Inlägg från: Anonym (Splittrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Splittrad)

    Är jag för gammal för att bli mamma???

    Solstickan skrev 2021-04-07 13:43:58 följande:

    Grattis!

    Min spontana tanke kring graviditeter när man är äldre är att göra alla de tester som finns för att säkerställa att barnet mår bra. Annars borde det väl bara vara att köra

    Min mamma fick mig när hon var 46, det kom som en chock för henne också. Har därför väldigt gamla syskon - och såklart föräldrar.

    Det är väl den största nackdelen jag kan tänka mig, att ditt barns framtida barn kanske inte kommer att hinna träffa dig/er. Samt att (tyvärr) ditt barn kan komma att mista sina föräldrar pga hög ålder tidigt.

    Det senare är något som jag upplever som jättejobbigt, jag fyller 29 om några dagar om min mamma är 75 och pappa 70. Jag känner en viss stress inför att få egna barn så att de ska få träffa mina föräldrar. Samt att det för egen del känns jättejobbigt i tanken att mista dom när jag själv är så ung

    Så fundera på om det känns OK att ditt barn får uppleva ovan scenario.


    Ja, jag tänker ju be om alla tester jag kan få. 

    Beträffande din sista mening: ja, det där är ju en av sakerna jag omedelbart tänkte på när jag fick bekräftat att jag faktiskt är gravid... och som gjorde att jag tänkte att det skulle vara själviskt att behålla. Sen var det några i tråden som påpekade att de flesta med gamla föräldrar nog ändå anser att de är glada att de föddes, även om föräldrarna var/är gamla. Men ja, det är ju helt klart en jobbig tanke :( Men, som sagt: frågan är ju egentligen inte om det känns ok att mitt barn får uppleva detta scenario, utan frågan är ju faktiskt snarare: Vilket är värst - att mitt barn får uppleva detta scenario eller att hen inte får uppleva någonting alls?
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Va?) skrev 2021-04-07 15:16:17 följande:
    Alltså, jag tycker absolut att du ska köra på detta, eftersom det ju verkar som att du verkligen vill ha barnet! Vilken grej! Kan bara säga stort och varmt grattis!!

    Vad gäller tröttheten som många nämner så kan jag säga att jag själv (snart 60) inte märkt av nån nämnvärd trötthet alla de gånger jag haft hand om barnbarnen (även om det så klart inte är samma sak som att ha egna barn 24/7), så det där är nog väldigt individuellt :) Dessutom har du ju, som flera andra påpekat, inte "tröttat ut dig" genom att ha haft barn tidigare i livet.

    Önskar dig verkligen all lycka till!
    Tack! :)

    Och ja, det låter logiskt att jag skulle vara mindre trött ;) Skönt ändå att höra att du vid nästan 60 inte upplever trötthet som ett problem :)
  • Anonym (Splittrad)
    nonameleft skrev 2021-04-07 16:25:24 följande:

    Svarar som 3-barnsmamma med en son som jag fick vid 33, en dotter vid 41 och senaste tillskottet vid 43 års ålder. Orken är ju helt klart mindre när man är 45 och har en hyperaktiv 2-åring men det funkar för mig då jag alltid varit väldigt fysiskt aktiv och är en morgonmänniska som inte har något emot att gå upp tidigt.

    Vad som funkar för dig kan bara du svara på. Det finns ju också osäkra faktorer som till exempel vilken typ av barn det blir. Är det ett barn som kommer sova hela nätter tidigt i åldern eller är det ett barn som kommer ge dig flera år av sömnbrist? Är det ett lugnt eller hyperaktivt barn?

    Fundera på vad du själv känner att du skulle orka med och tänk "worst case scenario" när du fattar ditt beslut. Är du beredd på att allt kan hända och känner dig ok med det så är det ju bara att köra. Det finns fantastiska mammor i alla åldrar.


