• babyba

    Köpa dyr lägenhet..

    Min sambo och jag har kontantinsats på ca 900 k tillsammans , jag tjänar 30k före skatt och han tjänar runt 34-36.Han vill flytta till en lägenhet för nästan 5 miljoner,för mig låter det onödigt dyrt.Meningen är väl att när man bor två ska det bli lite billigare att bo? För mig är det viktigt att kunna köpa nya kläder,frisör,resor,kunna spara bra med.Med en sånn dyr lägenhet går ju nästan halva lönen till bara boendekostnad.Förstår att det här är en fråga där alla tycker olika men jag tänker bara om den ena blir arbetslös och så står man där med en lägenhet för 4 millar ? Känns inte vettigt någonstans men hör gärna andras synpunkter på detta..

  • Svar på tråden Köpa dyr lägenhet..
  • nnnnnnnn
    Nicco123 skrev 2021-04-07 00:06:14 följande:
    Hur köper ni lägenhet för 5 miljoner? Har ni lånelöfte på det verkligen? Låter som ni behöver ta ett topplån om man räknar på det? Då blir det ju verkligen dyrt!!

    Annars har jag full förståelse för att du inte vill lägga alltför mkt. Kom fram till en gräns för vad du är villig att lägga och sätt en budget efter det.

    Ett alternativ är annars att ni har olika ägarandel i lägenheten som en kompromiss. Då får han betala mer.
    TS och sambon har 900 000 kr sparat till kontantinsats.Det är 18% av 5 miljoner, så de kommer "bara" behöva låna till 82% av lägenhetens värde.
  • Nicco123
    nnnnnnnn skrev 2021-04-07 14:26:08 följande:

    TS och sambon har 900 000 kr sparat till kontantinsats.Det är 18% av 5 miljoner, så de kommer "bara" behöva låna till 82% av lägenhetens värde.


    Jo absolut, men jag gick steget längre och räknade på deras löner, har för mig att de var 30 och 35, med regler om årslön x 4,5 plus 900 000 så blir det ca 4,4 miljoner. Så hur blir det 5? Sen kanske vissa banker räknar olika men grundtanken är väll ändå 4,5x årsinkomsten?
  • PH76
    babyba skrev 2021-04-06 19:00:27 följande:

    Min sambo och jag har kontantinsats på ca 900 k tillsammans , jag tjänar 30k före skatt och han tjänar runt 34-36.Han vill flytta till en lägenhet för nästan 5 miljoner,för mig låter det onödigt dyrt.Meningen är väl att när man bor två ska det bli lite billigare att bo? För mig är det viktigt att kunna köpa nya kläder,frisör,resor,kunna spara bra med.Med en sånn dyr lägenhet går ju nästan halva lönen till bara boendekostnad.Förstår att det här är en fråga där alla tycker olika men jag tänker bara om den ena blir arbetslös och så står man där med en lägenhet för 4 millar ? Känns inte vettigt någonstans men hör gärna andras synpunkter på detta..


    Du ger lite för lite information för att jag ska kunna ge ett bra svar.

    - Hur gamla är ni?
    - Vad jobbar ni med?
    - Hur länge har ni varit tillsammans?
    - Hur stor är lägenheten?
  • gbgumman

    Att köpa sig en lägenhet låter bra. Ni har en bra kontantinsats. Men jag hade inte köpt för 5 miljoner. Vi har genom åren bytt upp oss i standard levt på få kvadratmeter och halvbra standard i många år. Småbarnsåren gick allt bra just för att vi varit försiktiga med hur högt belånade vi varit. I dag är vi förbi småbarnsåren och har inkomster brutto ihop på över 100 000kr. i månaden. Nu äntligen har vi köpt drömbostanden för 11 000 0000kr. Vi har dock bara lån på 3,8 miljoner och jag tycker det är mycket. 

  • PH76
    gbgumman skrev 2021-04-07 18:18:38 följande:

    Att köpa sig en lägenhet låter bra. Ni har en bra kontantinsats. Men jag hade inte köpt för 5 miljoner. Vi har genom åren bytt upp oss i standard levt på få kvadratmeter och halvbra standard i många år. Småbarnsåren gick allt bra just för att vi varit försiktiga med hur högt belånade vi varit. I dag är vi förbi småbarnsåren och har inkomster brutto ihop på över 100 000kr. i månaden. Nu äntligen har vi köpt drömbostanden för 11 000 0000kr. Vi har dock bara lån på 3,8 miljoner och jag tycker det är mycket. 


    De flesta kan inte förvänta sig ett sådant arv att lägga som kontantinsats.
  • babyba
    PH76 skrev 2021-04-07 17:21:22 följande:
    Du ger lite för lite information för att jag ska kunna ge ett bra svar.

    - Hur gamla är ni?
    - Vad jobbar ni med?
    - Hur länge har ni varit tillsammans?
    - Hur stor är lägenheten?
    Dom tre första frågorna ser jag som irrelevanta.. lägenheten är 60 kvm så inte jättestor.
  • babyba
    Nicco123 skrev 2021-04-07 00:06:14 följande:

    Hur köper ni lägenhet för 5 miljoner? Har ni lånelöfte på det verkligen? Låter som ni behöver ta ett topplån om man räknar på det? Då blir det ju verkligen dyrt!!

    Annars har jag full förståelse för att du inte vill lägga alltför mkt. Kom fram till en gräns för vad du är villig att lägga och sätt en budget efter det.

    Ett alternativ är annars att ni har olika ägarandel i lägenheten som en kompromiss. Då får han betala mer.


