• Anonym (??)

    Vem går vårdnaden till?

    Hej jag väntar barn med min pojkvän, vi bor ihop men är inte gifta. Vi är sambos men inte skrivna på samma adress. Vi har inte skrivit några papper alls om vårdnad, undrar vem vårdnaden går till då? Måste man skriva på något papper för ensam vårdnad eller är de endast om man vill ha delad vårdnad man skriver på?

    Vi har skrivit faderskapsintyg redan.

  • Svar på tråden Vem går vårdnaden till?
  • Anonym (C)

    Spelar det nån roll, ni ska väl ändå ha delad vårdnad?

  • Anonym (??)
    Anonym (C) skrev 2021-04-04 13:20:55 följande:

    Spelar det nån roll, ni ska väl ändå ha delad vårdnad?


    Vad har du med det att göra? Vf svarar du på min fråga med en fråga?
  • Anonym (??)
    Anonym (Famrätt) skrev 2021-04-03 08:36:07 följande:

    Du får automatiskt vårdnaden. Vill ni ha gemensam kan ni skriva det samtidigt som ni gör faderskapet. Men ni måste inte. Om ni senate vill ha gemensam kan ni skriva papper på det närsomhelst. En del vill vänta med gemensam vårdnad om man exempelvis vill att mamma själv ska kunna ta ut alla föräldrardagar utan att några går förlorade.


    Ja precis tack! Går alla papper om namn osv hem till mamman då om man inte skriver vårdnaden? Är de skatteverket som skickar ut namnpapprena om bebisen eller hur funkar det? Om du vet
  • Anonym (förälder)
    Anonym (??) skrev 2021-04-04 13:24:56 följande:
    Ja precis tack! Går alla papper om namn osv hem till mamman då om man inte skriver vårdnaden? Är de skatteverket som skickar ut namnpapprena om bebisen eller hur funkar det? Om du vet
    Du får vårdanden om ni inte är gifta men givetvis får pappan umgängesrätt men nu bor ni ju redan i hop och inte på skilda adresser så då är ju pappan på heltid med barnet.
    Alla papper skickas hem till dig men om ni bor på samma adress ser han ju vilka papper som kommer.
    Han är också givetvis lika mycket förälder som du även du har vårdnaden.
    Det vanliga är att sambos skriver på för gemensam vårdnad när faderskapet skrivs på. Är man inte ett par kan det räcka med att en är vårdnadshavare och den andre har umgängesrätt.
    Pappan kan också självklart begära delad vårdnad ifall du skulle säga nej och få det som många sagt.
    De flesta sambos har ju delad vårdnad om inte speciella skäl finns.
    Föräldradagar kan vara en sådan orsak.
  • Citronsaft
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-03 09:22:32 följande:

    Men omfg, fattade du poängen eller?

    Nej, det behöver inte alls ta lång tid, det handlar mest om att tingsrätten ska ha tid att gå igenom ärendet. Och nej, det behöver inte alls bli dyrt. Pappan kan själv ansöka om gemensam vårdnad i tingsrätten och om han inte är olämplig så han behöver någon advokat som argumenterar för honom så är det klappat och klart på "fem minuter", om du fattar poängen. Dessutom är det barnets rätt att ha båda sina föräldrar aktivt närvarande och inte bara med visst umgänge.


    Umgänge och vårdnad har absoluta noll med varandra att göra. Man kan vara en aktiv förälder utan att ha vårdnaden.
  • Anonym (Mamman)

    Vi fick brev hem efter barnets födelse angående vårdnad.Min sambo ville ha halva vårdnaden och jag godkände det då.Ångrar det dock idag.

  • Anonym (??)

    Jag är skriven på en annan adress o undrar om papprena kommer dit jag är skriven.

  • Anonym (förälder)
    Anonym (??) skrev 2021-04-04 15:48:07 följande:

    Jag är skriven på en annan adress o undrar om papprena kommer dit jag är skriven.


    Ja dom kommer till dit du är skriven om du inte uppgett annan tillfällig adress.
    Dock kommer ju pappan bli kallad till att skriva på faderskapet och kan då förstås ta upp frågan om delad vårdnad.
  • Citronsaft
    Anonym (??) skrev 2021-04-04 15:48:07 följande:

    Jag är skriven på en annan adress o undrar om papprena kommer dit jag är skriven.


    Vilka papper? Du får automatiskt vårdnad. Faderskapstest måste ni boka tid på familjerätten och fyll i papper där alt. skickas ett till dig (din bokföringsadress) och ett till pappan pga corona, om det inte går elektroniskt nuförtiden.

    Barnet förs in i systemet av sjukhuset när hen får sitt personnummer. Ni får hem papper om namn osv sen kommer ett födelsebevis. Allt kommer till dig och din bokföringsadress efter endast du står som vårdnashavare.
Svar på tråden Vem går vårdnaden till?