bekräftelsebehov verkar inte existera för dig.
  • Anonym (Bordis)
    Anonym (*) skrev 2021-04-03 19:05:39 följande:

Nej, TS sätter inte sina egna behov först. Han sätter gränser. Bara för att flickvännen har borderline så betyder inte det att hon har rätt att kräva vad som helst och att TS måste tillgodose alla hennes behov. TS har också behov, känslor och rättigheter.

Som jag skrev tidigare så ligger problemet hos henne och inte hos TS. Du skriver hela tiden som om de enda två alternativ som finns är att TS väljer vännerna eller flickvännen. Alternativet att flickvännen jobbar med sig själv och sitt extrema bekräftelsebehov verkar inte existera för dig.

Jag tycker det är hon som sätter gränser. Med rätta. Och hon står fast vid sin gräns att inte komma tillbaka. Hon måste ju värna om suna egna känslor. TS behöver ju inte vara med henne om han inte ställwr upp på gränsen hon satte. Han får antingen jobba med sig själv eller vara själv eller hoppas att han träffar någon som klarar av otryggheten han ger i en relation och klarar av att vara dörrmatta åt honom utan att fara illa. Varför ska hon ändra sig och bli en dörrmatta för TS? Av vilken anledning skulle hon göra så mot sig själv? Bara för att TS kräver att han ska få göra som han vill så ska hon sluta att ta hand om sina egna behov, varför då? Så bara för att hon har borderline ska hon bli behandlad så dåligt av TS?
  • Anonym (Svartie)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-03 20:44:21 följande:

Jag tycker det är hon som sätter gränser. Med rätta. Och hon står fast vid sin gräns att inte komma tillbaka. Hon måste ju värna om suna egna känslor. TS behöver ju inte vara med henne om han inte ställwr upp på gränsen hon satte. Han får antingen jobba med sig själv eller vara själv eller hoppas att han träffar någon som klarar av otryggheten han ger i en relation och klarar av att vara dörrmatta åt honom utan att fara illa. Varför ska hon ändra sig och bli en dörrmatta för TS? Av vilken anledning skulle hon göra så mot sig själv? Bara för att TS kräver att han ska få göra som han vill så ska hon sluta att ta hand om sina egna behov, varför då? Så bara för att hon har borderline ska hon bli behandlad så dåligt av TS?

Haha så du menar han ska jobba med sig själv för han inte vill ge upp en vänskap han haft i _16 år_ för hon har problem med psyket...? Har du verkligen inte självinsikt nog till att förstå att du resonerar helt skevt... Nä tror mest du har tråkigt jag och driver med oss alla.
  • Anonym (Bordis)
    Anonym (Svartie) skrev 2021-04-03 21:11:44 följande:

Haha så du menar han ska jobba med sig själv för han inte vill ge upp en vänskap han haft i _16 år_ för hon har problem med psyket...? Har du verkligen inte självinsikt nog till att förstå att du resonerar helt skevt... Nä tror mest du har tråkigt jag och driver med oss alla.

Han har aspergesrs skrev han. HAN har problem med psyket och kan inte, tillskilnad från henne, läka det. Han har för liten förmåga att sätta sig in i någon annans perspektiv och bör vara ihop med en kaktus så han får vara hur självisk han vill för väldigt få människor skulle orka vara ihop med aspergers för de är svåra att leva med för de flesta som har egna behov och egna känslor.
  • Anonym (Svartie)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-04 01:41:27 följande:

Han har aspergesrs skrev han. HAN har problem med psyket och kan inte, tillskilnad från henne, läka det. Han har för liten förmåga att sätta sig in i någon annans perspektiv och bör vara ihop med en kaktus så han får vara hur självisk han vill för väldigt få människor skulle orka vara ihop med aspergers för de är svåra att leva med för de flesta som har egna behov och egna känslor.

Tänker mest gökboet nästa när jag läser dina inlägg.
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-04 01:41:27 följande:

Glömde nämna att har asperger och adhd. Så ings ursäkter.
  • Anonym (Förkrossad)

Updatering

Fick just reda på att hon faktiskt redan varit med annan kille i sängen. Mår ännu sämre nu. Även om folk med borderline är med andra för att lindra sin smärta så hoppades jag att hon inte skulle gå så långt. Speciellt inte när hon för en och en halv vecka sen bad mig att stanna eller om det var två. Helt sjukt i mina ögon. Jag gjorde slut för att jag innerst inne hade en dålig magkänsla. Timmar efter somsagt ber hon mig att ta tillbaka henne för att hon inte kan leva utan mig. Sen tvär vänder hon ju eftersom hon inte kunde leva med att jag hade vänner och nu ligger hon redan med andra killar. Som en kniv i hjärtat där det redan satt en kniv. Är det så pass vanligt att folk med borderline har ett sånt behov att vara med andra direkt efter uppbrott. Aldrig känt mig såhär lurad eller utnyttjad eller vad man ska säga.

• Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-04-04 04:13:42 följande:

Updatering

Fick just reda på att hon faktiskt redan varit med annan kille i sängen. Mår ännu sämre nu. Även om folk med borderline är med andra för att lindra sin smärta så hoppades jag att hon inte skulle gå så långt. Speciellt inte när hon för en och en halv vecka sen bad mig att stanna eller om det var två. Helt sjukt i mina ögon. Jag gjorde slut för att jag innerst inne hade en dålig magkänsla. Timmar efter somsagt ber hon mig att ta tillbaka henne för att hon inte kan leva utan mig. Sen tvär vänder hon ju eftersom hon inte kunde leva med att jag hade vänner och nu ligger hon redan med andra killar. Som en kniv i hjärtat där det redan satt en kniv. Är det så pass vanligt att folk med borderline har ett sånt behov att vara med andra direkt efter uppbrott. Aldrig känt mig såhär lurad eller utnyttjad eller vad man ska säga.

Det är tråkigt, men faktum är.

1) En kvinna älskar dig inte för vad du är, hon älskar dig för vad du kan ge henne.

2) En normal kvinna kan reglera detta, hon tänker på sociala konsekvenser. En kvinna med Borderline är ur gängorna.

3) Eftersom Borderlines har separationsångest har de ofta sidospår. Om du inte ställer upp på deras krav kan de hoppa till den andra. Om du ställer upp på kraven ser de dig som en vekling tillslut.

4) De är med andra ord egocentriska (narcissistiska) varelser som prospekterar ut deras banala illamående på andra. Altid offerkoftan på sig.

Du får bara acceptera det för vad det är, TA ALDRIG TILLBAKA HENNE NU. Du kommer må så mycket bättre i framtiden samt du kom nog emotionellt väldigt billigt undan!
Svar på tråden Ex flickvän med borderline