Inlägg från: Hoppas2022 |Visa alla inlägg
  • Hoppas2022

    BIM maj

    BIM-tråd

    4/5 JosHed

    5/5 Stjärnhimmeln

    7/5 Amandaannn

    7/5 DrLavernius

    9/5 Hoppas2022

    10/5 Elise96

    10/5 Fjonkis

    Är osäker på när min BIM kommer vara pga att min cykel inte följt sitt gamla mönster i två omgångar nu. Men senast 9/5 blir det. Andra försöket för ett fjärde barn. Min förste fick jag oplanerat, andra efter 3 års försök och tredje efter 10 år. Tänkte köpa ägglossningstest denna omgång, har någon tips på bra test?

  • Hoppas2022
    JosHed skrev 2021-04-07 17:15:29 följande:

    Vi gör andra försöker nu med! Jag körde med NC digitala (med blinkande och sen fast gubbe) samt vanliga stickor förra månaden. Ville se så ägglossningen kommit igång efter avbrytandet i februari. Jag tyckte de var bra! Inte så att det tog sig såklart, men var tydligt! När jag fick fast gubbe på NC visade de andra stickorna också positivt så tänkte bara köra på NC denna månad. Är ägglossningen regelbunden denna gång med så skippar jag nog sen framåt och kanske testar tempa!


    Tack för svar :) jag köpte RFSU äl stickor. Tänkte jag testar dessa denna månad och ser om min äl är tillräckligt stark. Har känts för svag sista två månader. Sen tänkte jag att jag får kontakta läkaren ifall det är för svagt. Jag åt pergotime då jag försökte bli gravid med mitt andra barn så jag kanske kan få utskrivet något motsvarande. Pergotime säljs inte längre. Men förhoppningsvis får jag utslag på äl stickorna så jag kan slippa oroa mig :) Jag lovade egentligen mig själv att inte lägga så mycket energi på att bli gravid eftersom jag vet att chanserna inte är så stora för oss och att man då bara blir mer ledsen och besviken när man försöker så mycket. Men jag har total bebisfeber nu och önskar verkligen ett syskon i nära ålder till min lille :)

    Beklagar verkligen ditt avbrytande, verkligen fruktansvärt att gå igenom något sådant! Hoppas du blir gravid snart och får behålla <3
  • Hoppas2022
    Fjonkis skrev 2021-04-11 22:02:18 följande:

    Jag beställde massa graviditetstest idag. Jag är en riktig testoman och vet att jag kommer sitta och analysera graviditetstest redan innan bim haha.

    Men alltså mina känslor kring detta är verkligen som en berg och dalbana. En önskan om graviditet och bebis tar upp nästan all min tankeverksamhet om dagarna. Jag längtar otroligt mycket. Samtidigt är jag rädd för jag har mina tidigare graviditeter mått fruktansvärt dåligt med hyperemesis gravidarum. Sen är det så smidigt i livet nu med våran familj. Större barn osv, min man är taggad och tänker att den kommer vara självklar när den väl kommer och det är väl så men jag tänker ?tänk om? hela tiden om allt. Men mest är jag orolig för att genomgå en till hyperemesis graviditet, även om det inte behöver vara så att jag får det. Jag har gjort en operation som gör att jag inte kan kräkas också. Hur ska det gå då?

    Jag vill ha ett till barn jag velar inte men är samtidigt orolig och tänker lite för mycket.


    Jag känner igen mig i detta. Att bli gravid tar all min tankeverksamhet om dagarna med. Fantiserar om hur sött det är med två små syskon som leker med varandra. Men samtidigt är jag livrädd när jag tänker på hur allt ska gå. Oroar mig för många saker samtidigt som jag har total bebisfeber. Jag försöker verkligen hålla distans till allt detta och försöker ta allt som det kommer. Men det är inte lätt.
  • Hoppas2022

    En fråga till någon kunnig inom äl-test som kanske vet här?

    Jag fick starkt utslag på äl test igår på CD 7. Inte lika starkt som kontrollstrecket men nästan lika. Hade lite äl känningar men inte så mycket som jag förvänta mig vid äl. Idag var äl-testet negativt men jag har mer äl känningar idag. Har inte fått ont i äggstocken ännu vilket jag brukar få i några timmar innan alla äl symtom försvinner men har mollande värk så jag tror det kommer ikväll. Hur ska jag tolka testen? Har äl redan varit igår eller kommer det idag? Upphör LH stegringen samma dag man har äl eller i samband med att man haft äl? Vi tänkte mysa ikväll eftersom det står att störst chans att bli gravid är om man har sex 24-48 timmar efter positivt test men om äl redan varit igår så är det ju försent.

  • Hoppas2022
    JosHed skrev 2021-04-19 15:46:46 följande:

    Jag hänger inte riktigt med i texten och är ingen expert - men svarar ändå hehe ;) har du haft ett positivt ÄL-test så är ju ÄL 24-48 timmar efter. Sen lever ju ägget i 24 timmar. Så först två dygn efter ett positivt ÄL-test så kan det ju vara försent, men det kan ju även gå 3 dygn efter innan det är för sent. Endast ett positivt ÄL-test visar ju på stegringen, enskilda test säger inte så mycket då det kan gå upp och ner hela tiden. Sen kan ju kroppen försök ägglossa med men inte lyckas. Kanske försöker den igen senare samma cykel eller så hoppar den över en cykel.