    Ja, alltså, jag har inte egentligen känt mig orolig över att jag skulle vara för gammal för min egen del, jag är i väldigt bra form för min ålder, och jag har "bra gener" på båda mina föräldrars sidor, där alla har blivit väldigt gamla även några generationer bakåt. Det jag mest oroade mig över (men som jag känner mig mindre orolig över nu) var hur barnet skulle påverkas. 

    Men väldigt bra poänger ändå, som är bra att tänka på. Tack! :)
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (52) skrev 2021-04-07 17:57:47 följande:
    Självklart kan du vänta några dagar till. Glad  Men med tanke på hur länge sen du hade mens bör du inte vänta för länge med att göra VUL. Du kan ju redan vara i v.8. Då är det dags för Mvc i så fall.
    Tack! Det känns skönt att höra :) Jag tänker att jag tar tag i det på måndag eller tisdag, oavsett är jag ju som mest i v 9 då.

    Tack så jättemycket för alla dina svar <3
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (52) skrev 2021-04-07 18:02:22 följande:
    IVF är provrörsbefruktning. Glad  Det kan ske med egna eller andras ägg. Vi har gjort dubbeldonation av könsceller och då kallas det ED istället för ÄD som är endast äggdonation. Våra små är via FET också, dvs de frystes in efter 5 dagars odling och sen tinades de upp och sattes in i mig. Så på sätt och vis är de ännu äldre än de egentligen är. Skrattande 

    Tack snälla du!  Hjärta
    Oj! Alltså... det här är en helt ny värld för mig... Häftigt så mycket man kan göra nuförtiden! (Haha, nu låter jag verkligen som en gamling!)

    Helt fantastiskt att det gick så bra för er! <3 
  • Anonym (Splittrad)
    Lacrimosa skrev 2021-04-06 21:14:18 följande:
    Tack! Njae... Jag har genomgått IVF:er och läkaren menar att det nu inte är lönt att göra fler. Jag har alltid önskat mig genetiska barn, men har som du inte haft turen att träffa rätt man, i mina fertilare år, nu 42. Äggdonation skulle kunna varit ett alternativ, men min partner har inte varit engagerad eller stöttande i IVf-processen, så nu vet jag inte. Jag känner mig tjurig som fan på att han inte kämpade för mig och nu är mina chanser obefintliga. Relationen har tagit stryk som bara den och nu återstår permanent ofrivillig barnlöshet eller enbryodonation (antar jag). Ingen genetisk koppling till barnet alls, tycker jag är superläskigt! För mig har det varit viktigt att vara lik och få känna tillhörighet. Det hade jag önskat ett eventuellt framtida barn också. Samtidigt håller bitterheten på att få ordentligt fäste. 

    SÅ otroligt häftigt att du blivit gravid naturligt i så hög ålder! Kan du skicka lite virituell fertiliget vore jag glad! =o) 

    Stort lycka till! 
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 10:40:41 följande:
    Hej L. Alltså jag tycker du ska fundera på ändå om det inte är värt embryodonation ändå. Du kommer inte att göra skillnad på det barnet och ett genetiskt. Jag har ju läst din tråd och förstår att du har värderingar kring både att de ska känna igen sig genetiskt lika och även helst växa upp i en kärnfamilj. Men kan lova dig att du skulle bli lika nöjd oavsett. Om du är besviken på din partner, nöj dig inte med att ta det beteendet från honom. Du kan träffa en ny. Finns alla möjliga familjekonstellationer.

    Fundera på en embryodonation. Passa på nu är du ändå har åldern inne så det inte går fler år nu i onödan. Förstår att det är superläskigt men du får ändå ett helt eget barn i slutändan. Du kommer aldrig att ändra dig.

    Du är en självständig kvinna som vill bli lycklig och du vill ha barn. Kör bara!
    Jag håller helt med Hh! Och du (Lacrimosa) är ju dessutom bara 42! Och en partner som känner så annorlunda mot hur du känner beträffande detta, och som inte bara är oförmögen att stötta, utan dessutom verkar vara direkt ovillig att stötta eller ens bry sig om nåt som är så viktigt för dig... det känns ju inte riktigt hållbart faktiskt. Jag måste erkänna att jag har noll koll på alla möjligheter som finns att bli mamma nuförtiden (även om jag börjar inse så smått), men om det Hh föreslår känns som ett alternativ för dig tycker jag absolut att du ska göra det! 

