Inlägg från: Anonym (asdf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asdf)

    Har mitt barn ett normalt beteende?

    Astriidlind skrev 2021-04-01 16:24:41 följande:

    Hej har en pojk som fyller 2 år om en månad och han utvecklas normalt. Han pratar, springer, cyklar, kan klättra, pussla, leker jättefint osv. Men sen så finns det saker som oroar mig lite. Sen han var liten har han inte tyckte om att man håller på att kramas med honom. Nu kommer han själv och kramas och gillar även att ligga tätt vid oss när vi ska sova men han har aldrig pussat oss och när jag försöker visa hur man gör så vill han inte härmas och backar med kroppen om jag vill pussa honom på munnen. Han har även blivit lite arg och skraj när vi är många som tex sjungit ja må h*n leva. För 1 år sedan när vi dansade, jag och mina systrar en folkdans så skrek han vilket han menade på att vi skulle sluta. Ibland när han är inne i sin lekstund eller kollar på tv och man säger hans namn så svarar han ibland inte. Annars så tycks han reagera på sitt namn i övrigt. Han har bra samspel med oss och han leker även med andra barn. Förskolan har inte anmärkt på något. Tycker ni jag borde vara orolig eller är detta normalt?

    Ps. Han kan dansa med mig och tycker om när jag sjunger.

    Har god ögonkontakt.


    Jag tycker allt låter helt normalt. Låt bli att försöka pussa honom. Det är väldigt olika om barn gillar det. Inget av mina barn vill bli pussade, och då har jag aldrig ens försökt med just munnen.
    "Ja må du leva" tyckte mitt äldsta barn väldigt illa om i flera år. När hon fyllde 2 bad hon att vi skulle sjunga "skala banan" istället. Hon var för övrigt vettskrämd för statyer, och för månen... De har sin små egenheter.
    Mitt andra barn svarar nästan aldrig när man pratar med henne om hon är upptagen med något. Vill man ha ett svar får man stänga av tv'n, pausa leken eller liknande och upprepa frågan när hon tittar på mig (hon är 6år nu och ignorerar ofta oss föräldrar. Tycker väl inte vi är så viktiga :))
    Att vara blyg är också helt normalt.
Svar på tråden Har mitt barn ett normalt beteende?