• Anonym (..)

    Har astma och rethosta gå till jobbet?

    Jag har astma och började hosta (rethosta) i förrgår. Kan känna av min astma mer vid förkylning, väderväxlingar m.m

    Ingen snuva eller feber. Använder min medicin morgon och kväll. Tog även allergimedicin imorse men det hjälpte inte för jag tänkte om det var pollen?

    Kan jag jobba imorgon?!

  • Svar på tråden Har astma och rethosta gå till jobbet?
  • Anonym (Lisa)

    Man ska väl vara hemma vid minsta symptom + 2 symptomfria dagar? Det har dom ju mässat ut i över ett år nu. 

  • Anonym (..)

    Jo jag vet men har varit borta ofta och jag har astma. Tänkte på de som har huvudvärk/migrän de kan ju jobba om de klarar av det. Jag skulle klara av att jobba imorgon fast jag skulle hosta.

  • Anonym (E)

    Jag tolkar det som att du själv tror att du sannolikt har någon form av förkylning/covid, och i så fall ska du naturligtvis hålla dig hemma. Men jag förstår att det inte känns kul. Det är väldigt mycket så nu att det aldrig känns som att man gör rätt, oavsett hur man gör. Antingen sätter man arbetsgivare och kollegor på pottkanten eller riskerar man smittspridning...

  • EpicF
    Anonym (..) skrev 2021-04-05 18:21:10 följande:

    Jag har astma och började hosta (rethosta) i förrgår. Kan känna av min astma mer vid förkylning, väderväxlingar m.m

    Ingen snuva eller feber. Använder min medicin morgon och kväll. Tog även allergimedicin imorse men det hjälpte inte för jag tänkte om det var pollen?

    Kan jag jobba imorgon?!


    Självklart inte då du har symtom.
  • Anonym (As)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-05 18:28:23 följande:

    Man ska väl vara hemma vid minsta symptom + 2 symptomfria dagar? Det har dom ju mässat ut i över ett år nu. 


    Har man haft torrhosta i mer än 7 dagar och för övrigt är symtomfri sedan 48 h behöver man inte vara hemma.

    Jag hade hosta i 3 månader förra våren, inget som man får sjukskrivning för. I år har jag haft hosta nästan 2 mån. Inte varit hemma nu heller. Jobbar som sjuksköterska. Det är bara att förklara att det är gammal hosta som inte är smittsam.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (..) skrev 2021-04-05 18:35:51 följande:

    Jo jag vet men har varit borta ofta och jag har astma. Tänkte på de som har huvudvärk/migrän de kan ju jobba om de klarar av det. Jag skulle klara av att jobba imorgon fast jag skulle hosta.


    På mitt jobb hade du blivit hemskickad. Det har varit folk på mitt jobb som gått till jobbet med hosta och oavsett orsak så har dom blivit beordrade att gå hem eftersom deras hosta, oavsett vad den beror på, skrämmer kunder och övrig personal. Någon enstaka som reagerade med långdragen rethosta som ett resultat av pollenallergi fick uppgifter som gick att göra hemifrån. Men på jobbet fick denne inte vara. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (As) skrev 2021-04-05 20:15:33 följande:
    Har man haft torrhosta i mer än 7 dagar och för övrigt är symtomfri sedan 48 h behöver man inte vara hemma.

    Jag hade hosta i 3 månader förra våren, inget som man får sjukskrivning för. I år har jag haft hosta nästan 2 mån. Inte varit hemma nu heller. Jobbar som sjuksköterska. Det är bara att förklara att det är gammal hosta som inte är smittsam.
    Jo, men har du läst trådstarten? "I förrgår"
  • Anonym (Eh)

    Stanna hemma och boka ett test.

    Om det visar negativt kan du ju kontakta chefen och fråga om det är ok att du kommer in?

