Inlägg från: Anonym (Ini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ini)

    Äta en massa skräp

    Anonym (W) skrev 2021-04-07 16:56:46 följande:

    Menar då inte i form av McD och pizza mm utan om vanlig pasta, ris, socker, bröd..

    Varför äter du det?

    Det är ju just dessa former av kolhydrater som gör att du riskerar diabetes oavsett om du är smal/normalviktig eller överviktig.

    Risken ökar än mer om du är sådan som inte rör på dig.

    Så varför stoppar vi i oss en massa mat som egentligen är dåligt för oss?

    Att göra det någon enstaka gång är ok men att stoppa i sig det var dag och då kanske i var måltid...


    Rent nonsens att man får diabetes av pasta, ris och bröd.

    Du behöver läsa på.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (W) skrev 2021-04-07 17:57:04 följande:

    Sen är de ju konstaterat att diabetes och andra sjukdomar ökar. Samt går ner i åldrarna.

    .


    För att folk är feta och äter för mycket socker.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (W) skrev 2021-04-07 18:10:33 följande:

    Diabetes får du pga att blodsockret åker berg och dalbana för mycket istället för att hålla en jämn balans.

    Har du redan diabetes så låter du ju inte ditt blodsocker åka upp och ner hela tiden för att det inte är bra för dig.

    Detsamma gäller ju även om du inte har diabetes.

    Du har ingen aning om hur mycket berg och dalbanor din kropp klarar av. En del klarar sig hela livet utan att drabbas medans andra har inte den turen.

    Som sagt alla väljer själva vad de vill äta.


    Nej, du får det inte på det sättet. Om man nu vill förebygga diabetes är främsta tipset att hålla vikten och att motionera dagligen.
  • Anonym (Ini)
    hammarhajen skrev 2021-04-07 18:23:39 följande:

    Bröd kan ju vara allt från helt vitt till grovt fullkorn...

    Men jag är med på hur du tänker. De flesta kostexperter (dietister och läkare med inriktning kost och livsstilssjukdomar alltså) är ju tämligen överens om att vi bör äta mer fullkorn och mindre "vita" kolhydrater - vitt ris, vit pasta etc.

    Som du skriver kan man förstås äta allt någon gång ibland och med måtta. Men jag undrar också över varför så många vuxna människor har så svårt att äta på ett sätt som förebygger sjukdom och ökar chansen till ett friskt och långt liv. Gäller inte bara fullkorn kontra andra kolhydrater, utan kostvanor generellt. Frukt och grönsaker, bra fetter, minska rött kött, öka fisk...

    Barn kan jag förstå, tonåringar kan jag förstå... när man inte har förmågan ännu att överblicka konsekvenser över lång tid. Och har man barn som vägrar fullkornspasta kan jag förstå att man kokar vanlig till familjen, men det finns ju inget som hindrar att man köper fullkornsbröd till sig själv även om barnen vill ha annat...


    Folk är lata.

    Det är fullständigt befängt att se alla människor sitta inne i rädsla för Covid. Samtidigt som övervikten och stillasittandet de skapar med isoleringen är mycket farligare än Corona.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Bengta) skrev 2021-04-08 08:55:05 följande:

    Du anger en enda lösning på ett väldigt komplicerat problem. Konsumtion av ris, pasta och bröd är på intet sätt den enskilt största anledningen till att så många blir feta och/eller får diabetes typ 2 numera. Du gör ett stort misstag när du tror att det är så enkelt.

    Jag är ingen storkonsument av de varorna men inbillar mig inte att det är därför jag är frisk och normalviktig. Det är precis lika beroende av mina dagliga cykelturer, att jag sover tillräckligt, att jag äter relativt mycket grönsaker och baljväxter, att jag har goda nära relationer, att jag inte dricker läsk/saft/jos mm mm.

    Det finns inte EN lösning på folkhälsoproblemet fetma.


    Rätt självklart. Skulle ändå hävda att grundproblemet är bristande karaktär. Och detta är något som i alla fall halva befolkningen i det närmaste saknar helt. De tar alltid den enkla vägen och gör du det blir du överviktig.

    För egen del tror jag på förbud eftersom det är det enda som funkar för dessa med bristande karaktär. Exempelvis läsk är direkt hälsovådligt så förbjud med en gång. Tycker även man borde förbjuda godis och glass. Förbjud även mat och halvfabrikat med tillsatt socker.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Bengta) skrev 2021-04-08 08:55:05 följande:

    Du anger en enda lösning på ett väldigt komplicerat problem. Konsumtion av ris, pasta och bröd är på intet sätt den enskilt största anledningen till att så många blir feta och/eller får diabetes typ 2 numera. Du gör ett stort misstag när du tror att det är så enkelt.

    Jag är ingen storkonsument av de varorna men inbillar mig inte att det är därför jag är frisk och normalviktig. Det är precis lika beroende av mina dagliga cykelturer, att jag sover tillräckligt, att jag äter relativt mycket grönsaker och baljväxter, att jag har goda nära relationer, att jag inte dricker läsk/saft/jos mm mm.

    Det finns inte EN lösning på folkhälsoproblemet fetma.