  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 10:54:46 följande:

    Ska jag vara ärlig TS känns det väldigt väldigt sent att få ett spädbarn vid 50. Förstår att situationen är mycket svår. Du vill ha barn, du blir med barn på naturlig väg vilket kan indikera på att det ändå är meningen/att du är i såpass god fysisk form att det ändå går bra. Det enda jag kan tänka mig är att ungen tidigt i livet riskerar att bli väldigt ensam i och med att det inte finns någon pappa (?), antar att släktingarna är mycket äldre (?), och att barnet saknar syskon. Får du leva och ha hälsan kan du ändå finnas länge i barnets liv, om inte är det väldigt jobbigt för barnet.

    Det är ju en del av risktagandet om du nu väljer att behålla barnet att barnet är helt beroende av enbart dig. Kommer din pension sedan att kunna försörja er båda?Har du mycket stöd från andra i din omgivning som barnet kan få en nära relation med?


    Tack för ärligt svar! Just de saker du tar upp är ingenting jag är speciellt bekymrad över, mer än just detta att barnet ju riskerar att mista sin enda förälder vid en relativt ung ålder. Å andra sidan är jag i väldigt bra form för min ålder, och jag har "bra gener" på båda mina föräldrars sidor; alla har blivit gamla (och hållit sig pigga) i min släkt, även ett par generationer bakåt. Så oddsen är att jag lever och är pigg åtminstone tills jag blir 90, och då skulle barnet vara 40.

    De andra sakerna du tar upp ser jag som sagt inte öht som ett problem. Varför skulle barnet bli ensamt för att det inte finns en pappa med i bilden? I så fall borde ju väldigt många barn vara väldigt ensamma... Vad gäller övriga släktingar har jag mina syskon och en drös syskonbarn som jag vet kommer att finnas där för barnet, och även om jag inte har några syskonbarnbarn än så är det på gång för ett par av mina syskonbarn, och det lär även bli mer där. Vi bor dessutom nära varandra, så jag misstänker att mina syskonbarnbarn och mitt barn kommer att kunna hänga en hel del, i brist på syskon :) Och sen kan man ju faktiskt umgås med människor utanför familjen också ;) Jag har många nära vänner i varierande åldrar (den yngsta är 26, och ja - det går utmärkt att vara nära vänner även med stor åldersskillnad) som jag också vet kommer att finnas där för mig och barnet. Vad gäller ekonomin, slutligen, så vågar jag nog påstå att min ekonomi är (och kommer att fortsätta vara även efter pensionen) bättre än många yngre föräldrars ekonomi. Jag har ju dessutom haft hela vuxenlivet fram till nu att spara pengar, eftersom jag bara har behövt lägga pengar på mig själv.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Julie) skrev 2021-04-08 13:42:04 följande:

    Apropå det här med att släkten kanske är äldre. Min mans mormor var sladdbarn (20 år yngre än sina syskon). De var visst halvsyskon visade det sig senare. Mormorn fick kusiner som var nästan jämngamla och hade fin kontakt med dem (och fin kontakt med syskon men mer på ett mosterligt-/morbrorligtvis än syskonvis) som om de var syskon.

    Nu vet jag inte vilka släktband du har ts men du har kanske kontakt med syskon eller kusiner som är yngre eller redan fått barnbarn som du kan knyta starka band till ditt kommande barn? Man kan även skapa starka barn utan att vara släkt. Det finns många som inte har någon vidare kontakt med släkten.


