• Sat 10 Apr 2021 07:21
    3928 visningar
    39 svar
    39
    3928

    Våga provanställning?

    Har sökt ett nytt arbete och blivit erbjuden detta. Saken är den att de vill inte förhandla ner eller bort provanställningstiden. Jag lämnar ett arbete med 20 års anställningstid och har drygt 11 års erfarenhet i rollen, med fina referenser. Känns inte tryggt alls!

    Hur hade ni gjort?

    Fackförbunden råder inte till att gå med på provanställning och tycker att man ska förhandla bort eller åtminstone ner den. Men det går inte i detta fall.

    Någon som har erfarenhet av och lyckats förhandla ner/bort provanställning?

  • Svar på tråden Våga provanställning?
  • Sat 10 Apr 2021 17:23
    #21
    +1
    Litorina skrev 2021-04-10 09:27:31 följande:
    Ja, men för många en förutsättning för att man alls ska våga anställa. I en slimmad organisation finns inte utrymme för felanställningar. Det hade krävts något alldeles extra för att jag skulle våga chansa och fastanställa någon direkt. Vi har helt enkelt inte råd med misstag. Vi som redan jobbar här ska inte behöva riskera att belastas ytterligare genom en dåligt prestrande nyanställd. Vi skulle inte orka det.

    Jag som ser det här från båda håll tycker att det stora problemet är att ts nuvarande jobb inte beviljar tjänstledigt.
    Att driva företag handlar om att ta risker vilket man också blir belönad för när det går bra. Det man gör vid en en provanställning är att lämpa över risken på den anställde som däremot inte blir belönad extra om det går bra.

    Om man som företagare inte klarar av att rekrytera ska man kanske ta hjälp med detta.
  • Sat 10 Apr 2021 17:27
    #22
    +1

    Jag hade aldrig vågat.

  • sextio­talist
    Sat 10 Apr 2021 21:48
    #23
    Mrs Green skrev 2021-04-10 13:00:56 följande:

    När jag skulle börja jobba statligt behövde jag gå med på provanställning, myndigheten har så för alla (inklusive chefer). Det kändes konstigt när jag hade över 20 års erfarenhet, men jag ville ju ha jobbet så jag tog det. Jag vet däremot en som vi försökte anställa till myndigheten som vägrade, och då blev han erbjuden 3 månaders provanställning istället för 6 månader, men han tog det inte och då kunde han inte bli anställd (tyvärr, vi ville gärna ha honom, men statliga myndigheter har ju ögonen på sig så det går ju inte att hitta på egna regler).


    Jag har arbetat statligt och nej inte provanställning. Så det gäller inte alla statliga tjänster.
  • Sun 11 Apr 2021 07:55
    #24
    Steven01 skrev 2021-04-10 17:23:51 följande:

    Att driva företag handlar om att ta risker vilket man också blir belönad för när det går bra. Det man gör vid en en provanställning är att lämpa över risken på den anställde som däremot inte blir belönad extra om det går bra.

    Om man som företagare inte klarar av att rekrytera ska man kanske ta hjälp med detta.


    Ja. Så är det. Men det vi riskerar om vi inte provanställer är att få en kollega som inte funkar och då ökar belastningen på övrig personal.

    Det är inget företag jag jobbar på och jag driver det inte. Det är en offentligfinansierad verksamhet med alldeles för låga anslag. Ledningen för samtal kontinuerligt med politikerna och vi hoppas att det ska innebära mer förståelse från dem och på sikt högre anslag. Men än så länge är det som det är och vi måste anpassa oss efter de pengar vi får.
  • Sun 11 Apr 2021 08:10
    #25
    Litorina skrev 2021-04-11 07:55:05 följande:
    Ja. Så är det. Men det vi riskerar om vi inte provanställer är att få en kollega som inte funkar och då ökar belastningen på övrig personal.

    Det är inget företag jag jobbar på och jag driver det inte. Det är en offentligfinansierad verksamhet med alldeles för låga anslag. Ledningen för samtal kontinuerligt med politikerna och vi hoppas att det ska innebära mer förståelse från dem och på sikt högre anslag. Men än så länge är det som det är och vi måste anpassa oss efter de pengar vi får.
    Då antar jag att alla anställda på eran arbetsplats presterar på 100% och det inte är några som helt personalproblem eller sjukskrivningar?
  • Sun 11 Apr 2021 08:51
    #26
    Steven01 skrev 2021-04-11 08:10:50 följande:

    Då antar jag att alla anställda på eran arbetsplats presterar på 100% och det inte är några som helt personalproblem eller sjukskrivningar?


    Vad insinuerar du?

    Tyvärr har vi flera långa sjukskrivningar på grund av stress. Folk har presterat till 150% eftersom de upplevt att det har behövts och sen kraschar de. I en sån situation håller det inte att få in en medarbetare som inte funkar.

