Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

    Hjälp mig med hund

    Valptiden ÄR tuff, men den går samtidigt så fort. Tror du att om du bara kommer tillrätta med sovandet så kan du ha kvar valpen? Din valp kommer att växa så mycket på bara några månader och nästa år kommer den att vara en vuxen hund.

    För mig gäller att man försöker få så mycket sömn som möjligt för alla inblandade när det gäller valpar (och bebisar). Kan du arrangera valpens säng så att den kan sova? Kanske en korg precis bredvid din säng så att du kan ha en hand på valpen medan ni sover? Eller att ni sover på soffan ihop någon vecka (om du inte vill ha hunden i sängen) tills den är trygg nog att försöka sig på en egen säng? Har du testat med en varmvattenflaska och gosedjur? Kanske en tickande klocka? Står sängen på en trygg plats?

    Sedan ska man inte motionera en valp för mycket, men en del valpar behöver ändå mycket rörelse. Tänk på hur aktiva en kull valpar är. Så länge valpen styr leken så kan man tillåta ganska mycket aktivitet. Har din valp någon kompis som den kan rasa av sig med? Dessutom kan du introducera kontaktövningar, grundläggande lydnad, nosework ... Den här typen av aktivitet tröttar ut små valpar ordentligt och gör dem dessutom mycket lättare att ha att göra med. Införskaffa några aktivitetsleksaker och låt din valp jobba för en del av sin mat. 

    Har du börjat ensamhetsträna? Det är inte för tidigt om du gör det i en lugn och fin takt. Googla för att hitta ett träningsprotokoll som passar er. Skynda långsamt är alltid det som gäller för det här. Om du sätter ert tidsperspektiv på 4-8 månader så tror jag att ni kommer att hålla det på rätt nivå.

    Tänk på att göra passiva och lugna aktiviteter som du vill se inomhus väldigt belönande. Smaskiga, mumsiga saker, de roligaste leksakerna och inbjudningar till lekar och promenader kommer till valpar som är lugna och chilla.

    Och om du bestämmer dig för att ni inte är rätt för varandra och hittar ett hem som passar bättre åt valpen, så är det också ok. Detta kan vara den bästa och mest ansvarsfulla lösningen för alla.

  • Anonym (Jenny)
    THR skrev 2021-04-10 17:16:09 följande:
    Jag har inte stressigt kring mig. Jag känner flera som har hund men ingen har varit med om att hunden inte sover.
    En tanke bara: Om du känner flera med hund - kan du inte fråga om du kan få låna en trygg och valpglad hund ett tag som kan hjälpa dig att lära din valp lite goda vanor? Någon som kan sova med valpen och visa hur det går till att vara hund. Man får så mycket gratis om man redan har en välanpassad och social äldre hund när man har valp.
  • Anonym (Jenny)
    THR skrev 2021-04-10 17:12:33 följande:
    Jag vill ha kvar valpen! Det har varit min dröm så länge, jag vet bara inte hur länge jag orkar att inte sova.
    Valpen har en korg som han sover i bredvid min säng. Ibland vaknar han på natten och gnyr. Så fort jag visar mig och ger han en klapp så somnar han om. Ibland behöver jag klappa han till sömn.
    Om vi råkar somna i soffan ihop så sover han bättre, men jag vaknar varje gång han lägger sig på min huvud på kudden eller försöker komma in under täcket.
    Första 2 veckorna sov jag på golvet med han men jag får ont i ryggen av att sova så regelbundet. Han har gosedjur och favoritben i sin korg.

    Valpen får inte mycket motion, jag tar ut han för det ska måste göra, sedan kan jag sätta mig på gräset och vi chillar eller så går han runt och tittar och luktar medan jag följer efter. Ibland leker han med bollen för han älskar bollar.
    Han är bra på ögonkontakt och lyder när man ropar (för det mesta)
    Vi har börjat med både ensamhetsträning och passivitetsträning och det går så där i alla fall ensamhetsträningen. 
    Men om du verkligen vill ha kvar valpen så fixar du det här! Sätt rimliga målsättningar, som att få sova 4 timmar i streck till exempel.

    Jag hade ökat på mängden fysiskt aktiv lek under dagen. Allra bäst är att träffa ett par valpkompisar som han kan rasa av sig med, men en social, lite äldre hund är inte illa det heller. Du kan fungera som lekkamrat och även använda dig av aktiverande leksaker. Självklart håller du koll så att valpen inte överanstränger sig.

    Träna på kommandot "korgen!" eller något dylikt, som betyder ligg ner och slappa i din säng. Ett annat bra ord att introducera när valpen är helt avslappnad är typ "lugn". När dessa är väl etablerade kan du använda dem även på natten.

    Se till att valpen får äta en timme innan du vill gå och lägga dig. Håll sedan valpen vaken med lugna lekar innan du tar ut den på en lugn kissrunda efter att du är helt klar att gå och lägga dig själv. När du kommer in stoppar du er båda direkt i säng.

    Kom ihåg att din målsättning är 4 timmar. Vaknar valpen till innan dess så ge den först en minut - kanske kommer han att komma till ro av sig själv? Behöver han verkligen kissa så tar du förstås ut honom, men annars försök att lugna med i första hand bara din röst, i andra hand kan du lägga tillrätta en varmvattenflaska eller filt och i sista hand kan du klappa honom till sömns igen. Alltså du lugnar honom om han behöver det med minsta möjliga insats från dig. Har det gått längre än dina 4 timmar så är det lika bra att ta ut honom eller söva om honom precis som han vill med en gång. Testa några nätter och se om valpen kommer att börja sova lite längre perioder i streck. Förvänta dig inte att han sover 4 timmar med en gång.

    För extremt morgontidiga valpar brukar jag ha en kong med frusen hundmat i som jag ger efter första morgonrundan när jag vill sova vidare lite. Det kan hålla en valp sysselsatt i upp till en timme.
Svar på tråden Hjälp mig med hund