    Haha, jag svarade på inlägget innan ditt (#154) innan jag hade läst ditt, men ja! Jag har gott om både släktingar och vänner som kommer att finnas där för mig och barnet :) Jag har som sagt svarat mer utförligt på detta i föregående inlägg (#191) :)

    Tack för pepp! <3
  • Anonym (Splittrad)
    Jemp skrev 2021-04-08 14:07:32 följande:
    Vad kompisarnas föräldrar tycker om saken är inte viktigt alls, som jag ser det. Om nån är dum nog att tycka illa om det och dessutom dela med det av sig till sina barn, så får det stå för dem och då får ni ta det då (om det nu blir ett barn). Precis som att folk kan ha åsikter om frisyrer, klädval, partnerns kön osv i all oändlighet. Som förälder kan man inte göra rätt enligt alla, men man kan försöka vara/bli trygg i sina egna val och hjälpa barnet hantera motgångar det stöter på.
    Kloka ord. Tack! Och jag håller ju helt med för egen del, men redan nu känns tanken på att nån skulle vara elak mot mitt barn hemsk...
  • Anonym (Splittrad)
    Jemp skrev 2021-04-08 13:58:12 följande:
    Jag tycker inte att det är fel. Och det låter ju som att du vill ha barnet så kör.
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 14:52:30 följande:
    Så att bara för att HON vill ha barnet så är det okej?
    Anonym (Moa) skrev 2021-04-08 15:44:49 följande:
    Ehhhh JA, vem skulle annars bestämma över hennes kropp tycker du?
    Jemp skrev 2021-04-08 15:48:37 följande:
    Ja, det är klart att valet tillhör den gravida kvinnan?
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 15:56:47 följande:
    Aha och? Detta påverkar inte en annan människa?
    Anonym (Moa) skrev 2021-04-08 16:14:40 följande:
    Så vem tycker du ska bestämma?
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 16:17:31 följande:
    Hon naturligtvis
    sextiotalist skrev 2021-04-08 16:20:59 följande:
    Såklart det påverkar, men det är och förblir kvinnans beslut. 
    Anonym (Moa) skrev 2021-04-08 16:24:06 följande:
    Så vad ville di ha sagt med din följande fråga:

    "Så att bara för att HON vill ha barnet så är det okej?"
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 16:39:43 följande:
    Folk pratar mycket om att man har rätt till saker men inte vilka skyldigheter man har. Hon har inga moraliska skyldigheter i detta natuligtvis. Nej nej det är såklart upp till henne. Det påverkar bara en annan människas hela existens, men det är självklart att den vuxne alltid har rätt att göra vad som faller hen in i alla situationer. Så länge det är lagligt så är det alltid ok.
    Anonym (Moa) skrev 2021-04-08 16:40:04 följande:

    Tycker du alltså att en gravid kvinna som behåller ett barn stjäl något?
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 16:42:20 följande:
    Ja. Om en mycket gammal kvinna bestämmer sig för att utan socialt nätverk beslutet sig om att framföda ett barn. Den stjäl det kommande barnets rättigheter till ett tryggt liv.
    Anonym (Moa) skrev 2021-04-08 16:43:55 följande:
    Alla som får barn har försörjningsskyldighet . Vad menar du är skillnaden för TS gentemot andra som får barn?
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 16:48:37 följande:
    Det kommer säkert gå finfint att försörja ungen mha pension sen. Jättelyckat.

    Okej, enbart ekonomi spelar roll för uppväxten och tryggheten. Vågar inte ens spekulera i hur du vuxit upp.
    Anonym (Moa) skrev 2021-04-08 16:51:04 följande:

    Jag tycker du har fel.


     


    Det finns många män som får barn i den ålder. Min egen pappa var 50 när jag föddes. Ingen har sagt något om det.


     


    Det finns också kvinnor som får barn alldeles för unga och inte har en aning om vad de ger sig in på och inte riktigt blir barnets mamma. Borde de också tvingas till abort?


     


    Den bästa början med ett föräldraskap är att verkligen vilja ha barn.


    Anonym (Moa) skrev 2021-04-08 16:52:42 följande:
    TS har redan skrivit om sin ekonomiska sits. Bara läsa bakåt i tråden.

    Oj vilken diskussion det blev!