  • elmadumle

    Samma här, är ständigt snuvig även med allergimediciner hela året. vi som är allergiska diskuterade det med chefen och om vi har symtom som vi alltid har jobbar vi, känner vi inte igen symtomen/det blir förändringar stannar vi hemma och testar oss, har testat negativt tre gånger. 
    Skulle jag vara hemma varje gång jag har symtom hade jag inte kunnat jobbat alls under det här året, jobbar inom vården.

  • EpicF
    Anonym (As) skrev 2021-04-05 20:15:33 följande:

    Har man haft torrhosta i mer än 7 dagar och för övrigt är symtomfri sedan 48 h behöver man inte vara hemma.

    Jag hade hosta i 3 månader förra våren, inget som man får sjukskrivning för. I år har jag haft hosta nästan 2 mån. Inte varit hemma nu heller. Jobbar som sjuksköterska. Det är bara att förklara att det är gammal hosta som inte är smittsam.


    Det låter oansvarigt och du hade inte fått jobba på mitt jobb med en hosta, även om du har haft den länge.
  • Anonym (..)

    Jag är ganska säker på att det är min astma och inte förkylning. Om det vore förkylning så borde jag ha haft feber eller varit snorig, huvudvärk och andra symtom. Det är lite av moment22 här. Om jag frågar min chef så får jag nog till svar att jag känner själv . Fast jag tror inte att alla mina kollegor skulle tycka att det var ok. Har redan gjort 4 tester tidigare vid symtom fast då var det förkylningar. Hade jag inte haft astma så hade det varit annorlunda. Men det lutar åt att jag ändå får lov att stanna hemma.

  • Anonym (L)

    En i min omgivning blev smittad av en som hade symptom, som denne bara trodde var lite vanlig hosta. Nu är personen i min omgivning död.

    Chansa inte. Hosta är ett symptom. Ta ett covid-test och agera därefter.

  • EpicF
    Anonym (..) skrev 2021-04-05 21:57:05 följande:

    Jag är ganska säker på att det är min astma och inte förkylning. Om det vore förkylning så borde jag ha haft feber eller varit snorig, huvudvärk och andra symtom. Det är lite av moment22 här. Om jag frågar min chef så får jag nog till svar att jag känner själv . Fast jag tror inte att alla mina kollegor skulle tycka att det var ok. Har redan gjort 4 tester tidigare vid symtom fast då var det förkylningar. Hade jag inte haft astma så hade det varit annorlunda. Men det lutar åt att jag ändå får lov att stanna hemma.


    Feber är inget måste vid förkylning och inte heller att man är snorig eller har huvudvärk.
  • Anonym (M)

    Men hur svårt kan det vara?

    Du ska diskutera med din chef, inte med allvetande familjelivare. Herregud.

    Det handar tex om vad du jobbar med. Det är liksom skillnad på skit och pannkaka.


    Anonym (..) skrev 2021-04-05 21:57:05 följande:
    Om jag frågar min chef så får jag nog till svar att jag känner själv .

    NOG. Du antar bara saker som inte behöver stämma med verkligheten. Du kan inte anta vad denne säger utan du måste prata med hen.
    Anonym (..) skrev 2021-04-05 21:57:05 följande:
    Har redan gjort 4 tester tidigare vid symtom fast då var det förkylningar.

    Jag är testad 15 gånger. Det säger absolut ingenting om dagsläget.  Man kan ha både förkylningar och influensor som inte är covid.  Faktiskt.
    Jag har varit dels förkyld, haft influensa och sedan handlar det om biverkningar av att ständig bära munskydd.
  • Anonym (As)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-05 20:20:09 följande:
    Jo, men har du läst trådstarten? "I förrgår"
    Jo jag har läst och TS ska vara hemma. Men nu svarade jag på en kommentar om att var hemma tils symtomfri  + 2 dagaroch det stämmer ju inte.med horrhosta.
Svar på tråden Har astma och rethosta gå till jobbet?