    Ja jag undrar det med men tydligen så går det ? Vi har inget löfte än och räknar inte med något topplån.
    Håller med dig om att det blir dyrt och är inte sugen på det alls.
    Har tänkt på det med ägardel med men ser mig själv som förloraren i allt då om man ev säljer.
  • PH76
    babyba skrev 2021-04-07 18:44:32 följande:

    Dom tre första frågorna ser jag som irrelevanta.. lägenheten är 60 kvm så inte jättestor.


    De är absolut relevanta. Er ålder och ert yrke ger en fingervisning gällande framtida lönekurva. Hur länge ni varit tillsamman ?kan? ge en indikation på om det kan vara lite tidigt att göra en sådan stor gemensam investering.

    Jag antar att vi pratar om Stockholm innerstad i och med pris och storlek. Planerar ni att bo kvar länge i samma lägenhet så ser jag inga problem, planerar ni att sälja inom 3 år så kan det finnas risk att ni säljer med förlust, kanske inte en stor risk men den finns absolut där.

    Jag skulle siktat på Sumpan centrum eller Gamla Råsunda istället och köpt en 3a-4a istället.
  • gbgumman
    PH76 skrev 2021-04-07 18:35:34 följande:
    De flesta kan inte förvänta sig ett sådant arv att lägga som kontantinsats.
    Det jag försökte säga är att man bör försöka ha kvar tanken på att det är pengar det handlar om och inte bara siffror. En bra måttstock är vilken lön man har. Man kan få en utmärkt fin 2:à inte långt från stan för 2,5 miljon. Att bo i en två funkar fint för ett par även ett par med barn. Något jag har gjort både som barn och mor. 
  • momjanet

    Meningen att flytta ihop är inte att få billigare boende. Meningen är att få tillbringa tid med min älskade. Tänker jag.

    Tycker ni börjar i helt fel ände. Sätt er ner och gör en ordentlig budget. Ska ni ha gemensam eller enskild ekonomi? Vilka kostnader kan man räkna med, mobil, streamingtjänster osv.
    Hur mycket betalar var och en (om enskild ekonomi).
    Hur mycket spenderar ni på "allt annat" som frisörer osv.

    Hur mycket blir sedan kvar och hur mycket av det är försvarbart att lägga på ett boende?
    Då kommer ni ha en utgångspunkt vad ni har råd med.

  • HerrNilsson

    Utifrån den lön du skriver att ni har samt hur mycket ni kan gå in med kontant får jag det till att ni kan köpa för 4,4 miljoner kr.

    Utifrån hur du skriver att du vill leva skulle jag att runt 3 miljoner är mer rimligt.

    Men ni bör även satsa på en lägenhet där ni båda kan tänka er att bo på fem års sikt.

    Och om ni är unga och tänker er att bilda familj så småningom så borde du dra ner lite på konsumtionen och spara lite mer.

  • snedtak
    HerrNilsson skrev 2021-04-08 10:45:29 följande:
    Utifrån den lön du skriver att ni har samt hur mycket ni kan gå in med kontant får jag det till att ni kan köpa för 4,4 miljoner kr.
    Utifrån hur du skriver att du vill leva skulle jag att runt 3 miljoner är mer rimligt.
    Men ni bör även satsa på en lägenhet där ni båda kan tänka er att bo på fem års sikt.
    Och om ni är unga och tänker er att bilda familj så småningom så borde du dra ner lite på konsumtionen och spara lite mer.
    När jag skriver in lönerna (30 resp. 36) och kontantinsats (900 000) hos bankernas kalkyler, tex. SBAB ser det ut som att de får köpa för 5 miljoner. Man får ju chansa på avgiftens storlek så jag antog 6000.
    Jag hade personligen inte köpt en såpass dyr lägenhet ändå eftersom det rä skönt med marginaler i ekonomin.
  • Seven Costanza
    snedtak skrev 2021-04-10 11:32:05 följande:

    När jag skriver in lönerna (30 resp. 36) och kontantinsats (900 000) hos bankernas kalkyler, tex. SBAB ser det ut som att de får köpa för 5 miljoner. Man får ju chansa på avgiftens storlek så jag antog 6000.

    Jag hade personligen inte köpt en såpass dyr lägenhet ändå eftersom det rä skönt med marginaler i ekonomin.


    Blev det då 3% amortering i ditt exempel? För med den vanliga amorteringen på 2% får de bara låna 4,5 x årsinkomsten och det blir ca 3,5 miljoner så total köpesumma 4,4 inklusive kontantinsats.
  • snedtak
    Seven Costanza skrev 2021-04-10 11:43:45 följande:
    Blev det då 3% amortering i ditt exempel? För med den vanliga amorteringen på 2% får de bara låna 4,5 x årsinkomsten och det blir ca 3,5 miljoner så total köpesumma 4,4 inklusive kontantinsats.
    Ja, det blir 3% amortering.
  • Seven Costanza
    snedtak skrev 2021-04-10 16:33:12 följande:

    Ja, det blir 3% amortering.


    Ok, då var det som jag tänkte att 4,4 är max om man bara vill/kan amortera 2% per år.
  • eva2killar

    Men hur stor/dyr lägenhet vill du bo i och hur stort/dyrt bor ni idag? Med de priser du nämner gissar jag att ni ska köpa i en storstad. Kan du tänka dig att flytta längre bort och pendla för att få ner priset?

    Jag vet inte hur det är nu men förut kunde man tillfälligt ta bort amorteringen vid arbetslöshet/sjukdom. Prata med banken.

  • HerrNilsson

    Enl min erfarenhet är det väldigt svårt att få lån på mer än 4,5 ggr lönen i verkligheten, även om man får det på bankens hemsida.

  • HerrNilsson

    Enl min erfarenhet är det väldigt svårt att få lån på mer än 4,5 ggr lönen i verkligheten, även om man får det på bankens hemsida.

Svar på tråden Köpa dyr lägenhet..