    Hh: jag tyckte dina synpunkter till största delen var relevanta i början, men sen spårade du ju ur... du bara antar en massa om min familjesituation och min ekonomi som du inte har en aning om. Ganska märkligt. Däremot att det inte bara är kvinnans rätt att bestämma, utan att hon även har en moralisk skyldighet mot det liv hon bär på, det håller jag fullständigt med om. Det var ju exakt därför jag startade den här tråden: för att få beslutsunderlag för de saker som jag ser skulle kunna bli ett problem för just mitt barn.

    Till alla er som tagit mig i försvar: Tack!! <3
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (ma) skrev 2021-04-08 16:40:12 följande:

    Vill du detta så ska du göra det! Klart du kommer greja det! Väljer du att behålla, så  hejar jag på dig! Jag är 25 år och har varken partner eller barn än, och skulle det sluta med att jag sitter i din sits i framtiden och vet att detta är min sista chans att bli mamma så hade jag tagit den.

    Oavsett ska du göra det som känns rätt för DIG.


    <3 Tack för fint inlägg och pepp!  
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Moa) skrev 2021-04-08 17:10:27 följande:

    Det finns inga barn som ber om att få bli födda. Det är alltid en egoistisk handling av föräldrar att välja att få barn (kanske inte alla som har valet men för de som väljer).


     


    Det finns de som har diagnoser i släkten och ändå väljer att få egna barn. Det finns de som väljer att få en stor familj och det kanske inte är något som passar alla barn som hamnar i den stora barnaskaran osv osv


     


    Att du vill ha barnet är det viktiga här.


     


    Jag önskar dig all lycka! Hjärta


    Tusen tack för dina fina ord <3 Och tack för att du tagit mig lite i försvar tidigare i tråden <3 
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (52) skrev 2021-04-08 17:19:20 följande:
    De flesta har ingen koll på IVF, ÄD, FET osv för de behöver inte ha koll. Det har inget med din ålder att göra.  Glad 

    Låter som en bra plan att ta kontakt med mvc nästa vecka. 
    Nä, så är det väl iofs :)

    Tack! Då kör jag på det! :)
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 22:41:58 följande:
    Jag antar utifrån vad som nämnts tidigare i tråden. Jag har även ställt frågorna direkt till dig utan att få svar men du har ingen skyldighet att uppge din situation för mig. Men om det är så att du saknar far till barnet plus socialt nätverk plus att du enbart kommer att ha pension att leva på senare så anser jag personligen att det kan bli problem för barnet ja.
    För det första: var (i vilket eller vilka inlägg) har jag sagt någonting som styrker de antaganden du har gjort?? Tala gärna om vilka inlägg det gäller!

    För det andra: Vad menar du med att du inte har fått svar på dina frågor? Jag har svarat på alla dina frågor, inklusive dem i #154 (se #191). Jag har även 

    Och nu antar du igen att jag saknar socialt nätverk och ekonomiska förutsättningar! Igen! Trots att jag som sagt berättat både om mitt sociala nätverk och min ekonomiska situation i många inlägg under trådens gång, inklusive i tidigare svar till dig.

    Jag uppskattade ditt ärliga svar (#154) men det känns lite trist att du sen bara vräker ur dig en massa konstiga saker utan att ha belägg för dem, och ännu mer så när det genom hela tråden finns tydliga uppgifter om motsatsen. Jag fattar absolut att du inte pallar läsa allt som skrivits, men då ska du kanske inte heller säga saker som du inte vet om de stämmer.
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Julie) skrev 2021-04-09 06:41:07 följande:
    #191
    Hjärta
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-08 22:41:58 följande:
    Jag antar utifrån vad som nämnts tidigare i tråden. Jag har även ställt frågorna direkt till dig utan att få svar men du har ingen skyldighet att uppge din situation för mig. Men om det är så att du saknar far till barnet plus socialt nätverk plus att du enbart kommer att ha pension att leva på senare så anser jag personligen att det kan bli problem för barnet ja.
    Anonym (Splittrad) skrev 2021-04-09 20:28:16 följande:
    För det andra: Vad menar du med att du inte har fått svar på dina frågor? Jag har svarat på alla dina frågor, inklusive dem i #154 (se #191). Jag har även 
    en bit försvann visst här... "Jag har även skrivit om dessa saker i många av mina andra svar genom tråden" skulle det stå.
  • Anonym (Splittrad)
    Fjäril kär skrev 2021-04-09 07:37:09 följande:

    Vad gäller folk som har åsikter så finns det folk till precis alla åsikter...

