• Anonym (Tröttast)

    Hjälp få till egna rutiner

    Lång historia kort

    Barn i olika åldrar och hjälpbehov

    Utmattningssyndrom och ångestproblematik

    Sover dåligt och osammanhängande

    Jag är så trött på att skippa att duscha och fixa migsjälv

    Trött på att inte ha några kläder som är välklädda och bekväma till migsjälv

    Barn och man har det de behöver. Jag fixar åt alla men orken och engagemang till migsjälv uteblit.

    Jag tror jag skulle må bättre om jag kunde börja varje dag med lite focus på migsjälv också...

    Hur gör ni!?? Dela med er av er energi och era

    Bästa tips på att bli sitt bästa jag... gärna tips som går fort när man fått rutin.

    Jag vill komma tillbaka till migsjälv och se en meningsfull framtid fixa mig ett jobb. Med hänsyn till min hjärntrötthet.

    Men för att komma på rätt väg behöver jag nog börja med bra rutiner.

  • Svar på tråden Hjälp få till egna rutiner
  • Gameofthrones

    Jag vet inte mer än det du har skrivit.

    Kan du börja duscha på kvällarna när barnen har gått och lagt sig har du tillgång till bada så gör det kanske du får en bra bättre fräsch hygien. Liten egentid.

    Ta fram kläder på kvällarna för morgondagen. För dig och barnen. Du kanske hinner ta en kopp kaffe /te få en egentid där med.

    Blrha, se i din garderob vad du skulle vilja ha för klädesplagg - en kofta skulle jag vilja ha, det där linnet som jag har velat ha länge (kanske du tänker) vet ej barnens åldrar. Har du ingen som kan passa dina barn en gång i månaden för du ska kunna sansa dig med din egentid?

    Är barnen så pass stora så dem kan städa hemma?

    Mannen vad gör han?

    Du får delegera.

  • Anonym (A)

    Börja med att sova ordentligt.
    Har du inte sömn så funkar ingenting.

    Prata med en läkare om detta. Kanske behöver du sömntabletter en period, kanske du behöver öronproppar eller annat.

    Men i alla fall. Börja där. "fixa" det och först därefter kan du ta tagi i rutiner, kläder och allt annat.

  • Gameofthrones

    Jag har inga sådana problem som du.

    Men för min egen skull få bättre tid på morgonen är duscha på kvällarna. Sen ta en snabbvask på morgonen. Borsta tänder och borsta håret sen är jag klar. Kläderna plockar jag fram dagen innan.

    Sminar gärna mig vardagligt 5 min mittemellan 10min och mer färgglatt 15 min ca. Osminkat så har jag en fin glow dagkräm. Så man ser pigg ut hela dagen utan smink det är min räddning =)

    För mig är det viktigt med rutiner men jag tycker samtidigt att rutiner kan brytas och göra spontana saker. Gillar bara dock vissa rutiner.

    Först och främst med dig är att du samarbetar med familjen och skriv upp ett schema ha den på kylskåpet?

  • Anonym (Tröttast)

    Tack för tips!

    Problemet med sömnen är att jag har arbete med ett av barnen och utöver de pass jag har är jag jour alla dagar

    I månaden dvs om jag inte får in någon vikarie så hamnar natten på mig. Därav svårigheter att sova regelbunder men ska försöka lägga mig tidigare när jag kan.

    Kaffe får jag i mig när jag försöker väcka barn! Ska försöka komma upp tidigare och ta en kopp innan jag väcker barn. Väckandet och frukost, hygien osv för alla barn tar ca 1h-2h varje morgon.

    Barnen som kan i Rätt ålder att hjälpa till men de gör det inte.

    Inte ens komma upp på morgonen, plus att jag har ett barn som inte vill till skolan. Kommer alltid en 30 min sent pga ovilja...om hen kommer till skolan.

    Mannen gör väl saker då och då men inte på rutin. Utan när han känner för det. Jag får ofta be om att han ska sätta igång med något. Tex plocka bort eller torka av. Men jag har grundansvaret för allt Vardagsmässigt.

    Önskar att han kunde ta mer ansvar men det sker inte..

    Tror det är då jag är hemma och han har jobb hemifrån.

  • StudierKemi

    Försök göra två saker samtidigt många gånger, samtidigt som Du intalar Dig själv att Det är nu som jag inte bör känna stress, då jag får 2 flugor i en smäll (viktigare än vad man kan tro att minnas just det sistnämnda, om att det är nu som all stress absolut ska komma bort). Gör man så så får man mer tid över i vardagen.

  • Gameofthrones
    Anonym (Tröttast) skrev 2021-04-14 11:35:24 följande:

    Tack för tips!

    Problemet med sömnen är att jag har arbete med ett av barnen och utöver de pass jag har är jag jour alla dagar

    I månaden dvs om jag inte får in någon vikarie så hamnar natten på mig. Därav svårigheter att sova regelbunder men ska försöka lägga mig tidigare när jag kan.

    Kaffe får jag i mig när jag försöker väcka barn! Ska försöka komma upp tidigare och ta en kopp innan jag väcker barn. Väckandet och frukost, hygien osv för alla barn tar ca 1h-2h varje morgon.

    Barnen som kan i Rätt ålder att hjälpa till men de gör det inte.

    Inte ens komma upp på morgonen, plus att jag har ett barn som inte vill till skolan. Kommer alltid en 30 min sent pga ovilja...om hen kommer till skolan.

    Mannen gör väl saker då och då men inte på rutin. Utan när han känner för det. Jag får ofta be om att han ska sätta igång med något. Tex plocka bort eller torka av. Men jag har grundansvaret för allt Vardagsmässigt.

    Önskar att han kunde ta mer ansvar men det sker inte..

    Tror det är då jag är hemma och han har jobb hemifrån.


    Jour det vet jag hur det känns. Jag gillar mitt jobb och därav har jag fått jour.

    Mina 3 barn är självgående. Min tredje är yngst och behöver mer "se" till att morgonrutinerna görs. Dem andra får man tjata på bara. Dem kommer i perioder går hur bra som helst sen "tappar"barnen öronen. (skakar på huvudet) min make är oftast inte hemma han går upp 04.30 - 05.10. Jag sköter oftast morgonen.

    Maken min är en fin far till mina barn. Han umgås med dem varje dag.

    Jag är den som gör allt här hemma. Jag gör det för att jag tycker om det. Maken gör sitt och jag mitt.

    Om jag inte är hemma på nga dgr. Så gör han allt inte lika bra dock ( men det skiter jag i, alla är inte som mig) huvudsakligen att saker görs. Så tänker jag. Men han fixar saker som jag inte kan. Så det jämnar ut sig.

    Jag tror att det hur man är uppväxt genetiskt och arvet man får hemifrån.

    Det är iaf snällt att han gör när du säger till (hemmablind?!?) Han gör det när han vill.

    På nått sätt låter det som att han är medgörlig?

    Prova med göra ett schema? Hur gamla är barnen?

    Kan dom plocka undan sina saker? Ha koll på sina kläder att dem ligger i tvättkorgen? Plocka undan disk? Diska) eller ställa i maskin? Det är småsaker som gör så mkt tänker jag.
Svar på tråden Hjälp få till egna rutiner