• Anonym (Förkrossad)

Ex flickvän med borderline

Tjena! För ungefär två veckor sen så gjorde jag och mitt ex med borderline slut. Vi har haft våra ups and downs i cirka ett och ett halvt år nu. Vi hade det igentligen rätt bra. Visst att hon kunde haka upp sig på små grejer och sånt. Ju längre tiden gick ju mer accepterade jag att hon kunde bli väldigt lätt arg. I början brukade jag dock vara förvirrad över hennes beteende och vid flera tillfällen försökt att lämna henne. Då har hon hotat med sitt liv och sagt att jag är hela hennes värld osv. Nu till anledning varför vi gjorde slut och min fråga. Hon hade ett krav jag aldrig ville gå med på vilket var att blocka två av mina vänner eller rättaresagt min närmaste vän och hans flickvän. Hon kom på fel fot med båda två i början och sedan dess i princip hatat dom. Hon brukade säga att om inte du blockar dom så tar jag mitt liv eller så lämnar jag dig. Så veckan innan vi blev osams så sa jag åt henne att jag måste få ha kompisar och du får gärna ha dina. Hon gick med på det slutligen men inte med ren vilja. Som man förväntade sig började hon kräva att jag skulle blocka dom igen och nu så hade jag fått nog och sa att, antingen accepterar att jag har vänner eller så lämnar jag för gott. Hon gick med på det. Bad för sitt liv sa att hon inte skulle göra mig besviken. Till dagen efter då vi gjorde slut. Hon var väldigt off dagen efter så jag frågade henne vad felet var. Självklart var hon fortfarande arg för att jag ville prata eller umgås med mina vänner. Då skälde jag ut henne för att jag inte klarar av att leva utan mina vänner. Att vi måste kunna respektera varandra och låta varandra ha vänner. Dom här vännerna har jag känt i cirka 16 år nu lixom. Efter detta tvär vänder hon. Hon svarade knappt längre. Hon är kort i svaren. Hon är allmänt spydig och har en attityd. Allt gick bara utför. Hon började med att hon varit otrogen med en annan kille osv. Hon kände ingen ånger alls över detta (om det nu ens vore sant).Hon skickade bild på att hennes kompis bekräftade att hon gjort det (i princip stod det, visst låg jag med honom vid den tidpunkten? och hennes kompis hade bara svarat "ja"). Hon talade om för sina vänner och familj hur elak jag är. Fastän jag kommit att accepterat hennes utbrott förutom det där kravet. Så tillslut påstår hon att alla hennes vänner hatar mig. Hennes familj hatar mig. Hon hatar mig. Hon sa redan ett par dagar efter vårt uppbrott att hon börjat dejta en ny. Jag vet inte om hon säger sånt här för att såra mig men hon vet att det sårar extremt mycket oavsett. Jag har försökt gör allt för att hon skulle prata med mig så att vi kunde reda ut det här men ingenting funkade. Nu tok vägrar hon att prata med mig. Hon har bokstavligen blockat mig överallt. Hon vill aldrig ha med mig att göra igen. Hon påstår att hon tappat känslorna ett bra tag nu osv. Hon påstår att allt är mitt fel. Jag bröt ihop slutligen i ett samtal med henne men hon hån fnissa och kände ingen empati. Jag älskar henne fortfarande över allt annat. Hon är den finaste tjejen jag sett. När hon var snäll var hon det bästa som fanns. Jag har det så extremt tufft just nu. Jag behandlade henne som en ängel. Jag gjorde allt jag kunde för henne. Så mina fråga är. Så pass mycket hat hon har fått för mig, så mycket skit hon snackat om mig. Hennes påståenden om att hon legat med någon annan i vårt förhållande eller att hon börjat dejta en ny. All denna förakt emot mig. Som att hon kunde gå vidare utan problem över en natt. Riktigt turbulent var det. Är det vanligt bland folk med borderline? Att gå till en sån grad. Finns det någon chans att hon kommer tillbaka? Att hon kommer ångra sig så småning om. Somsagt så har jag låtit henne vara i cirka två veckor nu men jag testade ta kontakt igen för att se hur hon mådde men hon i princip skrek på mig att hon aldrig mera vill veta av mig osv. Jag vet att jag kanske borde släppa henne men finns det någon chans att hon släpper detta. Att detta bara var en fas och att hon kommer ångra sig och höra av sig. Ni med erfarenhet med borderline eller ni som har borderline, vad tror ni ?

• Svar på tråden Ex flickvän med borderline
  • Anonym (Bordis)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-04-05 01:08:59 följande:

Ingen förutom du resonerar såhär. Du har uppenbarligen borderline. Jag var inte perfekt och det har jag aldrig påstått. Men hon fick alla sina viljor igenom förutom en enstaka. Däremot fick inte ha något att säga till om.

