• Anonym (Xxx)

    Venlafaxin mot ångest - någon som äter denna medicin?

    Har testat sertralin och cipralex men bara fått mer ångest och andra biverkningar.

    Läkaren föreslog venlafaxin.

    Någon som äter denna och vill delge sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Venlafaxin mot ångest - någon som äter denna medicin?
  • Anonym (Hopp)

    Venlafaxin är lika svår att sluta med som heroin. Tänk dig för innan du börjar. Det är ditt val såklart, men jag tycker det är bra att varna för det så man är medveten om hur det kan bli den dagen medicinen ska fasas ut. Läkarna kan dessutom ingenting om sånt.  

  • Anonym (Y)
    Anonym (Hopp) skrev 2021-04-03 21:17:06 följande:

    Venlafaxin är lika svår att sluta med som heroin. Tänk dig för innan du börjar. Det är ditt val såklart, men jag tycker det är bra att varna för det så man är medveten om hur det kan bli den dagen medicinen ska fasas ut. Läkarna kan dessutom ingenting om sånt.  


    Iiiiiinte samma som heroin, vad säger du???
  • Anonym (Y)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-03 21:03:25 följande:

    Vad upplevde du som var jobbigt när du slutade? Trappade du ner eller slutade du tvärt?


    Slutade tyvärr tvärt fast jag visste innan man inte skulle det. Fick ta extra varannan dag för att det var så jobbigt. Svårt att förklara, blixtar inne i kroppen, lät som tinnitus i öronen fast som blixtar. Låter superflummigt, ryckningar, en konstig känsla av desorientering, frysenhet och vallningar, trötthet och oro osv. Det slutade sen. Blixtarna var värst. Tänk dig att du känner dig elektrisk och lite sprakande typ. Och huvudvärk också.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Y) skrev 2021-04-03 21:20:52 följande:

    Slutade tyvärr tvärt fast jag visste innan man inte skulle det. Fick ta extra varannan dag för att det var så jobbigt. Svårt att förklara, blixtar inne i kroppen, lät som tinnitus i öronen fast som blixtar. Låter superflummigt, ryckningar, en konstig känsla av desorientering, frysenhet och vallningar, trötthet och oro osv. Det slutade sen. Blixtarna var värst. Tänk dig att du känner dig elektrisk och lite sprakande typ. Och huvudvärk också.


    Hur länge fick du stå ut med det?

    Tack för att du svarar på alla mina frågor
  • Anonym (Y)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-03 21:39:45 följande:

    Hur länge fick du stå ut med det?

    Tack för att du svarar på alla mina frågor


    Nej men självklart hördu den informationen får man inte alltid hos doktorn mer än att man inte ska trappa ut hastigt eller på egen hand men inte riktigt varför. Är du inskriven på psykiatrin? Själv har jag fått hjälp från öppenvården/vårdcentralen alltså. Det är nog bättre från psykiatrins sida.

    I kanske tre veckor
  • Anonym (Xxx)
    Linneachristina skrev 2021-04-03 18:26:33 följande:

    Dom första 6 veckorna är alltid en sk inätning av tabletten, den allra första tiden får man oerhört kraftiga biverkningar i for an ångest, depressivitet även självmordstankar kan förekomma i ökad utsträckning, då handlar det om att hålla ut för det vänder och blir bättre. Efter 3-4 veckor kan det Börja att plana ut. Det gäller alla antidepressiva. Håller det på längre än denna tid kan man byta. Venaflaxin som också Heter Effexor ger samma biverkningar troligtvis, dom är uppiggande men kan också framkalla aggressivitet


    Äter du den själv?
  • Anonym (Anna)

    Tog den i flera år mot ångest och den funkade riktigt bra! Hade inga insättningsproblem men lite utsättningssymtom när jag tappade ner. Jag var mycket nöjd med medicinen! :)

  • Anonym (Aldrig mer)

    Detta är en medicin från helvetet! Har ätit den mot depression och den hjälpte inte mycket alls. Tog udden av de allra djupaste känslorna bara.

    Åt maxdos dvs 375mg, fick även kombinera med en annan antidepressiv eftersom denna inte kunde höjas i doseringen mer.

    Gick upp massor i vikt, sexlivet totalsabbat då jag ej blev fysiskt upphetsad.

    Nej aldrig mer detta gift!

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Y) skrev 2021-04-03 21:49:47 följande:

    Nej men självklart hördu den informationen får man inte alltid hos doktorn mer än att man inte ska trappa ut hastigt eller på egen hand men inte riktigt varför. Är du inskriven på psykiatrin? Själv har jag fått hjälp från öppenvården/vårdcentralen alltså. Det är nog bättre från psykiatrins sida.

    I kanske tre veckor


    Jag går till psykiatrin så jag jag får hoppas att de har koll på läget Ska prata med dem om att kanske få testa nån annan medicin. Den var som sagt himla bra i början
  • parnordqvist

    Jag har ätit den under en kortare period 2014 och en bit in på 2015. Läkaren sa när hon skrev ut den att den har fler biverkningar än min andra medicin och jag förstod inte varför den skulle sättas in när det var så. Varför ifrågasatte jag inte då? Jag är för flat, tror att överläkaren i psykiatri har rätt. Efter en tid, i slutet av 2014, började jag märka omfattande magproblem i form av förstoppning. Jag fick inte skita på en vecka ibland. Om det orsakades av Venlafaxin har jag inga bevis för, men jag utesluter det inte heller. Visserligen hade jag en del av de här problemen tidigare, men nu blev de värre. Jag har fortfarande kvar dem och får äta laxermedel. Dock är jag dålig på att dricka så tarmens innehåll blir för torrt. Jag kan inte bälga i mig 1-1,5 liter vatten per dag bara för sakens skull.

Svar på tråden Venlafaxin mot ångest - någon som äter denna medicin?