    Gjorde jag det klarare?


    Tack för svar :) Ja, svårt att förklara min situation men fysiskt så känner jag att ägget inte släppt ännu men att det blir av ikväll eftersom jag har ökad mollande värk vilket jag brukar ha fram till ägget släpper. Men äl testet var positivt igår och negativt idag. Vad jag är förvirrad över är om ägget redan släppt eftersom testet är negativt idag? Eller om testet visar negativt samma dag som ägget släpper?
  • Hoppas2022
    JosHed skrev 2021-04-19 17:06:03 följande:

    [quote=81077034][quote-nick]Hoppas2022 skrev 2021-04-19 16:39:23 följande:[/quote-nick]Tack för svar :) Ja, svårt att förklara min situation men fysiskt så känner jag att ägget inte släppt ännu men att det blir av ikväll eftersom jag har ökad mollande värk vilket jag brukar ha fram till ägget släpper. Men äl testet var positivt igår och negativt idag. Vad jag är förvirrad över är om ägget redan släppt eftersom testet är negativt idag? Eller om testet visar negativt samma dag som ägget släpper?[/quot]

    Men det var positivt då? Tyckte jag läste att det inte var riktigt lika starkt som kontrollstrecket och då är det inte positivt. Jag hade starka testet typ hela tiden förra månaden men blev positivt tillslut (starkare än). Så i så fall kanske du hade haft ett starkt test idag om du tagit ett? De kan ju gå upp och ner som sagt så man kan liksom inte utläsa när ett ägg är på G utifrån icke positiva test (stod det på kartongen jag hade).


    Ja, vi får se. Det var nästan exakt som kontrollstrecket men inte exakt lika. Gjorde två test som jag tolka som positiva igår och har har sen gjort två negativa test idag. Men jag ska fortsätta testa en vecka till är dock väldigt säker på äl idag eftersom jag har alla symptom på det.
  • Hoppas2022
    beatum86 skrev 2021-04-19 21:15:46 följande:

    Hej! Jag tycker själv att det är svårt det här med ägglossningstest. Köpte därför cb digital för att ?slippa? tolka eftersom min cykel blivit sig så olik. Men har fortsatt testa starkt tills imorse, då var det negativt. Jag har en försiktig tempstegring och hoppas att det släppt ett ägg denna cykel. Hoppas min temp stigit ytterligare imorgon.

    När man har släppt ett ägg frisätts hormonet progesteron. Progesteron gör att basaltemperaturen stiger med ca 0,3 grader. Om man mäter sin basaltemperatur varje morgon så kan man tydligt se tempstegringen vid ägglossning. Tempstegringen håller sedan i sig tills man får sin mens, eller fortsätter vara hög om man är gravid.


    Tack för svar :) Ska börja ta temperaturen då så man får bättre koll. Min cykel har varit sig olik i tre omgångar nu så att inte helt säkert veta när äl pågår är främmande mark för mig.
  • Hoppas2022
    lilly439 skrev 2021-04-22 19:06:26 följande:

    Hur resonerar ni kring Covid och vaccinet?

    Jag har ägglossning första veckan i maj samtidigt som jag läst att vaccinet blir tillgängligt från mitten av maj. Och man rekommenderar inte gravida att vaccinera sig.

    Hur tänker ni?


    Jag försöker bli gravid ändå. Jag känner att jag inte har möjlighet att avstå en chans att bli gravid, dels pga ålder och dels eftersom jag har mycket svårt att bli gravid. Det tog 3 respektive 10 år för mig att bli gravid. Nu är jag på väg mot 38 år så vi har inte mycket tid kvar känns det som. Om jag inte är gravid när vaccinet erbjuds då kommer jag ta det innan äl så att det inte påverkar en eventuell graviditet.
  • Hoppas2022
    MBL1712 skrev 2021-04-24 15:53:07 följande:

    Nyfiken fråga, på vilken dag har ni ÄL?


    Normalt har jag alltid på CD 14. Ett fåtal gånger på CD15 eller 16. Men nu de sista tre cyklar har det varit ur balans så det har varit olika cykeldagar.
  • Hoppas2022
    Elise96 skrev 2021-04-24 19:15:05 följande:

    Har också alltid ÄL dag 12-13  men förra cykeln blev 29 dagar med ÄL dag 17 och nu denna cykel hade jag ÄL känningar redan dag 7 så har är osäker på när den kommer denna gång. Så jäkla typiskt nu när vi gör vårt första försök denna cykel 


    Testar du med äl test? Det hände mig med denna cykel att jag fick tidiga äl känningar men började få äl känningar redan på CD 5 och det blev mer och mer fram till CD 8. Fick en stark stegring på äl test och ont i äggstocken men sen tog det abrupt slut och alla äl symtom försvann. Tror inte ägget släpptes då eftersom jag inte fick så ont som jag brukar få i äggstocken. På CD 10 började jag få en ny stegring på äl test. Fick ett positivt äl test på CD 11 och ägget släppte igår på CD 12. Det är verkligen jobbigt att cykeln är så ur balans eftersom det är svårt att planera då. Samtidigt känner jag en tung hopplöshet eftersom jag annars har svårt att bli gravid, när det är så här så känns det helt omöjligt att bli gravid. Men förhoppningsvis rätar det till sig snart. Det är även bra att jag lär känna min cykel med hjälp av äl testen så att jag framöver får bättre koll på äl.
Svar på tråden BIM maj