Hör av dig här om en borderline förföljer din nya partner, spionerar på dig som en stalker, sätter eld på ditt hem, är notoriskt otrogen, skär i däcken på din bil, länsar ditt bankkonto och förföljer dig eller kokar din kanin - då kan du återkomma om personlighetsstörning och så får du nog sympati. Här är bara en person som det inte funkat för dig med, som inte har ringt och velat ha dig tillbaka och som gått vidare från dig. Och hur synd det är om stackars dig som är utsatt?! Du ser ju ändå inte din egen del, vill inte se din egen del utan bara tycka att den andra är så dum. Lol.
  • Anonym (Bordis)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2021-04-04 22:24:35 följande:

Du låter dessutom läskigt likt mitt ex. Ingen förståelse för rimliga kvar. Inget emati eller förståelse för hur hon betett sig emot mig.

Återkom när någon utsatt dig för något riktigt. Se din egen del i uppbrottet är mitt råd. Hon är inte elak för att hon hade ett krav och inte ville gå med på ditt. Hon har ju rätt att välja. Om du skaffar en ny tjej kanske inte hon heller vill umgås med din kompis och hans tjej och också vill att du avbryter kontakten, i så fall så har du ju ändå inte lärt dig något av tidigare händelser utan kommer fortsätta kräva att du inte ska behöva sätta kärleken först och göra det du kan för att tjejen också ska vara nöjd i arrangemanget. Du hade ju t ex kunnat acceptera att inte umgås med kompisens flickvän, om denne gör att din relation blir dålig, men det är du inte tillräckligt mogen för att tänka och du visar 0 villighet att titta på dina egna handlingar.
  • Anonym (VGD)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-05 00:59:21 följande:

Det är ju TS som i sin trådstart säger att han vill ha tillbaka henne att hon ska komma tillbaka, ändå vet han ingenting om vad hon skulle behöva av honom för att det ska bli en fungerande relation och hans personlighet är fel för henne, i o m att han gör slut för att orsaka ångestkänslor i partnern i syfte att manipulera henne att behaga honom. Därför blev det som det blev. De är inte kompatibla. Det är inte synd om TS för att han genom att göra slut har försökt manipulera sig till att hon skulle komma närmare honom.

Jag förklarar ju här, för korkade människor, som är för naiva och oerfarna för att förstå att göra en partner otrygg genom att skapa svartsjuka och uppbrott INTE fungerar på varesig borderlinemänniskor eller folk med stark självrespekt. Ytterst få kvinnor över lag klamrar sig fast om någon både orsakar svartsjuka, otrygghet och gör slut. Vad är det för tönt som skulle stannat kvar i en sådan relation när de varesig är gifta, är sambos eller har barn med varandra? Många kvinnor, borderline eller inte skulle inte ringt TS och ångrat att de var "elaka" i den situation som TS beskriver, när han dessutom inte ens ser eller vill se sin egen del i bortdrivandet av partnern.

Och måndagen har bara börjat... Dock kan du vara helt "trygg" med att ingen kommer trumfa din galenskap på FL, varken idag eller på en hel vecka, fast det är lov och allt. Bara en bordis med sin sjuka i full "blom" kan göra en så skruvad tolkning, till fördel för en annan bordis. Det var så mycket förvrängt här så det skulle ta flera sidor att bara bena ut, fast till ingen nytta, då alla utom du redan sett igenom beteendet. Har du relationer tycker jag fruktansvärt synd om dessa människor, är du ensam önskar jag dig lycka till och att du får vård.
  • Anonym (*)
    Anonym (VGD) skrev 2021-04-05 01:54:20 följande:

Och måndagen har bara börjat... Dock kan du vara helt "trygg" med att ingen kommer trumfa din galenskap på FL, varken idag eller på en hel vecka, fast det är lov och allt. Bara en bordis med sin sjuka i full "blom" kan göra en så skruvad tolkning, till fördel för en annan bordis. Det var så mycket förvrängt här så det skulle ta flera sidor att bara bena ut, fast till ingen nytta, då alla utom du redan sett igenom beteendet. Har du relationer tycker jag fruktansvärt synd om dessa människor, är du ensam önskar jag dig lycka till och att du får vård.

I ett nötskal.
  • molly50
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-05 00:59:21 följande:
    Det är ju TS som i sin trådstart säger att han vill ha tillbaka henne att hon ska komma tillbaka, ändå vet han ingenting om vad hon skulle behöva av honom för att det ska bli en fungerande relation och hans personlighet är fel för henne, i o m att han gör slut för att orsaka ångestkänslor i partnern i syfte att manipulera henne att behaga honom. Därför blev det som det blev. De är inte kompatibla. Det är inte synd om TS för att han genom att göra slut har försökt manipulera sig till att hon skulle komma närmare honom.

