Anonym (....) skrev 2021-04-05 22:47:56 följande:
Jag tar inte 200mg/ dag utan jag delar en 200mg i mitten sen tar jag ena halvan och delar den under en hel dag. Så det blir cirka 50-100 mg/ dag. Nej jag har skrivit om detta tidigare, men svaret jag fick då var att det inte är några problem med lite tramadol.
Ok, då är det ju 50-100 per dag du skall säga.
När du skrev tidigare och fick ett svar att det inte spelar någon roll - vem var det som svarade? Någon läkare? Kirurg/narkosläkare? Eller, var det vem som helst som kanske har eget missbruk och tycker att "det lilla spelar ju ingen roll"?
Anonym (....) skrev 2021-04-05 22:52:52 följande:
Har också hört att dom inte kan kolla i journalen och en tjej sa att jag kan säga att jag fått tramadol på recept för fibromyalgi som tydligen är smärta i kroppen, men jag är dock ingen bra lögnare. Kan jag inte bara säga att jag har ont i ryggen ibland och tar då tramadol vid behov? Help me, uppskattar verkligen er hjälp utan att vara dömande för det är det sista jag behöver!
Fibromyalgi är ingen bra diagnos att ha inskriven i journalen. Bättre då att säga att du tar det tillfälligt för ryggvärk/ryggskott. Den diagnosen försvinner snabbt.
Kexsmula skrev 2021-04-05 22:56:21 följande:
Apotekaren du pratade med snackade i nattmössan för att verka duktig och viktig, inte helt ovanligt tyvärr. Nej, det finns ingen stor risk att dö eller förblöda. Tramadol är bland de vekaste och vanligaste opioiderna på marknaden - om det vore sant hade var och varannan människa dött på operationsbordet. Det gör inte folk. Opiater i sig är inte farliga inför operationer, väldigt lätta opioider som Tramadol innebär inga problem. Berätta för din sinnesros skull precis innan om du vill, du kommer inte bli nekad eller anses som högrisk för det.
Nej, det är inte farligt med de doserna TS tar, men det är trots allt viktigt att vara ärligt när man lägger sitt liv i någons händer.
Oavsett om risken att förblöda och dö är stor eller liten så är det enda rätta att berätta om vilka läkemedel man tar så att man ger kirurg och narkosläkare de bästa förutsättningarna för en lyckad operation. Tar man ett läkemedel som man eventuellt blir mer lättblödande av är det viktigt att veta om det. Då kan man jobba ännu mer för att undvika blödningskomplikationer efter operationen. Och, som tidigare sagts, så reagerar kroppen olika på narkosläkemedel om man redan är van vid opioider. TS vill knappast få för lite smärtlindring i samband med operationen.