• Anonym (Z)

    Lamotrigin/lamictal - erfarenheter?

    Någon som äter denna medicin mot psykiska besvär?

    Isåfall, vad tar ni den för? Hur har den hjälpt er? Vilken dos tar ni? Biverkningar?

  • Svar på tråden Lamotrigin/lamictal - erfarenheter?
  • Anonym (Diss)
    Anonym (Z) skrev 2021-04-06 20:13:16 följande:

    Men mot ångest å depp äter man väl ssri? Har du provat det?


    Ja det åt jag i 8 år utan att få så bra effekt, testade Sertralin och Cipralex.. Fick diagnosen Add för ett år sen och äter nu Elvanse och har äntligen hittat rätt.

    Varför ska du resta Lamotrigin, är du bipolär?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Diss) skrev 2021-04-06 21:33:13 följande:

    Ja det åt jag i 8 år utan att få så bra effekt, testade Sertralin och Cipralex.. Fick diagnosen Add för ett år sen och äter nu Elvanse och har äntligen hittat rätt.

    Varför ska du resta Lamotrigin, är du bipolär?


    Ja, jag är bipolär.

    Inga ssri funkar på mig. Får bara massa biverkningar. Är lite nojig med att testa nya mediciner, känns skrämmande.
  • Anonym (JP)
    Anonym (Z) skrev 2021-04-07 08:07:31 följande:

    Ja, jag är bipolär.

    Inga ssri funkar på mig. Får bara massa biverkningar. Är lite nojig med att testa nya mediciner, känns skrämmande.


    Jag skulle råda dig att ge det lite tid. Det var inte så att jag märkte effekt på en vecka direkt. I början märkte jag bara biverkningar. Men biverkningarna försvann och det var helt klart värt det när medicinen väl började verka. Den enda biverkning jag har av den nu är lite dimsyn, mer vissa dagar än andra. Men inget som påverkar vardagen ändå.

    Lithium då, har du provat det?
  • Anonym (Z)
    Anonym (JP) skrev 2021-04-07 11:10:49 följande:

    Jag skulle råda dig att ge det lite tid. Det var inte så att jag märkte effekt på en vecka direkt. I början märkte jag bara biverkningar. Men biverkningarna försvann och det var helt klart värt det när medicinen väl började verka. Den enda biverkning jag har av den nu är lite dimsyn, mer vissa dagar än andra. Men inget som påverkar vardagen ändå.

    Lithium då, har du provat det?


    Vad är biverkningarna i början då?
  • Anonym (JP)
    Anonym (Z) skrev 2021-04-07 12:18:04 följande:

    Vad är biverkningarna i början då?


    Jag minns inte allt från den tiden, både för att det var längesen och för att jag var väldigt sjuk då. Det jag minns är den grymma klådan under huden. Gick knappt att tänka på annat. Och dimsyn, yrsel, lite seg i tanken och jag blev skakig/darrig.
  • Anonym (Z)
    Anonym (JP) skrev 2021-04-07 12:50:07 följande:

    Jag minns inte allt från den tiden, både för att det var längesen och för att jag var väldigt sjuk då. Det jag minns är den grymma klådan under huden. Gick knappt att tänka på annat. Och dimsyn, yrsel, lite seg i tanken och jag blev skakig/darrig.


    Men det gav med sig till slut? Antar att du trappades upp för snabbt...

    Vad menas med dimsyn?
  • Anonym (JP)
    Anonym (Z) skrev 2021-04-07 13:22:09 följande:

    Men det gav med sig till slut? Antar att du trappades upp för snabbt...

    Vad menas med dimsyn?


    Allt har gett med sig utom just dimsynen. Alltså att jag ser suddigt. Typ som när man är nyvaken bara att det inte går att blinka bort. Och det beror inte på synfel enligt optikern men är med som vanlig biverkning för Lamotrigin i FASS. Varierar också olika dagar hur suddigt det är. Ibland märker jag det knappt alls och andra dagar är det lite jobbigare.
  • Anonym (Diss)
    Anonym (Z) skrev 2021-04-07 08:07:31 följande:
    Ja, jag är bipolär.

    Inga ssri funkar på mig. Får bara massa biverkningar. Är lite nojig med att testa nya mediciner, känns skrämmande.
    Vid bipolär funkar ju sällan SSRI. Seroquel är ju en medicin som kan funka men den kanske du testat.

    Ge Lamotrigin en chans, den kan ju funka bra på dig.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Diss) skrev 2021-04-07 20:18:59 följande:

    Vid bipolär funkar ju sällan SSRI. Seroquel är ju en medicin som kan funka men den kanske du testat.

    Ge Lamotrigin en chans, den kan ju funka bra på dig.


    Har testat seroquel men den är inget för mig

    Ja, ska se om jag ger lamon en chans.
  • Anonym (Diss)
    Anonym (Z) skrev 2021-04-08 07:10:18 följande:
    Har testat seroquel men den är inget för mig

    Ja, ska se om jag ger lamon en chans.
    Du vet, Lamotrigin är ju en medicin som man börjar med i väldigt låg dos och sedan trappar upp långsamt. Risken för att få många och jobbiga biverkningar i början är låg. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Diss) skrev 2021-04-08 11:09:26 följande:

    Du vet, Lamotrigin är ju en medicin som man börjar med i väldigt låg dos och sedan trappar upp långsamt. Risken för att få många och jobbiga biverkningar i början är låg. 


    Jo sant..kommer nog ge det ett försök.

    Tack :)
Svar på tråden Lamotrigin/lamictal - erfarenheter?