• Nmg
    Sat 3 Apr 2021 09:46
    1224 visningar
    11 svar
    11
    1224

    Köpa nybygge eller gammalt?

    Nu har vi verkligen fastnat här... och behöver lite tips och synpunkter!

    Vi har letat hus i ett år och har nu äntligen hittat ett hus med bra boyta och charmigt hus. Huset är över 100 år gammalt och har en del charmiga detaljer kvar. Ligger i ett bra villaområde med barn. Nära stan.

    Vi håller också på och funderar på om vi ska köpa ett nytt hus istället som kommer byggas och säljas nu till sommaren.

    ??Grejen är att när vi rustat det gamla huset så kommer det skilja Max 500.000kr mellan nya huset och gamla huset. Det nya huset kommer kosta oss 2000kr mindre i månaden också för det är energisnålt.?-

    Så för och nackdelar här:

    Gamla huset:

    -120 kvm

    -mysig trädgård

    -jättecharmig

    -förråd

    -barn i närheten

    -kräver en hel del rust

    -man vet aldrig vad det dyker upp för överraskningar

    -jag är lite rädd för att gamla hus ska vara hemsökta också eller typ råttor och möss hahaha

    Nya huset

    -liten tomt 5-600kvadrat

    -bra område lugnt och fint centralt men inget ?barnområde? mestadels äldre. Meb ligger ändå nära det gamla husets område så det finns kompisar där på cykelavstånd

    -nytt och fräscht vi kan leva bekymmerslöst i många år

    -dåligt med förvaring och inte lika mysig trädgård

    -mer tid över till annat, njuta mer av huset än att hålla på och tänka på rust

    -ingen annan har bott där innan behöver inte oroa mig för att det är hemsökt eller nåt heller haha.

    -huset är bara på 95kvm, vi har samma kvadrat där vi bor idag men saknar en uteplats vilket vi kan få här

    -mer insyn

    Hur ska man tänka??

  • Svar på tråden Köpa nybygge eller gammalt?
  • Sat 3 Apr 2021 11:55
    #1

    Jag älskar gamla hus och att renovera. Vi köpte ett hus från 1940-talet för det var det vi hade råd med. Jag önskade mig ett 100 år gammalt hus. Oavsett så är det mycket renovering. Taket är felkonstruerat så det ska byggas om. Kostar skjortan. Och vi har små barn. Men vi får huset precis som vi vill ha det. Vårt intresse (delvis) är renovera och pyssla hemma. Vi hade aldrig köpt ett nytt hus för det hade inte passat oss.

    Ibland kan jag känna att det hade varit fint nu när barnen är små med ett nybyggt hus men det är korta ögonblick. Hade vi haft ett byggt hur hade barnen kvaddat väggar och annat. Nu är det gamla golv och väggar så det gör inget att de cyklar inomhus och kör in i väggen.

    Köper ni det gammal huset är det en fördel att ha en plan med renoveringen som är rimlig så att ni inte renoverar till dödagar. Man måste orkar och planera in vila och familjetid.

    Är ni inte jätteförtjusta i renoveringar är det kanske bättre med ett nybygg?

  • Sat 3 Apr 2021 12:01
    #2

    Gammalt! Så mycket mer charm och själ i gamla hus. Bodde innan i nybyggt. Barnen behövde bara peta på dörrar och väggar för att det skulle bli hål. Bor nu i ett 150 år gammalt hus som visserligen kräver betydligt mer underhåll men är så mycket mer rustikt och tåligt. Älskar det!

  • Nmg
    Sat 3 Apr 2021 13:04
    #3
    AMCG skrev 2021-04-03 11:55:57 följande:

    Jag älskar gamla hus och att renovera. Vi köpte ett hus från 1940-talet för det var det vi hade råd med. Jag önskade mig ett 100 år gammalt hus. Oavsett så är det mycket renovering. Taket är felkonstruerat så det ska byggas om. Kostar skjortan. Och vi har små barn. Men vi får huset precis som vi vill ha det. Vårt intresse (delvis) är renovera och pyssla hemma. Vi hade aldrig köpt ett nytt hus för det hade inte passat oss.

    Ibland kan jag känna att det hade varit fint nu när barnen är små med ett nybyggt hus men det är korta ögonblick. Hade vi haft ett byggt hur hade barnen kvaddat väggar och annat. Nu är det gamla golv och väggar så det gör inget att de cyklar inomhus och kör in i väggen.

    Köper ni det gammal huset är det en fördel att ha en plan med renoveringen som är rimlig så att ni inte renoverar till dödagar. Man måste orkar och planera in vila och familjetid.