Jag förklarar ju här, för korkade människor, som är för naiva och oerfarna för att förstå att göra en partner otrygg genom att skapa svartsjuka och uppbrott INTE fungerar på varesig borderlinemänniskor eller folk med stark självrespekt. Ytterst få kvinnor över lag klamrar sig fast om någon både orsakar svartsjuka, otrygghet och gör slut. Vad är det för tönt som skulle stannat kvar i en sådan relation när de varesig är gifta, är sambos eller har barn med varandra? Många kvinnor, borderline eller inte skulle inte ringt TS och ångrat att de var "elaka" i den situation som TS beskriver, när han dessutom inte ens ser eller vill se sin egen del i bortdrivandet av partnern.
    Menar du att TS skulle ha dumpat sina vänner,som han haft sedan länge,för att få sin flickvän tillbaka?
    Är det ett rimligt krav att ha på sin partner,tycker du?
    Det var ju därför han gjorde skut. För att han inte kunde tillmötesgå henne i de kraven.
    Varför är det ok att hon är svartsjuk och manipulativ,men inte att TS får nog utav det?
  • molly50
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-05 01:28:39 följande:
    Då får han ju säga det och skriva det själv till henne, om det är så som du skriver.

Hon försöker inte såra honom, utan det är ju han som spanar och tar reda på genom att söka upp informationen om hon har legat med någon. Hade han inte sökt upp informationen hade han inte vetat om hon legat. Om han inte orkar måste han sluta att göra sig själv illa genom att tro att efter han har övergivit och dessutom inte vill göra någon handling som skulle visa att han ser sin egen del så kan han ju inte sitta och klaga här. Alla människor blir ledsna efter en separation och ett förhållande som tar slut. Många människor ligger med andra direkt efteråt och deras ex- partner sörjer. Det TS gör i den situationen är att starta en skitsnacktråd som går ut på att svartmåla henne, sparka på henne så mycket som möjligt under täckmanteln borderline, höja sig själv som helt oskyldig, ta på sig offerkoftan och blunda för sin egen del i avslutet. Det är inte mer synd om TS än om någon annan som blivit dumpad.

Läser trådar här inne av "friska" människor med "friska" partners som kommit på dem mitt i en akt av otrohet och blivit dumpade när de ställde den otrogna mot väggen. Om det som TS upplever gör att det är så sjuk synd om honom, trots att hon varesig varit otrogen eller misshandlat honom så är ni alldeles för oerfarna av livet och vad "friska" människor kan göra mot varandra. Allt hon gjort är att ta sitt pick och pack och dra från TS EFTER han gjort slut, och gått vidare utan att ångra något. Många "friska" gör också så. De flesta "friska" vågar aldrig jobba med sig själva att förbättras och utvecklas som människa inuti, vågar inte rannsaka sig eller titta på sina egna handlingar eller gräva i barndomen trots att det borde de. I stället drar de på sig offerkofftan, säger att alla andra är helt igenom dumma och så får de samma resultat gång på gång.

Många "friska" människor gör också allt i sin makt för att ställa till det för en expartner, det är dock inte TS ex som ställer till det för honom eftersom han hade kunnat sluta kolla upp vem hon ligger med och vad hon gör efter att det tagit slut. Är det slut så är det slut och vad hon gör när det är slut ska han väl inte lägga sig i. Hon har ju inte gjort honom något. Hon känner känslor av ilska men det är hennes ensak som TS inte behöver gräva i. Hon har legat med någon EFTER att det är slut - inte TS ensak att kolla upp. Hon har inte varit otrogen eller ställt till något för TS nya partner som han inte har, eller något annat, som du ger som exempel. Hon har bara gått vidare och legat med någon vilket inte alls behöver vara för att såra TS som han så narcissistiskt tror i sin uppblåsthet. Lämna henne i fred. TS är ju som besatt och uppför sig som en galning så som han hänger kvar och kollar vad hon gör. Det ska väl han skita i när det är slut?
    Ingenstans står det att det är TS själv som tagit reda på om exet har legat med någon annan.
    Han skriver att han "fick reda" på det. En viss skillnad.
    Så läs inte in saker som inte står.
    Sen kan det mycket väl vara så att hon ligger med någon annan för att försöka göra TS svartsjuk.
    Så fungerade min väninna.
    Hon skaffade sig en ny kille på en gång och försökte göra allt för att visa det för sitt ex.
    Hon lånade sin nya pojkväns mobil och skickade elaka sms till sitt ex nya flickvän om att han var otrogen mot henne osv.
    Hon försökte med allt för att få dem att göra slut.
    Helt plötsligt så blev vi alla bjudna på bröllopet mellan henne och hennes nya kille.
    Det höll inte. Det förhållandet gick bara ut på att försöka bräcka hennes ex.
    Och jag tycker att TS ex verkar bete sig på samma sätt.
    Det känns i alla fall väldig bekant.
  • molly50
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-05 01:28:39 följande:
    Då får han ju säga det och skriva det själv till henne, om det är så som du skriver.
    Tror du inte att TS har berättat varför han gjorde slut?
  • Anonym (Bordis)
    molly50 skrev 2021-04-05 11:00:34 följande:

Menar du att TS skulle ha dumpat sina vänner,som han haft sedan länge,för att få sin flickvän tillbaka?