    Vill tydliggöra att jag inte är chef. Men jag kan ju ha förståelse för hur de agerar ändå. Jag är en i personalen som inte skulle orka med jobbet om jag fick en medarbetare som inte skötte sin del.
  • Sun 11 Apr 2021 13:08
    #27

    Jag har aldrig brytt mig om att förhandla kring provanställning när jag bytt jobb. Jag vet att jag är bra och om det skulle vara så att arbetsgivaren skulle ångra sig så är jag övertygad om att det är ett jobb jag inte skulle trivts på och velat fortsätta på ändå.

    På ett jobb var det neddragningar på min avdelning under min provanställningstid men var aldrig något tal om att jag skulle behöva gå.

  • Sun 11 Apr 2021 14:04
    #28
    Litorina skrev 2021-04-11 08:51:59 följande:
    Vad insinuerar du?

    Tyvärr har vi flera långa sjukskrivningar på grund av stress. Folk har presterat till 150% eftersom de upplevt att det har behövts och sen kraschar de. I en sån situation håller det inte att få in en medarbetare som inte funkar.

    Vill tydliggöra att jag inte är chef. Men jag kan ju ha förståelse för hur de agerar ändå. Jag är en i personalen som inte skulle orka med jobbet om jag fick en medarbetare som inte skötte sin del.
    Så då kanske inte provanställning är någon som helt garanti för att det ska fungera eller hur?
  • Sun 11 Apr 2021 14:58
    #29
    +1
    Tvillingarna14 skrev 2021-04-10 08:04:27 följande:

    Vet inte vilken sektor du har sökt arbete inom, men enligt egen erfarenhet av flera statliga tjänster är en provanställning till 99,5% en fast anställning. För att fucka upp denna typ av anställning behöver man göra något riktigt grovt för att få kicken. Typ ekonomisk brottslighet, sexuellt ofredande etc etc. Och det hade du väl ändå inte tänkt pyssla med. Go for it säger jag.


    Det är faktiskt inte alls som du säger. För att bli uppsagt från provanställning räcker det att chefen inte gillar färg på din tröja, hen är inte skyldig att ge dig någon förklaring. Det är vanligare än folk tror att bli uppsagt från provanställning. Min kompis man blev det. Han trodde att hans provanställning var bara en formalia och skulle övergå i fast anställning och sa upp sig från en fast tjänst. Nar han sedan ansökte om ersättning från a kassa fick han karenstid på 3 månader just eftersom han sa upp sin fasta tjänst och valde en osäker anställning. Det är kanske få som tänker på det som en möjlig konsekvens, men det är absolut värt att göra det.
  • Sun 11 Apr 2021 16:28
    #30
    Steven01 skrev 2021-04-11 14:04:56 följande:

    Så då kanske inte provanställning är någon som helt garanti för att det ska fungera eller hur?


    Alla kan bli sjuka. Det är något helt annat än att ha samarbetsproblem eller inte klara av arbetsuppgifterna.
  • Sun 11 Apr 2021 16:35
    #31
    Litorina skrev 2021-04-11 16:28:22 följande:

    Alla kan bli sjuka. Det är något helt annat än att ha samarbetsproblem eller inte klara av arbetsuppgifterna.


    Problemet är att det behöver inte förekomma samarbetsproblem för att man ska få gå vid en provanställning. Det kan räcka med att du säger fel sak till chefen för att du ska få gå.
  • Sun 11 Apr 2021 16:52
    #32
    Litorina skrev 2021-04-11 16:28:22 följande:
    Alla kan bli sjuka. Det är något helt annat än att ha samarbetsproblem eller inte klara av arbetsuppgifterna.
    Då antar jag att alla anställda på eran arbetsplats presterar på 100% och det inte är några som helst personalproblem eller konflikter?
  • Sun 11 Apr 2021 21:44
    #33
    moonvind skrev 2021-04-11 14:58:32 följande:
    Det är faktiskt inte alls som du säger. För att bli uppsagt från provanställning räcker det att chefen inte gillar färg på din tröja, hen är inte skyldig att ge dig någon förklaring. Det är vanligare än folk tror att bli uppsagt från provanställning. Min kompis man blev det. Han trodde att hans provanställning var bara en formalia och skulle övergå i fast anställning och sa upp sig från en fast tjänst. Nar han sedan ansökte om ersättning från a kassa fick han karenstid på 3 månader just eftersom han sa upp sin fasta tjänst och valde en osäker anställning. Det är kanske få som tänker på det som en möjlig konsekvens, men det är absolut värt att göra det.
    Jag ber om ursäkt, men i så fall är min arbetsplats ett bra ställe eftersom det är väldigt svårt att få en provanställning avslutad pga fel färg på tröjan. Då mer vanligt att AT själv väljer att avsluta sin anställning.
  • Mon 12 Apr 2021 07:39
    #34
    Steven01 skrev 2021-04-11 16:52:39 följande:

    Då antar jag att alla anställda på eran arbetsplats presterar på 100% och det inte är några som helst personalproblem eller konflikter?


    Snälla människa, säg rakt ut vad du vill istället för att ställa en massa ledande frågor med baktanken att sätta dit mig.