    Är ni inte jätteförtjusta i renoveringar är det kanske bättre med ett nybygg?


    Tack för input!vi bor för närvarandes i en bostadsrätt så vi vet ju inte än hur nycket vi gillar att renovera.det märker vi då hahah
  • Sat 3 Apr 2021 20:36
    #4
    Nmg skrev 2021-04-03 13:04:01 följande:

    Tack för input!vi bor för närvarandes i en bostadsrätt så vi vet ju inte än hur nycket vi gillar att renovera.det märker vi då hahah


    Man kan alltid ångra sig och sälja igen och köpa ett annat hus. Det finns alltid utrymme för det. :) Det gäller även om nu satsar på det nybyggda.
  • Sun 4 Apr 2021 17:49
    #5

    Jag skulle välja det bästa området för barnen, särskilt om det är lite yngre barn (?) större barn tar ju sig fram på cykel eller kommunalt men när barnen är små har dom med fördel sitt sociala sammanhang nära så att de kan gå till kompisar. Äldre barn uppskattar kanske mer närhet till caféer och affärer.

    Tänk sen igenom hur er vardag skulle fungera, hur långt är det till förskola /skola och era respektive jobb?

    Sen hur er vardag i huset skulle fungera, är ni sociala och gillar småprat och nära interaktion med grannar så passar ju liten, ej uppväxt tomt bra. Vill man mer vara ifred så är kanske en uppvuxen, insynsskyddad tomt med längre avstånd till grannarna att föredra.

    Jag personligen gillar verkligen gamla hus att fixa med - har bott både i gammalt och i nybyggt - men det vet ni ju inte förrän ni provat :)

  • gbgumm­an
    Sun 4 Apr 2021 18:47
    #6

    Mitt hjärta säger gammalt mitt psyke säger nytt. Vi valde nytt men byggde själv så vi fick det exakt så stort vi ville. Tomten är stor men kräver en del jobb att få mysig men det överlåter vi mycket till de som kan. Jätte skönt att inte ha grannar in på knuten och veta att vi aldrig kommer få det heller.

  • gbgumm­an
    Sun 4 Apr 2021 18:49
    #7
    Frenja07 skrev 2021-04-03 12:01:51 följande:

    Gammalt! Så mycket mer charm och själ i gamla hus. Bodde innan i nybyggt. Barnen behövde bara peta på dörrar och väggar för att det skulle bli hål. Bor nu i ett 150 år gammalt hus som visserligen kräver betydligt mer underhåll men är så mycket mer rustikt och tåligt. Älskar det!


    Det beror helt på vad man köper. Vårt hus är nytt men allt är massivt och bra gjort. Kosta en del men att få bra nya hus går. 
  • Sun 4 Apr 2021 19:07
    #8

    Det finns inget enkelt svar på den frågan. Gammalt, där allt "jobbigt" är gjort - är ju ett jättebra alernativ OM man gillar lite mer charmiga kåkar. Med "jobbigt" menar jag stammar, uppvärmningssystem, dränering, tak, att ventilationen setts över om huset tätats (fönster, tilläggsisolering o.s.v.), elen är fixad o.s.v. Då är det ett toppenalternativ. Annars är det ju rätt dyrt att fixa om det mesta av de stora grejerna är utdaterade. Ett äldre hus som är BRA, där vet man ju att det är gediget. Ett nytt hus, däremot, KAN ju vara byggt med ny byggteknik och nya material - som med åren visar sig vara riktiga skitkonstruktioner (tänk 70-talets platta på mark... eller 90-00-talets enstegstädade putsfasader osv). Vissa menar att det exempelvis förekommer slarv med torktider på dagens plattor, och att det ev. kommer leda till problem på sikt. Så jag hade hellre bott i en äldre kåk som klarat tidens test i så fall - gärna att en del större arbeten är utförda också.

    Det värsta som kan hända är att ni inte trivs, säljer, köper nytt med mer kött på benen kring vad som passar er. Vi har nyss sålt vårt hus efter att ha insett efter 2,5 år att detta inte är villan eller platsen för oss!

  • Nmg
    Mon 5 Apr 2021 09:31
    #9

    Ja precis , vi känner egentligen att äldre hus skulle vara trevligare att bo i men eftersom vi nu bor i lägenhet och aldrig behöver rusta nånting så vet vi inte hur mycket vi orkar med egentligen.