    Hur väl mottagen blir en väldigt ung mamma? Inte särskilt, folk har banne mig i en ens vett att skämmas för det heller vad man anser om en tonårsmamma tex.. Många som går hårt åt unga mammor offentligt och tyvärr gäller det även personal på förskolan och skolan. För att inte tala om alla som skriker om bidrag...

    Och alla som sett familjen annorlunda i tv vet vilka åsikter dom möter på stan när de valt att ha många barn...

    Och många ensamstående mammor får mycket skit från folk som tycker en massa. Allra helst om du bor i ett ökänt område med låg inkomst...

    Föräldrar med åldersskillnad går mycket skit kastat på sig...

    Hur man än gör liksom...

    Jag tillhör själv både ung förälder, ensamstående mamma och föräldrar med åldersskillnad.. Jag har blivit ifrågasatt många gånger.

    Har mina barn fått utstå något? Nix. Aldrig nånsin.


    Tack för kloka ord - och hoppfull sista mening! <3
  • Anonym (Splittrad)
    Lacrimosa skrev 2021-04-11 12:30:55 följande:

    Har allt gått bra? Hur mår du? 

    Stort lycka till! 

    Vilken lycka att få möjligheten! =o)


    Allt är bra än så länge! Jag har som mensvärk, men har fattat det som att det är ett vanligt symtom iaf i början av graviditeten?
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Hh) skrev 2021-04-11 14:47:44 följande:
    Jaha okej, nu har jag läst dina inlägg. Bra att du har både god ekonomi och god kontakt med dina nära släktingar. Det sistnämnda ger ju verkligen barnet en social trygghet. Menar inte att det är fel på något sätt att vara ensamstående, tänkte bara att det blir väldigt sårbarart i din situation när du är såpass mycket äldre och antagligen kommer att bli tröttare och skörare tidigare i barnets liv och att du är den som har det yttersta ansvaret för barnet.

    Vet en ung kvinna som nu är vuxen och hennes mamma dog för några år sedan. Hennes mamma var i din ålder när hon ensam fick henne. Hon är ju väldigt ensam sådär familjemässigt. Hon har två kusiner men de bor utomlands.

    Dock har hon flera nära vänner.

    Å andra sidan hade hon inte speciellt bra relation med sin mamma alla gånger.

    Alternativet hade ju varit att hon inte fått finnas alls. Bättre med ett liv med kärlek och trygghet med allt vad innebär även om det varar under en kort tid av livet än inget liv alls. Om ditt barn sen också bestämmer sig för att skaffa barnbarn kanske du ändå hinner vara med några år i alla fall o sådär. Det är svår situation..
    Tack - både för fint svar här, och för att du nu läst mina andra svar!
  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-11 16:18:33 följande:

    Hur går det för dig? Har du kontaktat vården? Tänker att det är extra viktigt så du får veta hur långt gången du är :)


    Det går bra än så länge :) Jag har inte kontaktat vården än, men tänkte göra det imorgon eller på tisdag. En del av mig är ju jätteotålig och vill ha alla undersökningar och bekräftelser osv med en gång, men en del är så orolig att det ska visa sig att allt bara var ett misstag... eller att de ska upptäcka nåt fel. Jag vill liksom vara kvar i den här bubblan. Men samtidigt inser jag ju att det är viktigt att jag tar nästa steg, så imorgon eller på tisdag, som sagt (och anledningen till att jag inte bestämt dag än är att jag kommer att sluta jobbet efter lunch antingen imorgon eller på tisdag, och tänker att jag kontaktar då, efter jobb, men jag vet inte vilken dag det blir förrän imorgon).
Svar på tråden Är jag för gammal för att bli mamma???