    Givetvis finns det personalproblem och konflikter. Det är skitstressande och vi behöver verkligen inte mer av den varan. Vi har också folk som slöar och det la extra arbetsbörda på den personens närmaste kollegor tills det istället anställdes en person extra för att kompensera. Det tar mycket pengar från vårt låga anslag och de pengarna hade kunnat användas till något som medborgarna har nytta av istället.
  • Mon 12 Apr 2021 09:42
    #35
    Litorina skrev 2021-04-12 07:39:07 följande:
    Snälla människa, säg rakt ut vad du vill istället för att ställa en massa ledande frågor med baktanken att sätta dit mig.

    Givetvis finns det personalproblem och konflikter. Det är skitstressande och vi behöver verkligen inte mer av den varan. Vi har också folk som slöar och det la extra arbetsbörda på den personens närmaste kollegor tills det istället anställdes en person extra för att kompensera. Det tar mycket pengar från vårt låga anslag och de pengarna hade kunnat användas till något som medborgarna har nytta av istället.
    Gissar att det man vill säga är att en provanställning ger inga garantier för att det ska fungera ändå. Man kan prestera på topp under 6 månader, varefter provanställningen löpt ut och övergått till tillsvidaretjänst, så vänder personen och blir en helt annat. 
  • Mon 12 Apr 2021 09:43
    #36
    Litorina skrev 2021-04-12 07:39:07 följande:
    Snälla människa, säg rakt ut vad du vill istället för att ställa en massa ledande frågor med baktanken att sätta dit mig.

    Givetvis finns det personalproblem och konflikter. Det är skitstressande och vi behöver verkligen inte mer av den varan. Vi har också folk som slöar och det la extra arbetsbörda på den personens närmaste kollegor tills det istället anställdes en person extra för att kompensera. Det tar mycket pengar från vårt låga anslag och de pengarna hade kunnat användas till något som medborgarna har nytta av istället.
    Gissar att det man vill säga är att en provanställning ger inga garantier för att det ska fungera ändå. Man kan prestera på topp under 6 månader, varefter provanställningen löpt ut och övergått till tillsvidaretjänst, så vänder personen och blir en helt annat. 
  • Mon 12 Apr 2021 16:20
    #37
    Litorina skrev 2021-04-12 07:39:07 följande:
    Snälla människa, säg rakt ut vad du vill istället för att ställa en massa ledande frågor med baktanken att sätta dit mig.

    Givetvis finns det personalproblem och konflikter. Det är skitstressande och vi behöver verkligen inte mer av den varan. Vi har också folk som slöar och det la extra arbetsbörda på den personens närmaste kollegor tills det istället anställdes en person extra för att kompensera. Det tar mycket pengar från vårt låga anslag och de pengarna hade kunnat användas till något som medborgarna har nytta av istället.
    Jag tar upp detta eftersom du själv skrev att det var mycket viktigt med provanställning annars blir det lätt problem. Då jag inte alls håller med dig tänker jag att det då måste fungera jättebra när man som du tycker använder provanställningen men nu verkar det helt plötsligt inte alls som att det fungerar så bra.
  • Mon 12 Apr 2021 17:38
    #38
    Steven01 skrev 2021-04-12 16:20:38 följande:

    Jag tar upp detta eftersom du själv skrev att det var mycket viktigt med provanställning annars blir det lätt problem. Då jag inte alls håller med dig tänker jag att det då måste fungera jättebra när man som du tycker använder provanställningen men nu verkar det helt plötsligt inte alls som att det fungerar så bra.


    Vi är en ganska stor arbetsplats och de som jobbat här längst har varit anställda i över trettio år. Givetvis kan problem uppstå på vägen. Men jag ser inte det som en orsak till att inte vara försiktig. Man kan bli gravid trots kondom och skadad fast man har bilbälte också.

    Att råka anställa en person som visar sig inte kunna lära sig sina arbetsuppgifter kan skapa stora problem. Det handlar i vårt fall inte om att tjäna mindre pengar - vi har inga vinstkrav - utan om arbetsmiljö och försämrad service till allmänheten.

    Mycket på en arbetsplats behöver man lära sig på plats (olika mycket beroende på tjänst). Då är det bra att ha några månader på sig att se att det funkar som det ska.

    Ett annat exempel är att vi har anställt invandrare som knappt kunnat ett ord svenska (behövs i jobbet) som fått stanna efter provanställning när vi sett att de lär sig språket allt bättre. En helt annan situation än TS, men ändå ett exempel på när det är bra med provanställning.
  • Mon 12 Apr 2021 18:49
    #39
    Cross83 skrev 2021-04-10 08:15:55 följande:

    Fast jag håller inte med om att provanställning gagnar bägge parter.

    Det gagnar endast arbetsgivaren som kan säga upp utan anledning. Som arbetstagare kan jag säga upp mig om ett arbete inte passar mig.


    Och som arbetstagare kan du säga upp dig i princip gå på dagen (vanligen är två veckors uppsägning vid provanställning).
Svar på tråden Våga provanställning?