    Det nybyggda huset är nyckelfärdigt , man kan alltså inte bestämma nånting själv, vi tycker egentligen att vardagsrummet är för litet i det nybyggda vi vill gärna bygga eget hus själv men finns inga tomter där vi vill bo: då hamnar man så långt bort

    Vad var det som gjorde att ni inte trivdes?


    fjanten skrev 2021-04-04 19:07:55 följande:

    Det finns inget enkelt svar på den frågan. Gammalt, där allt "jobbigt" är gjort - är ju ett jättebra alernativ OM man gillar lite mer charmiga kåkar. Med "jobbigt" menar jag stammar, uppvärmningssystem, dränering, tak, att ventilationen setts över om huset tätats (fönster, tilläggsisolering o.s.v.), elen är fixad o.s.v. Då är det ett toppenalternativ. Annars är det ju rätt dyrt att fixa om det mesta av de stora grejerna är utdaterade. Ett äldre hus som är BRA, där vet man ju att det är gediget. Ett nytt hus, däremot, KAN ju vara byggt med ny byggteknik och nya material - som med åren visar sig vara riktiga skitkonstruktioner (tänk 70-talets platta på mark... eller 90-00-talets enstegstädade putsfasader osv). Vissa menar att det exempelvis förekommer slarv med torktider på dagens plattor, och att det ev. kommer leda till problem på sikt. Så jag hade hellre bott i en äldre kåk som klarat tidens test i så fall - gärna att en del större arbeten är utförda också.

    Det värsta som kan hända är att ni inte trivs, säljer, köper nytt med mer kött på benen kring vad som passar er. Vi har nyss sålt vårt hus efter att ha insett efter 2,5 år att detta inte är villan eller platsen för oss!


  • Nmg
    Mon 5 Apr 2021 09:34
    #10

    Det är faktiskt ingen större skillnad på området vi skulle få lika långt till förskola /skola affärer jobb osv. Kanske skiljer 1 minuts bilväg mellan gamla huset och nybyggda. I det gamla huset där är det ju ett etablerat villaområde med barnfamiljer. På andra sidan vägen ungefär finns detta område som tyvärr verkar bli lite mer lockande för de som är 55+

    Men när barnet är lite större så kan ju hen enkelt cykla till kompisarna på andra sidan. Dock kommer de ju inte vara i grannhuset som det ser ut nu. Kanske flyttat in fler barnfamiljer i nya området också men svårt att veta nu. Tror de flesta barnfamiljer upplever att under 100kvm är för litet speciellt de som har 2-3 barn


    Mandelskorpan skrev 2021-04-04 17:49:50 följande:

    Jag skulle välja det bästa området för barnen, särskilt om det är lite yngre barn (?) större barn tar ju sig fram på cykel eller kommunalt men när barnen är små har dom med fördel sitt sociala sammanhang nära så att de kan gå till kompisar. Äldre barn uppskattar kanske mer närhet till caféer och affärer.

    Tänk sen igenom hur er vardag skulle fungera, hur långt är det till förskola /skola och era respektive jobb?

    Sen hur er vardag i huset skulle fungera, är ni sociala och gillar småprat och nära interaktion med grannar så passar ju liten, ej uppväxt tomt bra. Vill man mer vara ifred så är kanske en uppvuxen, insynsskyddad tomt med längre avstånd till grannarna att föredra.

    Jag personligen gillar verkligen gamla hus att fixa med - har bott både i gammalt och i nybyggt - men det vet ni ju inte förrän ni provat :)


  • Mon 5 Apr 2021 10:24
    #11
    Nmg skrev 2021-04-05 09:31:38 följande:

    Ja precis , vi känner egentligen att äldre hus skulle vara trevligare att bo i men eftersom vi nu bor i lägenhet och aldrig behöver rusta nånting så vet vi inte hur mycket vi orkar med egentligen.

    Det nybyggda huset är nyckelfärdigt , man kan alltså inte bestämma nånting själv, vi tycker egentligen att vardagsrummet är för litet i det nybyggda vi vill gärna bygga eget hus själv men finns inga tomter där vi vill bo: då hamnar man så långt bort

    Vad var det som gjorde att ni inte trivdes?


    Vi trivs inte i området, trivs inte med husets planlösning, jag gillar inte att tomten är så stor och krävande (har INGET trädgårdsintresse eller tid för det, med fyra barn), vi har pool - vilket kräver mer än det ger tycker jag o.s.v. Så vi ska faktiskt flytta in i en riktigt charmig lägenhet på markplan istället, med en liten (för oss: lagom) uteplats, nära bådas jobb, med bra skolor i närheten - och många barn som bor här

    Personligen hade jag inte, med barn yngre än 10-12 år nånstans, orkat med en äldre villa med mycket renoveringsbehov... Livet är för kort för det Hellre nybyggt i så fall. Annars hade jag väntat tills en bra rustad äldre villa dök upp på marknaden
Svar på tråden Köpa nybygge eller gammalt?