Inlägg från: Anonym (berätta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (berätta)

Narkosläkare/ sjuksköterska operation opiater

Om det nu (mot förmodan) skulle vara så att de säger "det är för stor risk för operation så vi avbryter", skulle du då verkligen vilja genomgå operationen? Om risken inte spelar någon roll för dig kan du ju stoppa i dig vad som helst och hålla tummarna för att det går bra.

De skulle bara avbryta operationen av verkligt goda skäl, och då tycker jag du skall lyssna på dem. Skulle det (igen - mot förmodan) vara så att Tramadol gör att du riskerar att avlida under operationen, så får du väl göra operationen när du avgiftat dig först. Eller är brösten värda att offra ditt liv för?

Jag är rätt säker på att de inte ställer in någon operation pga 50 mg Tramadol, men du skall absolut vara ärlig både till kirurgen och till narkosläkaren. Risken finns att din kropp är tillvand vid dessa mängder, och vet de inte om det kanske de har problem att hålla dig ordentligt sövd och smärtlindrad (för att de ger lägre doser än vad din kropp behöver).

Skall man bli sövd och genomgå operation skall man vara ärlig och berätta om alla mediciner för sina läkare. Något annat är bara korkat.

• Anonym (berätta)
    Anonym (....) skrev 2021-04-05 22:19:31 följande:
    Det där med dosen är svårt att säga jag har en hel 300mg retard som jag delar i mitten, sen biter jag av minimala biter under dagens gång för att slippa aps. Så 100 kanske 150 mg. Ni tror inte han nekar mig operation då? Liksom fine hälsan går före men hela min familj har lagt in sitt hjärta i detta kört mig till staden jag är i nu, följer med stöttar osv alltså det är omöjligt att inte gå igenom den imorgon. Sen är det även jag som övertänker en del men den där apotekarien gav mig döds ångest. Men kommer lämna in ett papper med vilka läkemedel jag tar, så har sömntabletter, p-piller så funderar jag på att skriva in 50mg tramadol vad säger ni om det? :(
    Nej, jag tycker inte du skall skriva 50mg Tramadol om du tar 200mg Tramadol per dag. Skriv då i så fall tex 50 mg vid behov, max 200 per dygn. Alt 50 mg x 4 per dag.

"Liksom fine, hälsan går före"... men ändå funderar du på att låta brösten gå före. Dina anhöriga behöver inte få veta varför operationen inte blev av om det skulle bli så. Kirurgen kan ha varit sjuk, du kanske hostade samma morgon osv. Det är i så fall bara att planera in nytt datum, med plan för avgiftning innan, om det skulle råka vara viktigt för att hålla dig vid liv under operationen.
  • Anonym (berätta)
    Anonym (....) skrev 2021-04-05 22:27:45 följande:
    Ja jo det är sant, jag tror bara att jag är så rädd för att jag kollade upp detta i början och då fick jag grönt ljus. Alltså att man då får massa annat som är mycket starkare än tramadol så jag liksom la det åt sidan. Tills jag idag fick annan info i apoteket och plötsligt så var det åt andra hållet. Min mamma har följt med mig till staden och lämnar& hämtar mig så tror egentligen att hon är en del av den stora rädslan. Men jo jag ska berätta...
    I och med att de ger massa annat när man är sövd så måste de veta vad du normalt tar, för att kunna ge rätt doser.
    Det finns bara ett svar på dina frågor. Var ärlig! Låt de som skall söva och operera avgöra om Tramadol spelar roll eller inte.
  • Anonym (berätta)
    Kexsmula skrev 2021-04-05 22:31:53 följande:
    Tänk bara på att inte berätta om du inte har den på recept, annars kanske de skriver in missbrukare i din journal och det är oerhört jobbigt att få ut något läkemedel då.
    De kommer inte att kolla upp att alla läkemedel i medicinlistan finns på recept. De kommer inte söka reda på vilken vårdcentral som eventuellt skriver ut till TS. Allt de behöver veta är vad som faktiskt tas dagligen. Var det kommer ifrån bryr det sig inte det minsta om.
  • Anonym (berätta)
    Anonym (....) skrev 2021-04-05 22:47:56 följande:
    Jag tar inte 200mg/ dag utan jag delar en 200mg i mitten sen tar jag ena halvan och delar den under en hel dag. Så det blir cirka 50-100 mg/ dag. Nej jag har skrivit om detta tidigare, men svaret jag fick då var att det inte är några problem med lite tramadol.
    Ok, då är det ju 50-100 per dag du skall säga.
    När du skrev tidigare och fick ett svar att det inte spelar någon roll - vem var det som svarade? Någon läkare? Kirurg/narkosläkare? Eller, var det vem som helst som kanske har eget missbruk och tycker att "det lilla spelar ju ingen roll"?
    Anonym (....) skrev 2021-04-05 22:52:52 följande:
    Har också hört att dom inte kan kolla i journalen och en tjej sa att jag kan säga att jag fått tramadol på recept för fibromyalgi som tydligen är smärta i kroppen, men jag är dock ingen bra lögnare. Kan jag inte bara säga att jag har ont i ryggen ibland och tar då tramadol vid behov? Help me, uppskattar verkligen er hjälp utan att vara dömande för det är det sista jag behöver!
    Fibromyalgi är ingen bra diagnos att ha inskriven i journalen. Bättre då att säga att du tar det tillfälligt för ryggvärk/ryggskott. Den diagnosen försvinner snabbt.
    Kexsmula skrev 2021-04-05 22:56:21 följande:
    Apotekaren du pratade med snackade i nattmössan för att verka duktig och viktig, inte helt ovanligt tyvärr. Nej, det finns ingen stor risk att dö eller förblöda. Tramadol är bland de vekaste och vanligaste opioiderna på marknaden - om det vore sant hade var och varannan människa dött på operationsbordet. Det gör inte folk. Opiater i sig är inte farliga inför operationer, väldigt lätta opioider som Tramadol innebär inga problem. Berätta för din sinnesros skull precis innan om du vill, du kommer inte bli nekad eller anses som högrisk för det.
    Nej, det är inte farligt med de doserna TS tar, men det är trots allt viktigt att vara ärligt när man lägger sitt liv i någons händer.
    Oavsett om risken att förblöda och dö är stor eller liten så är det enda rätta att berätta om vilka läkemedel man tar så att man ger kirurg och narkosläkare de bästa förutsättningarna för en lyckad operation. Tar man ett läkemedel som man eventuellt blir mer lättblödande av är det viktigt att veta om det. Då kan man jobba ännu mer för att undvika blödningskomplikationer efter operationen. Och, som tidigare sagts, så reagerar kroppen olika på narkosläkemedel om man redan är van vid opioider. TS vill knappast få för lite smärtlindring i samband med operationen.

