Inlägg från: Mandarin |Visa alla inlägg
  • Mandarin

    Vilka steg kvar innan IVF?

    Tänker såhär: vet du varför din cykel är så kort? Är lutealfasen kort (<10 dagar), testa kan du ju testa progesteronkräm för att förlänga den för att få tjockare slemhinna för ägget att fästa i. Men då ska man va säker på att ägget släppt innan man smörjer annars kan du förhindra äl. Är cykeln kort för att du har tidig äl? Då kanske dina ägg som släpper inte är tillräckligt ?mogna?? Annars finns ju många naturläkemedel för att tex boosta äggkvalite som tex q10 och melatonin, kanske nan vara värt att testa...

  • Mandarin
    Carolaline skrev 2021-04-14 11:50:44 följande:

    Hej! Tack snälla för dina tips! Vi kör tempmetoden tillsammans med ÄL-test. Jag har fått bekräftat av ul att äggen släpper också. Men jag har väldigt tidig ägglossning, den sker ca 10-12 dagar efter mensens första dag. Sen är det ca 13 dagar till mens igen från ägglossningen. Kanske är det äggens mognad då? Skulle det gynna att testa prog-kräm så länge jag vet att ägget släppt? Eller är det helt onödigt om det ändå är 13 dagar till mens? Jag ska definitivt testa förbättring av äggkvalitet. Tack snälla för dina tips!


    Tror minst 10 dagar är okej för att ägget ska hinna bli tillräckligt stort och moget. Jag har själv tidig äl vid dag 10-12 och kort lutealfas på 9-10 dagar men själv lyckats bli gravid väldigt lätt på första försöket varje gång. Däremot har jag haft 3 tidiga missfall, två avbrytna graviditeter (v15+ v21) pga sjuka barn men har två friska döttrar i livet. Vid mina graviditeter med mina två döttrar använda jag progesteronkräm och om det är en slump eller funkade vet jag såklart inte men blir det en tredje kommer jag använda den igen. Sist åt jag membrasin också för att hjälpa bygga upp slemhinnan i livmodern efter skrapning. Om du testar krämen så var säker på att du börjar smörja när du är säker på att ägget släppt (gå efter tempen) och fortsätt tills du tagit ett gravtest eller mensen kommit. Får du mens eller är på dag 13 med negativt test så sluta smörj annars förlänger du lutealfasen i onödan. Är du gravid så fortsätt smörj till minst v12. Det finns igentligen mycket olika naturläkemedel man kan testa men jag skulle pröva q10, melatonin, progesteronkräm och membrasin om du tror du har tunn slemhinna. Lycka till och hoppas det tar sig snart!
  • Mandarin
    Carolaline skrev 2021-04-15 16:44:53 följande:

    Nu glömde jag svara på din erfarenhet med graviditeter, ber om ursäkt. Jag blev eld och lågor av informationen. Hemskt att behöva avsluta två långt gångna graviditeter. Tack och lov för två friska underbara döttrar! <3


    Ja det är fruktansvärt, en mardröm som jag inte önskar någon men tyvärr så händer det. Dem finns alltid i mitt hjärta <3

    Den jag har heter proferia och hemsidan heter shytobuy. Smörj ca en ärtas storlek och på olika delar av kroppen varje dag med tunn hud såsom knäveck, underarmar och bröstkorgen. Håller tummarna för att sykonet kommer snart!
Svar på tråden Vilka steg kvar innan IVF?