    Rätt självklart. Skulle ändå hävda att grundproblemet är bristande karaktär. Och detta är något som i alla fall halva befolkningen i det närmaste saknar helt. De tar alltid den enkla vägen och gör du det blir du överviktig.

    För egen del tror jag på förbud eftersom det är det enda som funkar för dessa med bristande karaktär. Exempelvis läsk är direkt hälsovådligt så förbjud med en gång. Tycker även man borde förbjuda godis och glass. Förbjud även mat och halvfabrikat med tillsatt socker.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Bengta) skrev 2021-04-08 13:21:50 följande:

    Ja, för många av oss är det självklart. Men uppenbarligen inte alla.

    Jag vill nog påstå att det är mer komplicerat än dålig käraktär också. På trådar här på FL tycker jag mig se väldigt låg kunskapsnivå vad gäller matlagning. Ser det i min omgivning också. Medelålders människor som bara kan ett fåtal, enkla rätter som består typ av kött och potatis.

    När mat används som ångestdämpare är det inte heller bara karaktär det handlar om. Bara några exempel.

    Jag tror inte på förbud, men en rejäl skatt kanske? Och så sänker vi skatten med motsvarande nivå på frukt o grönt. En annan sorts grön skatteväxling. :)

    Bättre hemkunskap och mer skolidrott (utan tävlingar) skulle nog också vara bra. Och roligare skolgårdar.


    Min erfarenhet är att bekvämligheten och oviljan/oförmågan att laga mat hänger ihop. Tar man den enkla vägen utvecklas man inte. Då blir det vuxna som lever på corn flakes, mackor, kött och potatis (i bästa fall). Det sistnämnda är ingen dålig mat så det handlar mest om att dessa personer rör sig för lite, äter för lite grönsaker och tar bulle till kaffet vid fikat två gånger om dagen.

    Beträffande detta med förbud behöver vi utvecklas. Har varit en samhällstrend allt för länge att förbud alltid är av ondo. Men varför inte införa förbud om det leder till att människor blir friskare och bättre liv?

    Bekvämlighet påverkar även ångest. Den som tar den enkla vägen ut bygger successivt upp ett dopaminberoende och där det uppstår brist på mening i livet. Mat och mobil är allt den tror att den behöver.

    Egentligen skulle man förbjuda mobiler också men då det är ett så nödvändigt verktyg inser jag att det inte är realistiskt.
  • Anonym (Ini)
    sextiotalist skrev 2021-04-08 14:52:17 följande:

    Nu är jag ingen tacofan. men jag vet hur många bra rätter som man kan göra på en kvart. Tomatsoppa, broccolisoppa, fisksoppa (från grunden alla tre). Steka hamburgare, steka en bit lax, steka kycklingfilé

    Dvs bra mat behöver inte ta lång tid.


    Så sant som det är sagt. Däremot blir maten ofta godare om det tar längre tid men det är en annan sak.
  • Anonym (Ini)
    Physalis skrev 2021-04-08 15:34:34 följande:

    För mig är det bara för att det är gott. Det ger mig livsglädje att äta goda saker. Jag tror att min kropp också är rätt bra på att självreglera vad jag behöver för om jag äter mycket tungt, fett och sött i flera dagar så kommer suget efter något lätt och nyttigt som ett brev på posten.

    Livet skulle förlora sin mening om mitt liv gick ut på att undvika allt som är gott och äta saker bara för att ge kroppen bränsle utifrån senaste hälsorönen.


    Skulle säga tvärtom. Maten är bara ett enkelt sätt för att skapa riktig mening med livet.

    Inget fel av att njuta av mat men om man blir fet eller inte får i sig nödvändiga näringsämnen är det rent ut sagt patetiskt och något samhället ska fördöma och stigmatisera det starkaste.
  • Anonym (Ini)
    Tow2Mater skrev 2021-04-08 19:35:28 följande:

    Inte för att vara den, men menar du att du hinner det på 15 minuter?

    Ta fram pannor och skålar, ta fram allt från kylen, ta ur förpackningar, skölja grönsakerna, ansa och skära upp dem (och lägga tillbaka det som inte används i sina förpackningar och tillbaka i kylen) och kanske blanda till en dressing och samtidigt värma upp stekpannan och steka fisken utan att bränna vid den och röra ihop en kall sås där även till det saker måste hackas och röras ihop.... antar naturligtvis du inte räknar in disken i matlagningstiden.


    Effektivitet i köket. Jag smäller ihop köttfärssås och spagetti på 10 minuter åt barnen. För mamman tar det minst 20 minuter.

    Men det är inget jag är stolt över. Bättre att ta det lugnt. Att stressa i onödan är en folksjukdom.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (X) skrev 2021-04-08 20:29:35 följande:

    Men... spaghettin kokar i 9 min, och köttfärssås behöver ju koka ihop för att få smak..?


    Spagettin är det moment som tar längst tid. Sätt på vattnet med en gång och kasta i pastan (8min) omedelbart så hinner du på 10 min om du har en snabb spis.

    Köttfärssåsen blir godare om den får puttra men barnen märker ingen skillnad utan är glada och nöjda utan sjudningstid.
Svar på tråden Äta en massa skräp