• Anonym (berätta)
    Anonym (....) skrev 2021-04-05 23:10:37 följande:
    Men då skriver jag inget i papperna utan när jag träffar narkosläkaren så berättar jag för henne/ honom?
    Det är bättre om du skriver det i papprerna. Det blir mer naturligt så (tex att du tar Tramadol tillfälligt för ryggvärk) än att du skall viska en hemlighet till dem sekundrarna innan du sövs.
  • Anonym (berätta)
    Anonym (....) skrev 2021-04-05 23:23:33 följande:
    Okej skriver i papperna jag ska lämna in imorgon att jag tar mellan 50-100mg vid behov mot ryggsmärta. Om de undrar varför jag inte sagt detta tisigare? Ni anar inte som jag uppskattar er hjälp nu, och som sagt jag är inte så gammal heller så vill bara att det ska gå så bra som möjligt utan att bli dömd.
    Du hade väl helt enkelt inte din ryggvärk tidigare - det var därför du inte sade något då. Detta är ju tillfälligt. Ryggskott kommer plötsligt. En del människor får det med jämna mellanrum och har då tabletter hemma att ta vid behov.
  • Anonym (berätta)
    FtS70 skrev 2021-04-06 00:40:58 följande:
    Söte Jesus, vad mycket galenskap i tråden... Nämn tramadolen bara, den kommer inte påverka operationen, vill anestesiologen skifta inslag i narkosen så låt gå. Det finns t o m fall där man ger tramadol före narkos för att mildra efterverkningarna. F ö kan tramadol fungera utmärkt mot ångest för ett flertal patienter, det har inte bara opioideffekter utan även SNRI, i olika grad beroende på hur patienten metaboliserar.
    Du som är läkare tycker alltså att TS skall låta bli att nämna vilka läkemedel hon tar inför operation?
    Är det ett gott råd som du brukar ge patienter? Är det inte bättre att kirurgen och narkosläkaren trots allt har all information? Sedan har du ju rätt i att det inte kommer påverka operationen, utan möjligen narkosen, men allt inom sjukvård blir oerhört mycket svårare så fort patienter börjar dölja saker.

För övrigt tar TS tramadol för att gå ner i vikt. www.familjeliv.se/forum/thread/81043603-behover-jag-beratta-for-lakaren-tramadol
  • Anonym (berätta)
    Fliselisan skrev 2021-04-06 13:52:30 följande:

Personen du citerar skriver ju att TS ska nämna tramadolen?

Ja, du har rätt. Jag läste för fort i natt. Ber om ursäkt.
Svar på tråden Narkosläkare/ sjuksköterska operation opiater