Är det ett rimligt krav att ha på sin partner,tycker du?

Det var ju därför han gjorde skut. För att han inte kunde tillmötesgå henne i de kraven.

Varför är det ok att hon är svartsjuk och manipulativ,men inte att TS får nog utav det?

Många kvinnor utan borderline tillåter inte sin man att umgås med kvinnliga vänner. Är det bara okej om man inte har borderline, att inte låta sin man umgås med kvinnliga vänner? Många vanliga kvinnor har det som krav på sina män, och många män accepterar det kravet.

Om man inte har borderline att skylla på, utan det var en helt vanlig tjej som skulle ställt kravet på TS att inte umgås med sin bästa väns flickvän, och han inte skulle accepterat det och hon skulle gjort slut och gått vidare utan att ångra sig skulle det då anses som att hon var "otroligt elak"? Vissa kvinnor utan borderline känner sig inte okej med mannes kvinnliga umgänge heller och vissa av dessa har stake nog att lämna om det blir omöjligt för mannen att tillmötesgå hennes behov i relationen, även utan borderline finns det många kvinnor som ställer krav och har ultimatum och lämnar om det krävs. Men eftersom denna tjej har borderline så anses hon elak när hon gör som många tjejer gör som inte har borderline. Alla är inte dörrmattor som ställer upp på vad som helst bara för att de inte har borderline.
  • Anonym (Bordis)
    Anonym (VGD) skrev 2021-04-05 01:54:20 följande:

Jaså? Och alla andra tjejer då, som inte tillåter sin kille att ha umgänge med kvinnliga vänner? När det inte finns någon borderline att skylla på. TS kanske träffar en ny tjej, utan borderline, som inte heller gillar den kvinnliga kompisen och kräver att han bryter och när han då gör samma sak igen - inte bryter så lämnar hon också och går vidare. Många utan borderline skulle också kunna ställa ultimatum och lämna om TS orsakar svartsjuka och inte visar sig villig att visa sin partner att han gör uppoffringar när det gäller kvinnligt umgänge. Många kvinnor som inte har borderline skulle lämna TS för en sådan ovilja att sätta förhållandet och kärleken först. Han lär sig nog det när han träffar en tjej som inte är hans dörrmatta, och inte har borderline men som ställer samma krav och drar från honom också eftersom han kommer vara lika ovillig i det förhållandet att få sin partner att må bra, som han är nu. Alla tjejer är inte mesar bara för att de inte har borderline och många skulle inte låtit TS ha kvinnligt umgänge alls med någon annan tjej än dem även vänskapligt. Du lär dig nog när du blir äldre och får mer erfarenhet, du och TS verkar vara väldigt unga.
  • Anonym (Svartie)
    Anonym (Bordis) skrev 2021-04-06 00:03:47 följande:

Många kvinnor utan borderline tillåter inte sin man att umgås med kvinnliga vänner. Är det bara okej om man inte har borderline, att inte låta sin man umgås med kvinnliga vänner? Många vanliga kvinnor har det som krav på sina män, och många män accepterar det kravet.

Om man inte har borderline att skylla på, utan det var en helt vanlig tjej som skulle ställt kravet på TS att inte umgås med sin bästa väns flickvän, och han inte skulle accepterat det och hon skulle gjort slut och gått vidare utan att ångra sig skulle det då anses som att hon var "otroligt elak"? Vissa kvinnor utan borderline känner sig inte okej med mannes kvinnliga umgänge heller och vissa av dessa har stake nog att lämna om det blir omöjligt för mannen att tillmötesgå hennes behov i relationen, även utan borderline finns det många kvinnor som ställer krav och har ultimatum och lämnar om det krävs. Men eftersom denna tjej har borderline så anses hon elak när hon gör som många tjejer gör som inte har borderline. Alla är inte dörrmattor som ställer upp på vad som helst bara för att de inte har borderline.

Och det går fortfarande inte ett upp ett ljus för dig när _ingen_ i den här tråden håller med dig... Säkert du har alla hästar i hagen?
Svar på tråden Ex flickvän med borderline